Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, Mac 01, 2019

Himpunan aman bantah hina nabi di Masjid Negara - Zahirkan kecintaan itu, bukan sekadar marah-marah tak puas hati...

Rasanya ramai tahu tentang kes warga Malaysia bukan Islam membuat lukisan karikatur menghina junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW. Kes ini sedang hangat diperkatakan, tiba-tiba muncul individu-individu lain membuat kenyataan menghina nabi kita lagi...


Disebabkan itu ada kumpulan-kumpulan pembela Islam mahu mengadakan perhimpunan aman membantah perbuatan tersebut di Masjid Negara siang tadi.



Himpunan-himpunan serupa turut dirancang mahu diadakan hari sama Jumaat 1  Mac 2019 di merata tempat.


Kelihatan ia meliputi masjid-masjid di seluruh Malaysia...


Saya sekadar menunjukkan beberapa contoh...





Kebetulan pagi tadi saya harus ke tempat belajar di ISTAC untuk menghadiri mesyuarat persatuan pelajar dengan pihak pengurusan institut. Selesai mesyuarat saya pun menuju ke Masjid Negara lalu bersolat Jumaat di sana. Gambar ini diambil selepas selesai solat  dan bacaan doa. Ketika ini ramai sudah beredar.


Sebahagian bergerak menuju ke satu sudut masjid...


Nampaknya himpuan aman bantah hina nabi sudah pun bermula....


Saya mendengar sahaja bantahan-bantahan yang disuarakan kepada umum ileh para pemimpin dan wakil NGO...


Baguslah ramai begitu bersemangat mahu membela nabi.








Cuma pada saya ada satu kecacatan besar dalam himpunan ini.






Tak salah untuk menyatakan bantahan dan rasa tidak puas hati terhadap mereka yang menghina nabi juga perbuatan itu sendiri.





Tetapi harus ada sekali sesi berselawat atau maulidur rasul untuk menunjukkan yang kita betul-betul cintakan nabi. Sekurang-kurangnya semasa berpisah atau bersurai selepas majlis tamat tetapi ia tiada langsung di sini.

p/s : Cantik tarikh hari ini, 1/3/19.  Ada faktor 131 kegemaran saya... :]


Khamis, Februari 28, 2019

Santapan ilmu CASIS - Perjuangan yang diteruskan daripada ISTAC asal dan awal

Salam malam Jumaat. Kasi selesai gerak penulisan 2-3 hari ini. Masuk  cerita tentang majlis ilmu ketiga hari Sabtu yang berlanjutan sehingga lewat malam. Bersambung daripada artikel Bila Jomo bercakap tentang Melaka abad ke-15 - Kenapa ramai bukan Melayu nak ambil tahu?



Pada ketika saya sedang bersedia untuk menghadiri majlis ilmu di ISTAC pagi Sabtu (lihat Menangani krisis Yaman - Majlis "Stand With Yemen") berkumandang juga iklan secara on-line tentang majlis dalam poster atas di UTM (Universiti Teknologi Mara) kampus Kuala Lumpur di Jalan Semarak petang hingga malam hari yang sama.


Majlis yang diberi nama Ma'dabah Ilmu juga nama Inggeris Banquet of Knowledge membawa maksud Santapan Ilmu. Ada syarahan waktu petang dalam bahasa Melayu tetapi bertindih masa dengan majlis yang saya hadiri di Taman Tasik Perdana. Rujuk Bila Jomo bercakap tentang Melaka abad ke-15 - Kenapa ramai bukan Melayu nak ambil tahu?


Lewat petang ada syarahan menarik dalam bahasa Inggeris. Untuk pengetahuan penganjur utama majlis adalah CASIS - singkatan untuk Center for Advanced Studies on Islam, Science, and Civilisation (Pusat Pengajian Lanjut Islam, Sains dan Ketamadunan). Bandingkan nama dengan tempat saya kini menyambung pelajaran iaitu ISTAC, International Institute of Islamic Thought and Civilisation (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Kedua-duanya  adalah institusi pasca-siswazah yang memiliki  konsep ilmu dan pengajian sama demi memartabatkan Islam.


Bezanya CASIS yang diasaskan dua dekad selepas ISTAC berada di bawah UTM. ISTAC di bawah UIAM,  Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Majlis anjuran CASIS dan beberapa badan berkaitan ini mengandungi jualan buku yang berlangsung petang hingga ke malam. Diketengahkan  sebuah buku baru tebal dalam  bahasa Melayu seperti  kelihatan dalam poster.


Namun syarahan melibatkan buku oleh penulisnya akan dibuat dalam bahasa Inggeris. Ini adalah bahasa pengantar utama di CASIS sepertimana halnya di ISTAC.


Selepas acara di Taman Tasik Perdana saya mengambil masa berbual-bual dengan beberapa orang kemudian ke Masjid Negara. Selepas itu baru menuju ke UTM di Jalan Semarak, tengok-tengok baru selesai hujan lebat.


Meja-meja jualan buku baru diatur kembali selepas beberapa lama dialih dan buku-buku ditutup untuk mengelakkan daripada terkena tempias hujan.


Saya masuk ke dewan syarahan jam 7.28. Syarahan bertajuk "Library and Scholarship" (Perpustakaan dan Kesarjanaan) oleh pensyarah CASIS, Profesor Dr Muhammad Zainiy Uthman masih lagi berjalan. Menurut jadual ia berlangsung jam 6-7.30. Ketika saya sampai  Zainiy sedang bercerita tentang peranan sejumlah cendekiawan Melayu untuk menyelamatkan tradisi keilmuan Islam di Bosnia. 


Beliau merujuk kepada perang Bosnia akibat serangan negara jirannya Serbia tahun 1992 hingga 1995. Ketika itu CASIS belum lagi wujud tetapi institusi yang membawa kepada pengasasannya sudah berdiri megah. Ia adalah ISTAC pada waktu awalnya dipimpin pengasas, cendekiawan besar bertaraf dunia Tan Sri Profesor Dr Syed Naquib al-Attas. Diceritakan bagaimana buku-buku penting di Bosnia diselamatkan oleh Malaysia dengan cara membawa masuk terowong bawah tanah. Untuk dibawa ke terowong kena melepasi dahulu tembakan peluru yang bersimpang-siur atas kepala...


Kata Zainiy usaha penyelamatan buku sebenarnya adalah inisiatif daripada Syed Naquib dan ISTAC. Namun yang ramai tahu cuma peranan Perdana Menteri Tun Mahathir (ketika itu lebih dikenali sebagai Dr Mahathir) untuk menyelamatkan orang Islam Bosnia. Buku-buku tersebut dan banyak lagi buku menarik kemudian dimasukkan ke dalam koleksi perpustakaan ISTAC. Diceritakanlah betapa penting peranan perpustakaan untuk kesarjanaan - para sarjana hebat akan tertarik dengan  institusi yang memiliki perpustakaan berisi koleksi buku hebat.


Zainiy kemudian menceritakan bagaimana boleh terlibat dengan ISTAC. Ketika belajar Fizik peringkat tinggi di Amerika beberapad dekad lalu beliau pernah bertemu dengan Syed Naquib yang sedang melawat lalu diberitahu ilmuwan Islam sudah lama mengkaji tentang atom sebelum dunia Barat. Hal ini menyebabkan beliau terpanggil untuk menyelidik teks-teks lama lalu terpaut dengan dunia pemikiran Islam. Apabila ISTAC ditubuhkan tahun 1987 beliau termasuk orang terawal bersama dalam perjuangan yang matlamatnya menghidupkan kembali kegemilangan dunia ilmiah Islam.

Selepas beberapa lama bersama Syed Naquib di ISTAC beliau keluar apabila gurunya itu dipaksa meninggalkan ISTAC tahun 2002 atas sebab-sebab yang katanya lebih bersifat politik. Apabila CASIS ditubuhkan beberapa tahun kemudian untuk meneruskan aspirasi asas ISTAC (selepas Syed Naquib keluar dikatakan mereka yang menerajui institusi tidak berjaya membawa citarasa asal) Zainiy ikut masuk. Apabila ditanya kenapa keadaan di CASIS "begitu sahaja" (suka menumpukan kepada ilmu falsafah tinggi), kenapa tidak dijadikan begitu atau begini menurut pendapat orang analogi fizik menjadi jawaban. Kata beliau mereka (warga utama CASIS) harus jadi seperti nukleus atom yang tidak berubah atau tetap komposisi. Kalau berubah nukleus boleh hancur keseluruhan atom...


Selepas keluar untuk makan malam kemudian menunaikan solat Isyak di masjid UTM saya kembali ke dewan untuk sesi seterusnya iaitu syarahan utama oleh Profesor Dr Wan Mohd Nor Wan Daud. Seperti Zainiy beliau juga pernah bersama ISTAC sejak hari-hari awal. Wan Nor kemudian dikenali sebagai pengasas bersama CASIS (bawah UTM). Beliau dianggap sebagai seorang anak murid utama Syed Naquib.


Tajuk syarahan adalah "The Crisis in Authority - Changes in Worldview, Religions and Ethics - Revitalization of Education". Ini boleh diterjemahkan sebagai "Krisis Pihak Berkuasa - Perubahan Pandangan Sarwajagat, Agama dan Etika - Penyegaran Kembali Pendidikan".


Disebutlah tentang keperluan culture of knowledge - budaya ilmu. Kebetulan atau tidak ia adalah tajuk utama buku tulisan Wan Nor yang sedang diketengahkan sepanjang majlis. Disebutlah tentang keperluan untuk beradab kepada guru untuk mendapat keberkatan ilmu. Diluahkan bagaimana dunia sekarang tidak begitu mementingkan pencapaian ilmu kecuali jika ia boleh memberikan pendapatan lumayan atau membuat duit. Lalu kesarjanaan tulen dipandang sepi dengan kejayaan diukur daripada segi wang ringgit. Sedangkan ilmuwan sejati bukan memikirkan mahu membuat duit apabila mengejar atau mengaji suatu ilmu. Rasa sayang dan cinta pada ilmu tanpa mengira pencapaian materialistik inilah yang harus dipupuk kembali untuk menerbitkan budaya ilmu yang disebut tadi.


Tentang ilmu pula tidak cukup kita mengetahu sesuatu tanpa mengenali lawannya. Nak tahu ilmu kena tahu anti-ilmu atau apa yang berlawanan dengan suatu ilmu. Misalan diberikan - seseorang cuma boleh dikatakan tinggi apabila kita tahu lalu dapat membandingkan dengan orang lain yang dikatakan rendah. Kita kenal suatu warna kerana wujud warna lain yang tidak sama dengannya.

Kata Wan Nor banyak yang difikirkan dan diperkatakan telah dikumpulkan dalam buku tulisan beliau yang memiliki tajuk  penuh "Budaya Ilmu : Makna dan Manifestasi dalam Sejarah dan Masa Kini". Dalam membina kerangka pemikiran yang kemudian membentuk isi buku diciptalah takrik-takrif tertentu untuk menerangkan konsep fikir. Apabila menyebut tentang lawan ilmu beliau awalnya mahu menggunakan perkataan anti-ilmu. Tetapi setelah dikaji-kaji balik didapati perkataan tersebut tidak sesuai. Ini kerana ia boleh membawa maksud menolak langsung ilmu sedangkan praktiknya bukan begitu. 


Beliau pun merujuk kembali kepada kitab dan sumber-sumber ilmu termasuk Al-Quran. Setelah beberapa lama didapati lebih baik menggunakan perkataan "ingkar ilmu". Ia bukanlah perbuatan menolak ilmu tetapi mengubah daripada yang benar atau hak menjadi sesuatu yang bathil agarselari dengan kepentingan tertentu. Persoalan dan konsep inipun diterangkan panjang lebar kerana menggambarkan realiti dunia hari ini. Menjadi tanggungjawab para sarjana yang jujur terutama beragama Islam untuk mengembalikan segala bentuk ilmu kepada landasan yang sepatutnya.

Cukuplah perkongsian saya dan selesai gerak penulisan kali ini. Esok Jumaat 1 Mac saya dijadualkan mengikut mesyuarat tertentu di ISTAC pagi hingga tengah hari. Selepas solat Jumaat insyaallah saya akan mengikuti himpunan membantah penghinaan terhadap junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW kemudian malam mengikuti majlis ilmu tentang syair Melayu di CASIS. Wassalam.


Bila Jomo bercakap tentang Melaka abad ke-15 - Kenapa ramai bukan Melayu nak ambil tahu?

Meneruskan lagi gerak penulisan sama dengan berkongsi cerita tentang majlis ilmu kedua hari Sabtu lalu. Bersambung daripada Menangani krisis Yaman - Majlis "Stand With Yemen" di ISTAC.


Dalam kalangan cerdik pandai sekurang-kurangnya dalam bidang Ekonomi di Malaysia Profesor Dr.Jomo Kwame Sundaram atau Jomo K. S. adalah satu nama besar. Tanpa mengetahui gelaran Profesor dan Dr juga kedudukannya sebagai pemegang Kerusi Tun Hussein Onn di Institut Pengajian Strategi dan Antarabangsa atau ISIS di negara ini (singkatan bahasa Inggeris untuk  Institute of Strategic and International Studies, bukan pengganas ISIS di Syria ya)  nama Jomo itu sendiri sudah cukup berwibawa sehingga poster promosi acara tidak perlu menyebut apa-apa jawatan beliau.  Apabila mendapat tahu beliau akan bercakap tentang Melaka abad ke-15 saya pun merancang untuk menghadirinya. Walaupun belum pernah mengikuti apa-apa syarahan beliau di mana-mana saya harus tahu apakah yang akan diperkatakannya tentang Melaka.


Selepas mengikuti majlis di ISTAC pagi hingga hampir jam 3 (rujuk Menangani krisis Yaman - Majlis "Stand With Yemen" di ISTAC) saya ke lokasi di Muzium Seni Islam, Taman Tasik Perdana. Untuk ini juga satu majlis ilmu di tempat lain di Kuala Lumpur selepas itu saya dan isteri sanggup menggunakan dua buah kereta. Kami sama-sama ke ISTAC, saya satu kereta, isteri dan anak-anak satu lagi kereta. Selepas ISTAC mereka kembali ke rumah, saya ke majlis Jomo.


Ternyata ramai yang berminat sehingga hadirin melimpah ke luar auditorium.


Masuk ke dalam kelihatan auditorium memang penuh.  Melihat komposisi hadirin terus terasa semacam sambil saya bergerak ke barisan hadapan lalu dapat menemui ruang duduk.


Mungkin ini kedengaran seperti perkauman tetapi saya harus merekodkan rasa dan pemerhatian. Kelihatan ramai betul orang bukan Melayu terutama berbangsa Cina datang mengikuti majlis. Orang Melayu ada tetapi kurang ketara. Bangsa-bangsa lain termasuk orang Barat pun ada. Rata-rata kelihatan seperti liberal kalau tidak pun sekadar berpenampilan moden. Yang pasti saya seorang sahaja datang memakai busana tradisional Melayu berkeris bertanjak bersampin. Persoalan yang timbul dalam benak fikiran adalah kenapa mereka terutama bangsa Cina hendak tahu sangat pasal Melaka abad ke-15?

Diakui reputasi besar Jomo sebagai seorang cendekiawan tersohor menjadi tarikan. Tetapi bagi saya kalau orang lain bercakap pun kemungkinan besar saya akan datang. Ini disebabkan tajuk majlis yang menarik juga lokasi mudah dicapai. Dah memang pun saya keluar ke KL 40 km dari rumah hari itu kerana menghadiri majlis di ISTAC. Kehadiran ke majlis seterusnya di Taman Tasik Perdana boleh dibuat sekali jalan.


Berbalik pada komposisi kehadiran majlis. Saya dapat merasakan ia ada kena-mengena dengan keadaan Malaysia 'baru' sekarang yang mana kepentingan orang bukan Melayu dan bukan Islam kelihatan menguasai keadaan. Apapun Jomo mengaku bukan pakar sejarah. Cuma sebagai pakar ekonomi dan seorang pemikir besar kata-kata beliau harus diperhatikan. Jomo pun membuka cerita tentang satu shipwreck atau kapal tenggelam Dinasti Tang abad ke-10 Masihi. Ini merujuk kepada dinasti yang memerintah Cina tahun 618–907.

Oh. Majlis diadakan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris. Sebetulnya begitu juga majlis di ISTAC juga majlis yang akan dihadiri selepas syarahan Jomo. Beliau menunjukkan satu peta perdagangan yang menyambungkan dunia Timur dan Barat. Jalan laut menunjukkan kenapa boleh ada kapal tenggelam Dinasti Tang abad ke-10 di perairan Asia Tenggara. Kapal itu tenggelam dekat Sumatera tengah dalam perjalanan menuju ke kerajaan Sailendra di Pulau Jawa.


Menurut Jomo kandungan kapal tersebut tidak layak untuk mengisi mana-mana muzium terhormat (not fit for any respectable museum). Namun ada syarikat Malaysia sanggup membelinya tahun 1960an (kalau tak silap dengar). Menurut undang-undang antarabangsa Indonesia memiliki separuh kapal dan muatan disebabkan lokasi penemuan. Separuh lagi boleh dijual lalu menjadi milik syarikat Malaysia. Pun begitu ada sejumlah barangan menarik di dalamnya...


Hadirin kemudian ditunjukkan beberapa peta lama.


Jomo mahu menunjukkan bagaimana masyarakat masa lalu melihat dunia...


Cuma beliau tidak memberitahu peta-peta itu daripada zaman bila.


Lalu masuklah pada ekspedisi pelayaran Cheng Ho atau Laksamana Cheng Ho yang dikenali ramai itu. Cerita tentang armada besar yang katanya terdiri daripada 300 buah kapal dan 30,000 anak kapal (Jomo tidak menyebut ini) boleh dirujuk melalui Google dan banyak penulisan. Sebut sahaja nama Cheng Ho, orang yang tahu sedikit sejarah Melaka pun harus boleh faham. Diketahui laksamana daripada Dinasti Ming (memerintah Cina 1368–1644) telah mengadakan ekspedisi jauh sehingga ke perairan Afrika dan Tanah Arab sebanyak 7 kali dan selalu singgah di Melaka abad ke-15.

Di sini saya dah mula nampak trend pemikiran Jomo apabila menyebut Melaka dibina oleh armada Cheng Ho. Saya pasti ada dengar itu sepertimana halnya orang Cina sekarang suka menyebut merekalah yang bertanggungjawab membina Malaysia, tanpa  mereka negara tidak akan maju dan orang Melayu akan terus ketinggalan (konon). Tolak ke tepi hal tersebut. Jomo membangkitkan satu persoalan menarik. Diketahui Cheng Ho singgah di beberapa lokasi di Alam Melayu (perkataan saya ini). Kenapa tiada dalam rekod Cina bahawa Cheng Ho pernah singgah di Singapura sedangkan ada yang kata Singapura juga sebuah pelabuhan besar?

Kenapa singgah di Melaka dan tiada langsung di Singapura? Dalam bertanyakan soalan ini Jomo kedengaran begitu adil tentang sejarah Melayu kerana meletakkan ia jauh ke belakang berbanding 200 tahun lalu merujuk kepada kedatangan Raffles tahun 1819. Itupun Jomo mengingatkan pegawai Inggeris tersebut sekadar mahu mendirikan gudang perniagaan pada waktu itu. Ia bukan tahun atau tarikh Singapura mula menjadi pegangan Inggeris. 

Penemuan arkeologi oleh pakar seperti John Miksic menunjukkan Singapura sudah ada kerajaan dan pelabuhan maju seawal abad ke-14. Boleh rujuk artikel lama Tentang kehidupan zaman lampau di kota-kota Asia Tenggara - Batu Bersurat Singapura terkait dengan Raja Suran dan Badang? tentang cendekiawan Amerika ini. Jadi kenapa Cina tidak memilih Singapura tetapi Melaka? Jomo pun mengaitkan persoalan dengan inistiatif OBOR (One Belt One Road) yang mana negara Cina sedang berusaha membina infrastuktur di beberapa negara untuk memajukan rangkaian perdagangannya. Sekarang pun Singapura bukan pilihan Cina. Kenapa Malaysia?


Melihat perkara daripada sudut perdagangan adalah keistimewaan Jomo sebagai seorang pakar ekonomi. Skop atau rangkaian perdagangan zaman dahulu pun dibahagikan kepada 3 :-


1. Jajaran yang meliputi Tanah Arab dan sebahagian Afrika yang membawa ke pesisiran pantai Persia hingga ke barat benua Hindi (lingkungan paling kiri atau barat dalam peta).

2. Jajaran benua Hindi membawa ke Sumatera dan Semenanjung (lingkungan tengah)

3. Jajaran Asia Tenggara membawa ke Cina (lingkungan paling kanan atau timur dalam peta)


Ada pedagang yang kapalnya bergerak cuma dalam satu jajaran. Lalu barang dagangannya dibawa ke jajaran bersebelahan oleh kapal lain melalui pelabuhan yang terletak dalam jajaran bertindih. Namun semua jajaran ada kapal-kapal membawa barangan dagangan ke Melaka. Beliau pun merujuk kepada institusi dan jawatan Syahbandar sebagai pegawai yang bertanggungjawab berurusan dengan para pedagang.

Menurut Jomo seorang Syahbandar dan para pekerjanya sudah cukup besar lingkungan pengaruh untuk mengawal satu pelabuhan. Tetapi Melaka memiliki sehingga 4 orang Syahbandar untuk berurusan dengan pedagang daripada setiap satu jajaran seperti ditunjukkan dalam peta, satu lagi saya sudah lupa apakah kawasan atau lingkungan tanggungjawabnya. Beliau pun memberitahu orang bangsa apakah yang ditugaskan menjadi Syahbandar.  Menurutnya tiada seorang pun berbangsa Melayu. Paling dekat adalah Syahbandar berbangsa Jawa untuk perdagangan di Asia Tenggara.


Kemudian beliau bercakap pula tentang teori kedatangan Islam ke Asia Tenggara terutama ke Melaka. Menurut beliau antara kelebihan Islam yang menarik pedagang datang beramai-ramai adalah undang-undang muamalat atau urus niaga yang adil boleh diterima semua pihak. Kalau tidak kerana itu akan timbul masalah kerana pedagang daripada kawasan ini begini undang-undang urusniaganya, pedagang daripada kawasan itu begitu pula cerita...


Lalu disebutlah tentang kitab Undang-undang Melaka dan kitab Undang-undang Laut. Semasa ini saya sebagai seorang anak Melayu terasa begitu bangga sehingga mahu mengambil gambar menggunakan telefon bimbit untuk dimuatnaik terus ke Facebook (saya biasa pakai kamera digital kompak). Baru tersedar telefon tertinggal dalam kereta lalu saya keluar sebentar untuk mengambilnya. Kembali ke dalam dewan slaid ini masih terpapar lalu saya ambil gambar serupa seperti di atas dan hantar ke FB berserta teks berikut :-


Interesting. Jomo KS talking about Melaka Sultanate through economics and commerce perspective...


(Menarik Jomo KS bercakap tentang Kesultanan Melaka melalui perspektif ekonomi dan perdagangan)


Tengok-tengok slaid seterusnya bercakap atau lebih tepat, mempersoalkan tentang apa itu Melayu...


Masuk slaid selepas itu semakin jelas Jomo hendak 'mencairkan' takrif Melayu dengan membuat perbandingan dengan takrifan di Indonesia dan Filipina. Tidak ingin saya mengulas ini kerana ada ditulis panjang lebar dalam buku ke-11 saya "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" (secara rasmi terbit Mac 2018). Yang pasti rasa semacam semakin nyata lalu saya ambil satu gambar seperti di atas dengan telefon bimbit untuk dihantar ke FB. Teksnya begini :-


Alamak . Masuk Malay identity pulak. Boleh jadi sensitif ni...



Masuk pula cerita pergaduhan Hang Tuah dengan Hang Jebat. Dengan menyebut dakwaan kontroversi Profesor Emeritus Ahmat Adam bahawa "Hang Tuah tak wujud" kata-kata ini diulang dalam bahasa Inggeris. Walhal saya faham Ahmat cuma mempersoalkan kebenaran Hang Tuah sebagai nama batang tubuh tokoh. Tentang pahlawan atau laksamana yang dimaksudkan dia tidak mempertikaikan kewujudan.


Kemudian ditimbulkan hal Panglima Awang yang dikenali Barat sebagai Enrique the Black. Menurut Jomo tidak ada bukti nama orang yang dimaksudkan adalah Awang.



Namun watak yang dimaksudkan memang wujud kerana ada direkodkan oleh Barat sebagai Enrique.


Memang dia telah belayar mengelilingi dunia, bukan Ferdinand Magellan yang selalu disebut sejarah tulisan Barat kerana Magellan mati dibunuh orang bernama Lapu Lapu ketika sampai di kepulauan yang bakal diberi nama Filipina...








Beralih pula kepada sejarah Alam Melayu menurut beberapa sumber...


Daripada segi ilmu banyak perkara diangkat dan dibincangkan oleh Jomo.


Namun akhir kalam kelihatan beliau cuba hendak menafikan hak keistimewaan orang Melayu seperti yang termaktub dalam perlembagaan negara. Caranya dengan mempersoalkan makna Melayu itu sendiri sebagai suatu ciptaan baru. Malah konsep bangsa itu sendiri dikatakannya tidak wujud secara hakiki. Pada mereka yang dapat membaca apa yang tersirat sudah jelas cara pemikiran beliau walaupun dikatakan sudah memeluk agama Islam sejak sekian lama.

Patutlah begitu ramai orang bukan Melayu terutama Cina tertarik untuk mendengar syarahan Jomo. Melihat pada tajuk seperti mahu bercakap tentang Melaka abad ke-15. Tetapi macam-macam perkara dimasukkannya. Nampaknya supaya akhir kalamnya membawa makna keMelayuan itu tidak membawa apa-apa erti lalu boleh diketepikan dalam pembangunan negara.

Perkongsian ini boleh dipanjangkan lagi dengan meneliti reaksi Jomo apabila saya bertanya di hadapan hadirin apakah yang beliau mahu beritahu sebenarnya? Selepas majlis seorang warga British menyatakan persetujuan dengan pertanyaan saya, bahawa Jomo cuba berselindung di sebalik niat tertentu tetapi tidak sanggup menyatakannya secara terang-terangan. Cendekiawan Melayu terkenal Pulau Pinang, Profesor Datuk Dr Ahmad Murad Merican yang hadir pada majlis juga bersetuju. Kami ada berbual panjang di ISTAC selepas satu majlis Isnin lalu (lihat Tentang orang Terengganu dan kehidupan mereka - Bicara buku yang ke-2 di ISTAC). Dia sendiri melihat apa yang dilakukan Jomo adalah percubaan untuk menghancurkan takrif Melayu.