Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, May 29, 2008

Kembara Negeri Sembilan... Dari Kenaboi ke Kuala Klawang...

Selepas singgah sebentar di Jeram Gading, timbul pula gerak untuk menyambung perjalanan melalui jalan kecil berliku-liku iaitu jalan yang digunakan untuk sampai ke Jeram Gading daripada jalan besar Hulu Langat ke Kuala Klawang. Kami tidak pasti jalan itu akan membawa ke mana tetapi rasanya ia tetap akan keluar ke Kuala Klawang juga!..

Apapun, melalui jalan inilah kami sampai ke kawasan Titi Kenaboi yang termasuk wilayah di Negeri Sembilan yang paling hampir dengan negeri Pahang. Ternyata jalan yang diambil ini bertemu kembali dengan jalan besar ke Kuala Klawang...

Sebelum kami sampai ke Kuala Klawang untuk cerita yang seterusnya, inilah sedikit klip video akan perjalanan itu. Sila lihat ia... Insyaallah esok lusa nanti akan dipaparkan pula video di Kuala Klawang berserta sedikit cerita akan asal-usul nama Jelebu. Sila! :]


2 comments:

PerpatihTulus said...

aku tak hafal lirik lagu lah.. tu yg hampeh tu.. heheh.. best jugek ek buat video ni, nostalgia..

Khairul said...

Hahaha....aku tahun lepas buat kembara tanpa tol dari Kota Tinggi balik ke KL....aku ikut jalan dr Mersing and jalan punye jalan sampai ke tempat nama Titi nie...memang seram ikut jalan tuh...gelap jer kiri kanan...ade jumpe pusat pemulihan akidah lagi....last2 kite sampai ke simpang antara ke kuala klawang dgn hulu langat, so kami lalu ke arah Hulu Langat....bile ikut jalan tuh memang berbukit bukau! Mase tuh lak berkabus dan jarak penglihatan hanya beberape meter ke hadapan ajer....jam dah pukul 3 pagi...huhuhu...tapi alhamdullilah akhirnya kami sampai ke KL kul 4.15 pagi!! Memang adventure btol!