Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, September 21, 2012

Perjalanan jauh bermotosikal besar setelah 9 tahun - Makam-makam lama dari Kuala Kangsar hingga ke Bota dan Lambor

Assalamualaikum. Setelah bertungkus-lumus menyediakan 10 lagi artikel sokongan di blogspots saya yang lain siang Jumaat tadi sampai masanya untuk menyambung cerita daripada artikel Perjalanan jauh bermotosikal besar setelah 9 tahun - Mendaki Gunung Brinchang sebelum melawat tempat-tempat di Perak.


Pagi Selasa 14 Ogos 2012, selepas puas bermalam di sebuah surau di Kampung Temong saya pun bersedia untuk berjalan. Perhatikan tayar motosikal ini. Nampak tak bahagian seperti corak di bawah plet nombor? Itu adalah lingkungan yang terbentuk akibat benang tayar sudah terkeluar. Tayar motosikal ini sebenarnya sudah botak licin semenjak 2-3 minggu sebelum perjalanan solo ini dimulakan tetapi saya gagahkan juga membawanya berjalan. Selepas meredah jalan kampung yang  kasar dengan batu-batan di Kuala Medang (lihat Perjalanan jauh bermotosikal besar setelah 9 tahun - Ujian Sungai Koyan ke Cameron Highlands) benang pun kelihatan.


Pengalaman lalu menunjukkan tayar belakang yang sudah nampak benang masih boleh dipakai sehingga 3 bulan. Tapi tak tahulah kali ini kerana banyak melalui jalan kasar. Dengan tayar sebeginilah saya dapat naik Cameron Highlands kemudian mendaki Gunung Brinchang sehingga ke puncak. Dengan tayar itu juga saya turun pusing beberapa tempat sebelum ke Kuala Kangsar. Di atas adalah makam Tok Temong yang disinggahi selepas meninggalkan surau.


Selepas itu saya menuju ke bandar diraja Kuala Kangsar. Singgah di masjid ini di tepian jalan.


Ada dua buah makam bangsawan berketurunan Bugis saya cari dan singgahi sekitar ini. Kemudian saya melawat masjid baru yang terletak setentang masjid lama. Lihat artikel berikut di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) :-




Hampir ke pusat bandar pula saya singgah di tanah perkuburan ini. Lihat Makam (Tomb of) Temenggung Wan Hassan.

Jika malam sebelumnya saya naik ke Bukit Chandan untuk ke Masjid Ubudiyah dan menziarahi beberapa makam, siangnya pula saya naik lagi dengan niat mahu masuk ke istana lama yang telah dijadikan muzium. Tengok-tengok ia masih ditutup atas alasan baik-pulih. Baik pulih apa? Seingat saya sejak tahun 2004 atau 2005 dah macam ni. Takkan tak siap-siap? Atau semua barangan yang sudah diangkut masuk ke sebuah galeri berdekatan tidak mahu dipulangkan kembali ke sini?


Saya meninggalkan Kuala Kangsar melalui Jalan Kenas mengala ke Manong. Singgah ke makam seorang ulamak besar. Lihat Makam (Tomb of) Sheikh Tahir Jalaluddin.


Kemudian pergi ke hutan lipur Ulu Kenas untuk bermandi-manda.




Selepas itu pergi ke Kuala Kenas kerana mahu mencari makam seorang Megat. Terjumpa dahulu sebuah makam lain dalam kawasan sekolah. Lihat Sebuah makam terserlah di Kuala Kenas (An outstanding tomb at Kuala Kenas).


Sekolah tersebut terletak berdekatan Sungai Perak. Saya pun pergi melihat sungai. Lihat artikel Perak river from Kuala Kenas di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kemudian menyambung mencari makam Megat yang dikenali sebagai si Makan Lambat. Jumpa dahulu sebuah tanah perkuburan yang mengandungi kubur beberapa orang daripada keturunannya agaknya. Rupa-rupanya makam Megat Makan Lambat terletak lebih terpencil dalam kebun dan belukar. Lihat Makam (Tomb of) Megat Makan Lambat.


Keluar dari Kuala Kenas menyambung perjalanan menghala ke Manong saya dapati meter bawah motosikal menunjukkan ini.


Perjalanan diteruskan melepasi Manong masuk ke Kampung Semat.



Bukan hendak mencari Smartshop atau Smarttag tapi mahu menghadap bahagian Pulau Semat yang terletak di Sungai Perak... untuk memberi salam kepada almarhum Sultan Tajul Ariffin, Sultan keempat Perak yang makamnya terletak di tengah pulau...


Dari situ saya ada singgah di makam almarhum Tepus, anakanda kepada Sultan ke 25 Perak, Sultan Ismail sebelum masuk ke pekan Parit.


Di Parit saya menunaikan hajat tertunda untuk menunggang motosikal menyeberangi Sungai Perak melepasi pulau yang dipanggil Cempaka Sari.


Motosikal terus meluncur laju sehinggalah menghampiri Bota Kiri, baru saya masuk ke jalan kampung untuk menziarahi makam seorang ulamak terkemuka hampir 300 tahun lalu. Lihat Makam (Tomb of) Sayyid Jalaluddin Tok Tambak Pulau Pisang.


Dari Bota Kiri saya menyeberang Sungai Perak lagi untuk masuk ke Bota Kanan. Ada beberapa buah makam ingin disinggahi menghala ke Kampung Gajah, antaranya makam Sultan Muzaffar Shah I. Jenuh juga mencari jalan masuk sehingga berulang-kali berpatah balik antara Lambor Kanan dan Bota Kanan baru jumpa gara-gara papan tanda bertulis "Lorong Sultan Muzaffar Shah I" sudah hilang. Nasib baik jumpa juga jalan tetapi sudah lewat petang. Selain ziarah saya untuk mengambil gambar-gambar menunjukkan lebih dekat batu-batu nesan Aceh yang ada di situ. Lihat Batu nesan Aceh di makam Sultan Muzaffar I (Aceh gravestones at the tomb of Sultan Muzaffar I). Oh, baru teringat, Saya juga ada menziarahi makam Sultan Muzaffar Shah II dan Sultan Muzaffar Shah III...


Kemudian saya menghadapi masalah mencari sebuah makam yang belum pernah dijejaki sebelum ini, baru kali ini tergerak setelah melihatnya dalam buku. Kalau tak salah inilah makam yang pernah disarankan agar saya singgah oleh seorang pembaca blogspot ini yang memakai nama Vet 69 Generasi Tok Kadok gitu. Daripada buku saya mendapat tahu ia adalah makam seorang pembesar Aceh yang ditugaskan mentadbir ketika Perak  berada di dalam kekuasaan kerajaan dari seberang Selat Melaka itu. Lihat Makam (Tomb of) Tok Sego Aceh.


Makam tersebut terletak di dalam kawasan belukar bersebelahan ladang kelapa sawit tetapi tidaklah begitu jauh dari jalan besar, cuma kita perlu tahu hendak mencarinya di mana. Semasa keluar saya mendapati nombor ini tertera pada meter motosikal. Terasa ada makna ni... kerana 626.2 adalah 313.1 x 2. 3131 pula mengandungi nombor 313 dan 131 yang ada makna tertentu buat saya.


Ikut rancangan asal saya harus sudah lama selesai melihat makam-makam yang ingin dijejaki di laluan Bota Kanan ke Kampung Gajah.  Cadangnya selepas itu mahu mencari satu makam lama di Lambor Kiri kemudian berpusing-pusing di sekitar Segari sebelum berbuka puasa di Lumut. Sebaliknya saya sampai di makam Tok Sego tadi pun dah masuk Maghrib. Saya berbuka puasa di surau ini di Pulau Tiga.


Selepas solat saya cuba mencari makam Puteri Limau Purut di kawasan felda sekitar 4 km ke darat dari surau. Setelah bertanyakan orang saya ditunjukkan jalan masuk ke satu kawasan pendalaman. Tapi dalam gelap begini manalah nak jumpa? Kecuali makamnya memiliki bangunan yang terserlah...


Begitu juga halnya apabila saya cuba mencari makam tertentu di Kampung Pulau, Lambor Kiri. Saya diberitahu makam itu terletak cuma sekitar 200 meter sahaja di belakang sebuah rumah tinggal. Tapi sekali lagi mana nak nampak dalam kegelapan dan di kawasan hutan belukar?


Nak tak nak saya harus meneruskan perjalanan dengan masuk ke Bota Kiri.


Di sebuah kedai makan berdekatan saya berehat sebentar. Ketika itu sudah hampir jam 10.30 malam. Kali ini rancangan saya betul-betul lari. Nampaknya saya mungkin harus mengulangi beberapa jalan nanti untuk memuaskan hati. Kalau tidak kerana merasakan harus bermalam di Lumut tentu sahaja saya akan mencari tempat berehat di sekitar Kampung Gajah.


OK. Ini adalah peta perjalanan hari itu. Mengikut Google Map jarak yang dilalui adalah 178 km. Kalau dicampur jarak berulang-alik mencari beberapa makam dan sebagainya, saya kira jarak sebenar dilalui adalah 250 km. Maaf ya jika kali ini penceritaan terasa begitu ringkas, tidak disertakan beberapa pengalaman mengembara lalu seperti halnya artikel-artikel siri ini sebelumnya. Beberapa hari ini saya kurang sihat dan terasa amat penat.


p/s: Tadi saya letak link artikel ini di Facebook lalu memberitahu ia adalah cerita hari ke 4 perjalanan. Terus teringat bagaimana saya ada duduk bertafakur dalam kegelapan di bilik nombor 4 Penjara Pudu semalam. Lihat A visit to Pudu Jail atau baca artikel Akibat Kenanga... lawatan tak dijangka ke Penjara Pudu.
.