Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Mac 21, 2019

Menekuni pemikiran kosmopolitan dan reformasi Hamka untuk dimanfaatkan umum

Subhanallah. Tempat saya belajar kini iaitu ISTAC, Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam semakin rancak dengan majlis-majlis ilmu. Rasa tak menang tangan nak hadiri semua kemudian mengulas tentangnya. Namun atas dasar sayangkan ilmu kemudian terasa harus berkongsi saya cuba juga untuk menghadiri mana-mana yang sempat dan dapat...


Dalam artikel Majlis ta'aruf pelajar baru dan lama - Membuka semester baru di ISTAC yang ditulis lebih sebulan lalu ada disenaraikan tajuk dan pautan bagi 15 artikel tentang majlis-majlis yang dihadiri di ISTAC sejak mula rajin bertandang ke kampusnya di Bukit Tunku, Kuala Lumpur awal tahun lepas. Kemudian saya masuk sebagai pelajar pasca-siswazah September itu. Dalam tempoh sebulan kebelakangan pula saya menulis 5 lagi artikel mengulas tentang majlis-majlis ilmu di ISTAC. 

Tahun ini memang semakin rancak. Antara acara yang mula diadakan secara bersiri sejak tahun baru 2019 adalah majlis diskusi buku setiap sebulan sekali. Lalu sampailah masa untuk majlis ke-3 diskusi  berlangsung seperti dipromosikan dalam poster atas.




Cuma baru 2 minggu lebih kebelakangan ini satu siri baru syarahan dimulakan oleh Sheikhul Kuliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar untuk membincangkan satu buku tulisan beliau merangkap tesis PhDnya tahun 1988 bertajuk "Classifications of Knowledge in Islam". Ia diadakan pada pagi Isnin lalu slot diskusi buku harus dialih kepada hari lain. Lihat Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Syarahan yang meliputi banyak perkara mengujakan diikuti Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Tiga tokoh besar yang menjadi sumber dan rujukan dalam kajian.


Ketika saya sampai ke bilik majlis jam 10.08 ia sudah kelihatan hampir penuh. Selepas itu saya dapat melihat ada lagi hadirin muncul sedikit demi sedikit sehingga melebihi had bilik. Terdapat beberapa orang tokoh akademik terkemuka bersama memeriahkan suasana. Ada dua orang bekas menteri kabinet Malaysia hadir mengikuti majlis.


Dalam poster atas sudah dinyatakan bahawa majlis kali ini mahu mendiskusikan buku bertajuk "Hamka and Islam : Cosmopolitan Reform in the Malay World".  Ini boleh diterjemahkan sebagai "Hamka dan Islam : Reformasi Kosmopolitan dalam Dunia Melayu". Osman sebagai pengerusi memperkenalkan penulisnya  sebagai Profesor Dr Syed Khairudin Aljunied, seorang pensyarah National University of Singapore (Universiti Kebangsaan Singapura). Ini juga pengenalan yang diberikan dalam poster juga sebaran am majlis melalui Facebook ISTAC dan WhatsApp walau Khairuddin sebetulnya belum bergelar profesor penuh kerana jawatannya adalah Profesor Madya (dalam bahasa Inggeris disebut Associate Professor). 

Poster juga menyebut buku akan diulas oleh dua tokoh akademik berikut :-


1. Dato' Dr. Mohd Nor Manuty - Pengerusi lembaga pengarah UNISZA (Universiti Sultan Zainal Abidin di Kuala Terengganu).

2. Profesor Dato' Dr. Ahmad Murad Merican - CenPRIS, USM (Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa, Universiti Sains Malaysia di Pulau Pinang)


Osman menambah seorang lagi tokoh sebagai pengulas. Beliau adalah Ustaz Drs Afif Hamka, seorang pendidik dari Indonesia. Istimewanya Afif ini adalah anak kandung kepada Hamka, tokoh besar Islam Indonesia yang pemikirannya mahu dibedah dalam buku. Beliau baru 2-3 hari dihubungi agar menyertai majlis.


Bagi rakyat Malaysia dan Indonesia atau sekurang-kurangnya mereka yang mengikuti perkembangan dunia sastera Melayu dan pengajian agama, nama Hamka iaitu singkatan bagi Haji Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah tidak perlu diperkenalkan lagi. Nama beliau begitu besar sebagai tokoh intelektual Alam Melayu abad ke-20 Masihi. Tulisan-tulisannya termasuk novel-novel terkenal, Di Bawah Lindungan Ka'bah dan Tenggelamnya Kapal van der Wijck  sudah menyebar luas sejak tahun 1930an lagi. Hamka yang lahir tahun 1908 dikenali sebagai ulamak besar, sasterawan, pendakwah, reformis malah pejuang melawan penjajah Belanda dan banyak lagi.

Kalau ikut giliran dan tajuk buku majlis diskusi yang merupakan kali ke-3 di ISTAC ini harus dikendalikan sepenuhnya dalam bahasa Inggeris (acara diadakan bergilir-gilir buku bahasa Inggeris diikuti bahasa Melayu). Tetapi disebabkan Ustaz Afif lebih selesa bertutur dalam bahasa Indonesia (sebenarnya bahasa Melayu yang diadaptasikan untuk penyatuan rakyat seluruh Indonesia) maka majlis kali ini akan diadakan bercampur bahasa. Namun bahasa Inggeris tetap dijadikan pengantar utama kerana ada hadirin antarabangsa yang tidak tahu berbahasa Melayu.

Selepas menyatakan hal tersebut Osman pun memperkenalkan buku yang mahu dibincangkan dalam majlis. Ia baru diterbitkan oleh Cornell University Press tahun 2018. Ini adalah penerbitan universiti terkemuka Cornell yang berpengkalan di New York, Amerika Syarikat. Sebelum memperkenalkan penulis buku beliau memberitahu dahulu urutan peristiwa yang membawa kepada penyertaan Afif. Beliau telah dicadangkan agar mendapatkan seseorang yang paling rapat dengan Hamka untuk dibawa ke majlis lalu ini baru dilakukan beberapa hari lalu.

Osman yang lahir tahun 1946 pun menceritakan bagaimana beliau sendiri mengenali Hamka. Seperti orang lain ia dimulakan dengan mengenali dan membaca buku (Hamka yang meninggal dunia tahun 1981 telah menghasilkan lebih 30 tajuk) iaitu ketika di bangku sekolah. Buku pertama Hamka yang dikenalinya bertajuk Tasawuf Modern (pertama kali terbit tahun 1939). Tetapi ini dilupakan apabila beliau keluar sekolah lalu menyambung pengajian dalam bidang matematik di London (sarjana muda dan sarjana iaitu Masters, tahun 1960an). 

Apabila kembali ke Malaysia lalu menyertai ABIM (Angkatan Belia Islam Malaysia) baru menggamit kembali penulisan Hamka. Tahun 1974 baru berpeluang bertemu muka apabila Hamka datang ke Malaysia untuk menerima gelaran Doktor Falsafah Kehormat daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Ketika itu Osman adalah pensyarah di UKM selain memegang beberapa jawatan akademik lain. Beliau telah diminta mempengerusikan majlis ceramah oleh Hamka.

Banyak perkara diperkatakan namun paling diingati Osman adalah satu kerana banyak implikasinya. Ini pun dikongsikan dalam majlis diskusi buku. Kata beliau Hamka ada menyebut begini :-


"Bila Allah menurunkan kitab suci Al-Quran Allah tidak melupai bangsa Melayu."


Kata Osman, Hamka memberitahu ada istilah dalam bahasa Melayu muncul dalam Al-Quran tetapi telah 'diArabkan'. Ia adalah perkataan kafur merujuk kepada kapur barus. Ini adalah sejenis bahan penting yang boleh didapati dengan banyak secara semulajadi di Alam Melayu, tidak di tempat lain. Kapur ini biasa digunakan mewangikan mayat sehingga dieksport ke Timur Tengah, Mesir dan lain-lain tempat sejak zaman purbakala.


Satu lagi perkara dibangkitkan Osman tentang Hamka adalah tokoh tersebut pernah menyebut Confucius (cendekiawan terkenal Cina abad ke-5 dan 6 Sebelum Masihi) adalah seorang nabi. Dengan menyatakan itu sebagai contoh pemikiran Hamka yang terkehadapan penulis buku iaitu Syed Khairudin pun diperkenalkan lalu  ruang diberikan kepada beliau untuk berkongsi ilmu.

Sekadar memberitahu. Nama Khairudin ini pertama kali saya dengar ketika hadir ke satu majlis ilmu berprestij yang disulami dengan pertunjukan teater anjuran Astro Awani. Lihat Persidangan ASAL - Daripada hubungan Melayu-Cina membawa kepada kepentingan strategik Selat Melaka. Ternyata beliau memiliki otoriti dan wibawa akademik yang tinggi sehingga Osman memberitahu cuba menarik beliau masuk berkhidmat di ISTAC tetapi tidak berjaya. Tengok-tengok umur Khairudin masih agak muda iaitu 43 tahun, 6 tahun lebih muda daripada saya.


Beliau memulakan dengan kata-kata aluan dalam bahasa Melayu kemudian menyambung dalam bahasa Inggeris. Diberitahu penulisan buku tentang Hamka bermula atas galakan Osman ketika mereka berjiran semasa masing-masing mengajar di Brunei suatu masa dahulu. Namun ia sebenarnya adalah sebahagian daripada satu siri trilogi buku berbahasa Inggeris yang beliau karang dalam tempoh 4-5 tahun lalu. Ia termasuk usaha lebih besar untuk memperkenalkan khazanah keintelektualan Alam Melayu kepada dunia dalam konteks kosmopolitan yang bersifat antarabangsa lagi terbuka, keterhadapan dan maju. 

Usaha berlaku sebagai reaksi terhadap keadaan sekarang di mana Islam sering dimomok-momokkan sebagai sesuatu yang buruk, kolot lagi ketinggalam zaman. Kata Khairudin penumpuan diberikan terhadap Islam di Alam Melayu/Asia Tenggara untuk membezakannya dengan keadaan di dunia Arab. Sesungguhnya masyarakat sini lebih halus budi pekerti lalu tidak harus dikaitkan dengan sifat kasar kebiasaan orang Arab yang kemudian dikaitkan pula dengan keganasan.  Di bumi sebelah sini sudah ada budaya ketamadunan tinggi yang menyebabkan Islam lebih mudah diterima dan disebarkan berbanding di Tanah Arab itu sendiri. 
\
Dengan itu buku pertama trilogi diberikan tajuk "Muslim Cosmopolitanism : South East Asian Islam in Comparative Perspective" (Kosmopolitanisma Muslim : Islam Asia Tenggara dalam Perbandingan Perspektif). Nah, Hebat tak hebat (ini kata saya) ia diterbitkan oleh Edinburgh University Press yang berpusat di Scotland, United Kingdom tahun 2017.


Kata Khairuddin sifat kosmopolitan Islam Alam Melayu/Asia Tenggara yang lebih mudah menerima dan hidup bersama dengan para penganut agama lain ini boleh digambarkan melalui pendirian hidup dan penulisan-penulisan Hamka. Maka itu ditulis buku tentang tokoh besar tersebut sebagai kedua dalam trilogi. Tentang penerbitan tahun 2018 sudah disebut tadi. Sebagai tambahan universiti penerbit iaitu Cornell adalah salah satu universiti paling terkemuka dan terbaik di Amerika. Lingkungan ini dikenali sebagai universiti-universiti "Ivy League". Buku inilah yang akan dipanjangkan ceritanya dalam majlis ini.


Buku ketiga "Islam in Malaysia : An Entwined History" (Islam di Malaysia : Satu Sejarah yang Saling Kait Mengait) akan keluar September tahun ini. Kata Khairudin ia meliputi 1,000 tahun sejarah Islam di Malaysia. Tu  dia. Penerbitnya adalah Oxford University Press merujuk kepada universiti yang diakui paling terkemuka di United Kingdom sejak berabad lamanya. Melihat kepada senarai penerbit tanpa melihat tajuk-tajuk buku pun sudah cukup untuk membayangkan Khairudin memiliki gagasan idea dan penulisan yang hebat bertaraf dunia.


Ketiga-tiga buku secara rata bertujuan untuk mengalih fokus tentang Islam daripada dunia Arab ke Alam Melayu. Memikirkan bahawa Khairudin sendiri berketurunan Arab malah berdarah Sayyid iaitu keturunan junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW harus ada desakan dalaman dan kepercayaan/keyakinan yang kuat menyebabkannya mahu mengangkat Dunia Melayu berbanding tempat asal nenek moyangnya iaitu Dunia Arab.


Seterusnya diterangkan tentang apakah itu reformasi kosmopolitan yang disebut pada tajuk buku. Ini diterangkan sebegini (terjemahan dan faham saya) :-


1. Menapis dan mengharmonikan apa sahaja yang bagus daripada pelbagai aliran pemikiran Islam untuk menghasilkan takrifan baru segar tentang Islam. Dalam bahasa Arab proses ini dipanggil Talfiq.

2. Pemilihan teliti dan pengambilan perkara-perkara yang sesuai secara kreatif terhadap kaedah ilmu dan pemikiran Barat dan bukan Islam yang ada kena-mengena - Takhrij.

3. Mengatasi extremisma atau sifat pelampau, kemasyarakatan tertutup, fanatik dan ketidakadilan berdasarkan jantina yang membentuk banyak masyarakat dalam dunia Islam - Tawazun.



Semua perkara-perkara ini ada disentuh Hamka. Berikut adalah contoh beberapa buku beliau yang telah diterbitkan baru. Ia adalah antara rujukan Khairudin dalam penulisannya.


Hamka menggalakkan orang Islam supaya bersederhana...


Keadilan sosial diberikan penekanan. Jangan membazir masa bergaduh tentang hal-hal khilafiah sedangkan di luar sana ramai anggota masyarakat memerlukan pemeliharaan kita.


Kedudukan wanita sudah lama diangkat dalam Islam terutama di Alam Melayu. Pada ketika masyarakat Arab melarang wanita ke hadapan menjadi pemimpin dan sebagainya kita di sini sudah lama melakukannya. Maka itu orang Islam Melayu malah sudah lebih maju dalam hal ini berbanding dunia Barat yang sering melaungkan perjuangan membela hak asasi manusia termasuk wanita.


Disebut juga tentang pendirian Hamka terhadap dunia Tasawuf atau spiritul/kebatinan Islam. Walaupun beliau sendiri sering digolongkan sebagai "Kaum Muda" malah memimpin gerakan Muhammadiyah di Indonesia yang katanya agak anti-golongan Tasawuf, Hamka bersikap lebih lembut dan menerima. Yang dipersoalkan beliau cuma Tasawuf yang bersifat terlalu spiritual sehingga menjadi seperti terputus dengan dunia nyata. Beliau mahu sifat-sifat praktikal dalam beragama dibangkitkan para pengamal Tasawuf agar betul-betul berguna kepada masyarakat umum dan dunia.


Dalam menjangkau dan memahami semua ini adalah amat penting umat Islam mendalami dan menekuni sejarah dengan sebaiknya lalu mengambil iktibar yang patut.


Secara rata buku Khairudin menghimpunkan pemikiran Hamka yang bersifat kosmopolitan lagi pro-reformasi menggunakan tulisan-tulisan tokoh tersebut sebagai sumber.


Pengulas pertama Mohd Nor Manuty memulakan ulasan dengan menyatakan beliau juga mula mengenali tulisan-tulisan Hamka semasa zaman sekolah. Mohd Nor yang lahir tahun 1949 mengaku sangat terpengaruh dengan tulisan itu. Pada konvokesyen pertama UKM di Dewan Rakyat (beliau kumpulan pertama pelajar sana) baru berpeluang mengenali tokoh tersebut secara berhadapan. Ketika itu Hamka memberikan ucapan sambil disaksikan Perdana Menteri ketika itu Tun Razak. 

Setelah menyatakan beberapa sumbangan Hamka terhadap usaha kemajuan Islam Mohd Nor memuji penulisan buku oleh Khairudin sebagai suatu yang bagus dan sangat akademik tentang Hamka. Beliau menerima buku tersebut dari Osman 10 hari sebelum acara lalu telah membaca dan menelitinya secara keseluruhan. Didapati metodologi penulisan sangat baik. Rujukan primer telah dibuat terhadap buku-buku Hamka dan ia juga mengandungi penilaian pihak lain terhadap tulisan dan pemikiran tokoh.


Pengulas kedua Murad Merican pula memulakan dengan menyatakan Hamka sebagai seorang yang moden, cakna perkembangan dunia.  Buku Khairudin tentang Hamka dibacanya minggu lepas lalu mendapati apa yang diperkatakan tokoh tersebut sejak sekian lama sangat relevan dengan apa yang berlaku di Malaysia hari ini. Turut dikongsikan pendedahan beliau kepada tulisan Hamka yang dikatakan bermula ketika belajar di ITM (dulu institut, sekarang UiTM, Universiti Teknologi Mara) tahun 60an.


Afif yang merupakan anak ke-8 daripada 9 orang anak Hamka tidak mengulas tentang buku kerana baru diundang ke majlis 2-3 hari lalu. Namun beliau boleh dikatakan memberikan input atau kemasukan paling bermakna kerana bercakap sebagai orang yang mengenali Hamka secara peribadi sejak dilahirkan tahun 1950an. Riwayat hidup Hamka, sumbang-sumbangannya terhadap masyarakat Islam terutama di Indonesia dikongsikan panjang lebar. Cukuplah jika sumbangan besar yang boleh dimanfaatkan secara terus dinyatakan begini :- 

Apabila mendapati kejiranannya ketika menetap di Jakarta tidak memiliki fasiliti persekolahan yang baik dan mencukupi, Hamka mengatur agar ahli kariah masjid yang dipimpinnya menggunakan ruang tidak terpakai masjid untuk mengadakan sekolah tadika. Selepas itu muncul keperluan untuk sekolah rendah (dipanggil sekolah dasar di Indonesia) lalu ini pun didirikan di halaman masjid. Selepas beberapa lama didirikan pula sekolah menengah dan seterusnya. Daripada proses dan gagasan ini kemudian berdiri 600 buah sekolah di seluruh Indonesia untuk memenuhi keperluan umat Islam Cukuplah perkongsian daripada saya tentang perkara.



Tiada ulasan: