Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Saturday, December 09, 2006

Agenda Yahudi dan Media bahagian 2

Sambungan daripada posting sebelumnya:


Saya sendiri pernah diarahkan untuk mengubah fakta demi kepentingan pihak tertentu semasa menjadi wartawan meja berita utama New Straits Times. Contohnya semasa saya meliputi satu demonstrasi jalanan yang diadakan oleh penyokong-penyokong bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kuala Lumpur pada tahun 1998. Bila balik ke pejabat, pengarang bertanya berapa ramai yang menghadiri demonstrasi itu. Mengikut anggaran saya, adalah dalam 1,000 orang. Pengarang pun mengarah saya mengurangkan angka itu dalam laporan yang saya mesti buat. Saya dah tak ingat berapa, agaknya sekitar 500 sahaja. Yang pasti, jumlah kehadiran penyokong Anwar diturunkan secara drastik untuk tatapan umum. Saya pun menurut sahaja kerana kalau saya letak 1,000 pun angka itu pasti akan diubah bila laporan disunting.

Rupanya orang lain pun buat kerja macam tu malah lagi dasyat. Laporan mengenai peristiwa yang sama tetapi ditulis oleh wartawan agensi luar mengatakan demonstrasi jalanan itu dihadiri 3,000 orang!

Adakah ini disebabkan saya salah mengira? Saya rasa tidak. Walaupun ini mungkin berlaku dan pernah berlaku dalam sesetengah laporan akhbar, seorang wartawan yang berpengalaman boleh mengagak berapa orang yang menghadiri sesuatu peristiwa walaupun kurang tepat. Contohnya jika sebuah stadium boleh memuatkan 12,000 orang, tidak salah jika kita kata ada 6,000 penonton yang hadir jika stadium itu setengah penuh. Mungkin jumlah penonton yang hadir ialah 5,576 orang tetapi kita tidak perlu terlalu teliti kerana pembaca pun bukannya nak tahu secara mendalam. Cukuplah sekadar memberi gambaran berapa ramai orang yang hadir dalam sesuatu peristiwa itu. Lainlah kalau kita mengemukakan sesuatu statistik atau maklumat yang memerlukan ketepatan. Contohnya, kita tidak boleh melaporkan harga saham sesuatu syarikat itu RM2.00 sesaham walhal harga sebenar ialah RM1.97 kerana pembaca yang minat berniaga saham tidak boleh tersalah kira. Itupun tidak salah untuk kita mengatakan harga saham itu sekitar RM2.00 kerana perkataan "sekitar" itu sendiri menunjukkan yang kita telah membuat satu anggaran.

Apa pun, lagi banyak peristiwa yang pernah kita liputi, lagi baik anggaran kita. Tapi kalau 1,000 orang dikatakan cuma 500 atau ditambah jadi 3,000 tentu ada kesilapan atau penipuan yang nyata. Begitu juga kalau saham yang berharga RM1.97 dilaporkan sebagai RM3.00 atas nama anggaran adalan kesalahan yang tidak boleh dimaafkan kerana boleh menyebabkan orang ramai yang bermain saham silap perkiraan dan rugi besar.

Jadi apa yang telah berlaku? Inilah yang dinamakan agenda. Saya diarahkan untuk menukar angka 1,000 kepada 500 orang dalam demonstrasi jalanan kerana akhbar New Straits Times yang mendukung kerajaan supaya pembaca menganggap yang penyokong Anwar Ibrahim tidaklah sebanyak mana. Ini juga dilakukan supaya peristiwa itu nampak lebih kecil dari sebenarnya demi kestabilan negara. Yalah kalau ramai sangat yang menyokong demonstrasi itu, orang akan fikir yang Kuala Lumpur berada dalam kekecohan. Ini boleh menakutkan rakyat atau orang luar yang ingin datang atau melabur di sini. Walaupun 1,000 orang bukanlah sebesar mana, ia cukup untuk membuat sesetengah orang menganggap yang Malaysia sedang menuju kehancuran lebih-lebih lagi melihatkan apa berlaku di Indonesia ketika itu di mana demonstrasi jalanan menyebabkan Presiden Suharto akhirnya diguling. Kalau ini menyebabkan Indonesia kembali aman tak apa juga, ini makin melarat. Ini yang kita tak mahu jadi di Malaysia.

Disebabkan perkara sebeginilah, ramai jugak rakyat Malaysia yang hilang kepercayaan terhadap akhbar dan media-media utama tempatan. Berita-berita mengenai perbicaraan Anwar Ibrahim memang nampak begitu berat sebelah dan memualkan walaupun ada sumber-sumber selain dari yang ditonjolkan di mahkamah berani bersumpah dengan nama Allah yang Anwar pernah melakukan perkara yang didakwa. Media Malaysia terlalu memukul Anwar sampai nampak sangat yang mereka dok ampu kerajaan.

Tapi yang orang ramai boleh percaya bulat-bulat kat berita-berita dari sumber asing tu kenapa. Awak tak sedar ke diorang pun ada agenda? Awak ingat media macam CNN tu siapa punya? Apakah mereka teringin nak tolong kita? Adakah mereka membela Anwar demi kemakmuran rakyat Malaysia? Huh... jangan haraplah. Tahu tak yang CNN pernah menggunakan video klip huru-hara di Indonesia tetapi melabelkannya sebagai demonstrasi jalanan di Kuala Lumpur supaya orang luar ingat Malaysia sedang menuju kehancuran. Orang luar seperti di Britain, Amerika dan Eropah bukannya tahu keadaan sebenar. Malah ada yang masih tak tahu di mana terletaknya Malaysia. Pada mereka huru-hara yang berlaku di Indonesia sedang berlaku di seluruh nusantara kecuali di Singapura kerana ramai warga luar kenal republik itu. Yalah, anak emas Amerika memanglah disokong oleh media Yahudi. Lagipun memang Singapura mengamalkan cara hidup Yahudi dari banyak segi terutamanya bidang-bidang yang berkaitan dengan perniagaan.

Sebenarnya Yahudi memang ingin kita jadi huru-hara macam Indonesia sebab Malaysia adalah negara Islam yang lantang bersuara dan berpengaruh di pentas dunia. Mereka tak mahu orang Islam berjaya. Tengoklah di serata dunia berapa banyak negara Islam sudah dipermainkan mereka melalui berbagai-bagai cara termasuk melaga-lagakan pemimpin untuk menerbitkan suasana huru-hara. Negara Israel tak mungkin berjaya diwujudkan oleh Amerika Syarikat dan Britain jika Palestin dan negara-negara Arab sekelilingnya kuat dan bersatu. Kata negara Islam, ikut sunnah Rasulullah. Kan baginda suruh kita semua bersatu. Apasal sibuk berlaga sesama sendiri. Siapa punya kerja ni. Cubalah fikir.

Tapi apa nak buat, dah terngantuk baru nak termengadah. Takkan kita nak tengok Malaysia pun diperkuda. Dahlah Singapura yang menggunakan taktik Israel untuk terus wujud di kelilingi negara-negara Melayu asyik menyinggung perasaan kita, pasal masalah air lah, wang simpanan pekerja lah dan sebagainya. Tahu tak, askar-askar Singapura memang dilatih oleh Yahudi. Kalau Malaysia lingkup kerana taktik media asing masa kecoh pasal kes Anwar, jangan fikir yang Singapura takkan ambil peluang. Sekurang-kurangnya mereka boleh membeli syarikat-syarikat utama kita, wadah perjuangan orang Melayu dalam dunia perniagaan, kerana mereka memang kaya dan harga saham syarikat-syarikat ini pulak banyak jatuh meredum. Kalau ini terjadi, apa akan jadi pada usaha kita untuk memartabatkan bangsa? Nasib baiklah ada undang-undang pemilikan saham yang menjaga hak bumiputera.

Malah Singapura sememangnya pernah menganggu kita semasa krisis ekonomi tahun 1997 melalui CLOB iaitu satu pasaran saham yang memperniagakan saham-saham syarikat Malaysia tetapi berpusat di pulau itu. Bank-bank di Singapura pula pernah menawarkan bunga yang amat tinggi untuk deposit matawang Malaysia menyebabkan sesetengah orang Malaysia sendiri termasuk orang Melayu yang menjadi kaya-raya melalui Dasar Ekonomi Baru mengeluarkan simpanan Ringgit Malaysia di bank-bank tempatan untuk dilabur di Singapura. Ini bukan sahaja menyebabkan simpanan Ringgit kita merosot malah membuka peluang untuk orang luar terus bermain-main dengan ekonomi kita. Wang-wang inilah yang kemudiannya diperniagakan pelabur antarabangsa yang kebanyakkannya orang Yahudi atau didalangi Yahudi dalam pasaran spekulasi matawang antarabangsa menyebabkan usaha-usaha kita untuk menyelamatkan ekonomi Malaysia menjadi sukar.

Media-media antarabangsa yang didalangi Yahudi pula memainkan peranan dengan menerbitkan cerita untuk mempengaruhi orang ramai supaya menganggap segala ini sebagai perkara biasa dalam ekonomi dunia. Menurut mereka, apa yang berlaku adalah menurut hukum alam seperti yang diajar dalam prinsip makroekonomi. Seolah-olah rakyat Malaysia dan negara sekitarnya memang patut menderita dan syarikat-syarikat perniagaan mesti dibungkuskan untuk kebaikan sejagat. Kononnya apa yang terjadi disebabkan ekonomi Malaysia tidak diuruskan dengan cekap malah penuh dengan amalan kroni dan neptisme sahaja. Mana boleh brother. Ini penipuan yang nyata.

Sebab itu Dr Mahathir terpaksa menarik Ringgit Malaysia keluar dari pasaran dunia. Matawang kita diishtiharkan tidak sah diperlakukan di luar sempadan negara. Nilai matawang ditetapkan pada kadar tukaran RM3.80 bagi US$ 1. Ini dilakukan kerana nilai matawang Malaysia banyak merosot akibat permainan pelabur asing menyebabkan kos import meningkat begitu mendadak. Bayangkan dulu kadar tukaran sekitar RM2.50 bagi satu Dolar Amerika. Jadi barangan luar yang dulunya berharga sekitar RM25 dah naik ke RM38 sementara hutang piutang yang melibatkan pinjaman dari luar negara meningkat 50 per sen dalam masa kurang dari setahun. Kalau Mahathir tak buat langkah sedrastik ini, ada kemungkinan duit Malaysia akan jatuh lebih teruk seperti yang berlaku kepada Rupiah Indonesia. Rakyat akan menderita kerana harga barang naik, hutang bertambah dan sebagainya dan ini akan membawa huru-hara. Dalam keadaan ini, tak mustahil Melayu akan berperang semula dengan Cina lebih-lebih lagi kerana barangan keperluan seperti beras berada dalam tangan mereka. Kos kehidupan yang meningkat akan memaksa orang-ramai hilang akal dan mencari jalan mudah dengan merompak sahaja barangan di gedung-gedung perniagaan yang kebanyakkannya kepunyaan orang Malaysia berketurunan Cina. Keadaan akan jadi lebih teruk dari peristiwa hitam 13 Mei tahun 1969. Adakah itu yang kita mahu?

Urusniaga CLOB pula diharamkan menyebabkan saham-saham syarikat Malaysia yang dipegang melalui bursa itu dibekukan. Langkah ini memang patut kita buat sejak dari dulu lagi kerana semua saham syarikat Malaysia patut diniagakan di Bursa Saham Kuala Lumpur sahaja sekurang-kurangnya untuk menjamin ketelusan mengikut undang-undang negara. Tapi orang Singapura mana peduli. Pada mereka kerajaan Malaysia telah berlaku zalim dengan membekukan saham mereka. Siapa suruh main kat situ. BSKL kan ada. Bukannya orang luar tak boleh melabur di KL. Malah kewujudan CLOB adalah salah satu sebab kenapa ekonomi Malaysia menghadapi masalah sekitar 1997 kerana saham-saham syarikat Malaysia boleh dipermainkan sukahati pelabur asing tanpa dapat dikawal oleh mana-mana badan di Malaysia, baik BSKL, kerajaan mahupun Bank Negara. Tidakkah ini zalim kepada rakyat Malaysia?

Tapi apa boleh buat. Kalau dia buat kita tak apa. Bila kita balas balik, kita pulak dikata zalim. Padahal kita sekadar menyelamatkan diri dari malapetaka yang diterbitkan mereka. .

Media asing pun apa lagi, terus bantai Dr Mahathir dan Malaysia. Kononnya cara-cara menyelamatkan ekonomi yang dikemukan beliau tidak boleh dipakai langsung kerana melanggar teori ekonomi. Malaysia diramalkan akan gagal segagalnya. Perkara inilah yang diperbesarkan media-media asing yang didalangi Yahudi dari hari ke hari sejak langkah-langkah penyelamatan drastik ini diambil. Tak habis-habis kutuk Malaysia macam orang kita tak mampu menerbitkan teori ekonomi sendiriPadahal sebenarnya mereka marah kerana tidak berjaya menjatuhkan Malaysia dan Dr Mahathir.

Mereka juga begitu marah kerana kejatuhan Anwar. Ini disebabkan Anwar lah calon yang ingin mereka letak sebagai boneka mereka. Siapakah yang menyebabkan ekonomi Malaysia menjadi semakin tenat selepas mula-mula diserang spekulator matawang dulu kalau bukan Anwar. Ingat bagus ke langkah yang dia buat untuk menaikkan kadar faedah pinjaman di Bank Negara dan mengurangkan tempoh hutang bank dari enam bulan ketiga bulan. Rakyat biasa juga terpaksa merana kerana terpaksa bayar installment lebih untuk rumah dan kenderaan. Anwar senang je cakap. Katanya langkah ini adalah mengikut cadangan badan kewangan dunia IMF dan mampu memulihkan ekonomi. Ya ke? Jadi lebih lingkup mungkin.

Anwar bukanlah sepandai mana seperti yang diwar-warkan media asing. Dia memang pandai bercakap. Itu memang diakui ramai tapi dari segi kegeligaan otak untuk mentadbir negara, dia sebenarnya jauh di belakang Dr Mahathir. Bab ni tanyalah pada orang yang tahu. Sebab itu dia ada banyak sangat advisor. Setengah orang beranggapan ini menunjukkan yang Anwar mendengar cakap orang lain, suka bermusyawarah, tidak seperti Mahathir yang selalu mahu buat kerja "my way". Yang diorang tak perasan atau buat -buat tak perasan, Anwar sebenarnya banyak dengar cakap Amerika. Cuba kaji balik apa yang dia buat semasa dia masih lagi berkuasa, lebih-lebih lagi sejak dia memegang jawatan IMF dan pernah disambut dengan begitu terhormat ketika melawat negara Polis dunia itu.

Macam-mana negara kita nak terus merdeka jika pemimpin tersohor kita ikut telunjuk orang lain. Harap Anwar insaf dengan kenyataan ini. Media-media asing cuma menyokongnya untuk menjatuhkan Dr Mahathir, itu je. Ingat diorang nak tolong orang Melayu? No way! Tapi itulah kerja media asing sekarang. Boleh kata setiap berita yang disiarkan dibuat atas makna tertentu demi mencapai tujuan tertentu. Yang kurang sikit agenda mungkin berita sukan. Berita hiburan jangan cakap lah, segalanya dibuat supaya satu dunia terkinja-kinja terlompat-lompat ikut perangai orang yang akhlak dan moralnya rendah. Ini juga perancangan Yahudi supaya orang ramai jadi bodoh, bebal dan senang diperkudakan.

Sebenarnya kegunaan akhbar-akhbar dan lain-lain media massa dalam menyebarkan sesuatu agenda memang termaktub dalam rancangan jahat golongan Zionis untuk menguasai dunia. Malah dalam zaman ini, mereka menganggap wadah ini lebih berkesan dari wadah-wadah lain seperti politik, perniagaan, undang-undang atau ketenteraan kerana ia mampu meracuni fikiran orang ramai secara halus supaya percaya apa yang dirancang Yahudi ini baik untuk mereka.

1 comment:

Anonymous said...

terbaik dan setuju dgn tulisan saudara