Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, November 12, 2008

Menulis balik cerita masjid di waktu malam?

Gambar di bahagian hadapan sebuah bangunan sebagai hiasan


Assalamualaikum semua. Entah kenapa, seminggu dua kebelakangan ini saya rasa kurang sihat dan kurang cergas. Perjalanan untuk ke Pantai Timur yang sepatutnya dibuat hujung minggu lepas telah ditunda ke hujung minggu ini... mintak-mintak jadi le sebab masa semakin suntuk untuk menyiapkan segala kerja berkaitan projek terbaru untuk penerbitan coffee-table book atau buku mewah mengenai masjid yang sedang diusahakan, yang kini telah dibuat bahagian selatan seperti disebut dalam artikel-artikel berikut...

OK. Sebenarnya saya mahu meluahkan sesuatu sebelum dapat menyambung kerja. Adapun tadi, akibat terasa kurang sihat, saya telah tidur selepas Maghrib, masuk jam 11 malam baru terbangun dengan niat mahu mengolah-kembali penulisan awal yang telah saya buat untuk projek buku masjid ini. Sebaliknya saya 'disedut' untuk melihat perkara-perkara lain di Internet sebelum mandi, bersolat Isyak dan makan sedikit. Kemudian timbul pula rasa untuk melepaskan rasa bercerita sedikit agar dapat pula gerak penulisan-balik untuk isi cerita masjid itu nanti? Wallahuhalam.

Apapun, saya sempat membuat 2 postings baru di blogspots saya yang lain. Lihat artikel A visit to Templer's Park di BERPETUALANG KE ACEH dan di Masjid Negara (the national mosque) di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Dan kini saya terasa mahu membuat beberapa postings di sini berdasarkan penceritaan asal yang telah saya buat untuk projek buku tersebut.

Hmm... elok juga dilepaskan sedikit rasa yang terbuku. Mungkin ia boleh membantu.

Sebenarnya selain tubuh-badan kurang sihat akibat penat bekerja dan melayan pelbagai perkara terus-menerus 2 minggu lepas berserta gangguan-gangguan biasa terutama bersifat batiniah yang cuba menghalang perjuangan peribadi saya berkenaan mendaulatkan makna sebenar Melayu dan Islam, saya sebenarnya terasa ketidak-hadiran Nur pertama. Ah... biar saya luahkan sahaja ya. Harap Nur kedua faham.

Sejak satu pergaduhan yang muncul entah kenapa (tiba-tiba jadi panas sahaja) 2 minggu lalu kemudian saya menyatakan akan melangsungkan perkahwinan dengan Nur kedua, Nur pertama terus menyepi tanpa berita. Hakikatnya, saya harus memilih dan saya telah pun memilih Nur kedua yang lebih banyak menolong saya dalam susah dan senang setahun kebelakangan. Tetapi Nur pertama tetap amat bermakna dan saya harap kami terus dapat berkawan seperti dahulu.

Itu luahan pertama. Sekali lagi, harap Nur kedua faham. Saya tetap menyayangi kamu dan mahukan kamu menjadi isteri. Walaupun mungkin Nur pertama mahu memutuskan terus hubungan, walaupun ada masanya saya tetap marah dengan keadaannya yang terlibat dengan dunia politik atasan yang pada saya penuh dengan taik-taik pembohongan jual bangsa, agama dan negara, saya sebenarnya rasa terhibur apabila mereka berdua berhubungan bertanyakan khabar. Tetapi kini entah apa jadinya sejak dapat tahu saya dan Nur kedua akan melangsungkan satu ikatan.

Luahan kedua pula. Semangat saya untuk membuat projek buku masjid ini sebenarnya sedikit terganggu. Saya begitu bersemangat mahu menyiapkan segalanya seboleh-boleh sebelum tamat bulan ini tetapi jurugambar saya pula sering ada hal lain yang menunda perjalanan, itupun diberitahu selepas beberapa waktu. Memang saya ada pilihan untuk meneruskan kerja dengan jurugambar lain. Tetapi mungkin ini juga ujian kesabaran untuk saya kerana ia juga melibatkan satu persahabatan yang telah dijalin sejak zaman kolej lagi. Allah!

Luahan ketiga. Semangat saya dalam projek ini juga sedikit terganggu kerana diminta menukar cara bercerita dan penekanan yang diberikan. Saya akur, ini hak pihak penerbit kerana ia adalah buku terbitan mereka, maka seharusnya sayalah yang menurut selera serta pemahaman mereka. Mungkin saya ini yang terlalu 'taksub' untuk menceritakan hal-hal yang melibatkan makam-makam sedangkan seperti disebut pihak penerbit, ini mungkin boleh menjadi 'phobia' bagi pihak lain.

Saya juga diminta untuk menukar cara bercerita dari cerita ala kembara yang saya siapkan hampir 2 minggu lepas menjadi bentuk dokumentari. Saya juga akur tentang ini. Memang sepatutnya ia dibuat begitu agaknya. Apapun akan saya ubah mana yang patut sebaik sahaja selesai meluahkan apa yang terbuku. Maka itu biar saya letak bab mukadimah untuk projek buku itu seperti yang saya beri hampir 2 minggu lalu. Ini dia...


-----------------------------------------

Mukadimah

Apabila ... (maaf, perlu dirahsiakan) menghubungi awal Ramadhan meminta saya menyertai satu projek penerbitan coffee-table book, buku mewah baru tentang masjid-masjid di Malaysia, saya jadi teruja. Sejak berhenti menjadi wartawan akhbar The New Straits Times penghujung 2001, saya selalu mengembara lalu sering bermalam di masjid-masjid. Maka tidak sukar untuk menterjemahkan pengalaman itu menjadi satu siri cerita yang bermakna. Lagipun sejak penghujung 2006, saya ada menjalankan sebuah laman blog dwi-bahasa yang mengenengahkan masjid-masjid juga surau-surau yang dilawati dalam pengembaraan berserta gambar-gambar. Artikel-artikel hasil tulisan sendiri yang dipaparkan (lebih 180 kesemuanya) sudah cukup mantap untuk dijadikan bahan cerita.

Saya diberi kebebasan penuh untuk menentukan arah cerita, isi dan masjid mana. Oleh kerana .... (pihak yang menghubungi) ada memberitahu ... (syarikat penerbitan) baru sahaja mengambil beberapa gambar Masjid Tengkera di Melaka, timbul satu ilham. Apa kata diambil pendekatan penceritaan sejarah sekitar dan sebalik masjid? Ini kerana Masjid Tengkera yang dikatakan dibina 1728 Masihi bukan sahaja salah satu masjid terawal yang masih wujud di Malaysia, di perkarangannya terdapat makam Sultan Hussin Shah yang memerintah bahagian utara empayar Johor-Riau-Lingga 1819-1835.

Untuk makluman, empayar Johor-Riau-Lingga adalah tinggalan empayar Melaka setelah pusatnya dahulu di kota Melaka ditawan Portugis 1511. Sejak itu empayar besar Melayu ini mula berpusat di sekitar selatan Semenanjung. Zaman Sultan Hussin Shah pula menyaksikan empayar itu dipecah dua melalui Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, satu situasi yang bakal mewujudkan negara-negara Malaysia, Indonesia dan Singapura.

Sebagai peminat sejarah yang sayangkan bangsa, saya melihat projek penerbitan ini sebagai satu peluang untuk mengenengahkan apa yang berlaku untuk dijadikan iktibar. Masjid-masjid tertentu yang memiliki sejarah berkaitan boleh dijadikan pelonjak cerita. Tetapi sebaik sahaja memulakan langkah ke masjid terpilih pertama satu petang Jumaat, timbul kesedaran – penceritaan dari sudut sejarah semata mungkin kurang memberangsangkan. Lebih baik cerita dibuat dari sudut pengembaraan. Kemudian di celah-celah itu baru diketengahkan sejarah.

Ya, pendekatan ini lebih menarik malah lebih mudah dan ‘semulajadi’. Jika pengolahan menurut perspektif sejarah semata memerlukan bab dan masjid diatur menurut era misalnya masjid-masjid abad ke 18 diikuti abad ke 19 sedangkan masjid yang terlibat mungkin terletak amat jauh satu sama lain, pendekatan kembara membolehkan saya bercerita menurut masjid yang dilawati dari hari ke hari. Dengan ini, pembaca boleh turut mengembara sama santai. Insyaallah, sejarah yang bermakna juga dapat disampaikan dengan lebih berkesan.

Tajuk ... (tajuk buku juga harus dirahsiakan) membawa maksud yang sangat luas. Lihat panggilan azan... selepas pernyataan “Allah maha besar” diikuti penyaksian dua kalimah syahadah, kita diajak bersolat lalu menuju kejayaan. Untuk menuju kejayaan, kita harus mengambil iktibar daripada apa yang pernah berlaku di masa silam. Sebab itu Al-Quran itu sendiri dipenuhi kisah-kisah masa lalu, maka bersedialah kita untuk mengambil pelajaran. Wassalam.

Tiada ulasan: