Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Disember 12, 2006

Mencari Makam Raja Ahmad bahagian 1

Subhanallah! Entah kenapa, kali ini tergerak untuk memaparkan cerita mengenai pencarian makam Raja Ahmad yang pernah saya post dalam Forum CVT bermula 22 September 2006 (kebetulan tarikh lahir anak perempuan saya. Cerita ini dimulakan dalam mukasurat 59 thread "Berpetualang ke Aceh") sebelum "terganggu" kerana masuk perbincangan lain lalu disambung kemudian. Biar diambil tulisan yang relevan untuk dipaparkan di sini dan dalam bentuk dan gaya bahasa santai seperti yang  selalu dipakai di forum. Silakan baca! :] 

----------

Ni aku nak bawak plak satu lagi elemen dalam perbincangan ini iaitu mengenai seorang kerabat diraja Perak dahulukala bernama Raja Ahmad. Salasilah rasmi Perak sekarang mengenalkannya sebagai anak Sultan Perak ke 19, Sultan Abdul Malik Mansur Shah yang memegang jawatan Raja Kecil Tengah. Baginda adalah ayahanda Sultan Jaafar yang menerbitkan Sultan Abdullah II (yang dibuang ke Pulau Seychelles tahun 1877) dan Raja Muda Musa, moyang Raja di Hilir Perak sekarang, Raja Ja'afar. 

Anak Raja Ahmad seorang lagi adalah Raja Bendahara Alang Iskandar yang menerbitkan Sultan Idris I yang membuka Bukit Chandan... Dari Sultan Idris ini lah terbitnya dua lagi cabang keluarga diraja Perak yang memegang takhta Perak moden iaitu cabang Sultan Idris II (Idris trompet member P. Ramlee) dan Sultan Yusuf II, bapa Sultan Azlan Shah. Tapi ada plak salasilah menyebut Raja Ahmad sebagai menantu Sultan Abdul Malik sedangkan nasab asal-usul ke atas tak disebut. Lebih menarik lagi, walaupun salasilah rasmi menyebutnya sebagai Raja Kecil Tengah sahaja, ada plak yang memanggil sebagai Sultan malah ada title Johan berdaulat lagi kat belakang... Tengok ni: 


19. 1806 - 1818 H.H. Maulana Paduka Sri Sultan 'Abdu'l-Malik Mansur Mu'azam Shah Jamalu'llah ibni al-Marhum Paduka Sri Sultan Ahmad ud-din Shah, Sultan of Perak. Appointed to succeed his father three months after his death because the designated heir, Raja Bendahara Mahmud, would not come down to Sayong to be installed. Deposed 1818. m. Raja Hitam binti Raja Inu Tengah, eldest daughter of Raja Inu ibni al-Marhum Paduka Sri Sultan Muhammad Shah Amanu'llah, Raja Bendahara, by his second wife, Raja Che' Puan Tengah, daughter of Raja Hamid. He d. at Bandar Bahru, 18th August 1825 (bur. there), having had issue, three sons and three daughters: 

1) Raja 'Abdu'llah bin Sultan 'Abdu'l-Malik Mu'azam Shah, Raja Muda, who succeeded as H.H. Paduka Sri Sultan 'Abdu'llah Mu'azam Shah Khalilu'llah ibni al-Marhum Paduka Sri Sultan 'Abdu'l-Malik Mu'azam Shah Jamalu'llah, Sultan of Perak (s/o Raja Hitam) - see below. 

2) Sultan Ahmad Shah Johan Berdaulat Khalifatu'llah ibni al-Marhum Paduka Sri Sultan 'Abdu'l-Malik Mu'azam Shah Jamalu'llah, Yang di-Pertuan Muda (cre. 1806) (s/o Raja Hitam). Previously styled Raja Kechil Tengah, and Raja di-Hiler. m. Che' Long binti Daeng Masiah, Che' Puan Busu [Bongsu], daughter of Daeng Masiah [Masak], a Bugis Prince from Lingga, by his wife, Raja Galuh. He d. 1820, having had issue, two sons and one daughter: 

a) Raja Ngah Ja'afar, who succeeded as H.H. Maulana Paduka Sri Sultan Ja'afar Safi ud-din Mu'azam Shah Waliu'llah ibni al-Marhum Sultan Ahmad Shah Johan Berdaulat Khalifatu'llah, Sultan of Perak (s/o Che' Long) - see below. 

b) Raja Alang Iskandar Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad Shah Johan Berdaulat Khalifatu'llah [al-Marhum Kuala Teja], Raja Bendahara (cre. 1841) (s/o Che' Long). m. (first) the Raja Che' Puan Kechil (cre. 1841), eldest daughter of Raja Yusuf bin Raja Muhammad, Raja Kechil Tengah of Kedah, by his wife Raja Busu binti Raja Radin, Raja Che' Puan Muda, daughter of Raja Radin Shahidu'llah bin Raja Inu, Raja Muda. m. (second) Che' Ken Uda Sari binti 'Abdu'l-Rahman [Alang Milu], daughter of Che' 'Abdu'l-Rahman, Panglima Dalam. He d. at Kuala Teja, having had issue, four sons and one daughter: 

i) Raja Hassan ibni al-Marhum Raja Alang Iskandar (s/o the Che' Puan Kechil). He had issue one son: 

(1) Raja Ngah Ja'afar bin Raja Hassan. 

ii) Raja Kulup Muhammad Kramat ibni al-Marhum Raja Alang Iskandar (s/o Che' Ken Uda). He had issue one son: 

(1) Raja Ismail bin Raja Kulup Muhammad Kramat. 

iii) H.H. Sultan Sir Idris Murshid al-Azam Shah Rahmatu'llah ibni al-Marhum Raja Alang Iskandar, Sultan of Perak (s/o Che' Ken Uda) 


Lebih menarik lagi adalah kaitan Raja Ahmad dengan Beting Bras Basah... Tengok ni:


Perhatikan perenggan di bawah: Adalah dipercayai almarhum (Raja Ahmad) adalah penjaga jin kerajaan Perak di Beting Beras Basah (Kuala Sungai Perak). Tempat ini merupakan tempat yang mesti dilawati oleh setiap raja yang akan ditabalkan menjadi sultan... Ada apa-apa ke? Apa ada kat Beting Beras Basah? Adakah Raja Ahmad tu le Haji Ahmad atau Ahmad Dewa? Tengok ni plak:

 
Siap sebut title Sultan dan Waliyullah... Signboard yg aku post kat atas tu ada sebut Raja Ahmad hilang setelah terjatuh di Sungai Terus. Zaman dulu, kawan Sungai Terus sampai ke Kuala Sungai Perak adalah jajahan dalam bidang kuasa Laksamana Raja Mahkota... Ada apa-apa ke? Sila, bagi le pendapat... Tapi bersangka baik le... Jangan le terus hentam benda ni sebagai permainan jin dan qarin yek... Kita cuma nak tahu, ada yang special sangat pasal Beting Bras Basah selain jin dan makhluk apa lain... Silakan... Ahaks!


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum.
Sedikit pandangan. Kalau dah ghaib bermakna dia hidup sebab tiada makam berisi mayat membuktikan pemergiannya. Ghaib bermaksud dia ada dan orang yang rohnya bersih sahaja dapat melihat dan berbual dengannya. Dia sentiasa berada di mana yang dia kehendaki kerana kepantasan alam roh mengatasi kelajuan cahaya bergantung kepada sejauhmana bersihnya roh tuan punya diri.
Orang Segamat

Tanpa Nama berkata...

Tambahan.
Menjadi penjaga jin pun bukanlah perkara mustahil kerana apabila ghaib maka akan berjumpa dengan alam jin. Dan oleh kerana berjaya mengIslamkan jin sehingga jin-jin itu menjadi soleh, layaklah menjadi penjaga jin Islam yang soleh.
Peringatan.
Orang yang ghaib, mereka mempunyai peranan besar di akhir zaman nanti sebagai bukti kata-kata Laksamana Hang Tuah "Melayu takkan hilang di dunia" bermaksud Melayu nanti akan jadi Ikhwan iaitu tentera kepada Shuaib bin Salleh @ Fatta At Tamimi sebelum munculnya Imam Mahadi Al Muntazar - khalifah yang ditunggu-tunggu mengIslamkan dunia sebelum Allah kiamatkan dunia ini.
Sekian.
Ampun Maaf dari Orang Segamat

Tanpa Nama berkata...

Selain di terdapat kerajaan jin di Beting Beras Basah, terdapat ju perkampungan & kerajaan bunian disana...
Ade penduduk tempatan yg mendakwa pernah memasuki alam bunia tersebut...
Terdapat sebuah kapal yg besar (ghaib) di tengah2 laut dimana kapal sultan yg pertama sangkut...

WaALLAHhualam Bisaawab...

Tanpa Nama berkata...

Saya pernah bermimpi saya diselamatkan oleh keturunan saya yang dulu-dulu yang mana ketika itu saya hampir mati. Dan yang memberitahu keturunan saya tentang keadaan saya yang bahaya adalah Raja Ahmad dengan kapalnya mengunjungi mereka lalu menyampaikan berita.

Saya juga diberikan sebuah buku catatan yang mempunyai cop kabar salam dari Nabi Nuh. Mimpi yang sungguh aneh!

Daleane Hada
Tanyasamaituhudhud