Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Ogos 20, 2014

Pintu gerbang, gajah, meriam dan gendang Patani

Salam. Jika 2 hari lepas saya telah memberikan ulasan agak panjang lebar tentang sebuah buku dari Indonesia (lihat Tentang dakwaan Borobudur adalah peninggalan Nabi Sulaiman) petang ini saya mahu bercakap tentang satu pembentangan sejarah yang dihadiri 5 hari lalu...


Jumaat 15 Ogos saya pergi ke pusat sumber Jabatan Sejarah Universiti Malaya untuk mendengar satu pembentangan. Kali terakhir saya ke sini kalau tak salah adalah untuk mendengar pembentangan tentang raja-raja Perak lebih 2 tahun lalu. Lihat artikel lama Satu sisi lain salasilah Raja-raja Perak - Fantasi gila atau ada yang tersirat?


Kali ini pembentangan adalah tentang kerajaan Melayu Patani yang sudah terserap ke dalam Thailand sejak lebih 200 tahun lalu, bagaimana sejumlah objek yang dipandang tinggi oleh masyarakat kerana memiliki makna atau perlambangan tertentu  membentuk identiti kerajaan itu. Pembentangan dibuat dalam Bahasa Inggeris oleh pengkaji terkenal sejarah Melayu dari luar, Profesor Dr. Barbara Watson Andaya. Tajuk yang kelihatan boleh diterjemahkan sebagai  "Pintu gerbang, Gajah, Meriam dan Gendang : Simbol dan Bunyi dalam Pembentukan Identiti Patani".


Bagi masyarakat akademik terutama dalam bidang sejarah, nama Andaya tidak perlu diperkenalkan. Dilahirkan dan dibesarkan di Australia sebelum menjadi tenaga pengajar di Hawaii beliau cukup tersohor pada peringkat dunia sebagai seorang pakar sejarah Asia Tenggara dengan penumpuan pada Alam Melayu. Oh, wajahnya tidak berapa terang pada gambar ini kerana asyik bergerak sedangkan gambar diambil menggunakan zoom tanpa flash. Kelihatan duduk dengan gaya pemikir adalah Profesor Emeritus Ahmat Adam, seorang pakar sejarah tempatan. Kali pertama saya ke pusat sumber ini iaitu 3 tahun lalu adalah untuk mendengar pembentangan dari beliau tentang satu versi kitab Sulalatu Salatin (lebih dikenali sebagai Sejarah Melayu) dari Rusia. Lihat Sepetang di Universiti Malaya.



Turut bersama mendengar adalah suaminya, Profesor Dr Leonard Andaya (duduk kiri). Anak jati Hawaii ini memiliki muka seperti orang Melayu, mungkin sebab orang tempatan Hawaii adalah daripada gugusan bangsa besar yang dipanggil Malayo-Polynesia. Beliau juga tidak perlu diperkenalkan kepada warga akademik kerana sudah mencapai reputasi kecendekiawanan peringkat dunia. Pasangan suami isteri ini sudah banyak menulis tentang Alam Melayu.  Leonard juga ada membuat pembentangan di sini beberapa hari lebih awal. Memandangkan ada dua orang dengan last name atau nama keluarga Andaya, biar setiap seorang disebut dengan first name atau nama awal. Untuk pengetahuan pembentangan secara santai ini turut dihadiri sejumlah pengkaji Barat terutama yang ada ikatan dengan UM.


Nama Andaya sering terpapar sebagai rujukan dalam buku-buku sejarah. Buku Barbara, "Perak, the Abode of Grace: A Study of an Eighteenth Century Malay State" yang diterbitkan 1975 oleh Cornell University, salah satu pusat pengajian tinggi paling terkemuka di Amerika pernah menjadi salah satu rujukan saya dalam mengkaji sejarah melibatkan raja-raja Perak. Barbara membuka pembentangan dengan menyatakan masalah yang wujud dalam mengkaji sejarah sesebuah negara. Sempadan yang dicipta kolonialisma atau penjajahan merupakan satu masalah besar kerana menyebabkan banyak pengkajian disempitkan ke dalam ruang lingkup negara masing-masing. Walhal perlakuan sejarah atau peristiwa-peristiwa lama berlaku ketika had sebegitu belum wujud lagi. Maka kita harus keluar dari kepompong sempadan kenegaraan untuk menjangkau lebih banyak fakta dan kebenaran.


Kita juga harus keluar daripada kepompong pemikiran yang terlalu mengutamakan sumber-sumber penjajah. Sumber-sumber tempatan termasuk yang bersifat sastera seperti syair tidak boleh diabaikan kerana mungkin mengandungi kiasan atau masuk tersirat tentang suatu peristiwa sebenar yang lampau.


Dengan itu beliau mula memberikan tumpuan kepada Patani. Pintu Gajah, sebuah pintu gerbang lama masuk ke kota utama kerajaan yang diceritakan dalam kitab Hikayat Patani cuba digapai dengan gambarajah.


Ini kerana pintu gerbang tersebut tidak wujud lagi. Kita cuma boleh membayangkan apakah rupanya begini, apakah begitu? Yang pasti satu penekanan telah diberikan kepada gajah. Ini menurut Barbara harus melambangkan sesuatu yang amat bermakna bagi kerajaan lama Patani.


Sesungguhnya bukan senang-senang kita hendak meletakkan suatu objek pada pintu gerbang sesebuah institusi. Contohnya pintu gerbang Universiti Malaya itu sendiri yang kelihatan seperti melambangkan kecintaan pada ilmu. Kata Barbara, semua bangsa menganggap pintu gerbang memiliki makna simbolik. Ia menandakan titik tempat kawan malah musuh dikenali (kawan dibenarkan masuk, musuh dihalang) dan menjadi tempat penting dalam adat istiadat diraja juga keagamaan.


Pintu Gajah menjadi nama pintu gerbang kota Patani. Namun menurut Barbara, lokasi kota itu sendiri dipilih pengasas kerajaan disebabkan kemunculan seekor pelandok luar biasa. Pintu Gajah menandakan tempat pelandok itu kemudian ghaib menghilangkan diri...


Apapun, yang masuk dalam tajuk pembentangan adalah gajah, bukannya pelandok. Beliau menyentuh tentang ilmu menjinakkan gajah di mana orang-orang yang mampu berbuat begitu memiliki prestij yang tinggi. Katanya, Hikayat Patani menyebut asal-usul keturunan Bendahara kerajaan itu daripada seorang pawang gajah diraja.


Kaitan gajah dengan kerabat diraja dan pemerintahan kerajaan turut diperincikan. Nama gajah-gajah diraja bukan dipilih sembarangan. Contohnya Seri Negeri.


Gajah sebagai suatu yang dipandang tinggi turut tercatat dalam sejarah dan budaya Siam. Ah. Baru nampak gambar Barbara elok sikit tapi kecil. Ini kerana diambil dari tempat duduk saya tanpa zoom. Kalau zoom in rapat, gambar akan jadi terlebih sensitif pada gerakan dan getaran...


Kalau zoom in pada objek kaku seperti paparan insyaallah tiada masalah. Objek seterusnya dalam pembentangan adalah meriam. Ia termasuk salah satu alatan diraja. Ia bukan sekadar senjata malah objek yang 'bertanggungjawab' melindungi sesebuah kerajaan dan memastikan kemakmuran.


Patani memiliki 3 buah meriam besar yang dipandang tinggi. Meriam itu diberi nama Seri Negeri, Datuk Buk dan Nang Liu-liu.


Tak perlulah dihuraikan dengan terperinci setiap perkara ya. Terus pada objek seterusnya dengan membuka satu mukadimah tentang Sensory History, satu konsep melihat sejarah berdasarkan deria - rasa, dengar, bau, lihat, sentuh, cuba memahami dengan lebih mendalam suatu perkara lampau berdasarkan kepekaan pada persekitaran. Contohnya bandar-bandar di Eropah dahulu mungkin terasa jijik dan busuk bagi kita lantaran orang sana yang jarang mandi. Tetapi itu adalah perkara biasa pada mereka.


Untuk memberi gambaran bagaimana budaya yang berbeza boleh memandang elok atau cantik sesuatu yang dilihat busuk atau jijik oleh budaya lain beliau pun menyentuh tentang buah durian. Bagi kebanyakan orang kita durian adalah buah yang enak dengan bau yang menyelerakan. Tetapi bagi orang Barat ia busuk sehingga pernah sebuah hospital di Australia dikosongkan kerana bau durian disangkakan gas.


Dengan itu bunyi-bunyian juga boleh difahami dalam skop yang berlainan. Menurut Barbara orang zaman dahulu mendengar atau membuat persepsi tentang bunyi berbeza dengan kita. Misalnya nobat. Orang zaman sekarang mungkin mendengarnya pelik atau tidak peduli. Orang zaman dahulu memandangnya tinggi.


Maka masuklah objek ketiga pembentangan iaitu gendang... atau lebih tepat, gendang nobat. Kata beliau, bunyi gendang nobat adalah perkara yang mewarnai segenap Hikayat Patani.


Hinggakan pada akhir hikayat lagu atau alunan nobat Patani cuba dicatatkan dengan huruf Jawi menggambarkan rentak dan bunyi gendang. Contohn yang diberikan (saya taip balik sebahagian aje ya)  kemitang gegar kam2 titang gar gam2 titang ditulis panjang lebar seperti mana-mana muka surat hikayat. Kata Barbara ia membuatnya kelihatan seperti cerita tidak masuk akal...


Lainlah kalau diatur begini, baru kelihatan seperti not muzik. Itupun kata Barbara bila disuakan kepada sejumlah pemuzik termasuk pemain dram susah hendak ditangkap bagaimanakah lagunya kerana ini hasil karya orang zaman dahulu, pemahaman harus menurut deria rasa can cara pemikiran mereka.


Kesimpulannya, sejarawan boleh kembali kepada sumber-sumber tempatan dengan persoalan-persoalan baru. Beliau melihat Hikayat Patani bukan sekadar menyenaraikan sejumlah peristiwa malah ingatan dan kenangan masyarakat zaman itu. Tempat-tempat seperti Pintu Gajah terkait dengan peristiwa-peristiwa luar biasa melibatkan pengasasan kerajaan. Yang lain baca dan cuba terjemah sendiri ya. Selepas pembentangan ada sesi soal jawab yang amat menarik. Tapi cukuplah saya bercerita setakat ini. Selamat... :]


Tiada ulasan: