Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, December 18, 2018

Antara dunia keintelektualan dan akal logik dengan dunia kesufian dan pengalaman mistik

Hari ini tarikhnya cantik, 18/12/18. Terasa harus dipersembahkan satu artikel baru di blogspot ini, kalau boleh cerita sambungan iaitu hari ketiga perjalanan di Cambodia dan Thailand 22 November hingga 3 Disember lalu. Tapi tak sempat kerana ia memerlukan sejumlah artikel sokongan dibuat terlebih dahulu sedangkan hari ini saya sibuk dengan pelbagai urusan. Oleh itu biar dikongsikan satu gerak penulisan kecil yang tercetus selepas tengah malam lalu dipaparkan di Facebook…




AL-GHAZALI VS AL-JILANI - MANAKAH PILIHAN KALIAN?

Dunia pemikiran dan keintelektualan Islam sering mengangkat Imam Al-Ghazali sebagai tokoh tersohor dalam dunia itu. Dunia sufi dan tasawuf pula mengangkat Sheikh Abdul Qadir al-Jilani sebagai tokoh paling tinggi dan utama. Walaupun sudah mengenali nama Al-Ghazali juga sedikit penulisan beliau terutama daripada kitab Ihya Ulumiddin sejak berumur awal 20an lagi baru kini saya terpanggil untuk meneliti pemikiran beliau. Nama Al-Jilani dan penulisan-penulisan atas namanya (beliau sebenarnya tidak menulis tetapi syarahan-syarahan beliau dicatatkan orang) pula saya cuma kenal selepas berumur lebih 25 tahun. Selepas masuk umur 30 tahun baru menekuni tulisan-tulisan beliau.

Ketika mahu meneliti pemikiran Al-Ghazali baru tersedar bahawa beliau hidup sezaman dengan Al-Jilani. Al-Ghazali hidup 1058-1111 Masihi, Al-Jilani dikatakan hidup. 1077–1166. Al-Ghazali lahir dan wafat di Tous, Iran sekitar 1,700 km ke timur Baghdad tetapi pernah menjadi ‘profesor’ besar di Universiti Nizamiyah di kota besar tersebut 1091-1095. Al-Jilani pula lahir di Jilan, juga dalam wilayah Iran ataupun Parsi sebelum berpindah ke Baghdad pada umur 18 tahun. Cuma saya tak pasti di manakah Jilan yang dimaksudkan. Wikipedia menyebutnya sebagai sebuah kampong lama 40 km di selatan Baghdad. Google Map menunjukkan Jilan sebagai satu tempat lebih 1,300 km ke timur kota itu menghala ke Tous.

Al-Ghazali naik sebagai seorang intelektual besar dalam ilmu fiqah seawal umur 27 tahun lagi sebelum diberikan kedudukan formal intelektual tertinggi di Baghdad pada tahun 1091 iaitu pada usia 33 tahun. Pada tahun 1095 beliau mengalami krisis spiritual lalu meninggalkan segala kedudukan dan kemewahan untuk menjadi seorang faqir sambil mendalami ilmu kesufian. Pada tahun yang sama Al-Jilani yang juga sudah mendalami pelbagai jenis ilmu termasuk fiqah berhijrah ke Baghdad untuk mendalami lagi pengetahuan pada umur 18 tahun. Tetapi menurut ceritanya beliau ditahan daripada masuk ke dalam kota lalu berlegar-legar di luar sebagai seorang majnun selama 7 tahun. Apabila masuk ke Baghdad terus menerima ijazah tinggi kesufian. Ini harus berlaku pada tahun 1102.

Al-Ghazali dikatakan menghabiskan masa di Damsyik dan Baitulmaqdis, ada menziarahi Mekah dan Madinah tahun1096 sebelum kembali ke Tous lalu beruzlah atau menyendiri selama beberapa tahun. Selepas berjaya dipujuk baru beliau kembali ke Baghdad untuk mengajar tahun 1106 tetapi kembali sebelum ke Tous tahun 1110 lalu wafat di sana 1111. Al-Jilani pula menjadi pengembara selama 25 tahun. Tahun 1127 baru beliau dikatakan hidup setempat lalu mula mengajar di Baghdad di mana beliau kemudian dikenali sebagai Sultanul Awliya iaitu raja para wali sehingga wafat dan dimakamkan di sana 1166.

Melihat pada tahun-tahun dan apa yang berlaku dalam kehidupan kedua-dua tokoh besar ini kelihatan mereka tidak pernah atau tidak sempat bertemu antara satu sama lain. Tetapi melihat pada kehidupan kesufian kedua-dua tokoh ada kemungkin pernah berlaku pertemuan sekurang-kurangnya dalam bentuk batin. Al-Ghazali menulis kitab besar beliau Ihya Ulumuddin selepas mendapat kesedaran Tasawuf tinggi. Ini dikatakan berlaku pada penghujung abad ke-12 Masihi (tiada tahun tepat diberikan). Cuma berdasarkan cerita perjalanan hidup beliau besar kemungkinan kitab tersebut dikarang antara tahun 1096 dengan 1106. Al-Jilani pula memang sudah menjadi seorang sufi besar seawal umur 25 tahun lagi iaitu pada tahun 1102. Tetapi bermula tahun 1127 baru ini dipertontonkan kepada umum sehingga dikatakan kakinya memijak tengkuk semua wali yang ada di dunia ini.

Penulisan-penulisan Al-Ghazali selepas menjadi seorang sufi menyentuh perkara kebatinan tetapi cuba diselarikan dengan pemikiran logik ilmu kalam dan mantik. Sebab itu beliau diangkat sebagai tokoh tinggi pemikiran Islam. Penulisan-penulisan Al-Jilani pula lebih berunsur karamah dan kewalian tanpa ada keperluan untuk memuaskan keperluan logik akal. Antara dua pendekatan ini yang manakah pilihan kalian?



1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum
Tuan ada FB utk diikuti ke tulisan dan cetusan Tuan utk bacaan umum?