Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, October 30, 2008

Projek buku masjid - perjalanan selatan 2

OK... Pada penghujung artikel Projek buku masjid - perjalanan selatan 1 saya ada menyebut cerita akan disambung "selepas ini" ya, maksudnya satu masa selepas artikel itu siap disiarkan malam semalam. Memang saya bercadang mahu menyambung terus selepas itu tetapi terpaksa menundanya kerana muncul hal-hal lain yang memerlukan perhatian.

Sekarang, sudah lebih 24 jam sejak artikel itu disiarkan, barulah saya boleh mula menyambung cerita. Walaupun dah lebih 24 jam, masih lagi kena dengan perkataan "selepas ini" kan?Lagipun esok lusa pun masih boleh dikira "selepas ini" juga, lain le kalau sebut "sejurus selepas ini", hehe! Banyak pulak alasan. Chis... Sambung aje le, jangan banyak songel pula... :]




Maka kami pun bermalam Jumaat malam Sabtu di Masjid Kampung Hulu, Melaka. Dalam artikel Projek buku masjid - perjalanan selatan 1 , saya juga ada menyebut:

"Di sini juga kami mendapat dan mendengar beberapa cerita yang pelik-pelik daripada beberapa orang. "

Hmm... Rasanya bolehlah saya bercerita sedikit tentang ini di sini ya. Lagipun tujuan saya bercerita di sini bukan sahaja untuk melepaskan satu gerak bercerita di blogspot ini seperti lazimnya saya buat selepas melalui sesuatu pengembaraan tetapi juga untuk mendapat rentak bercerita bagi isi buku projek coffee-table book tentang masjid-masjid di Malaysia yang membawa kepada pengembaraan kali ini. Kiranya sebahagian daripada cerita yang dilepaskan di sini akan juga digunakan untuk dikembangkan dalam buku mewah itu nanti, insyaallah!

OK... Dalam artikel Perigi (well of) Hang Tuah, Masjid (mosque of) Duyung serta (and) Kampung Hulu yang dibuat di blogspot lebih Ogos tahun lalu, saya ada menyebut begini:

"Masjid Kampung Hulu juga menjadi salah sebuah masjid kegemaran untuk orang-orang yang beramal dan beriktikaf terutama mereka yang berminat dengan hal-hal kebatinan. "

Tetapi rasanya dalam mana-mana artikel di blogspot-blogspot saya, saya belum pernah mengaitkan 'kelebihan' Masjid Kampung Hulu dengan mana-mana watak manusia baik raja mahupun ulamak ataupun wali... kecuali dalam artikel Enough of Pulau Besar. Time to head back to the mainland and a stop at the Kampung Hulu mosque... To ponder the mystery of Sheikh Abdullah there! yang dibuat di blogspot BERPETUALANG KE ACEH 3 bulan di mana saya ada menyebut tentang kewujudan makam seorang ulamak besar di masjid itu. Itupun saya setakat menyebut tentang kewujudan makam itu tanpa mengaitkan ia dengan kelebihan masjid.

Oh... Dalam artikel itu, saya menyebut ada orang memberitahu bahawa Sheikh Abdullah yang dimaksudkan adalah orang yang sama naik ke Gunung Jerai dan mengIslamkan Sultan Muzaffar Shah Kedah lebih 800 tahun lalu. Tetapi setelah saya bertanya kembali beberapa orang, fakta yang lebih tepat adalah makam di masjid itu milik Sayyid Abdullah al-Haddad yang datang selepas Masjid Kampung Hulu didirikan, menurut catatan rasmi pada tahun 1728 Masihi, mengikut satu catatan lain dari anak cucu Datuk Arom yang saya baru dapat dalam lawatan terbaru ini (Datuk Arom adalah Kapitan Melayu Melaka zaman pemerintahan Belanda), masjid itu telah didirikan sejak tahun 1670 Masihi lagi!

Apapun, yang pasti Sayyid Abdullah yang dimaksudkan tidak sama dengan Sheikh Abdullah yang muncul di Gunung Jerai lebih 800 tahun lalu... Kecuali le ada kes melompat masa ala-ala cerita Back to the Future gitu.

Hmm... Jadi panjang pula bercerita ni. Tak mengapa... apa yang mahu saya beritahu adalah kelebihan Masjid Kampung Hulu memang dikaitkan dengan kelebihan atau karamah Sayyid Abdullah. Saya telah beberapa kali menziarahi Masjid Kampung Hulu dan pernah tidur malam dua kali termasuk dalam perjalanan terbaru ini. Masjid ini tidak pernah sunyi dengan orang jauh dan dekat datang mengambil air kolahnya untuk dijadikan air penawar dan ubat... atau orang datang bersolat hajat dan bermunajat dan sebagainya waima pada jam 3-4 pagi disebabkan kenapa? Kerana karamah yang dikaitkan dengan Sayyid Abdullah al-Hadad ini!

Tanyalah orang-orang yang biasa ke sana. Sudah banyak sangat cerita tentang sakit ganjil, lumpuh, santau dan sebagainya yang pulih setelah air masjid digunakan sebagai ubat dengan melalui adab serta doa-doa tertentu. Jangan silap faham ya... penyakit itu sembuh bukan kerana 'kuasa' Sayyid Abdullah tetapi dengan 'berkat'nya. Harus faham konsep ini, kalau tidak boleh jadi syirik. Sayyid Abdullah yang sudah meninggal dunia lebih 100 tahun lalu tidak mampu menyembuhkan kita tetapi kita boleh bermunajat memohon kepada Allah SWT agar disembuhkan penyakit dengan barakah Sayyid Abdullah kerana beliau merupakan seorang alim ulamak bertaraf wali dan berketurunan Nabi. Maka barakah Sayyid Abdullah juga dikaitkan dengan syafaat Nabi. Faham ini betul-betul...


Malam itu, entah kenapa penjaga masjid tergerak menyampaikan banyak cerita tentang Sayyid Abdullah kepada saya dan Shamsul. Baru saya tahu Sayyid Abdullah ini hidup awal tahun 1800an.

Menurut satu cerita, ibu kepada Munshi Abdullah, orang yang dilabelkan sebagai bapa sastera Melayu moden menghadapi masalah anak meninggal dunia tidak lama selepas dilahirkan. Katanya ini berlaku 2-3 kali! Lalu Sayyid Abdullah memberi nasihat agar anak yang akan datang nanti diberi nama serupa dengannya, insyaallah akan umur panjang. Itulah jadinya Munshi Abdullah yang terkenal itu.

Saya sendiri kurang gemar dengan orang yang bernama Munshi Abdullah ini kerana peranannya bekerja dengan penyangak Inggeris Stamford Raffles yang berperanan besar menghancurkan empayar Johor-Riau-Lingga. Dan lagi Mushi Abdullah juga dikatakan telah menterjemahkan kitab Bible ke Bahasa Melayu tetapi itu cerita lain... Biar ditolak tepi rasa tidak puas hati saya terhadap Munshi Abdullah kerana yang mahu diceritakan di sini ialah betapa kewujudan Munshi Abdullah, seorang nama besar dalam sejarah Melayu moden itu dapat dikaitkan pula dengan kelebihan karamah dan kebenaran kata-kata seorang insan bernama Sayyid Abdullah al-Haddad.

Ada satu cerita pula... pada satu ketika Sayyid Abdullah masuk ke bilik air pada masa yang sama dengan beberapa orang muridnya. Tiba-tiba beliau ghaib begitu sahaja, tidak dapat ditemui. Yang peliknya, apabila anak muridnya selesai menunaikan hajat lalu keluar bilik air, tiba-tiba juga Sayyid Abdullah muncul untuk keluar bersama. Apabila ditanya ke mana dia menghilang, jawab Sayyid Abdullah beliau ke Mekah untuk menolong memadamkan kelambu Ka'abah yang terbakar!

Ah... selain mendengar cerita-cerita ini, kami juga sempat keluar makan nasi lemak bersama seorang pengunjung masjid yang rupa-rupanya menurut kata pengunjung lain menghidap penyakit mental. Pendek-kata, macam-macam kami buat malam itu. Shamsul kemudian sibuk menyiapkan kerja lain di komputer laptop, saya pula mula membuka cerita untuk isi buku tentang masjid di komputer laptop saya, di sisi lain masjid hingga sampai waktu Subuh.

Hasilnya... Selepas Subuh baru kami betul-betul 'tumbang'. Hampir jam 11 baru Shamsul menyambung kerja mengambil gambar sedangkan saya pula perlu membuat photocopy beberapa dokumen penting yang boleh menyokong jalan cerita. Maka hampir jam 1 petang, baru kami keluar meninggalkan Masjid Kampung Hulu.



Kami keluar mencari Makam Hang Jebat kemudian Makam Sheikh Shamsuddin Sumatrani/ Sumatra'i atau juga dikenali sebagai Sheikh Shamsuddin Pasai sebelum masuk ke masjid seterusnya, Masjid Kampung Keling yang letaknya seperti makam-makam ini dalam lingkungan 500 meter dari Masjid Kampung Hulu. Kalau ada masa, sila baca artikel-artikel lama ini...

Sheikh Shamsuddin al-Sumatrani dan Martabat Tujuh (dibuat Mei 2007)

Al-Fatihah untuk Sheikh Shamsuddin as-Sumatrani (dibuat Julai 2007)

Ziarah terbaru ke makam Sheikh Shamsuddin Pasai (dibuat November 2007)


Sebuah artikel tentang masjid ini dengan tajuk Masjid (mosque of) Kampung Keling, Melaka telah dibuat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) berdasarkan pengembaraan yang dibuat dalam perjalanan mahu kembali ke Muar dari Kuala Lumpur untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri sebulan lalu.



Hmm... Jika Masjid Kampung Hulu terkenal kerana 'kelebihan' yang melibatkan barakah dan rawatan penyakit, Masjid Kampung Keling pula lebih terkenal di kalangan pelancung kerana rekabentuk dan senibinanya yang mencampurkan unsur-unsur Timur-tengah, benua Hindi, Sumatera dan Cina.




Kemudian kami ke Makam Hang Kasturi sebelum menghala ke destinasi seterusnya iaitu Masjid Tengkera, 3km di luar pusat bandaraya Melaka. Tetapi terpaksa berpusing-pusing dahulu melalui jalan-jalan sehala yang sempit lagi sesak sebelum dapat masuk jalan menghala ke sana...

Oh... Untuk melihat gambar-gambar Makam Hang Jebat dan Makam Hang Kasturi, sila lihat artikel Makam (tombs of) Hang Kasturi dan (and) Hang Jebat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .





Inilah Masjid Tengkera. Beberapa cerita bergambar tentangnya dan perkara berkaitan telah pun dibuat di dalam blogspot-blogspot saya. Sila lihat...







Seterusnya kami mahu ke Masjid Tanjung Keling yang terletak lagi 8km ke utara, melalui jalan menyusuri pantai. Memandangkan semasa itu sudah hampir jam 4 petang begitu sedangkan kami belum makan tengahari, maka kami terasa mahu mencari tempat makan yang sesuai, kalau boleh menghadap pantai.

Asalnya, tidak sampai 1km ke utara melepasi Masjid Tengkera, kita boleh sampai ke kawasan pantai yang menghadap Selat Melaka. Masalahnya, sebahagian besar kawasan pantai berdekatan bandaraya Melaka kini dalam proses penebusan tanah sehingga 500 meter masuk ke laut... lalu kawasan pantai yang dahulu indah kini dihalang timbunan pasir dan tanah.

Lama juga kami terus menghala ke utara mencari kawasan yang terasa elok sehingga melepasi Masjid Tanjung Keling! Kami terus menurut papan-tanda ke Pantai Puteri... nasib baik di situ ada pantai yang agak elok.




Di sini, di bawah pohon besar inilah kami makan tengahari lambat.



Kemudian baru menghala kembali ke Tanjung Keling... terambil satu jalan yang membawa ke Makam Hang Tuah terlebih dahulu sebelum ke masjid.

Oh... Betulkah ini Makam Hang Tuah sedangkan Hang Tuah dikatakan ghaib, tidak diketahui tempatnya di mana pahlawan lama Melayu Melaka ini meninggal dunia? Sila lihat artikel Makam (Tomb of) Hang Tuah di (in) Tanjung Kling, Melaka... yang dibuat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) hampir 2 bulan lalu.

Hmm... Terlupa pula nak ambil gambar Masjid Tanjung Keling. Kepada Shamsul pun saya cuma berpesan ambil gambar masjid itu sekadar untuk mengaitkannya dengan Makam Hang Tuah, memandangkan kami juga akan mengaitkan cerita dengan Makam Hang Jebat dan Makam Hang Kasturi yang terletak berdekatan Masjid Kampung Keling dan Masjid Kampung Hulu. Ini kerana gambar-gambar yang lebih detail ataupun teliti telah diambil di masjid-masjid itu, juga masjid Tengkera. Dan lagi kami ada 2-3 masjid lagi perlu diziarahi selepas ini...


Seterusnya kami ke Masjid Peringgit. Sila lihat artikel Masjid (mosque of) Peringgit, Melaka


Diikuti Perigi Hang Tuah di Kampung Duyung dan masjid di situ. Boleh lihat artikel lama Perigi (well of) Hang Tuah, Masjid (mosque of) Duyung serta (and) Kampung Hulu ...



Dari Kampung Duyung, kami bergegas ke Umbai untuk menziarahi dan mengambil gambar di sebuah masjid di sana di mana terdapat makam Sultan Ali anakanda Sultan Hussin Shah (yang dimakamkan di perkarangan Masjid Tengkera). Sila lihat artikel Makam (tomb of) Baginda Ali yang dibuat hampir setahun lalu.

Kami sampai di sana selepas masuk waktu Maghrib. Kemudian kami terus berkejar ke Anjung Batu untuk mendapatkan feri terakhir masuk ke Pulau Besar iaitu pada jam 8.30 malam. Nasib baik sempat...

Di atas adalah gambar di dalam feri. Sebenarnya keadaan ketika itu gelap-gulita kecuali sedikit lampu yang dipancarkan keluar dari bot. Tetapi bila pakai flash, nampak le macam terang sedangkan hakikatnya ketika itu tidak nampak apa-apa kecuali bayang-bayang. Sekian, nanti kita sambung lagi...

2 comments:

bendera merah said...

salam..bro..tak ambik gambar gelanggang..tempat hang tuah dgn hang jebat..serta speguruanyer berlatih..la ni dah jadi tempat opera cina hihiiii

Tracy said...

salam..bro..tak ambik gambar gelanggang..tempat hang tuah dgn hang jebat..serta speguruanyer berlatih..la ni dah jadi tempat opera cina hihiiii