Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, September 08, 2010

Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Pesanan akhir dari putera mahkota si Merah Pupok?

Assalamualaikum semua. Tahun lepas, saya berjaya menamatkan siri tentang perjalanan ke Aceh Jun 2009 dengan artikel penutup Ke lapangan terbang untuk kembali ke Malaysia... tamatlah cerita perjalanan di Aceh... dibuat pada 27 Ramadhan 1430 Hijrah. Hari ini 29 Ramadhan 1431 pula biar ditamatkan siri tentang perjalanan ke Aceh penghujung Januari 2010 dengan artikel ini. Mari! :]


Merujuk pada artikel sebelumnya Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Takdir yang menyebabkan penambahan satu hari..., selain dapat berehat lama di makam Laksamana Raja Kemalahayati, masalah SMS yang menyebabkan kami harus tidur satu malam lagi di Aceh juga menyebabkan saya dapat menunaikan satu hajat tertunda.


Sejak lawatan ke Aceh Jun 2009 saya ada menyimpan niat untuk bersolat Subuh di Masjid Baiturrahman. Cuma ketika itu saya dan isteri yang sedang mengandung 6 bulan duduk di hotel yang terletak agak jauh dari masjid.



Dalam lawatan penghujung Januari 2010, kami duduk di hotel yang jaraknya cuma sekitar 300 meter sahaja dari masjid ini. Namun disebabkan program kami padat dan memenatkan saya tidak juga dapat melangkah ke masjid waktu Subuh kecuali pada hari terakhir iaitu hari Isnin, hari terakhir yang merupakan satu penambahan kerana kami sepatutnya sudah pulang ke Malaysia tengahari Ahad.


Rupa-rupanya masih ada lagi satu hikmah akibat satu malam tambahan di Aceh. Sebelum itu kita lihat Al-Rasyid yang sudah bersedia untuk menyambung perjalanan pagi Isnin.

Tengok tu. Elok aje dia memakai kopiah kecil yang baru dibeli di sebuah kedai berdekatan hotel malam sebelumnya, kedai yang mungkin kami tidak akan singgah kalau kembali ke Malaysia seperti yang dijadualkan asalnya hari Ahad.


OK. Kedai itu sebenarnya adalah sebuah kedai buku yang turut menjual sedikit barangan lain seperti kopiah, songkok dan tasbih. Turut dibeli adalah sebuah buku mengenai Sultan Iskandar Muda, penakluk agung yang memerintah Aceh 1607-1636 Masihi.


Sebenarnya ada beberapa buah buku yang menarik perhatian. Tetapi yang ini menjadi pilihan apabila samada sengaja atau tidak pemilik kedai buku menyuakan mukasurat yang menyebut tentang kewujudan makam Merah Pupok, anakanda Sultan Iskandar Muda yang pernah menjadi putera mahkota (juga dipanggil Raja Mahkota) Aceh tetapi katanya dihukum rejam sehingga mati kerana berzina dengan isteri orang.


Ini yang membuat saya singgah ke satu tanah perkuburan Kristian di tengah Banda Aceh.


Tanah perkuburan ini menempatkan jasad beribu orang askar Belanda yang terkorban ketika menyerang Aceh tahun 1870an.


Semasa lawatan Jun 2009, saya pernah diberitahu tentang kewujudan makam Merah Pupok di tanah perkuburan Belanda oleh seorang pakcik yang membawa kami menaiki monumen batu yang dipanggil Gunongan, letaknya cuma di seberang jalan menghadap tanah perkuburan ini. Lihat artikel lama Gunongan... di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Namun ketika itu saya tidak berminat untuk mencari kerana satu... belum nampak kepentingan Merah Pupok dalam pengkajian salasilah yang dibuat dan kedua, saya tidak ingin menjejakkan kaki ke tanah perkuburan Kristian milik musuh yang pernah cuba menjajah Aceh, apalagi ketika itu saya tidak tahu kedudukan makam Merah Pupok apakah bertanda atau tidak.


Tapi kali ini saya pergi kerana samada sengaja atau tidak pemilik kedai buku menyuakan mukasurat berkenaan pada buku tentang Sultan Iskandar Muda pada malam sebelumnya. Perkara ini tidak akan berlaku jika kami jadi kembali ke Malaysia tengahari Ahad. Oleh itu ia boleh dianggap sebagai satu petunjuk. Daripada buku itu juga saya dapat tahu makam Merah Pupok bukan sahaja bertanda malah terdapat beberapa papantanda dengan batu nesan Aceh terserlah serta sebatang pokok besar yang rendang lalu dapatlah saya mencarinya. Lihat Makam (Tomb of) Merah Pupok .

Oh. Jangan tersilap anggapan memikirkan kenapa anakanda Sultan Iskandar Muda ini dimakamkan di tengah tanah perkuburan Kristian. Jangan anggap ini satu penghinaan oleh Allah terhadap seorang hambanya yang dikatakan telah berzina sebaliknya makam Merah Pupok lah yang diceroboh orang. Untuk pengetahuan seluruh tanah perkuburan yang dipanggil Kerkhof ini dahulunya adalah sebahagian dari laman istana Aceh. Apabila berjaya menawan Banda Aceh tahun 1874 mereka pun mendirikan pusat pentadbiran baru di atas kawasan istana. Satu bahagian dijadikan tanah perkuburan dan termasuk dalam itu adalah makam Merah Peupok yang telah wujud sejak tahun 1630an gitu.



Sebelum ke lapangan terbang kami singgah sebentar ke pejabat syarikat Nurin Travel milik rakan kami Kak Ann. Kiranya ini semacam promosi untuk Nurin Travel yang telah membawa kami ke sana ke mari melawat pelbagai tempat termasuk makam-makam. Mereka yang berminat boleh hubungi mereka di travelnurin@yahoo.co.id :]



Alhamdulillah kali ini kami dapat sampai ke lapangan terbang sekitar 1 jam sebelum pesawat berlepas. Satu gambar terakhir bersama Pak Kisswoyo pemandu pelancung kami dari TravelNurin...





Isteri bergambar bersama Al-Rasyid yang sedang tidur sejurus sebelum menaiki pesawat.



Ini pula berlatar-belakangkan Gunung Seulawah (sedikit kabur), siap ada kapalterbang Air Sriwijaya lagi. Saya anggap ini juga satu petunjuk tentang kaitan kerajaan Sriwijaya @ Srivijaya dengan salasilah besar Ahlul Bait awal di Nusantara yang cuba saya cari, sepertimana ketika pertama-kali sampai ke Yan di Kedah tahun 2007 saya terlihat sekolah bernama Langkasuka ketika sedang menelusuri kaitan Aceh dengan Kedah. Lihat artikel In Yan to find the Aceh connection... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Berbalik pada kisah Merah Pupok. Semasa sampai ke makamnya hari Isnin itu baru teringat kembali pesanan pakcik yang membawa saya naik Gunongan Jun 2009. Pakcik itu menyebut anakanda kesayangan Sultan Iskandar Muda ini sebenarnya difitnah sebelum dijatuhkan hukuman rejam sampai mati oleh ayahandanya sendiri. Eh... ke saya sendiri yang terfikir begitu selepas ditunjukkan ke arah Kherkof?  Dah terlupa pulak. Sekembali dari perjalanan ke Aceh Januari 2010 pula, sejurus sebelum ke sana lagi untuk menyambut Maulidur Rasul penghujung Februari kami telah diberitahu seseorang bahawa Merah Pupok tidak mati. Sebaliknya baginda telah berhijrah ke Semenanjung Tanah Melayu.

Saya teringat petunjuk yang didapati apabila beristikharah untuk mendapatkan jawaban kenapa orang seperti Sayid Mashahor di Selangor (dipercayai orang yang sama dengan Sharif Mashahor yang menentang pemerintahan keluarga Brooke di Sarawak) sanggup memburu para pejuang Melayu Perak yang menentang Inggeris tahun 1870an untuk diserahkan kepada penjajah. Setelah lama bersedih memikirkan perkara ini jawaban yang timbul dalam hati adalah Sayid Mashahor sengaja berbuat begini untuk menolong para pejuang Melayu agar tidak terus diburu. Maklumlah selagi dalam buruan selagi itu mereka tidak akan dapat hidup tenang di mana-mana tempat. Segala sanak saudara boleh dijadikan tebusan begitu juga orang Melayu yang tidak bersalah boleh disiksa dan dibunuh untuk memaksa mereka keluar.

Jawaban yang saya dapat ialah Sayid Mashahor berpura-pura menyokong Inggeris dengan membuat tawaran untuk menangkap pejuang Melayu seperti Datuk Maharajalela dan Datuk Sagor. Sebaliknya apabila berjumpa mereka dia telah mencadangkan satu permainan 'silap-mata', dengan membuat klon para pejuang Melayu untuk diserahkan kepada musuh. Jangan ketawa. Ini tidak mustahil dalam ilmu orang lama. Sudah diketahui ramai malah pernah disaksikan sesetengah pihak, mereka yang bertaraf wali mampu membuat 'pemecahan wajah' dengan muncul di beberapa tempat yang berjauhan dalam waktu yang sama. Tidak mustahil juga dengan sedikit ilmu dari bahagian kewalian, seorang mampu 'memecahkan' wajah orang lain...

Sebenarnya perkara ini mampu dibuat tanpa perlu mencapai tahap kewalian. Ingat lagi cerita tentang hantu raya? Bagaimana hantu raya yang merupakan salah satu jenis jin boleh menyerupai tuannya? Ini kira cara paling senang untuk menerbitkan satu makhluk lain yang serupa dengan kita atau bahasa saintifiknya klon. Lalu tidak mustahil klon yang diterbitkan dengan cara ini ataupun cara lain itulah yang ditangkap Sayyid Mashahor untuk diserahkan lalu dihukum oleh Inggeris.

Berbalik pada soal Merah Pupok. Baginda adalah bakal pengganti Sultan Iskandar Muda yang amat ditakuti dan digeruni lawan. Jadi tidak hairan jika ramai terutama kuasa-kuasa penjajah seperti Belanda yang ketika itu sedang berbaik-baik dengan Aceh tetapi menyimpan rancangan jangka-panjang untuk menaklukinya tidak mahu seorang lagi Sultan yang berperibadi kuat naik menerajui satu-satunya kerajaan Melayu yang mampu membela nasib Islam di Nusantara ketika itu. Jadi satu rancangan mesti dilakukan agar pengganti yang kuat tidak dapat menaiki takhta. Malah sejarah telah membuktikan, tidak lama selepas Merah Pupok dikatakan direjam sampai mati oleh ayahandanya sendiri Sultan Iskandar Muda menyusul mangkat, menurut kata sesetengah orang kerana tidak dapat menahan kesedihan dan kesakitan yang timbul akibat kehilangan seorang anak yang amat disayangi.

Oh. Biar disebut dahulu apa yang berlaku. Mengikut ceritanya Merah Pupok didapati berzina dengan isteri orang dengan disaksikan sang suami dan satu atau dua, mungkin beberapa orang lain, kalau tak salah termasuk bapa sang suami sekali. Satu aduan pun dibuat di hadapan Sultan di mana sang suami yang sangat kecewa dikatakan telah membunuh diri di hadapan semua orang. Melihat ini Sultan pun tiada pilihan. Sebagai pemerintah yang ingin mendaulatkan Islam, baginda harus menjalankan hukuman hudud. Merah Pupok pun dijatuhkan hukuman rejam. Tidak lama kemudian Sultan Iskandar Muda pula mangkat. Baginda digantikan oleh menantunya Sultan Iskandar Thani yang terlalu banyak memberi muka kepada Sheikh Nuruddin, satu faktor yang saya percaya berjaya melemahkan Aceh dari dalam, mungkin atas tajaan pihak Belanda?

Hmm. Elok juga diletakkan sedutan dari buku ketiga saya "Berpetualang ke Aceh : Sirih pulang ke gagang" (terbit Nov 2007). Namun untuk menerangkan segalanya sedutan harus diambil panjang-lebar dan ini meliputi separuh isi dari 2 bab buku. Rasanya biar dijadikan satu artikel tersendiri suatu hari nanti. Kalau tak kerana perlu bersiap untuk sambutan Hari Raya, mahu sahaja saya membuatnya selepas ini. Maka cukuplah diberitahu adalah menjadi keyakinan saya bahawa Sheikh Nuruddin memang dihantar untuk melemahkan Aceh dan perkara ini berlaku akibat ketiadaan Merah Pupok sehingga menantu Sultan Iskandar Muda pula dapat menaiki takhta.

Berkenaan dengan tuduhan zina terhadap Merah Pupok, kalau betul ia fitnah bagaimana ia boleh disaksikan suami kepada isteri yang katanya digauli Merah Pupok sehingga sang suami sanggup mengambil nyawa di hadapan Sultan ya tak? Jawaban saya, tidak mustahil ia telah dirancang. Misalnya makanan atau minuman Merah Pupok atau/dan isteri tersebut diletak dadah cukup untuk membuat mereka pengsan buat sementara waktu. Kemudian badan mereka diletak rapat di satu bilik dalam keadaan mencurigakan lalu sampaikanlah berita kepada sang suami juga sejumlah orang untuk datang melihat lebih dekat. Alaaahhh... perkara sebegini rasanya sudah kita saksikan dalam cerita-cerita televisyen.

Apabila perkara ini dibawa ke hadapan sang Sultan apalagi dengan saksi malah sang suami sanggup bertindak nekad membunuh diri, sang Sultan tiada pilihan kecuali bertindak keras walaupun terhadap anak kesayangan yang bakal mengantikan baginda di atas takhta. Lalu sejarah menyebut hukuman hudud rejam sampai mati pun dijalankan. Namun bagaimana pula ada pihak menyebut Merah Pupok dapat membawa diri meninggalkan Aceh lalu sampai ke Semenanjung?

Di sini biar disebut satu kemungkinan. Sultan Iskandar Muda sedar anaknya telah difitnah tetapi di hadapan saksi yang mendesak apalagi setelah sang suami mengambil nyawa sendiri baginda harus dilihat menjalankan keadilan. Lalu Merah Pupok pun dihukum bunuh tetapi yang dihukum itu sebenarnya adalah klon yang dicipta dengan cara seperti disebut di atas. Satu lagi kemungkinan adalah cerita tentang Merah Pupok dihukum bunuh itu sendiri adalah fitnah yang diterbitkan untuk merendahkan keIslaman Sultan Iskandar Muda. Mungkin ia sama dengan kisah Abu Syahamah, anak kepada Saidina Umar dihukum sebat hingga mati kerana dikatakan memperkosa seorang wanita dari Bani Najjar hingga mengandung.

Kisah anak Saidina Umar ini carilah sendiri di Internet. Google sahaja perkataan-perkataan ini : "Saidina Umar hukum anak" nescaya anda akan terjumpa. Cuma dalam setahun atau dua tahun lepas saya ada terjumpa tulisan panjang-lebar menganalisa perkara ini lalu ia menyebut ia sebenarnya adalah satu khayalan pihak Yahudi untuk merendahkan martabat Saidina Umar. Ceritanya kelihatan bagus kerana seperti mahu menonjolkan sifat keadilan khalifah kedua umat Islam yang sanggup mengorbankan anak sendiri demi melaksanakan hukum hudud. Tapi pada masa yang sama ia sebenarnya menghina Saidina Umar dan Islam. Dalam sedar tak sedar, minda bawah sedar kita disuapkan dengan kenyataan berikut... nama saja Saidina Umar ni khalifah, pejuang dan pemimpin Islam, tapi anak sendiri pun tak terdidik sehingga sanggup memperkosa wanita hingga mengandung.

Mungkin perkara sama telah berlaku dalam cerita Merah Pupok dan Sultan Iskandar Muda. Mungkin. Tu dia, kalau boleh saya mahu menamatkan artikel terakhir siri "Petualang Al-Rasyid ke Aceh" ini secepat mungkin. Tapi dah keluar ilham bercerita begini panjang, harus juga diluahkan hingga selesai. Apapun, saya telah diberitahu bahawa Merah Pupok tidak mati dihukum rejam sebaliknya dapat berhijrah ke Semenanjung. Lebih kurang sebulan selepas diberitahu tentang ini saya mendapat bayangan Merah Pupok bukan sahaja selamat malah dapat menaiki takhta sebuah kerajaan di Semenanjung. Cuma dalam salasilah rasmi baginda disebut sebagai anak raja dari kerajaan bukan Aceh. Mungkin ini dapat menerangkan kenapa ada kerabat diraja Perak yang sehingga kini tidak berani menjejakkan kaki ke Aceh? Kerana menurut mereka moyang mereka telah bersumpah tidak akan kembali ke Aceh lalu mereka takut muntah darah kalau kembali juga? Sekian, selamat menyambut Hari Raya Aidil Fitri, kalau tak esok lusa. :]


6 ulasan:

nadz berkata...

Assallamualaikum Anakanda,

Selamat Hari Raya Aidil Fitri untuk semua.

Apabila telah sampai ke Yan, kenapa tak ziarah mama nadz. Rumah mama nadz dekat sangat dengan sekolah Kebangsaan Langkasuka.

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam kak. Selamat hari raya juga untuk akak sekeluarga. Kami singgah di Yan sekejap je. Maklumlah banyak tempat nak singgah termasuk Singkir, Tanjung Dawai, Pengkalan Kakap, Merbok, Lembah Bujang juga Kota Kuala Muda, Pantai Merdeka dan Kuala Muda (dua2 belah, Pulau Pinang dan Kedah) sebelum masuk ke Georgetown, semuanya untuk hari Isnin sahaja... hari lain pula tak kurang tempat yang harus dilawati...

Mizuar berkata...

aqssalamu'alaikum... smg allah sll memberi nikmat atas kt smua...

apabila akhi sempat berkunjung lg ke aceh.. mohn sedianya berziarah ke makam Almarhum tgk chik di bitai.. guru daripada sultan raja yang agung sultan iskandar muda perkasa alam... letaknya di desa bitai kecamatan jaya baru banda aceh, tgk chik di bitai dari ulama besar dr palestina yang berhijrah ke turki usmani, saat aceh sedang berperang di selat malaka dgn portugis, maka kerajaan aceh memohon dikirm kn para prajurit, ahli buat senjata dan instruktur pengajarnya ke aceh beserta ulama2.. maka menetap lah pra prajurit n ulama2 tersebut di desa bitai... kemudian mendirikan sekolah militer dan t4 pengajian di desa tersebut... nama skolah militer tersebut di ambil dr asal negara tgk chik di bitai dgn nama mahad baitai maqdist... dmn tempat kemalahayati mendapatkan ijazah kemiliteran... dan tempat sultan iskandar muda pula belajar ilmua agama, sehingga mendapat gelar dr tgk chik di bitai dgn nama tun pangkat darma wangsa...

https://www.facebook.com/home.php#!/photo.php?fbid=1781421539592&set=a.1419716017180.2055573.1361055022&type=1&theater

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam. Insyaallah akan diziarahi nanti... :]

Unknown berkata...

Saudara saboh indatu..adakah kematian putra mahkota itu ada unsur sabotas..??..sebab ada banyak kemusykilan di sebalik di hukum matinya putra mahkota(meurah puepoek )

Radzi Sapiee berkata...

Iya. Saya percaya ia sabotaj supaya Meurah Peupok tidak menaiki takhta Aceh.