Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, July 19, 2007

BKA Tour run: Laporan daripada Aloq Setaq!

Assalamualaikum kawan-kawan dan para pembaca sekalian. Rasanya tajuk di atas sudah cukup terang untuk memberitahu di manakah saya berada (atau masih berada) sekarang.
Tadi ada seorang pembaca menalifon bertanyakan apakah saya sudah sampai ke Perak. Jawab saya tidak, masih di Kedah. Lalu dia bertanya, kalau begitu, kenapa ada cerita tentang saya di Perak baru diletakkan di blogspot ini... La.... Jawab saya. Mungkin dia tak perasan bahawa artikel-artikel baru yang dibuat semalam bawah tajuk "Jalan-jalan cari makam" itu dikarang berdasarkan satu pengembaraan di Perak Disember lepas.
Apapun, saya ingin memberitahu... Saya ada banyak lagi bahan yang boleh dikongsi bersama di sini, bahan yang makin lama makin 'bertempek' banyaknya disebabkan pengembaraan demi pengemberaan baru yang muncul tiba-tiba... Sedangkan pengembaraan lalu pun belum habis diceritakan. Maka itu saya telah membuat keputusan, biarlah pengembaraan yang dibuat dalam masa terdekat sahaja yang diceritakan di dalam blogspot ini ya...
Untuk makluman, sebahagian pengembaraan sebelum ini yang bermula Disember lalu sehingga Februari untuk meliputi Pantai Timur, sedikit bahagian Selatan kemudian Utara ada diceritakan di sini dalam posting yang lepas-lepas. Saya tak mahu ceritanya berlaga dengan pengembaraan yang dibuat kini maka itu saya telah membuat keputusan sambungan pengembaraan lalu itu akan diceritakan cuma dalam blogspot berbahasa Inggeris saya iaitu BERPETUALANG KE ACEH.
Adapun, saya telah membuat empat artikel baru di situ dan akan menyambung banyak artikel lagi apabila ada masa dan peluang. Silalah masuk ke sana... Kalau tak faham bahasa Inggeris, mungkin ini permulaan untuk anda menguasai bahasa penjajah yang sudah menjadi Lingua Franca dunia ini? Paling tidak pun, sila tatap banyak gambar-gambar menarik yang disajikan.
Tak salah belajar bahasa musuh kita lebih-lebih lagi apabila ia digunakan untuk berkomunikasi di peringkat antarabangsa. Lagipun bukan semua orang Inggeris itu musuh Melayu... Ramai rakyat biasa mereka tidak terfikir pun hendak menjajah negara orang. Yang membuat keputusan sebegitu cuma golongan tertentu sahaja terutama mereka yang didalangi pihak Yahudi Zionis.
Hmm... Nak mudah, meh saya terus bagi link... Sekurang-kurangnya boleh nampak, cerita apa yang diletakkan di blogspot Inggeris itu.... Ini dia...

Kota Bahru, the Islamic city...
An 'Incursion' to Besut
Enter Tok Pulau Manis
A look at Kuala Berang...

OK... Sekarang biarlah saya sambung kembali laporan perjalanan mengembara sambil mempromosi siri buku "Berpetualang ke Aceh" ya, pengembaraan seterusnya setelah meninggalkan Kota Bahru untuk menghala ke Kedah. Sila...


Selesai menunaikan solat Jumaat di Masjid Muhammadiyah Kota Bahru, saya berehat sebentar sebelum pergi ke stesyen bas. Jika sebelum itu saya merancang untuk terus ke Kedah sebaik sahaja selesai solat Jumaat, pagi tadi di Masjid Tok Kenali, saya ada mendapat gerak hati untuk singgah malah bermalam di Masjid Brunei di Danau Tok Uban.

Maka saya pun mengambil bas ke Pasir Mas... Adapun Danau Tok Uban dan persekitarannya terletak di dalam jajahan Pasir Mas, Kelantan. Gambar di atas diambil di stesyen bas Pasir Mas.


Setelah bersiar-siar seketika di bandar Pasir Mas. Saya pun mengambil teksi untuk terus pergi ke Masjid Brunei. Ada ketikanya saya jadi terlalu penat untuk berjalan kaki sepanjang jalan atau menunggu kehadiran bas awam, juga menumpang kenderaan orang sedangkan masa juga perlu dikejar lebih-lebih lagi apabila kita tidak tahu di manakah kedudukan sebenar sesuatu tempat.

Pakcik pemandu teksi mendakwa sering memancing dan menjala ikan di kawasan Danau Tok Uban. Cerita punya cerita, rupa-rupanya akhir sekali dia di sana adalah hampir 30 tahun dahulu! Apa da... Nasib baik dia masih tahu jalan untuk masuk ke dalam, jalan yang agak berbelit-belit, orang Pasir Mas pun belum tentu tak tahu tentangnya... Malah ramai rakyat Kelantan sendiri tak tahu akan kewujudan Danau Tok Uban, apalagi tentang sebuah masjid cantik yang entah kenapa dibina oleh Sultan Brunei di sana!

Apapun, kawasan di mana masjid itu terletak tidak dipanggil Danau Tok Uban... Ia adalah dalam kawasan Rong Chenok. Pada orang tempatan di situ, Tok Uban adalah kawasan yang terletak di seberang danau. Perhatikan gambar di atas... Nanti saya akan buka satu cerita mengenai Masjid Brunei... Nanti ya! Sabar itu separuh daripada iman! :]

Sudah terang lagi bersuluh. Gambar yang diambil setelah puas bermalam di Masjid Brunei lalu meninggalkannya untuk menyambung pengembaraan...


Ini pula gambar poster promosi BKA digantung di berhadapan restoran terapung Jeli (gambar restoran malas nak tunjuk kat sini, mungkin dalam artikel lain nanti). Sebaik sahaja sampai daripada Tanah Merah, baru saya tahu perkhidmatan bas ke Grik (nak pergi ke Kedah atau Perak, mesti lalu Grik) cuba ada sekali sehari sahaja iaitu pada jam 10 pagi. Kalau naik teksi, mahu kena RM90 sebab Grik letaknya lebih 130km daripada Jeli... Sori le... Nak hitchike pulak badan tengah letih. Maka bermalamlah saya di bilik sewa sebelah restoran terapung itu.


Stesyen bas Jeli...


Setelah hampir 3 jam dalam bas melalui jalan berliku turun-naik Banjaran Titiwangsa, barulah sampai ke Grik...


Daripada Grik, saya membuat keputusan untuk singgah di Baling. Rasanya kali terakhir saya ke sini adalah 10 tahun lalu. Pada awalnya, saya bercadang untuk singgah sebentar sahaja tetapi seorang teman wanita yang menalifon bertanyakan khabar meminta agar saya pergi menziarahi tempat Raja Bersiong, apabila mendapat tahu saya berada di Baling.

"Saya dah lama teringin nak pergi tempat Raja Bersiong tapi tak sampai-sampai. Awak boleh tolong pergi tak dan ceritakan keadaannya pada saya," dia meminta...

Kalau diikutkan, saya memang sangat penat. Dah lah dahulu saya merancang, sebaik sahaja masuk 1 Rejab, saya mesti berada di Kuala Lumpur untuk memulakan proses karangan terakhir buku ketiga saya, "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" atau BKA III. Ini tak, malam ini akan masuk 1 Rejab tetapi saya baru sahaja sampai ke Kedah! Dan banyak lagi tempat yang rupanya perlu diziarahi terutama di Perak...

Lama juga saya termenung. Apakah saya perlu mencari jejak Raja Bersiong juga? Tetapi apabila memikirkan setiap gerak yang muncul adalah atas izin dan arahan Allah belaka walaupun zahirnya ia keluar daripada mulut seorang wanita, saya pun menurut sahaja. Tentu ada hikmahnya.


Kebetulan tadi, poster promosi BKA digantung di hadapan stesyen teksi Baling... Saya pun disapa pemandu teksi. Dipendekkan cerita, saya sampai ke Siong menaiki teksi... Ada le monumen siong seperti dilihat dalam gambar tapi itu setakat hiasan sahaja rupanya sedangkan tempat sebenarnya yang berkait dengan watak legenda Raja Bersiong bukanlah di situ... Pemandu teksi bukan tahu sangat... Yang dia tak tahu adalah nak 'pangkah' duit saya je... Apa? Ingat aku ni tourist bawak banyak duit? Terpaksalah berjalan kaki berbatu-batu untuk mencari sendiri...


Singgah sat solat Asar kat masjid ni... Apabila mendapat tahu bahawa saya sedang mencari jejak Raja Bersiong, maka berceritalah panjang lebar imam masjid dan pembantunya tentang Raja Kedah yang dikatakan pernah gila makan darah dan daging manusia ini... Cerita yang diberi sama sahaja dengan cerita dalam Hikayat Merong Mahawangsa yang pernah saya baca berkali sejak dari kecil lagi...

Dipendekkan cerita, saya menjejakkan kaki seorang diri dalam kawasan belukar/kebun/hutan dengan banyak rimbunan pohon buluh yang dikatakan pernah menjadi kota zaman Raja Bersiong sejurus sebelum masuk Maghrib. Tidak lama kemudian, azan pun berkumandang menandakan masuk sahaja 1 Rejab, saya sedang berada di dalam lingkungan sebuah kota purba...

Gambar di atas diambil keesokan harinya setelah bermalam di Baling. Itupun nasib baik ada orang sudi menghantar daripada luar Kampung Kota ke Baling... Rasanya tak sanggup lagi nak 'menapak' dekat 10 km untuk ke Baling... Semasa mencari tempat-tempat berkaitan Raja Bersiong petang itu pun saya sudah berjalan kaki sekitar 5km dengan membawa rucksack besar dan mengheret kit promosi buku "Berpetualang ke Aceh" ke sana ke mari. Penat woo!!!


Semasa di Baling, saya telah singgah di Internet Cafe lalu leka melayari Internet. Keadaan ini menyebabkan saya tertinggal bas jam 5 ke Alor Setar. Bas seterusnya, bas terakhir ke sana cuma akan sampai jam 7.30...

Jam di tangan menunjukkan hampir pukul 6. Kepala ini sedang mengira-ngira perlukah berbuka puasa sunat bulan Rejab di dalam bas ke Alor Setar. Tidak lama kemudian kelihatan bas 6.30 untuk ke Sik... Ah... Bantai aje le jalan pi sana... Tu yang jadi macam gambar di atas, diambil keesokannya di hadapan masjid jamek Sik tempat saya bermalam hari itu.


Sementara menunggu bas 2.30 petang Sikh ke Alor Setar, sempat menggantungkan poster tidak jauh daripada stesyen bas...


Dan akhirnya saya sampai ke Alor Setar, ibunegeri Kedah... Sempat juga singgah di Langgar buat apa yang patut sebelum berehat di hotel dalam gambar, hotel murah yang terletak di Jalan Langgar!

OK... Saya mahu membuat beberapa artikel baru tentang perjalanan di Pantai Timur Disember lalu di blogspot BERPETUALANG KE ACEH pula ya. Selesai itu, baru saya akan membuat cerita tentang Masjid Brunei, Insyaallah! :]



1 comment:

Anonymous said...

salam.. saya ingin meminta ptolongan kepada saudara jika saudara ada mengetahui sedikit sebanyak sejarah raja bersiong dan keluarganya ..contoh kerabatnya lari ke perak dan ada di sana.. saya dari keturunan raja usuf yang galurnya dari raja bersiong..bantu saya, ingin mencari kepastian. zaim_mpmum@yahoo.com