Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, February 14, 2008

Pilihanraya Malaysia yang ke 12 dan makam-makam lama... Bahagian 1...

Assalamualaikum semua. Berjumpa lagi kita di sini... Sebenarnya saya bercadang, jika membuat posting baru selepas cerita Segar yang amat sangat di Segamat... Ya ke? yang dibuat seminggu lalu, ia haruslah tentang apa yang berlaku dan dilihat dalam perjalanan daripada Segamat ke Muar. Kalau boleh saya mahu menutup terus cerita tentang pengembaraan Johor yang dibuat sebulan lalu tetapi ia tidak semudah itu. Jika mahu menutupnya, saya perlu juga membuat entry di blogspot-blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) ... Apa yang ingin dikongsi bersama termasuk gambar masjid-masjid yang menarik dan makam-makam tertentu di Muar memerlukan agar cerita dipecahkan kepada sekurang-kurangnya 3 bahagian bersamaan satu cerita untuk setiap blogspot saya. Alangkan hendak membuat satu cerita pun bukannya mudah kerana perlu mendapatkan mood dan gerak rasa yang sesuai sebelum sesuatu cerita itu dapat keluar mengalir, inikan lagi tiga...
Apapun, keadaan terbaru semasa telah merubah perancangan ini... Saya rasa pembaca semua tahu bahawa Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi atau Pak Lah telah pun membuat pengumuman akan pembubaran Parlimen semalam sedangkan tengahari tadi, Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya Tan Sri Rashid pula mengumumkan tarikh mengundi 8 Mac ini.
Ini bermakna satu negara akan mula kalut dengan pelbagai aktiviti. Seperti yang kita tahu, setiap kali masuk musim pilihanraya dan orang berkempen, tiba-tiba sahaja pelbagai bantuan "ikhlas" akan muncul di merata tempat... Waima jalan-jalan berlubang jauh di ceruk rantau tempat jin bertendang pun bakal berubah jadi cantik sebagai "bukti" keprihatinan pihak-pihak tertentu.
Saya rasa ramai di sini sedia maklum saya tidak suka dunia politik. Pandangan saya tentang dunia politik moden serta sistem demokrasi yang pada saya cuma ciptaan Yahudi Zionis sahaja agar mereka dapat menentukan arah tuju pemerintahan dunia telah saya suarakan dalam siri buku "Berpetualang ke Aceh", terutama dalam buku 2 "Membela Syiar yang Asal", melalui bab bertajuk "Demokrasi vs Raja-raja: Satu sisipan tambahan". Isi daripada bab ini telah saya post kan di blog ini di bawah tajuk-tajuk berikut...


Helah Yahudi Zionis memerintah dunia I
Helah Yahudi Zionis memerintah dunia II
Helah Yahudi Zionis memerintah dunia III
Membela Raja-raja - Sambungan daripada cerita helah Zionis memerintah dunia
Demokrasi vs Raja-raja lagi?
Jihad dan Raja-Raja I
Jihad dan Raja-Raja II
Jihad dan Raja-Raja III

Terus terang, saya memang tidak mahu terlibat langsung dengan dunia politik. Pengalaman sebagai wartawan serta lingkungan keluarga dan kawan-kawan yang terdiri daripada orang-orang berada telah memberi peluang untuk saya mengenali ramai orang bertaraf VVIP dan mengenali aktiviti sebenar mereka lebih jauh daripada yang mampu dikenali kebanyakan orang... Lalu saya tahu dan yakin betapa ramai yang cakap tak serupa bikin malah penipu serta penjual maruah agama dan bangsa yang pandai bermain dengan kata-kata termasuk menjual ayat-ayat AL-Quran. Apapun saya akur akan betapa relevannya suasana sebegini pada kehidupan dunia sekarang. Tak dapat tidak, sedikit sebanyak, cara kita membawa diri turut terpalit dengan suasana sekeliling walaupun kita sekadar bertindak sebagai pemerhati... Maka biarlah saya mengenengahkan salah satu "visi politik" atau manifesto saya pula ya... Sila, hehe!



Lihat papantanda-papantanda ini... Agak-agak papantanda apa ya?


Ah... Di sebelahnya ada pula bangunan seperti bangsal yang hampir roboh... Apa ini?


Ait? Apa pula batu-batu nesan yang dikelilingi semak-samun... Dah... Cerita apa pula nak masuk pilihanraya terbaru ni?


Aduh... Adik Syahir yang menjadi host saya ketika dalam perjalanan mengambil gambar-gambar ini melihat daripada luar sambil menggeleng-gelengkan kepala... Sedikit cerita berkaitan tentang apa yang sedang berlaku ketika itu telah dinukilkan lebih 2 minggu lalu dalam posting bertajuk Sekali lagi, salam daripada Sungai Siput!

Baiklah, biar saya berterus-terang... Apa yang kelihatan adalah makam-makam lama... Kenapa saya highlight kan di sini? Kerana makam-makam ini bukan milik sembarangan orang... Ia adalah makam Sultan-sultan Perak terdahulu!

Jadi kenapa pula jadi semak sebegitu rupa? Itulah yang saya mahu orang ramai tahu. Kerana gambar-gambar yang diambil lebih 2 minggu lalu itu boleh dikatakan sebagai pengukur akan betapa prihatinnya kita terhadap warisan-warisan lama orang Melayu... Jika makam-makam Sultan sebuah negeri yang berdaulat lalu telah diwartakan dan kalau tak salah saya berada di bawah penjagaan pihak muzium pun boleh jadi begitu rupa, apatah lagi warisan-warisan lain milik orang Melayu yang kurang berkedudukan dan berpangkat?

Kalau nak tahu Sultan-sultan yang mana, sila blow up gambar papan kenyataan di atas. Takkan semuanya saya nak bagi makan suap. Untuk pengetahuan, makam-makam ini terletak di Kampung Gajah, Perak...


Sedikit ke utara daripada makam-makam tadi, terdapat pula makam-makam ini yang juga kelihatan tidak terjaga...


Ia juga milik Sultan-sultan Perak terdahulu...


Lihat semak-samun di sekeliling. Kenapa tidak ada orang yang menjaganya? Apakah tidak ada peruntukan? Bukankan makam-makam ini telah diwartakan? Jika pihak muzium tidak mahu menjaganya, bagaimana pula pihak-pihak yang terlibat dengan kerabat diraja dan istana? Kenapa dibiarkan makam-makam Sultan Perak jadi begini buruk? Atau mungkin peruntukan memang ada tetapi ditelan mereka yang tidak amanah kerana pada mereka apa guna dijaga makam-makam ini... Bukannya ada sesiapa mahu ambil tahu...

Sebenarnya ada juga makam-makam yang terjaga... Lihat gambar di bawah pula..


Nampak? Agak teratur dan elok kan... Kalau nak tahu (kali ini biar saya sebut nama) inilah makam Sultan pertama Perak, Sultan Muzaffar Shah I yang mula memerintah Perak tahun 1528...



Lihat... Kan sejuk mata memandang? Kenapa makam-makam Sultan lain yang dipaparkan di atas tidak diberikan layan serupa? Sedangkan seperti makam-makam itu, makam Sultan Muzafar ini juga terletak di kawasan yang boleh dikira ceruk... Sekurang-kurangnya 1 km melepasi kawasan kampung dan jauh daripada jalan utama, terletak pula di dalam ladang kelapa sawit...

Kalau boleh saya ingin meluahkan apa yang terbuku dalam hal ini melalui satu cerita sahaja tetapi jumlah gambar yang perlu dipakai menyebabkan saya rasa elok cerita ini dipecah 3. Maka itu cerita akan disambung selepas ini. Teruskan membaca...

3 comments:

pirate said...

aik?bersambung ke?agak2 ape yg abg radzi nak ketengahkan yea?

Radzi Sapiee said...

Hehe... Baca le sampai habis semua story. Siap dah tu... :]

10 said...

Dah baca... :D

Kepak kepak kepak...
untung untung untung...
Kepak kepak kepak...
untung untung untung...
Kepak kepak kepak...
untung untung untung...
Kepak untung...
Kepak untung...
Kepak untung...

hehehe... :D

10