Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Sunday, June 07, 2009

Umrah 2005 - Jodoh terbaruku ditemui di Mekah?




OK. Saya sebenarnya mahu menyambung cerita pengalaman umrah ini dengan satu sub-title baru yang berbunyi begini "11 kali 3 perkara" di mana saya mahu menceritakan tentang 3 perkara yang dibuat masing-masing 11 kali semasa di Mekah. Sebaliknya apabila memikirkan kembali kesinambungan cerita berdasarkan tajuk artikel umrah sebelum ini iaitu Umrah 2005 - Mekah, bermulanya umrah sebenar dan jawaban mengenai persoalan jodoh, elok dilepaskan cerita yang ini dahulu, satu cerita yang melibatkan pertemuan dengan seorang gadis baru yang menyebabkan hari-hari saya di Mekah semakin menenangkan. Maka muncullah sub-title "Jodoh terbaruku ditemui di Mekah?". Selain itu saya juga baru mendapat ilham bagaimana siri ini harus diteruskan sebelum ditamatkan Insyaalah sebelum saya dan isteri berlepas ke Aceh pada Isnin hadapan. Disebabkan siri "Cerita An-Nur" dahulu dilepaskan menjadi 11 bahagian, maka siri "Umrah 2005" pula saya mahu hadkan ke 8 bahagian sahaja. Sekarang sudah ada empat:-

Umrah 2005 - Pertolongan Nur dan percubaan berhenti merokok ,

Umrah 2005 - Susahnya nak berhenti rokok!

Umrah 2005 - Madinah. Antara makam Rasulullah, persoalan antara Nur dengan bekas isteri juga anak, dan gatal melihat perempuan...

Umrah 2005 - Mekah, bermulanya umrah sebenar dan jawaban mengenai persoalan jodoh

Maka campur artikel ini sudah jadi 5. Maka kiranya tinggal 3 lagi bahagian ya dan biarlah diumumkan sub-titlesnya terus iaitu "11 kali 3 perkara", "Lain-lain tempat di sekitar Mekah" dan akhir sekali "Gua Hira' dan Jabal Nur". Sub-titles ini mungkin berubah sedikit apabila saya betul-betul mula bercerita nanti tetapi jalan ceritanya Insyaallah tidak banyak berubah. Apa-apapun sabar dahulu yek.

Adapun saya membuat pengumuman tentang tajuk-tajuk yang akan datang kerana menyedari apa yang mampu saya ingat tentang perkara yang berlaku di Mekah tidak semestinya dapat diatur menurut turutan masa yang tepat. Jadi daripada dipaksa mengingat sampai "pecah kepala" bagaimana turutan sebenar sesuatu itu berlaku biar dilepaskan sahaja apa yang mampu diingati pada ketika saya sedang menulis ini ya. Mari...

Saya ada menyebut tentang Nur, juga bekas isteri dan anak. Tak disangka pula, secara spontan dalam berdoa itu terkeluar kata-kata yang berbunyi lebih kurang begini: "Moga-moga aku mendapat jodoh dengan satu orang baru yang belum pernah dikenali", dalam keadaan menghadap Ka'abah dari sudut yang betul-betul bertentangan dengan Hajaratul Aswad.

Sambil itu, seperti disebut dalam artikel-artikel "Umrah 2005" lebih awal, saya sering dilanda rasa marah-marah, mungkin akibat penangan cuba berhenti merokok di tanah suci selain geram melihat gelagat orang Wahabi yang kelihatan begitu benci terhadap penghormatan tinggi yang diberikan kepada apa-apa perkara berkaitan keluarga Nabi (saya rasa ini lebih elok diterangkan dalam cerita bersub-title "Lain-lain tempat di sekitar Mekah" nanti). Sambil itu saya juga sering terasa gelisah apabila teringatkan bekas isteri dan anak juga masalah tentang Nur sendiri. Dan saya turut dilanda masalah sering terasa 'gatal' apabila melihat segala macam perempuan di Mekah.

Allah! Mungkin inilah dugaan yang didatangkan untuk saya di Mekah. Selama beberapa hari saya sering sahaja bergelut dan bertekak dengan orang-orang Arab di tengah keramaian orang-ramai yang berhimpit-himpit di Masjidi Haram juga di hadapan Ka'abah sendiri. Semasa tawaf wajib ketika membuat umrah, Alhamdulillah saya dapat menahan marah tetapi apabila keluar dari keadaan umrah, ketika itulah kemarahan saya jadi meluap-luap terutama apabila tersepit ketika cuba mencium Hajaratul Aswad, pergi ke Makam Ibrahim, Hijir Ismail juga Multazam ataupun pintu Ka'abah. Lebih parah lagi apabila timbul rasa 'gatal' ketika berjalan-jalan malah ketika tawaf (walaupun saya berusaha keras melawannya).

Kalau ketika di luar umrah boleh le juga... saya sekadar melayan bermain-main mata dengan perempuan-perempuan Timur Tengah terutama Arab walaupun setakat dapat melihat mata dan sedikit kulit muka melalui purdah hitam. Yang jadi masalahnya apabila bertawaf di mana ada ketikanya kita tidak dapat mengelak dari terlanggar atau tergesel dengan perempuan. Sedangkan saya sebagai lelaki cuma memakai pakaian ihram yang tidak berjahit, hampir-hampir seperti memakai tuala sahaja yang diikat sedikit elok tetapi di dalamnya tetap bertelanjang bulat!

Boleh kata hampir setiap masa saya terpaksa beristighfar, sesekali bertalu-talu mengetuk-ngetuk kepala lutut. Masyaallah! Bertahun-tahun saya cuba melawan rasa marah dengan nafsu gatal terhadap perempuan, kini di hadapan Ka'abah, rumah Allah di Mekah semuanya seperti mahu 'terlucut'. Dalam keadaan inilah saya bertemu dengan seorang gadis baru. Tanpa disangka selepas itu hilang rasa-rasa marah juga gatal terhadap perempuan malah rasa gelisah memikirkan masalah bekas isteri dan anak juga Nur.

OK. Yang saya ingat perhubungan dengan gadis ini bermula dalam perjalanan pulang dari satu tempat bernama Jiranah, sekitar 2 jam perjalanan gitu dari Mekah. Adapun gadis ini adalah satu jemaah dengan saya, orang Kedah tapi mukanya lebih bercirikan orang Arab dengan mata besar bulat bulu mata lentik hidung mancung, memang cantik dan menarik orangnya. Cuma dia berkulit sawo matang sedangkan saya lebih meminati orang yang berkulit putih merah. Tapi tu le... walaupun saya lebih meminati orang berkulit putih, hakikatnya saya juga pernah 'tersangkut' dengan orang lain berkulit sawo matang seperti Nur sendiri walaupun sawo matangnya lebih kemerahan. Bekas isteri saya pula memang berkulit gebu putih melepak tetapi akhirnya kami tidak sehaluan. Jadi rupa-paras yang disukai dengan sifat seseorang mungkin berlawanan dengan apa yang boleh membahagiakan kita...

Adapun jemaah kami dalam perjalanan kembali dari Jiranah setelah melawat beberapa tempat. Bab berjalan ini akan dihuraikan di bahagian lain cerita ya. Sebenarnya beberapa hari itu saya ada juga tersedar tentang gadis cantik manis ini malah sejak di lapangan terbang di KLIA lagi saya sudah memerhati. Rasanya dalam jemaah kami yang berjumlah sekitar 30 orang gitu, dialah perempuan paling cantik. Cuma saya harus memerhati juga jika dia ada suami atau penjaga laki-laki turut serta bersama.

Entah kenapa, dalam perjalanan dari Jiranah itu dia duduk seorang diri di kerusi paling belakang bas sedangkan saya duduk cuma 2-3 kerusi di hadapan, orang lain semuanya lebih dekat dengan pemandu bas. Dari situlah saya tergerak menegur, tengok-tengok kami mula lancar bercerita. Lalu baru saya tahu dia datang bersama seorang ibu saudara kalau tak salah ingatan dan belum lagi berkahwin, cuma bakal bertunang dengan seorang pemuda dari Kuala Lumpur. Dan kalau tak salah ingatan di atas bas itu juga saya mendapat tahu dia sudah lama memerhatikan saya. Katanya dia terlihat saya mendukung dan bermain-main dengan anak semasa di KLIA. Tersenyum saya lalu memberitahu, yang didukung itu anak buah, anak kepada adik perempuan saya.

Sejak itu kami mula rapat. Kami sejemaah duduk di hotel yang sama kira-kira 300 meter sahaja dari pintu masuk Masjidil Haram yang membawa ke kawasan sai'e antara Safa dan Marwah. Oh, di Mekah ini saya juga duduk dalam satu bilik bersama orang paling tua dalam jemaah kami, orang tua berumur lebih 70 tahun seperti ada disebut dalam artikel Umrah 2005 - Madinah. Antara makam Rasulullah, persoalan antara Nur dengan bekas isteri juga anak, dan gatal melihat perempuan... Dari bilik ke bilik kami boleh berhubung dengan jemaah lain melalui telefon secara percuma. Geleng kepala orang tua itu melihat saya mula sering bergayut di telefon bercakap dengan gadis dari Kedah itu sedangkan saya sendiri juga terasa pelik. Rasanya kali terakhir saya sering bergayut begitu lama adalah ketika berumur 18-19 tahun dulu. Dah rasa macam teenager atau remaja baliklah pulak...

Hmm.... saya rasa elok kita panggil gadis ini F sahaja ya. Ketika itu F berumur 24 tahun, sama seperti An-Nur yang nyaris-nyaris menjadi isteri saya lebih awal tahun 2005. Cuma F tidak 'gila' seperti An-Nur malah kedengaran jauh lebih matang daripada umur sebenarnya. Kami mula bercerita pelbagai perkara, dari prinsip hidup membawa ke kenangan zaman remaja. Macam-macam perkara terkeluar sehingga saya terasa semakin seronok dan serasi dengannya.

OK, saya tak ingat bilakah perkara seterusnya berlaku. Yang saya tahu jemaah lain dapat menghidu perhubungan kami yang semakin rapat dan ada yang kurang senang, tak tahulah kenapa. Mungkin ada yang memikirkan saya sebagai seorang pemuda yang sudah berumur 35 tahun ketika itu mengambil kesempatan ke atas gadis muda berumur 24 tahun. Ibu saudara saya yang memimpin jemaah kami bersama suaminya juga kurang senang dan ada menegur saya. Dia sampai peringkat memberitahu F yang saya sudah beristeri dan memiliki seorang anak.

Ya, memang saya sudah beristeri dan memiliki seorang anak. Tetapi kami sudah bercerai sejak tahun 2003. Dalam saya meluahkan hal ini kepada F, terkeluar juga cerita tentang Nur, tentang dilema saya berkaitan bekas isteri dan anak juga tentang Nur yang telah berkahwin dengan seorang politikus muda. Saya juga mengaku bahawa Nur lah yang membiayai saya dalam perjalanan umrah ini sedangkan saya sudah lama tidak bekerja. F yang boleh tahan tinggi pengetahuan agamanya menerima keadaan saya lalu meminta saya agar melupakan terus Nur. Katanya tiada masalah saya mengingati bekas isteri dan anak. Tetapi Nur sudah menjadi milik orang. Mengingatinya boleh menganggu ibadah umrah...

Pada suatu hari saya keluar bertawaf keliling Ka'abah. Saya sudah lupa apakah ia sebahagian dari umrah (saya buat umrah banyak kali, nanti diceritakan) atau sekadar tawaf sunat. Yang pasti, sambil bertawaf 7 kali itu saya meminta Allah agar membuat saya lupa langsung kepada Nur. Sampai satu ketika saya mula menangis teresak-esak di dalam hati lalu perasaan itu mula jadi tidak tertanggung sehingga terkeluar menjadi tangisan sedu buruk seorang lelaki, sampai terhenjut-henjut bahu di hadapan Ka'abah. Nasib baik le ramai juga orang lain turut menangis secara terbuka di sana, masing-masing mengadukan masalah dan kelemahan diri sendiri kepada Ilahi...

Sekembalinya ke hotel saya menceritakan apa yang berlaku kepada F. Kata F dia dapat merasakan apa yang berlaku kepada saya tadi walaupun dia tiada bersama. Saya mula terasa amat selesa dengan F. Pada satu hari, saya mengajak F pergi ke Masjidil Haram bersama sejurus sebelum masuk waktu Asar. Sebelum kami berpisah untuk ke saf lelaki dan perempuan, saya mengeluarkan apa yang terbuku di dada.

Saya dah lupa bagaimana susun-atur perkataannya tetapi bunyinya lebih kurang begini: "I don't know if you are the right one. But I don't want to regret not taking the chance when my happiness might be staring right in front of my eyes" (Saya tak tahu jika kamulah orangnya untuk saya. Tetapi saya tak mahu menyesal akibat tidak mengambil peluang jika kebahagian saya itu terletak di hadapan mata... kira gitu le...). Gadis itu terdiam. "Kita sambung cerita lepas solat le" katanya sebelum berlepas pergi.

Sejurus selepas solat kami bertemu lagi. Kali ini mukanya kelihatan begitu berseri-seri. Saya tak ingat bagaimanakah perbualan kami seterusnya bermula. Yang pasti, dia bersetuju untuk menjadi milik saya malah terang-terang kami mula berbincang tentang kemungkinan akan berkahwin walaupun dia sebenarnya sudah merancang mahu bertunang dengan seorang pemuda lain apabila kembali ke tanah air nanti.

Saya cuba mengujinya. Kata saya apakah reaksinya jika Nur sudah bercerai kemudian mahu kembali kepada saya sedangkan saya dan F sudah pun berkahwin. Katanya ringkas. Itu masalah besar tanpa menambah apa lagi kata-kata. Tentunya ini adalah jawaban biasa mana-mana wanita yang tidak mahu berkongsi kasih. Tentang bakal tunangnya di Kuala Lumpur pula, katanya serahkan kepada Allah.

Sejak itu kami berbual-bual seperti satu pasangan yang bakal berkahwin. Pelik kan boleh berlaku perkara ini di Mekah? Sekurang-kurangnya saya tidak marah-marah lagi, tidak lagi gatal melihat perempuan (jangan ingat saya gatal dengan F ya, saya cukup seronok berbual-bual dengannya walaupun dia memang seorang wanita yang menarik baik dari segi personaliti mahupun rupa paras tubuh badan). Dan saya juga tidak lagi gelisah memikirkan hal bekas isteri dan anak juga tentang Nur. Dengan itu biar ditamatkan bahagian cerita ini...

p/s: Gambar di atas cuma gambar hiasan diambil dari Internet. Harap maklum... :]




4 comments:

Merbawi said...

salam weh.

Chehh..!! Ingat gambo betui awek tu...gambo orang lai rhupanye. Tapi aaarrr....kalau macam tu punya bulat mata, aku pun nokkkk...!! kehkehkehkeh.

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Hehe saja bagi saspen. Memang mata awek tu ada gak rupa cam gambo atas tu tapi kulitnya coklat sikit dan masa tu dia suka pakai jubah hitam, hehe! :]

awanbadai said...

Tapi renungannya terancam jiwa, bro.
boleh ngigau memalam.

Redbloodsnow said...

hehe...dan awek berpurdah yg awak ambil gamba sbg gambar hiasan tuh adalah milik saya :)

sayalah tuan empunya gamba tersebut ^_^ terima kasih kerana tidak menjadikan gamba tersebut ke arah yg menjelekkan :)

Salam ramadan ^_^