Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Ahad, Oktober 07, 2018

Resensi buku berkembar "Nabi Adam" dan "Benua Tua Melayu" di Kota Buku

Salam lewat malam 27 Muharram. Sedikit perkongsian dari 2 hari lalu.


Pagi Jumaat 5 Oktober 2018 saya dan isteri bergegas ke pejabat Perbadanan Kota Buku di Maju Junction, Kuala Lumpur.


Buku ke-11 saya "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" berserta buku ke-12 "Benua Tua Melayu Sumber Peradaban Dunia" mahu diresensikan di sana. Ia dijadualkan berlangsung jam 9.10 hingga 9.40 pagi.


Selepas diberikan pengenalan saya pun bercakap panjang lebar tentang buku. Namun hampir jam 10.30 iaitu ketika masuk sesi soal jawab baru tergerak untuk menyerahkan kamera digital kompak kepada isteri lalu meminta beliau mengambil gambar. 


Seingat saya acara dimulakan cuma 2-3 minit lewat selepas jam 9.10. Kami sampai ke pejabat Kota Buku pun hampir jam 9.


Ini bererti ketika itu saya sudah diberikan ruang hampir 1 jam 20 minit. Alhamdulillah saya diberi sekitar lagi 10 minit untuk sesi soal jawab.


Secara rata apa yang diperkatakan adalah serupa seperti pernah disebut pada majlis-majlis berikut :-







Cuma semua majlis tersebut berlaku sebelum bulan Mei. Selepas itu Malaysia disibukkan dengan Pilihan Raya Umum (PRU) yang ke-14 pada 9 Mei lalu berlakulah pertukaran kerajaan buat pertama kali dalam sejarah 61 tahun negara Ini menyebabkan rakyat sibuk bertengkar dan berpolitik hinggalah ke hari ini. Momentum dalam mewar-warkan isi buku terutama kira-kira penyelarasan masa jadi hilang dalam kemelut tersebut.



Bila keluar artikel berkenaan dalam suratkhabar hampir sebulan lalu iaitu pada 9 September 2018 barulah kembali hendak bernafas sedikit. Lihat artikel Kira-kira Penyelarasan Masa Antara Sains dengan Kitab dan Perjalanan Darah Keturunan. Resensi di Kota Buku diatur tidak lama selepas itu untuk merancakkan kembali usaha mewar-warkan isi buku.


Menarik dan mengujakan kerana CEO Kota Buku, tuan Sayed Munawar dapat bersama dalam majlis. Beliaulah yang memperkenalkan diri saya kemudian mengulas ketika menutup acara. Untuk makluman saya pernah berada dalam majlis resensi di tempat ini untuk satu buku lain. Tetapi ketika itu, Sayed yang merupakan pengacara terkenal program-program ilmu di kaca televisyen tidak dapat bersama. Lihat artikel Berpetualang ke Aceh" di Kota Buku yang dipersembahkan hampir 2 tahun lalu.


Menarik juga memikirkan ini adalah kali ketiga beliau terlibat dalam memperkenalkan dan mengulas buku-buku saya. Kali pertama adalah pada program Resensi Selamat Pagi Malaysia di kaca televisyen hampir 11 tahun lalu. Lihat Mengenang ulasan siri buku "Berpetualang ke Aceh" dalam program Resensi, Selamat Pagi Malaysia di RTM1 penghujung 2007.... Kali kedua adalah pada program sama tetapi dibuat 8 tahun selepas itu. Lihat Wawancara siaran langsung "Mencari Diri dan Erti" di TV1.


Saya seronok apabila Sayed terlibat kerana tidak ramai orang yang dikenali dalam dunia media memiliki kekuatan intelek seperti beliau sehingga dapat menyelami banyak perkara dengan baik. Tidak ramai yang betul-betul dapat menghargai penulisan saya sehingga mampu mengulas dan menyedari betapa penting isi yang mahu diangkat dalam buku-buku berkembar "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" dan "Benua Tua Melayu Sumber Peradaban Dunia". Punyalah seronok sehingga dalam kereta menuju ke Kota Buku pun kami dan mula buat live video di Facebook. Sila lihat (klik) sini.


Sampai sahaja ke pejabat Kota Buku di tingkat 24 Menara Maju kami buat live video lagi.


Sayed Munawar yang sudah sedia menunggu teruja sama lalu membawa kami melihat segala pelosok pejabat termasuk bahagian untuk kakitangan sahaja. Fungsi Kota Buku sebagai satu badan GLC (Government-Linked-Company) untuk mempromosikan industri buku negara dan menggalakkan rakyat membaca diterangkan berserta rancangan masa hadapan mereka. Antaranya tentang kompleks Kota Buku yang bakal bersambung dengan stesyen LRT Jalan Sultan Ismail. dijangka siap 5 tahun lagi. Lihat videonya di sini.


Semua ini dibuat dalam keadaan santai, seronok dan spontan antara kawan-kawan. Kelihatan dalam gambar yang diambil dari video beliau berseloroh tentang perangai saya suka membawa keris untuk melengkapkan pemakaian busana tradisional Melayu ke majlis-majlis.


Live video terus dibuat sehingga cukup satu pusingan bangunan pejabat lalu kami masuk ke ruang untuk resensi. Rakaman terus disambung sehingga tamat acara. Lihat sini.


Cuma video isteri ada 'pening' sedikit apabila orang lain memegang telefon beliau untuk menyambung live video. Tujuannya untuk membantu supaya isteri tidak memberi tumpuan penuh, biar kaki tangan Kota Buku menyambung rakaman. Dalam keadaan itu rakaman live mula diambil dalam keadaan telefon mendatar, bukan menegak seperti sebelumnya. Akibatnya video yang masuk dalam Facebook jadi menegak. Nak tonton kena sengetkan kepala...


Live video yang lebih jelas ada dibuat oleh Kota Buku sendiri. Tetapi rakaman pula telah dimulakan awal menggunakan satu grafik sementara menunggu saya sampai. Akibatnya grafik terus muncul secara statik dalam video yang dipancarkan ke FB. Kena terus masuk ke minit 27 untuk melihat acara bermula. Lihat sini.



1 ulasan:

Tokwan Gedung berkata...

Salamullahi taala tuan...maaf mengomen di blog saudara...nk promosikn blog sy yg sy kongsikn sedikit sebanyak tentang warith selawat...sila2 jenguk

http://mwssaj1440.blogspot.com/