Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Jun 03, 2009

Umrah 2005 - Mekah, bermulanya umrah sebenar dan jawaban mengenai persoalan jodoh

Alhamdulillah, malam tadi saya berjaya melepasi mukasurat 300 dalam usaha menterjemah buku "Ahlul Bait (keluarga) Rasulullah SAW dan kesultanan Melayu" . Seperti disebut dalam Buku Ahlul Bait yang membuat saya pening, rindukan anak dan hal-hal lain..., usaha penterjemahan itu tergendala hari Sabtu membawa ke hari Ahad akibat kebuntuan fikiran sehingga membuat saya terasa perlu membuat luahan kurang enak melalui artikel itu.

Sebenarnya hujung minggu itu saya bercita-cita untuk menyiapkan 300 mukasurat buku setelah berjaya melepasi 255 mukasurat pada hari Jumaat. Tetapi petang Isnin baru saya dapat menyambungnya. Kiranya syukur amat le saya sudah melepasi paras 300 mukasurat yang boleh dikira satu pyschological resistance (cheh! macam bercakap tentang stock market le pulak, mintak-mintak le lepas ni bull market, chewah!).

Sejak hari Ahad itu saya ada menyimpan niat akan turut membuat terjemahan sukarela satu lagi artikel daripada website http://www.shiar-islam.com/. Ini telah dibuat lewat malam tadi lalu saya telah meletakkan hasilnya di blogspot BERPETUALANG KE ACEH . Sekarang biarlah disambung cerita pengalaman umrah tahun 2005 ya.

OK, saya sebenarnya tidak ingat berapa hari berada di Madinah. Yang pasti memang sekurang-kurangnya tidur di sana 2 malam. Lalu sampailah waktu untuk ke Mekah dan betul-betul membuat umrah (perjalanan di Madinah cuma dikira ziarah).

Kami meninggalkan Madinah selepas makan pagi kalau tak salah ingatan. Sebahagian ahli jemaah sudah pun bersedia berpakaian ihram sementara yang lain cuma menukar pakaian di Masjid Bir Ali, luar sedikit dari Madinah.

Untuk pengetahuan, Bir Ali ialah tempat miqat iaitu tempat mula memakai ihram sambil menetapkan niat untuk menunaikan umrah bagi mereka yang datang ke Mekah dari arah Madinah. Ah, banyak yang sudah lupa tetapi saya tulis terus aje le apa yang boleh ingat ya. Seperti biasa, saya menulis terus ke blogspot, bukan menulis awal di mana-mana lalu saya ceritakan segala apa yang patut dan boleh diingat secara spontan.

Kalau tak salah ingatan, selepas memakai pakaian ihram, kami perlu memasang niat ihram kemudian solat sunat dua rakaat. Apabila sudah masuk dalam keadaan ihram, banyak pantang larang perlu dituruti. Misalnya tidak boleh membunuh apa-apa binatang, tidak boleh memotong kuku atau mencabut bulu badan malah kita dilarang menggaru tubuh badan yang gatal, ditakuti ada bulu roma yang tertanggal. Malah kalau luruh kulit kering secara sengaja pun tak boleh! Jadi perkara macam korek hidung yang boleh dikatakan hobi sambilan kebanyakan lelaki pun janganlah difikirkan, malah tidak boleh mengorek apa-apapun jenis lubang badan. Suami isteri dilarang melakukan persetubuhan dan apa-apa bentuk perkara yang boleh mendatangkan keghairahan. Larangan ini berterusan selagi kita belum selesai segala syarat umrah. Kalau dilanggar juga kena le bayar dam, kalau tak salah seekor kambing bagi setiap satu kesalahan!

Nasib baik kita boleh kentut dan batal air sembahyang, Kalau tak naya wooo.... dari Madinah ke Mekah tu bukan dekat, lebih 400km jugak. Enam jam perjalanan, kalau tak berhenti kencing pun mesti sesekali ada rasa nak terkentut.

Kami akhirnya sampai ke Mekah. Terkedu besar apabila melihat Masjidil Haram tertera di hadapan mata, lebih terkedu lagi kerana ia adalah pertama kali saya melihat Ka'abah secara live. Masyaallah! Tak mampu rasanya untuk menyatakan perasaan sebenar ketika itu.

Apapun proses umrah harus diteruskan. Mula-mula tawaf 7 kali mengelilingi Ka'abah bermula dari garis yang setentang dengan Hajaratul Aswad. Allah! Sekali lagi saya terkedu kerana pertama kali melihat batu dari syurga itu di satu sudut Ka'abah yang asalnya dikatakan berwarna putih sebelum menyedut dosa berbillion umat Islam zaman-berzaman. Kalau tak salah ingatan, saya berjaya mengucupnya setelah tamat 7 kali tawaf...

Ketika itu kehadiran orang begitu sesak. Memang pun begitu kebiasaannya di Masjidil Haram. Itupun nasib baik saya pergi tengah tahun, bukan pada mana-mana bulan yang dikira paling afdhal dalam Islam. Kalau masuk bulan Ramadhan atau musim Haji tentu jauh lebih teruk. Ini boleh dilihat pada gambar di atas yang diambil dari Internet tadi. Ketika saya berada di Mekah, bahagian paling atas Masjidil Haram tidak dibuka bermakna tidak le sesesak seperti dalam gambar. Tetapi tetap le juga sesak. Di sekitar Kaabah, kepadatan orang ketika itu boleh diibaratkan seperti lebih 100 orang diletakkan ke dalam ruang sebesar living room rumah teres biasa.

Hmm. Bila difikirkan balik, saya sebenarnya pun tak pasti bila pertama kali mencium Hajaratul Aswad, apakah betul-betul selepas 7 kali tawaf pada umrah pertama atau kemudian. Saya teringat ibu saudara saya berpesan tak penting sangat nak bersusah-payah berebut-rebut dalam kesesakan orang ramai untuk mencium batu dari syurga itu. Yang lebih penting adalah menunaikan perkara wajib dalam umrah dan mengucup Hajaratul Aswad bukanlah perkara wajib apalagi kalau sampai perlu berasak-asak yang boleh mengurangkan malah menghilangkan pahala ibadat jika pun tidak mendatangkan dosa.

OK. Yang saya pasti ingat adalah apa yang berlaku sebaik sahaja selesai 7 kali tawaf. Dalam artikel Umrah 2005 - Madinah. Antara makam Rasulullah, persoalan antara Nur dengan bekas isteri juga anak, dan gatal melihat perempuan... saya ada menyebut :


Sejak penghujung 2002 tahun begitu, apabila hubungan saya dengan isteri lama semakin bercelaru, saya menjalinkan hubungan kembali dengan Nur yang sudah dikenali sejak tahun 1995. Rasanya cerita tentang Nur sudah banyak sangat diberikan di blogspot ini. Cukup untuk menerangkan bagaimana rapatnya hubungan kami dahulu lebih-lebih lagi kerana Nur yang membiayai perjalanan umrah 2005 ini. Tetapi Nur sudah berkahwin dengan politikus muda sedangkan hati saya ketika itu amat susah melupakannya. Dia juga masih menyatakan harapan untuk bersama dengan saya. Bagaimana ini?

Pada masa yang sama, timbul kembali rasa sayang terhadap bekas isteri. Sekitar 2 - 3 bulan sebelum ke Tanah Arab, saya ada beberapa kali berjumpa anak yang berada di bawah jagaannya. Saya rasa semakin mesra bermain-main dengannya dan tidak seperti sebelum itu di mana saya sering terasa marah dengan bekas isteri, sejak itu saya sering memikirkan bahawa saya juga banyak salah dan silap lalu mula terasa lembut hati pada isteri.

Cuma rasa lembut itu tidaklah muktamad menjadi betul-betul sayang kepadanya. Saya tahu saya dengan bekas isteri sangat berlainan minat dan cara fikiran dan itu yang membuatkan kami sering berselisih haluan. Namun semenjak dua menjak itu timbul rasa bahawa saya sanggup mencuba sekali lagi belajar atas kesilapan masa lalu demi kasih sayang kepada seorang anak hasil perkahwinan kami dahulu.

Ah. Dengan Nur saya pasti akan keserasian kami tetapi ada masalah lain pula. Walaupun sejak mula 'tersangkut', dia pernah beberapa kali mencari jalan keluar sehingga sudah turun naik mahkamah syariah, tetapi si politikus muda lebih pandai memanipulasikan keadaan. Akhirnya saya cuma berdoa begini: "Ya Allah! Tunjukkan aku bagaimana aku harus berdoa tentang masalah Nur dan bekas isteri serta anak ini". Begitulah doa saya tentang masalah jodoh sepanjang berada di Madinah.


Jadi sepanjang-panjang itu begitulah keadaan saya. Tetapi sebaik sahaja selesai 7 kali tawaf mengelilingi Ka'abah, timbul rasa untuk pergi ke garisan yang menghadap ke Hajaratul Aswad. Saya memilih satu tempat kira-kira 20-30 meter dari batu itu, tempat yang tidak mengganggu laluan orang ramai bertawaf lalu terus bersolat sunat syukur. Pada sujud akhir solat terus timbul gerak hati untuk berdoa. Hmm... rasanya biar dirahsiakan isi penuh doa itu kecuali bahagian yang belakang sahaja ya...

Saya ada menyebut tentang Nur, juga bekas isteri dan anak. Tak disangka pula, secara spontan dalam berdoa itu terkeluar kata-kata yang berbunyi lebih kurang begini: "Moga-moga aku mendapat jodoh dengan satu orang baru yang belum pernah dikenali", dalam keadaan menghadap Ka'abah dari sudut yang betul-betul bertentangan dengan Hajaratul Aswad.

Kemudian baru umrah disambung dengan sa'i antara Safa dan Marwah. Tamat ulang alik antara dua bukit kecil yang kini terletak di dalam bangunan besar Masjidil Haram, saya mencukur sendiri rambut, cukup sekadar menggunakan gunting kecil sendiri yang ada dibawa dalam beg talipinggang khas (yang tidak melanggar satu lagi pantang larang dalam ihram iaitu tidak boleh memakai apa-apa pakaian berjahit). Ambillah dalam secekak malah secubit rambut pun cukup. Kemudian doa tertentu pun dibacakan mengikut isi buku yang turut dibawa, buku yang juga menerangkan doa-doa serta zikir tertentu yang patut dibaca pada setiap kali tawaf juga perjalanan antara Safa dan Marwah.

Setelah itu tamatlah umrah pertama kali dalam seumur hidup saya. Bila dah keluar dari ihram ni baru le layan keruk mana-mana bahagian badan yang gatal. Sekian... :]



Tiada ulasan: