Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, Julai 16, 2007

Kuala Lipis, bandar yang comel!

Assalamualaikum kawan-kawan dan para pembaca sekalian. Adapun akhir sekali saya ada membuat posting dalam blogspot-blogspot saya adalah pada Isnin minggu lepas di Raub, posting yang ke 141 di CATATAN SI MERAH SILU, ke 66 di BERPETUALANG KE ACEH dan ke 33 di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Keesokannya di Kuala Lipis, saya ada membuat sedikit pembetulan serta penambahan dalam penulisan tetapi bukannya posting baru.

Seperti diterangkan dalam posting terakhir di CATATAN SI MERAH SILU iaitu artikel bertajuk, Ketinggalan dua buah bas... saya ada sedikit kegilaan tentang nombor. Maka setelah membuat sejumlah posting dengan nombor-nombor yang ada makna tertentu buat diri ini, saya berazam tidak akan membuat apa-apa posting baru sehingga sampai tarikh yang sesuai.

Hari ini sudah masuk 1 Rejab, bulan Islam yang juga dikatakan bulan Allah. Sampailah masanya untuk memecahkan 'kebuntuan'. Untuk makluman, saya kini berada di Baling, Kedah... Semalam sempat menziarahi beberapa tempat yang dikaitkan dengan lagenda Raja Bersiong, setelah bermalam 5 hari di Kelantan termasuk di Masjid Brunei, Danau Tok Uban dan Masjid Tok Kenali di Kubang Kerian.

Di sini, saya akan mula bercerita kembali. Biar dimulakan dengan sedikit cerita bergambar tentang Kuala Lipis ya, bandar terakhir di mana saya ada membuat penambahan dalam isi blogspot (tetapi bukan posting baru, setakat penambahan cerita dalam Ketinggalan dua buah bas...) Ini dia...

Oh! Untuk makluman, Kuala Lipis dikatakan sebagai ibunegeri pertama Pahang 'moden'. Yang dimaksudkan moden di sini adalah ibunegeri setelah Pahang berjaya dikuasai Inggeris, bermula tahun 1880an begitu, satu tempoh masa yang menyaksikan Bendahara Wan Ahmad diangkat menjadi Sultan dengan sokongan penjajah.

Adapun Kuala Lipis ini terletak sekitar 60km daripada Raub. Ia mendapat nama sempena kuala Sungai Lipis yang terletak tidak jauh daripada situ, kuala yang bertemu Sungai Jelai, salah sebuah sungai utama di Pahang.

Pada saya, Kuala Lipis mempunyai tarikan yang tersendiri terutama kerana kehadiran bangunan-bangunan lama sebelum Perang Dunia Kedua yang agak comel. Hmm... Kita sambung cerita dengan gambar ya...





Ini adalah gambar pertama yang diambil sebaik sahaja sampai ke Kuala Lipis. Kereta Mercedes dengan plet nombor WGW 3300 yang diletakkan setentang dengan menara masjid lama Kuala Lipis seakan mempunyai satu makna yang tersirat buat diri saya.

Perhatikan dengan teliti. Aras ketinggian tempat letak kereta ini sama dengan perhentian bas tempat saya turun daripada Raub. Masjid lama yang dibina tahun 1888 ini pula terletak lebih kurang 15 kaki ke bawah sementara di belakang masjid pula terdapat Sungai Jelai dengan aras biasa airnya sekitar 20 kaki lagi ke bawah.

Menurut cerita tempatan, Kuala Lipis pernah dilanda banjir besar sehingga meliputi stesyen bas. Yang peliknya, masjid lama pula tidak tenggelami air sedangkan kedudukan lebih ke bawah!

Masjid jamek Kuala Lipis dilihat daripada stesyen keretapi...




Stesyen keretapi Kuala Lipis. Pada awalnya, saya bercadang untuk menaiki keretapi jam 2.30 atau 3.15 petang untuk ke Kelantan. Selepas itu tidak ada lagi perkhidmatan sehingga jam 3 pagi! Tetapi saya terleka membuat pembetulan dan penambahan yang patut dalam blogspot di sebuah Internet Cafe sehingga tertinggal kedua-dua keretapi!




Ini adalah medan makan berhadapan dengan lorong masuk ke stesyen keretapi... Suasana di sini agak meriah, saya pun singgah untuk minum kopi sebentar.

Tidak lama kemudian, timbul rasa untuk mengambil gambar. Sebaik sahaja gambar diambil, lelaki India di dalam gambar (yang memalingkan muka) itu meminta supaya gambarnya jangan dimasukkan dalam suratkhabar! Apa? Dia ingat saya ini wartawan ke? Heh! :]



Ini pula stesyen bas Kuala Lipis. Sempatlah menggantung poster promosi siri buku "Berpetualang ke Aceh" di bawah papan tanda stesyen bas...



Saya singgah makan petang di satu dereten warung... Kelihatan pula seorang lelaki India menolak begitu banyak barangan. Terasa mahu merakamkan...



Orang menjual durian di hadapan stesyen bas




Kelihatan lagi lelaki India tua tadi menarik barangan lain pula!



Ini pula gambar jambatan merentangi Sungai Jelai yang diambil daripada bas jam 6 ke Gua Musang, Kelantan. Selepas tertinggal keretapi petang, saya harus memilih samada menunggu sehingga pagi buta untuk perkhidmatan keretapi seterusnya, bermalam di Kuala Lipis atau mencari kenderaan lain ke Kelantan. Rasanya tidak sabar mahu Kelantan... Kebetulan masih sempat untuk mengejar satu-satunya bas ke Gua Musang... Maka ke situlah saya hari itu! Bye! :]



13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I do believe all the ideas you've introduced on your post.
They are really convincing and will certainly work.
Nonetheless, the posts are too brief for
novices. May you please lengthen them a bit from next time?
Thanks for the post.

Tanpa Nama berkata...

What's up, just wanted to mention, I enjoyed this
blog post. It was practical. Keep on posting!

Tanpa Nama berkata...

Quality articles is the key to invite the visitors to pay a quick visit the web site, that's what this web page is providing.

Tanpa Nama berkata...

Excellent post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!

Extremely helpful information particularly the last part :) I care for
such information much. I was looking for this particular information for a long
time. Thank you and good luck.

Tanpa Nama berkata...

Quality content is the secret to attract the visitors to visit
the web site, that's what this web site is providing.

Tanpa Nama berkata...

Lovely website! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also

Tanpa Nama berkata...

Hello there I am so thrilled I found your website, I really found you by error, while I was browsing on Digg for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thanks a lot for a
incredible post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don?t
have time to go through it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to
read a lot more, Please do keep up the excellent b.

Tanpa Nama berkata...

Hello there I am so thrilled I found your website, I really found you
by error, while I was browsing on Digg for something else, Nonetheless I am here now and would just like to say thanks a lot for a incredible post
and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don?t have time to
go through it all at the moment but I have book-marked it
and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a
lot more, Please do keep up the excellent b.

Tanpa Nama berkata...

Hello there I am so thrilled I found your website,
I really found you by error, while I was browsing on Digg for something else,
Nonetheless I am here now and would just like to say thanks a lot for a incredible post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design),
I don?t have time to go through it all at the moment but I have book-marked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be
back to read a lot more, Please do keep up the excellent b.

Tanpa Nama berkata...

Hello there! Quick question that's entirely off topic.
Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when browsing from
my iphone. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to correct this problem.
If you have any suggestions, please share. With thanks!

Tanpa Nama berkata...

I'm impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that's both educative and entertaining, and let me tell you, you have hit the nail on the
head. The problem is an issue that not enough folks are speaking intelligently about.

Now i'm very happy I came across this during my hunt
for something relating to this.

Tanpa Nama berkata...

Some genuinely great articles on this web site, thank you for contribution.

Tanpa Nama berkata...

Howdy! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to give it a look.
I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will
be tweeting this to my followers! Superb blog and terrific design and style.