Saiz seperti kertas A4 memang lebih senang dipegang dan 'cukup-cukup' dalam tangan...
Selepas beberapa mukasurat pengenalan, cerita pun dimulakan dengan perjalanan ke Pantai Timur.
Stesyen Bahau di Negeri Sembilan. Oh, biar diberitahu naskah ini telah saya ambil dari rumah penerbit Sabtu 10 hari lalu. Tetapi saya berazam tidak akan memaparkan cerita di blogspot sebelum disiapkan sekurang-kurangnya 3 buah artikel di bawah siri "Mencari jejak Merong".
Gua Musang, Kelantan. Siang tadi saya pun bercadang mahu membuka cerita.
Menyeberang Sungai Galas di Dabong, satu sungai utama yang membentuk Sungai Kelantan. Tapi sebelum membuat artikel tentang buku saya telah berjanji kepada diri akan membuat satu cerita tentang rombongan Kavadi Thaipusam dahulu di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Lihat Bumping into the Thaipusam procession.
Pasir Mas dan Wakaf Baru yang berdekatan Kota Bahru. Saya juga terasa mesti membuat satu artikel tentang satu tempat bersejarah di Muar. Lihat Kota Buruk (the ruined fort), Muar di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).
Selesai cerita perjalanan Pantai Timur hingga ke stesyen terakhir di Tumpat bermulalah cerita perjalanan ke utara. Entah kenapa siang tadi saya terasa harus melihat koleksi gambar bulan Januari yang telah dibuat setakat ini lalu dijadikan cerita.
Kuala Lumpur. Natijahnya saya harus membuat 7 artikel baru di BERPETUALANG KE ACEH. Turut dibuat adalah 3 di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).
Ipoh, Perak dan stesyen 'Taj Mahal'nya. Seterusnya saya membuat artikel Mencari makna di sebalik Januari yang santai? di blogspot ini untuk menghubungkan semua...
Karai berdekatan Kuala Kangsar. Selesai itu baru dapat dimulakan artikel ini.
Stesyen Butterworth, Pulau Pinang. Oh, buku ini memiliki lebih 120 mukasurat yang dihiasi gambar-gambar. Apa yang ditunjukkan di sini cuma sedikit sahaja...
Gunung Jerai, Gurun dan Alor Setar, semuanya di Kedah. Anda boleh membaca teks yang tertera dengan cara klik pada gambar atau buka di windows lain. Selepas itu kalau perlu, besarkanlah sampai ke satu peringkat yang cukup jelas untuk bacaan anda...
Hatyai yang terletak di Thailand turut diliputi kerana perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu Berhad (masih tak biasa ejaan kereta api ni...) boleh sampai terus ke sana.
Seterusnya adalah perjalanan ke selatan...
Segamat, Johor. Buku ini bukan sekadar bercerita tentang keretapi dan stesyen keretapi. Ia turut bercerita tentang perjalanan juga tempat-tempat menarik yang boleh dicapai melalui keretapi.
Warung kopi stesyen Kluang... memang enak kopinya...
Stesyen Johor Bahru baru dan lama. Untuk makluman buku ini meliputi semua stesyen utama yang ada di Semenanjung Tanah Melayu.
Sambil itu ia merekodkan keadaan yang bakal menjadi sejarah dan nostalgia buat kita. Kerana masa akan datang keadaan mungkin berbeza, jauh berbeza. Misalnya stesyen KTMB di Tanjung Pagar berdekatan pusat bandaraya Singapura akan dibawa ke Woodlands berdekatan Tambak Johor menjelang pertengahan 2011. Tahun 2018 pula ia dirancang akan dibawa keluar terus. Bila masa lagi nak merasa naik keretapi TANAH MELAYU sampai ke Singapura yang sudah tentu dikuasai BUKAN MELAYU? Sedangkan Malaysia pun mahu diBUKAN-MELAYUkan pihak tertentu juga...
Bahagian dalam kulit belakang. Biar saya mengambil peluang di sini untuk turut mengucapkan terimakasih kepada DBP kerana menolong menjadikan buku ini realiti. Tanpa sokongan dana yang diberi rasanya syarikat tidak akan berani menerbitkan buku mewah sebegini kerana kosnya yang tinggi belum tentu berbaloi dengan sambutan pembaca tempatan yang mungkin belum pandai menghargai bacaan sebegini.
Hmm. Gambar saya nampaknya ditangkap secara curi dalam keretapi oleh jurugambar. Takpa... asal jangan kantul tengah korek hidung ke garu ketiak ke dot dot dot ke sudahlah. Anda boleh membaca artikel-artikel tentang pengalaman sebenar mengembara menaiki keretapi dan sebagainya ke sana ke mari untuk menyiapkan buku. Masuk ke artikel Projek buku keretapi. Hmm... elok juga saya copy and paste di sini...
12. The Bekok dam
Biar diberitahu penulisan buku ini dan pengembaraan yang perlu asalnya mahu dimulakan sebaik sahaja selesai penulisan buku "Rumah Azan" lebih 2 tahun lalu. Sebaliknya atas sebab tertentu ia cuma dapat dimulakan pertengahan tahun lepas. Apabila siap pengembaraan dan tulisan pula ia memakan masa lagi untuk menjadi buku. Selagi belum terbit dan dicetak kita tak tahu apa yang boleh berlaku. Jadi alangkah bersyukurnya saya apabila ia akhirnya keluar juga.
Biar turut diberitahu buku ini dicadangkan dijual pada harga RM99.90 senaskah. Tapi saya lihat tadi di Facebook Karnadya harganya RM109.90. Memanglah mahal tetapi berbanding kos penerbitan dan sebagainya ini sebenarnya 2/3 dari harga sepatutnya. Itupun anda boleh dapat lebih murah. Syarikat Karnadya menawarkan potongan harga 40 peratus jika diberi secara on-line. Masuk sini . Sekian selamat malam. :]