Nota : Entah kenapa sungguh berat hendak menyambung penulisan. Khamis 10 Oktober, setelah 6 hari perenggan atas dibuat, baru ia dapat dimulakan sekitar 3 petang.
Hampir jam 10 baru acara dimulakan. Setelah tetamu-tetamu terhormat mengambil tempat lagu Negaraku dinyanyikan diikuti lagu negeri Melaka.
Tetamu terhormat memberi ucapan. Ikut rancangan asal sepatutnya Ketua Menteri Melaka yang baru Datuk Idris Haron yang dilantik selepas Pilihan Raya Umum ke-13, Mei lalu hadir merasmikan majlis apalagi ia diadakan di Seri Negeri yang merupakan pejabat Ketua Menteri.
Entah kenapa beliau tak tunjuk muka. Maka tetamu paling utama hari itu adalah Ketua Menteri sebelumnya Datuk Seri Mohd Ali Rustam. Kebetulan beliau masih memegang jawatan sebagai presiden DMDI (Dunia Melayu Dunia Islam). Badan ketamadunan antara Melayu yang berpusat di Melaka itu merupakan salah satu penganjur majlis.
Lama kemudian baru saya diberitahu Datuk Idris harus menghadiri mesyuarat ADUN. Sesi pembentangan dimulakan 10.30.
Ia dipengerusikan Profesor Emeritus Datuk Wira Dr Yusoff Hashim, naib canselor Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM), satu lagi penganjur. Beliau yang juga merupakan pengerusi biro pendidikan DMDI memberi ucapan pengenalan.
Dari ucapan beliau baru saya tahu pembentang utama, Puan Zaharah Sulaiman adalah seorang pakar IT. Seingat saya, biodata pembentang tiada menyebut kelulusan dalam bidang yang mahu dibentangkan iaitu asal-usul Melayu yang disokong kajian DNA dan arkeologi. Sedangkan sebulan sebelum itu beliau telah diperkenalkan kepada saya sebagai penyelidik dan penulis dari Ikatan Arkeologi Malaysia. Untuk pengetahuan Zaharah pernah membentang pada HIKMAH VI di Shah Alam 7 Sept. Lihat artikel
Acara
keenam HIKMAH di Shah Alam 7 Sept 2013.
Namun orang yang bijak pandai seperti beliau harus mampu untuk menggapai apa-apa bidang walau tanpa kelulusan dan latihan formal. Melalui penglibatan kehadiran cendekiawan yang terlibat dalam majlis ini saya dapat melihat kajian Zaharah diakui atau sekurang-kurangnya diberi perhatian serius oleh mereka yang cukup arif dalam bidang sejarah dan arkeologi (saya tak sedar jika ada pakar DNA hadir sama). Difahamkan kepakaran beliau dalam bidang IT memberi peluang untuk beliau meneliti kajian DNA oleh saintis Barat yang membuka pengetahuan tentang asal-usul Melayu. Ini digunakan untuk menjawab tuduhan-tuduhan sumbang pihak tertentu yang mendakwa orang Melayu adalah pendatang, tuduhan yang bertujuan mahu mengikis hak-hak keistimewaan orang Melayu dan Islam seperti yang termaktub dalam perlembagaan.
Antara tuduhan jahat dibuat pihak berkepentingan adalah bangsa Melayu kononnya tidak pernah wujud kecuali sebagai satu entiti ciptaan politik yang dihasilkan pada zaman moden. Zaharah secara khusus menunjuk pada buku bertajuk "Contesting Malayness: Malay Identity Across Boundaries" oleh Timothy P. Barnad terbitan NUS (National University of Singapore) tahun 2004 sebagai salah satu usaha serius untuk menjatuhkan kepentingan orang Melayu.
Melalui kajian DNA dan arkeologi (juga antropologi nampaknya) beliau pun menyorot sejarah pergerakan manusia. Kata Zaharah (saya sebut seingatnya tanpa membuat catatan ya, kalau salah sila beri teguran), kelompok manusia seperti yang kita kenali sekarang berdiri tegak berjalan atas dua kaki, manusia yang disebut dalam ilmu antropologi sebagai homo sapiens dikesan mula hidup di Afrika sekitar 150,000 tahun lalu. Untuk pengetahuan sebelum itu sudah wujud makhluk seperti manusia lebih awal tetapi kurang bertamadun. Ciri-ciri tubuh badan dan perawakan mereka menghampiri beruk, misalnya satu kelompok yang dipanggil Australopithecus (dipercayai wujud antara 2.9 hingga 3.9 juta tahun lalu!).
Dari Afrika ada kelompok besar yang bergerak ke timur tengah lalu menetap di Semenanjung Arab. Dari Arab ada yang bergerak beramai-ramai mengikut jalan pesisiran pantai masuk ke benua Hindi sebelum sampai ke Asia Tenggara atau Alam Melayu yang ketika itu merupakan satu daratan luas yang dipanggil Benua Sunda. Ini dipercayai berlaku sekitar 75,000 tahun lalu (atau lebih awal, saya lupa). Ketika itu Laut Cina Selatan dan perairan sekitar merupakan daratan membolehkan manusia berjalan kaki antara Semenanjung, Pulau Sumatera, Jawa dan Kalimantan, kalau dipisahkan pun cuma oleh sungai-sungai yang tak sebesar mana. Cuma kepulauan Filipina dan Sulawesi sahaja terpisah dari benua besar kerana perairan sekitarnya dalam. Pendek kata Benua Sunda memang sebuah tanah yang sangat besar. Dan ia dikatakan sangat subur sehingga kelompok manusia yang bergerak jauh tadi memilih untuk menetap lama lalu muncullah masyarakat yang meluas.
Kalau tak salah ingatan Zaharah menggunakan terma cradle of civilisation (secara harfiah bermaksud buaian atau tempat awal ketamadunan) juga incubator of civilisation (saya lihat terjemahan Melayunya adalah inkubator, seakan tempat menyemai) untuk menerangkan keadaan. Perkataan cradle mungkin boleh dicabar kerana seingat saya ada yang menganggap Afrika adalah tempat permulaan ketamadunan manusia. Tapi mungkin juga Zaharah bermaksud apabila sampai di Benua Sunda baru manusia dapat mencapai taraf ketamadunan yang boleh dibanggakan. Apapun perkataan incubator terasa lebih kena kerana memang tamadun kelihatan disemai di benua ini.
Yang pasti Benua Sunda memiliki kedudukan yang sangat istimewa dalam menerbitkan ketamadunan sejagat. Kemudian berlaku 3 kali banjir besar yang bukan sahaja memecah-belahkan populasi manusia malah menyebabkan sebahagian besar Benua Sunda tenggelam sehingga menjadi bentuk muka bumi yang dikenali sekarang. Kata Zaharah banjir besar berlaku 15,000 tahun lalu, kemudian 12,000 tahun lalu seterusnya 8,000 tahun lalu. Beliau menyebut cerita tentang Nabi Nuh dan bahteranya di mana selepas banjir besar, 3 orang anak baginda, Sam, Ham dan Yafith membentuk 3 kelompok utama manusia selepas banjir.
Saya rasa cukuplah memperincikan cerita. Banyak lagi yang saya ingat dan boleh diceritakan tanpa catatan dan rujukan, antaranya adalah jawaban kepada 3 soalan yang saya lontarkan ketika pembentangan direhatkan setelah 1 jam. Antara sebab saya mengambil masa begitu lama, 9 hari setelah acara untuk bercerita tentang pengisian majlis adalah kerana timbul rasa wajib untuk menerangkan panjang lebar sedangkan proses ini agak memenatkan. Kalau terpaksa bercerita begitu setiap kali artikel keluar maka jawabnya makin berat dan malas le saya nak menulis. Sebab bila menulis je perlu mengambil begitu banyak masa dan harus begitu teliti. Mereka yang pernah menulis artikel yang cukup bererti tanpa memplagiat hasil kerja orang lain sahaja tahu susah payahnya.
Cukuplah dikatakan selepas itu pembentangan Zaharah masuk pada kerajaan Funan abad pertama Masihi membawa ke Srivijaya abad ketujuh dan seterusnya. Beliau kemudian menerangkan ada usaha jahat puak-puak tertentu dari selatan Cina seperti Dai Viet dan kaum Tai (atau Thai) untuk melenyapkan ketamadunan Melayu di tanah besar Asia Tenggara. Dan usaha ini diteruskan sesetengah kaum Cina hingga kini, dengan bantuan penjajah seperti Inggeris yang tidak mahu Melayu maju, antaranya akibat bencikan Islam.
Zaharah lalu sempat bercerita tentang keagungan sebenar tamadun Melayu yang telah digelapkan begitu lama. Antaranya adalah berkenaan teknologi perkapalan Melayu tradisional, sehingga dikatakan sebuah jong Melayu boleh dibuat begitu besar mengatasi 20 kapal Cina!
Secara rata beliau mengulangi apa yang telah diceritakan pada HIKMAH VI. Sila lihat penerangan pada artikel
Video
sekitar HIKMAH VI - Sambutan Merdeka Raya. Cuma kali ini Zaharah diberi lebih banyak masa untuk memanjangkan perkara. Secara asas dan umum beliau berpendapat orang Melayu berasal dari apa yang dipanggil Orang Asli, juga dipanggil Melayu Proto dari sudut antropologi. Pada beliau tidak pernah wujud apa yang dipanggil Melayu Deutro atau golongan yang dianggap datang kemudian dari luar, lebih pandai dan bertamadun. Menurut Zaharah orang Melayu memang berasal dari Benua Sunda. Yang membezakan tahap pencapaian tamadun lalu membentuk kelompok moden dan asli seperti dikenali kini lebih bergantung pada faktor geografi perbezaan pendudukan di persisiran pantai berbanding pendalaman yang mempengaruhi kekerapan perhubungan dengan dunia luar.
Pembentangan ditamatkan hampir jam 1 diikuti sesi soal jawab. Beberapa orang hadirin melontarkan soalan termasuk saya lagi.
Bergambar ketika rehat untuk makan tengah hari dan solat Zuhur.
Sebelum itu seorang tetamu terhormat, pegawai dari PERZIM (Perbadanan Muzium Melaka) kalau tak salah ada menegur kenapa gerai buku Zam (rujuk cerita pada
Simposium Serantau Asal Usul Melayu - Antara buku dan HIKMAH) terletak agak tersorok di satu sudut lalu meminta kami mengalihkan ke tempat yang lebih mudah dilihat. Saya pun mengambil peluang mengalihkan sekali
banner HIKMAH ke kiri kanan pintu masuk dewan.
Banner HIKMAH diletakkan bersebelah banner simposium...
Gerai buku Zam. Ramai berminat dengan buku-buku yang ditawarkan, buku-buku yang susah hendak ditemukan di kedai-kedai biasa.
Sekitar jam 2.30 baru majlis disambung dengan apa yang dinyatakan sebagai sesi forum melibatkan beberapa orang tokoh. Namun saya sendiri baru masuk kembali ke dewan sekitar 3.20.
Ketika saya masuk Haji Yusuf Liu, seorang penulis dari Cina berbangsa Hui yang beragama Islam (duduk dua dari kanan, lihat koleksi buku beliau pada
Simposium Serantau Asal Usul Melayu - Antara buku dan HIKMAH) baru hendak menghabiskan ucapan. Bila saya duduk wakil dari Singapura (saya sudah lupa namanya, Tuan Haji Jamil Tukimin kalau tak salah) pula mengambil tempat. Beliau bercakap tentang semangat orang Melayu Singapura melestarikan budaya sambil mengaitkan dengan Pulau Jawa, tempat asal usul keturunannya sendiri.
OK. Menurut rancangan asal seorang budayawan terkenal dari Riau, Indonesia iaitu Pak Tenas Effendy akan turut memberi buah fikiran. Namun beliau tidak hadir. Seorang lagi ahli panel, cendekiawan tempatan terkenal iatu Prof Dato’ Dr Wan Hashim Wan Teh (kini dengan UPNM, Universiti Pertahanan Nasional Malaysia kalau tak salah) telah membentang sebelum saya masuk ke dewan petang. Ahli panel forum telah bersetuju untuk membuat sejumlah resolusi. Pengerusi forum Datuk Dr. Hj. Mohd Jamil bin Mukmin dari DMDI (naib presiden kalau tak salah) mengumumkan.
Antara yang saya ingat majlis bersetuju agar kajian tentang asal usul manusia dibuat untuk diselarikan dengan maklumat yang termaktub di dalam kitab suci Al-Quran. Majlis juga mengsyorkan agar replika kapal lama Melayu yang dikatakan bersaiz sangat besar didirikan. Kemudian sesi dibuka untuk hadirin memberikan pandangan juga resolusi tambahan. Saya pun mengambil peluang untuk mengemukakan syor...
Saya meminta agar satu minggu sambutan Umat Melayu diadakan diakhiri dengan cuti umum pada hari Jumaat yang dipanggil hari Melayu. Ia sebenarnya adalah Perkara 8 dalam Pernyataan HIKMAH Melaka (lihat
Penerangan
ringkas tentang Pernyataan HIKMAH Melaka). Tetapi saya tidak menyebut apa-apa tentang HIKMAH ketika itu. Entah kenapa itulah satu-satunya dari 10 perkara dalam Pernyataan yang timbul dalam fikiran untuk diangkat ketika diberi peluang memberikan resolusi tambahan.
Kelihatannya Datuk Jamil yang baru saya tahu turut memakai gelaran Profesor Adjung (pertama kali saya dengar gelaran itu, maksudnya seorang profesional bukan akademik yang diberi tempat mengajar sebagai profesor di universiti) tidak berapa bersetuju. Katanya cukuplah dengan hari raya Aidilfitri sebagai sambutan seumpama itu. Kata saya ia haruslah sambutan khas untuk orang Melayu. Saya tak ingat pada ayat apa menerangkannya, tiba-tiba sejumlah hadirin muda bersuara kuat memberikan sokongan lalu resolusi pun diterima
Beberapa hari setelah kembali ke rumah baru saya menyedari satu perkara. Adapun selama beberapa hari 2 minggu sebelum itu saya ada meletakkan satu demi satu perkara dari Pernyataan setiap hari ke Facebook. Fikir saya telah meletakkan semua 10 perkara. Tetapi apabila disemak kembali baru saya sedar sampai pada Perkara 8 sahaja. . Cukuplah cerita... :]