Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, June 11, 2009

Umrah 2005 - 11 kali 3 perkara

Allah! Macam tau-tau pulak. Apabila hendak membuat artikel ini, baru tersedar bahawa pada artikel sebelum ini "Berpetualang ke Aceh" ke udara di Radio IKIM 91.5 FM malam ini? sudah ada 11 komen sedangkan artikel Meriam kuning di Bukit Melawati dan kuala sebenar Kuala Selangor sebelum itu pula ada 3 komen. Macam kena sangat le dengan tajuk artikel terbaru untuk siri "Umrah 2005" yang sudah difikirkan sebelum artikel-artikel sebelum ini dibuat malah ada disebut pun dalam artikel Umrah 2005 - Jodoh terbaruku ditemui di Mekah? yang dibuat Ahad lalu!

OK. Saya pergi menunaikan umrah tahun 2005 dalam keadaan bidan terjun, tanpa menghadiri apa-apa kursus. Saya cuma mendapatkan sedikit penerangan dari ahli keluarga selain membaca buku. Jadi bayangkanlah perasaan setelah kali pertama berjaya menunaikan umrah seperti ada disebut dalam artikel Umrah 2005 - Mekah, bermulanya umrah sebenar dan jawaban mengenai persoalan jodoh. Baru saya faham bahawa satu sesi umrah boleh ditunaikan dalam masa kurang dua jam, malah kurang satu jam pun boleh jika kita bergerak pantas.

Patutlah ada orang boleh buat 3-4 kali umrah sekali pergi ke Tanah Suci Mekah. Ibu saudara saya yang tiap tahun pergi sejak lebih 20 tahun lalu katanya pernah sekali membuat maksimum 7 kali umrah sekali pergi... maksudnya sekali pergi tu dalam tempoh 10-14 hari bermalam di Mekah le. Walaupun kita duduk lebih seminggu di Mekah, hakikatnya tidak ramai orang yang dapat membuat umrah lebih dari 3 kali. Ini disebabkan sekali membuat umrah itu boleh jadi amat memenatkan lebih-lebih lagi apabila cuaca menjadi terlalu panas ditambah lagi keadaan orang yang bersesak-sesak di Masjidil Haram boleh menghambat perjalanan.

Perjalanan tawaf 7 kali keliling Ka'abah boleh menjadi panjang atau pendek bergantung pada berapa jauh kita berada dari Ka'abah ketika membuat tawaf. Hukumnya lebih kurang begini... semakin dekat ke Ka'abah semakin teruk kesesakan orang-ramai menyebabkan kita susah hendak berjalan. Semakin jauh pula kita semakin senang kerana tidak perlu berlaga-laga dan berebut-rebut dengan orang. Tapi jarak perjalanan jadi jauhlah bertambah-tambah.

Kiranya kita boleh kira jumlah jarak yang perlu dilalui dengan kiraan matematik senang 2 x pi (lebih kurang 3.142 atau 22/7) x r (iaitu radius atau garis pusat bersamaan jarak jauh dari pusat Ka'abah). Tetapi menurut pengalaman saya sendiri jarak dari Ka'abah akan berubah-ubah sambil kita mengelak-ngelak orang juga binaan seperti Makam Ibrahim dan Hijir Ismail... kecualilah kita bertawaf dalam bangunan utama Masjidil Haram di mana memang ada laluan khas dibuat agar orang di atas kerusi roda mudah ditolak keliling bertawaf. Cuma sekali pusing tu rasanya lebih 1km jaraknya. Apapun saya rasa boleh dianggarkan sekali tawaf di bawah iaitu di kawasan terbuka keliling Ka'abah memakan jarak purata 500 meter. Maka 7 kali tawaf untuk mencukupkan rukun bersamaan 3.5 km, boleh tahan jauh dah untuk mereka yang tidak biasa berjalan.

Selesai bertawaf 7 kali keliling Ka'abah kita diwajibkan berjalan sa'ie iaitu 7 kali ulang-alik antara Safa dan Marwah. Disebabkan perjalanan antara dua tempat itu lurus maka lebih senang kita mengira jarak keseluruhan. Tadi saya baru lihat di Internet, jarak antara Safa dan Marwah adalah 450 meter. Maka 7 kali ulang-alik ialah 7 x 450 meter = 3.15 km.

Sekarang campur dua jarak ini, tawaf 7 kali bersamaan 3.5 km campur sa'ie 3.15 km, jadilah 6.65 km. Tapi untuk menyedapkan hati, kita bulatkan ke bawah jadi 6 km. Atau nak sedapkan hati lagi (kerana mungkin ada yang mempertikaikan betul ke satu kali tawaf bersamaan purata 500 meter), kita kurangkan lagi jadi 5 km. Maka dalam kes ini, jarak keseluruhan tawaf adalah 1.85 km, bila dibagi 7 jadi le 264 meter yang boleh dikira jarak purata minimum untuk mengelingi Ka'abah.

Jadi kita ambil 5 km lah ya. Berapa ramai antara kita yang biasa berjalan kaki 5 km sekali jalan? Atau nak bagi lebih adil le, berapa ramai biasa jalan 1.85 km (untuk tawaf 7 kali), rehat sebentar kemudian jalan terus 3.5 km untuk sa'ei? Berapa ramai yang biasa buat ini dalam keadaan suhu di Tanah Arab melepasi 35 darjah Celsius dan matahari begitu menyilau? Berapa ramai pula yang sanggup berbuat begitu dalam keadaan orang ramai berhimpit-himpit sesak berselang-seli berjalan? Rasanya tak ramai yang sudi kalau tidak disebabkan ia sebahagian dari ibadah selain keseronokan dapat berjalan dekat Ka'abah dan Masjidil Haram.

Itu baru dua sahaja dari syarat menunaikan umrah dengan jayanya, baru syarat fizikal. Belum dikira niat yang perlu dijaga, ayat-ayat yang perlu dibaca semasa menunaikan umrah. Selagi belum selesai umrah, kita dilarang dari membuat banyak perkara biasa. Misalnya korek hidung dan korek telinga. Itu kira boleh tahanlah juga sebab bukan semua orang selalu korek lubang badan. Yang susahnya, kita turut dilarang mengeruk apa-apa bahagian badan kerana ridak boleh menjatuhkan dengan sengaja walau sehelai bulu roma malah secebis kecil kulit kering pun tak boleh. Kalau satu sesi umrah mungkin kita boleh tahan. Tapi kalau selama-lamanya tak boleh keruk disebabkan nak buat banyak kali umrah, mahu tak jenuh dibuatnya...

Seharusnya sesiapa pun boleh menyelesaikan satu kali umrah. Kalau tidak, buat apa susah-susah pergi ke Mekah? Tetapi setiap kali membuat umrah kita berperlu ke tempat miqat terlebih dahulu untuk memasang niat seperti yang dirukunkan dan paling dekat adalah di Tana'im, 6 km di luar Mekah. Bermakna dari Masjidil Haram ada juga 8-9 km le sebab Tana'im letaknya 6 km di luar pusat bandaraya. Maka untuk menunaikan lagi umrah, kita harus bergegas mencari kenderaan untuk ke Tana'im kemudian mesti sudah berpakaian ihram sebelum memasang niat di sana, solat sunat ihram lalu kembali ke Masjidil Haram. Tup tup dah 16-18 km berjalan.

Fikirkan. Minimum 16-18 km berjalan di atas kenderaan sebelum 5 km berjalan kaki dalam keadaan sesak berhimpit-himpit di tengah terik matahari panas. Kita boleh pergi malam untuk mengelakkan panas tapi orang lain juga berfikir begitu maka malam hari lagilah sesak. Sekali buat begini bolehlah, 2-3 kali pun OK... tetapi lebih dari itu? Disebabkan perkara-perkara yang disebut di atas inilah tidak ramai yang mampu membuat umrah lebih dari 3 kali sekali pergi ke Mekah. Itupun nasib baik. Kalau kena sakit apa-apa bagaimana? Bersyukurlah kalau dapat buat sekali umrah.

Saya sendiri ada memasang niat 3 kali umrah. Malah apabila mendengar ibu saudara membuat 7 kali, saya pun teringin berbuat begitu. Tetapi saya fikir balik, takut salah pasang niat nanti jadi riak, Tuhan marah. Karang jadi sakit kaki ke hapa, langsung tak dapat. Jadi ikutlah mana yang dapat.

Seperti disebut dalam artikel Umrah 2005 - Mekah, bermulanya umrah sebenar dan jawaban mengenai persoalan jodoh , saya dapat membuat umrah pertama kali setelah bermalam 2-3 hari di Madinah, 400 km di utara Mekah. Dari sana, jemaah kami miqat di Bir Ali, di pinggir Madinah, terus ke Mekah. Selesai umrah pertama saya berehat dahulu. Kalau tak salah ingatan petang atau malam itu saya cuba pula mencium Hajaratul Aswad, batu dari syurga yang diletakkan di satu sudut bangunan Ka'abah.

Mencium Hajaratul Aswad bukanlah satu rukun dalam ibadah umrah. Namun boleh kata semua umat Islam teringin betul untuk menciumnya tetapi bukan senang nak dapat. Disebabkan ramai sangat ingin mencium sehingga selalu berebut-rebut sampai yang bertumbuk pun ada (saya sendiri nyaris bertumbuk dengan orang Arab), ia boleh dikatakan jauh lebih susah dari membuat umrah. Malah ada orang yang pernah pergi ke Mekah tanpa sekali pun dapat mencium Hajaratul Aswad. Mengingatkan itu, saya cuma menyimpan niat untuk berharap sahaja, tak semestinya dapat menciumnya. Sekali lagi, takut ada rasa riak kerana beriya-iya nak dapatkan jugak, maka takut Tuhan tak makbulkan nanti...

Apapun diakui mencium Hajaratul Aswad adalah satu cabaran yang menarik. Di situlah saya harus menjangka arus gerakan orang, bagaimana hendak masuk di celah-celah keramaian yang begitu padat hingga dapat sampai ke tujuan. Jangan main-main wooo... nak masuk berhimpit dalam sekitar 50 meter dari Hajaratul Aswad pun dah teruk, boleh hilang nafas akibat ditekan orang dari segenap arah. Kalau terjatuh atau silap membongkok atau terbongkok boleh terus terperosok ke bawah lalu diinjak-injak orang! Terasa pula macam scrum ketika bermain ragbi...

Kita perlu menenangkan fikiran seraya mengawal nafas sambil masuk ke dalam lingkaran. Itupun kena pandai alih kedudukan dan banyak bergantung pada nasib juga. Adakalanya kita dah sampai sangat dekat dah ke Hajaratul Aswad, tinggal satu orang sahaja sedang mengucup batu syurga itu di hadapan kita. Tiba-tiba apabila dia hendak keluar ditolaknya kita ke belakang. Seketika itu juga orang lain yang berhimpit-himpit berebut masuk sedangkan kita pula tertolak jauh keluar. Sedar-sedar je dah 20 meter kembali ke belakang. Masyaallah!

Tapi Alhamdulilah, saya berjaya mengucupnya juga. Kemudian saya diajar oleh ibu saudara dan suaminya yang membawa saya ke Tana'im cara untuk membuat lagi umrah. Oh, teringat di Tana'im, pemandu bas, van dan teksi selalu memanggil-manggil "Haram! Haram! Haram!". Apahal pula ni? Apa yang haram? Kadang-kadang timbul rasa nakal untuk menyambut kata-kata mereka. Apabila disebut "Haram", tambahlah "Jadah!" hehe! Rupa-rupanya yang dimaksudkan Haram tu adalah Masjidil Haram. Kiranya panggilan le untuk mencukupkan penumpang untuk dibawa ke Masjidil Haram.

Setelah mengetahui bagaimana untuk ke Tana'im, saya jadi seronok untuk menunaikan umrah bersendirian. Alhamdulillah, Tuhan memberi saya kekuatan dan kesempatan sehingga boleh membuat 3 kali umrah dalam sehari. Saya pernah juga membuat miqat di Hudaibiyah (ingat Perjanjian Hudaibiyah?) dan Jiranah (masing-masing 15-16 km dari Mekah) tetapi dari Tana'im lebih senang bergerak dan berulang-alik. Malah setiap kali selesai umrah, saya cuba memastikan agar dapat sekali lagi mencium Hajaratul Aswad... sehingga menjadi agak mahir taktik untuk menempatkan diri agar tidak perlu terlalu bersusah-payah menghampirinya. Malah saya dapat membiarkan diri ditolak orang masuk ke dalam kemudian menggunakan lonjakan selain rebutan orang untuk keluar.

Dalam pada itu saya dapati orang-ramai juga sering pergi ke satu sudut Ka'abah untuk mencium apa yang dipanggil sebagai Rukun Yamani. Walaupun ia tidaklah direbut sebegitu teruk seperti Hajaratul Aswad, orang tetap sanggup berhimpit-himpit untuk menciumnya. Timbul pula rasa untuk 'menyelarikan' 3 perbuatan ini, umrah yang wajib berserta cium Hajratul Aswad berserta cium Rukun Yamani. Dengan kuasa Allah, saya akhirnya dapat membuat 11 kali setiap perkara ini, itu yang jadi 11 kali 3 perkara.

Alhamdulillah juga saya banyak kali dapat bersolat dan berdoa di beberapa lagi tempat afdal di sekitar Ka'abah seperti Makam Ibrahim, Hijir Ismail dan Multazam iaitu pintu Ka'abah. Saya selesai membuat 11 kali 3 perkara ini ketika masih ada 2-3 hari lagi di Mekah, sebelum kembali ke tanah-air. Maka saya sebenarnya cukup masa untuk menambah lagi jika mahu. Tetapi cukuplah 11, satu nombor yang membawa makna tersendiri untuk saya.

Selepas 11 kali umrah, maka rambut saya pun sudah 11 kali digunting sendiri setiap kali tamat sa'ie yang apabila disertai doa penutup menandakan tamatnya satu sesi umrah. Rasanya rambut saya pun dah banyak bertakik-takik di pelbagai tempat akibat main potong sahaja tanpa memikirkan hasil rupa. Alang-alang dah gitu, biarlah dibetulkan keadaan dengan cara yang paling 'afdal'. Lalu buat pertama kali seumur hidup, saya membuat keputusan untuk membotakkan kepala di kedai gunting Arab. Sekian... :]



2 comments:

PerpatihTulus said...

ro ji un !
hehehhe, teringat kat pulau besar..

Radzi Sapiee said...

Last sekali aku jumpa 'Roji'un' kat area Masjid India. Sebelum tu dia ada tanya ada tak sesapa boleh tolong bawah dia masuk pulau balik. Lepas aku jumpa lagi kat Masjid India, dia kata dah balik pulau dah tapi keluar balik.
Apapun tu le keje dia. Jalan-jalan cakap sengsorang lepas tu "Roji'un, roji'un". Tak tau le apa cerita, Syed, Syed... ish... :]