Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, Januari 14, 2008

Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru

Hei!!! Nostalgia lagi... Tak habis-habis le si Merah Silu ni dengan nostalgia dia. Tapi apa nak buat, memang saya ni jenis orang yang kuat rasa nostalgia, kuat rasa mengingat cerita-cerita lama... Kata setengah orang, feeling... Kat budak kutu, mungkin Mat Jiwang...
Tapi saya bukannya Mat jiwang yang suka cakap berbunga-bunga mengurat perempuan. Kalau nak kata saya Mat Jiwang, maka katalah saya Mat Jiwang yang suka menghirup rasa dalam setiap peristiwa... Maka gambar yang mungkin kelihatan hambar pada orang lain boleh jadi terasa begitu warna-warni penuh makna daripada penglihatan saya.
Lagipun memang saya sedang melatih diri untuk sentiasa mempertingkatkan taraf musyahadah atau penyaksian akan ragam alam sebagai hasil karya indah Ilahi... Dalam pengajian saya, alam ini sebenarnya kamil ataupun sempurna... Lalu kalau begitu, mengapa kita selalu melihat banyak cacat-cela? Atau cacat-cela yang dilihat itu sebenarnya cuma nampak pada penglihatan kita sahaja sedangkan hakikatnya sebenarnya tiada...
Memang cukup senang melihat kecantikan di sebalik intan permata dan rupa wanita menawan... Tapi mampukah kita melihat kesempurnaan Qada' dan Qadar serta cara penceritaan dan penciptaan Allah di sebalik hitam-legam air longkang dan wajah-wajah menderita di medan perang?
Ah... Melilau pula saya. Terima sahaja le cerita nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru ini ya...


OK... Cerita ini boleh dikatakan sambungan kepada posting bertajuk Mencari Muzium Bugis di Pontian... . Oh... Dalam posting itu yang kemudiannya disambung dengan cerita bertajuk A quaint look at the town of Pontian di blogspot BERPETUALANG KE ACEH , saya terlupa hendak memberitahu saya akhirnya bermalam di bandar Pontian.

Semasa di sanalah saya sempat membuat posting bertajuk Salam daripada Pontian... Keesokannya baru saya pergi ke Johor Bahru ataupun JB.

Di atas adalah gambar di sekitar Jalan Wong Ah Fook, jalan utama di tengah bandaraya JB. Walaupun saya mempunyai ramai saudara mara di sana termasuk seorang adik perempuan yang bekerja sebagai doktor yang kini menetap bersama suaminya, kali ini saya rasa lebih selesa berjalan sendirian tanpa melibatkan mereka...

Ini adalah gambar bangunan kerajaan negeri Johor di Bukit Timbalan. Entah kenapa, ada semacam aura tertentu daripada kawasan bukit itu seolah-olah cuba menarik saya masuk ke sana... Apapun, bangunan itu sendiri memiliki senibina sebelum merdeka tahun 1957 yang agak menarik... Memang bentuknya begitu terserlah dan dapat dilihat menonjol daripada jauh...


Dahulu semasa kecil sehingga remaja, saya dan keluarga sering ke Johor Bahru untuk menziarahi saudara mara kemudian ke Singapura... Ada le beberapa kali ke sana setiap tahun...
Proses ini cuma terhenti apabila saya menyambung pengajian peringkat A Levels di Kuala Lumpur kemudian pergi ke universiti di London. Setelah itu saya jarang ke JB. Itupun sempat juga pergi setahun sekali semasa Hari Raya Aidil Fitri.
Tahun 2006, sekitar 5 hari selepas Hari Raya Aidil Fitri tahun itu, seorang kenalan melalui Internet telah mengajak saya berjumpa di JB. Kenalan ini orang Singapura. Ketika itu kami sedang berhubung melalui Internet dan saya berada di Muar... Setelah beberapa hari memerap di kampung, baru hari itu saya keluar ke bandar lalu dapat menggunakan Internet.
Kebetulan saya ada membawa rucksack kecil yang mengandungi sehelai tuala. Maka dengan sehelai sepinggang itulah, terus saya mengambil bas ke JB. Kebetulan juga saya ada membawa paspot antarabangsa bersama. Tanpa dirancang, saya sempat pergi ke Singapura... Sempat menziarahi Makam Habib Nuh juga Makam Mas Merah setelah 20 tahun tidak ke negara itu (kerana akhir sekali saya ke Singapura adalah ketika berumur 15 tahun gitu...)
Oh... Apapun, itu cerita lain. Apa yang saya nak beritahu sebenarnya, walaupun saya tidak kerap lagi ke JB berbanding ketika zaman remaja dahulu, saya masih juga ke sana terutama apabila ada apa-apa acara melibatkan keluarga. Misalnya beberapa bulan lepas, seorang sepupu saya yang bernikah gantung dengan pasangannya seorang gadis genit daripada JB telah melangsungkan acara perkahwinan penuh (yang sebelum itu kira acara 'spara-rasmi' aje le sebab nikah gantung...) setelah isterinya selesai menamatkan pengajian di England.
Apa yang saya sedar apabila datang lagi ke JB untuk perjalanan terbaru ini (oh... saya sampai kali ini pada 26 Disember 2007 ya) adalah sejak tahun 1985 begitu, saya tidak pernah berjalan-jalan lagi di pusat bandaraya JB. Kalau berjalan pun di luar kawasan pusatnya yang sebenar...
Kenapa gunakan perkataan "pusat sebenar"? Nanti saya terangkan...

Dalam perjalanan ke JB yang terbaru inilah baru saya sedar pusat bandarnya sudah jadi begitu cantik dan teratur. Nampak ciri-ciri metropolitan yang layak diwar-warkan pada pelancong.

Satu lagi yang saya sedar, di sepanjang jalan utama JB iaitu Jalan Wong Ah Fook sudah terdapat persiaran jalan kaki yang agak lebar dan panjang... Ketika itu juga saya terasa pelik, bagaimana pihak bandaraya dapat mencari ruang yang begitu selesa untuk pejalan kaki ini? Setahu saya pusat bandaraya JB sudah cukup padat dan sesak...

Kemudian baru timbul pertanyaan, mana dia pergi Sungai Seget? Hmm... Saya tak ingat spelling nya yang sebenar ya, pakai aje le Sungai Seget...

Satu masa dahulu Sungai Seget yang terletak di tengah-tengah pusat bandaraya JB dikira sebagai sungai paling kotor di Malaysia... Kemudian saya ada terbaca di suratkhabar bahawa usaha untuk membersihkan sungai itu telah dimulakan... Dalam suratkhabar sekitar 20 tahun lalu lah...

Sekarang, tidak kelihatan lagi sungai yang sangat kotor ini. Sebaliknya yang terdapat adalah persiaran jalan kaki yang selesa dan cantik seperti yang boleh dilihat dalam gambar di atas. Apakah yang telah terjadi?

Kemudian baru saya terfikir, persiaran kaki ini dibina di atas Sungai Seget! Patutlah tak nampak lagi sungai itu...

Saya cuba bertanya pada remaja di sekeliling untuk mendapatkan kepastian... Mereka seperti tidak pernah mendengar nama Sungai Seget. Apabila ditanya pada orang tua, barulah ada yang dapat membenarkan telahan saya itu... Hmm... Banyak juga yang telah berubah ya...


Sambil berjalan kaki di sepanjang persiaran kaki tadi, saya melihat di sekeliling. Kelihatan kawasan rumah pangsa di atas dengan bangunannya agak comot. Nampaknya yang ini tidak berubah... Daripada segi "kecomoton"nya le...

Tapi perubahan yang nyata adalah 20 tahun dahulu, kawasan pangsapuri ini menandakan sempadan timur bandar JB. Sekarang bandaraya JB sudah meliputi kawasan Plentong (kalau tak silap ingatan le) menghala ke Pasir Gudang yang terletak sekitar (atau lebih) 15 km ke timur!


Dahulu, bangunan Kompleks Tun Razak atau Komtar setinggi lebih 20 tingkat ini adalah bangunan tertinggi di Johor Bahru. Di sini juga terletak kompleks membeli-belah utama di ibunegeri Johor itu. Tetapi ketika saya datang, ia tidak berpenghuni... Sedang under renovation...

Apakah selepas ini ia akan kembali ceria seperti dahulu? Mungkin ya, mungkin tidak. Yang pasti, ia bukan lagi bangunan utama di JB... Sudah terdapat berpuluh lagi bangunan besar dan pusat membeli-belah yang lebih menarik di sekitar bandaraya ini...


Saya terus berjalan sehingga penghujung Jalan Wong Ah Fook mula berpecah menjadi jalan-jalan lain. Dahulu, inilah sempadan utara JB. Sekarang JB sudah jauh lebih besar dengan radius atau jejari kawasan bandaraya melebihi 15 km di sekeliling...

Dahulu, rumah seorang datuk saudara di Bandar Baru Uda, Tampoi yang sering diziarahi keluarga saya dari Muar terletak lebih 5km di luar bandar JB. Sekarang, sempadan bandaraya telah menjalar hingga meliputi Sekudai yang terletak sekitar 10km lagi ke utara.

Bayangkan bagaimana pula keadaannya jika konsep bandaraya mega Iskandar yang dikatakan akan menjalar berpuluh batu lebih jauh lagi berjaya didirikan. Katanya ia akan merangkumi kawasan seluas dua setengah kali ganda Singapura!

Memang kemajuan itu kelihatan cantik di atas kertas... Tapi harapnya janganlah tanah dan bumi orang Melayu tergadai lagi... Jangan pula projek Iskandar bertukar menjadi projek Zon Kemajuan Singapura Utara...

Untuk sedikit lagi cerita berkaitan JB, sila masuk ke blogspot BERPETUALANG KE ACEH untuk membaca cerita And now, a quaint look at Johor Bahru! yang juga baru dibuat tadi. Sekian...

p/s: Rasa nak copy and paste balik cerita yang dibuat dalam posting bertajuk Salam daripada Mersing pula! ... Daripada perenggan-perenggan berkaitan JB... Insyaallah sebentar lagi saya akan meletakkan gambar-gambar yang diambil di Makam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) pula...

Sekadar ingatan, Sabtu hari itu saya sempat membuat satu posting di blogspot itu tentang Makam Laksamana Bentan. Untuk melihatnya sila masuk ke sana atau klik terus ke Makam (tomb) of Laksamana Bentan .

OK... Inilah perenggan-perenggan tentang JB itu...

Di Johor Bahru, saya telah menyewa bilik di hotel murah lalu mendapat bilik nombor 44. Saya merasakan nombor itu cuba memberitahu sesuatu... Dan memang beberapa ketika kemudian saya asyik ternampak nombor 4 di merata tempat.... Salah satunya, saya ada terjumpa motor (atau kereta? lupa pula) yang ada plet nombor 4444.
Saya singgah di MPH City Square untuk melihat peta Johor. Ternyata kedai itu adalah menjual BKA III, alhamdulillah!
Sebenarnya saya kurang pasti ke mana saya harus mengembara lagi selepas itu. Yang saya tahu, apapun saya perlu ke Kluang kerana satu... Saya telah menyatakan mahu berjumpa kawan tertentu di sana jika tidak ada halangan... Kedua, kerana saya sudah lama tidak ke sana sedangkan di situlah saya membesar memasuki alam remaja lebih 20 tahun lalu!
Saya pun membelek-membelek peta Johor yang terdapat di kedai buku MPH... Sambil mengkaji perjalanan yang telah dibuat beberapa hari kebelakangan, saya cuba meneliti jalan-jalan lain dengan harapan gerak hati ini akan memberi petunjuk seterusnya.
Oh... Sebenarnya saya ada terfikir untuk pergi ke Kota Tinggi untuk menziarahi makam-makam kerabat diraja lama terutama yang berkaitan dengan kerajaan Melaka lama di sana. Selama ini saya lebih berat kepada jurai keSultanan Melaka di Perak. Mungkin sudah sampai masanya saya menyambung wasilah kepada pecahan di Johor pula...
Kemudian saya membalikkan peta yang dipegang... Terserlahlah peta 8 bandar-bandar utama yang mewakili 8 daerah utama di Johor... Dengan peta bandar Muar di sudut atas kiri.
Apabila dilihat melawan arah jam, ternyata terdapat satu aturan dengan Muar di ikuti Batu Pahat, Pontian seterusnya Johor Bahru... Masyaallah! Ini sama gilirannya dengan bandar-bandar yang telah saya singgah dan tidur di Johor dalam perjalanan jauh kali ini! Dan Johor Bahru adalah bandar ke 4 dalam perjalanan ini... Ada lagi 4 bandar kalau mengikut peta ini... 4 dan 4? Apakah ini makna 44 yang tersirat di sebalik nombor bilik hotel saya di Johor Bahru?

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam MS,

Bulan 12 tahun lepas saya baru saja lepas balik kg. di Masai, majlis perkahwinan anggota keluarga. Sempat berjalan2 dgn pakcik di JB, mendengar sejarah2 lama pasal JB dan tempa2nya, termasuklah Sungai Seget ni. Hehe, betul la MS, ejaan anda tu. Suatu sungai yg cukup busuk suatu masa dulu, mungkin bermula sejak 40-60 tahun yg lalu.
Sempat singgah di gerai 'tauhu goreng spesel' di Muhammadiah (ada gambar2 kenangan lama diraja dan filem2 lama bersusun didinding), dan Balai Seni Nusantara (berdekatan Kuala Danga).

Cuma sayangnya saya tak dpt singgah di Kampung Perigi Acheh, Pasir Gudang disebabkan keadaan jalan yg agak sukar dilalui. Apa cerita agaknya kampung ini?

awanbadai

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam awanbadai. Jadi kira terasa gak nostalgia JB yek...
Dulu2 kalau cerita ngan bebudak Johor, kitarorang selalu bangga kononnya Johor lagi "advance" daripada negeri2 lain dalam Malaysia le... Bukan apa... Advance dari segi menyerap budaya Barat le... Dulu bangga woo...
Kononnya punya la dasat Johor dengan raja ada askar sendiri. Pas tu ada bini Mat Saleh... Dulu bangga le, sekarang pada aku apa kemenda nak bangga darah Ahlul Bait dan kasik campur darah Mat Saleh cebuk tak basuh. Heh!
Tapi tu le dulu... Paling bangga masa akau bebudak dulu, daripada Johor le masuk Heavy Metal ngan Rock kat Malaysia ni... Lalu Singapore le...
Kena plak kumpulan hard rock pertama dan paling top dengan album "Cinta buatan Malaysia" mula dengan group Search... Pas tu naik Lefthanded... Banyak geng rock Johor woo... Aku dulu nyaris nak jadi cam tu, jadi bandboy konon. Hehe... :]

Tanpa Nama berkata...

Betul tu MS, saya ada cikgu asal batu pahat pun cukup berbangga bila bercerita pasal johor, ada tentera sendiri. Tapi tak pe la .. berbangga dengan apa saja yg kita ada.
Yang tak bestnya dia kutuk baju melayu cekak musang tu, sebab katanya teluk belanga tu lebih melayu dari cekak musang.
Hehe ... tak paham la.

Pasal band rock tu, anak muda mana yg tak join dan ikut2an masa tu. "Meletop" abis, rock kapak.

awanbadai

Tanpa Nama berkata...

Jalan nak menuju ke Kg Perigi Acheh tu dah baik dan cantik.Sebelum tu kena melalui kawasan kilang dahulu.Kg mak saya berdekatan saja di Kg Pasir Putih.


insani.

Tanpa Nama berkata...

Time kasih insani :)

-awanbadai-

Tanpa Nama berkata...

Saya bukan asal Johor tetapi dah lama menetap di Skudai khususnya. Sebut pasal Kg. Perigi Acheh teringat pulak semasa mula-mula sampai ke Johor sekitar 1989 dulu. Hujung minggu selalu juga ikut kawan-kawan pergi memancing di sana. Biasanya kami sampai sebelum subuh. Setelah solat subuh di surau kampung itu barulah kami turun memancing.
Saya ni bukanlah kaki pancing tetapi sebab asal dari kampung dan dah lama duduk di bandar bila berada dalam suasana kampung nelayan seperti Kg. Perigi Acheh itu sebenarnya memberikan seribu ketenangan. Sekarang ni dah lama tidak ke sana. Tidak tahu apakah perkembangan terbaru di sana. Baru tidaklah baru sangat sekitar enam bulan lalu berkunjung ke Taman Kota Masai menghadiri kenduri kahwin teman sepejabat...tertanya-tanya juga di hati di mana arahkah Kg. Perigi Acheh yang pernah saya kunjungi beberapa tahun yang lampau.
Keadaan sekitar telah banyak berubah. Seperti juga diri ini dulu 30an sekarang dah 50an. Kalau ada rezeki saya akan ke Kg Perigi Acheh lagi.

- Jrharis

Tanpa Nama berkata...

Timekasih Abg JrHaris,

Tak sabar rasanya nak ke kg perigi
Acheh, balik kg cuti ni.

-awanbadai

Kennethpjiy berkata...

Saya bukan asal Johor tetapi dah lama menetap di Skudai khususnya. Sebut pasal Kg. Perigi Acheh teringat pulak semasa mula-mula sampai ke Johor sekitar 1989 dulu. Hujung minggu selalu juga ikut kawan-kawan pergi memancing di sana. Biasanya kami sampai sebelum subuh. Setelah solat subuh di surau kampung itu barulah kami turun memancing. Saya ni bukanlah kaki pancing tetapi sebab asal dari kampung dan dah lama duduk di bandar bila berada dalam suasana kampung nelayan seperti Kg. Perigi Acheh itu sebenarnya memberikan seribu ketenangan. Sekarang ni dah lama tidak ke sana. Tidak tahu apakah perkembangan terbaru di sana. Baru tidaklah baru sangat sekitar enam bulan lalu berkunjung ke Taman Kota Masai menghadiri kenduri kahwin teman sepejabat...tertanya-tanya juga di hati di mana arahkah Kg. Perigi Acheh yang pernah saya kunjungi beberapa tahun yang lampau. Keadaan sekitar telah banyak berubah. Seperti juga diri ini dulu 30an sekarang dah 50an. Kalau ada rezeki saya akan ke Kg Perigi Acheh lagi. - Jrharis