Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Tuesday, November 14, 2006

Keramat Kuala Bidor


Assalamualaikum! Oleh kerana posting sebelum ini bertajuk "Satukan kembali dan selamatkan umat Islam" sudah menyentuh sedikit mengenai watak legenda yang dikenali sebagai Keramat Kuala Bidor, maka eloklah cerita ini dipanjangkan sedikit... Dengan menurunkan sedutan berkaitan daripada buku "Berpetualang ke Aceh: Mencari diri dan erti". Oh... Lupa pula hendak beritahu... Gambar di atas tu adalah gambar makam orang berkenaan... Sila baca! :]

DARI PERLAK KE PERAK:

KISAH
KERAMAT
KUALA BIDOR


“Wali-wali Ku berada di bawah kubah-kubah Ku.
Tidak ada yang mengetahuinya selain Aku”

- Hadis Qudsi.



Mereka yang mengkaji sejarah lama Aceh pasti tahu nama Sultan Malikus Salih, pengasas kerajaan berkembar Samudera Pasai yang tersohor dalam sejarah Islam Nusantara. Jauh sebelum keSultanan Melaka wujud dan menerima Islam, baginda telah menjadikan kerajaannya sebagai pusat keilmuan, dakwah dan penyebaran Islam yang terunggul di rantau ini.
Cerita mengenai Sultan ini pula diabadikan dalam Hikayat Raja-raja Pasai, kitab lama yang dianggap para pengkaji dan ilmuwan sebagai teks tertua dalam sejarah sastera Melayu. Sementara makamnya di Aceh menjadi tumpuan ramai yang ingin menelusuri sejarah kegemilangan Islam dahulukala. Tetapi berapa ramaikah yang tahu baginda dan kerajaannya tidak akan wujud jika tidak kerana seorang hamba Allah yang pernah menetap di Teluk Intan dan dimakamkan di sana? Berapa ramai menyedari hubungan peribadi baginda dengan orang di Perak ini?

Cuma, makamnya terletak terpencil di sebuah estet, bukan seperti makam Malikus Salih yang terserlah di Sumatera ditandai batu nesan Aceh, melambangkan martabat dan kebesaran pemiliknya. Ia sekadar dihiasi batu-batu sungai, cukup untuk memberitahu di situ bersemadi jasad seorang insan yang pernah wujud di mukabumi ini.
Apa yang menunjukkan pemilik makam di kuala Sungai Bidor ini bukan sembarangan orang adalah ikatan kain kuning pada batu-batu itu. Maka itu dikenali orang sebagai Keramat Kuala Bidor.


————————

(Nota: Cerita seterusnya dalam buku "Berpetualang ke Aceh" adalah bahagian yang telah diturunkan dalam posting sebelum ini. Maka biar ia disambung di sini menurut perenggan seterusnya ya....)

Muhammad Al Aminul Rasyid menunggu sehingga selesai makan tengahari sebelum mengemukakan apa yang sudah lama terbuku di hati. Dengan menceritakan mimpi ganjilnya yang melibatkan keSultanan Perak serta kaitannya dengan akhir zaman. Bayangkan selepas begitu lama tidak berbual dengan nenek malah seumur hidup tidak pernah mengambil tahu tentang negeri kelahiran ayah, tiba-tiba dia boleh muncul kembali dan bertanyakan cerita-cerita lama tentang Perak. Yang peliknya nenek tidak hairan pun malah tersenyum berseri-seri pula. Seolah-olah sudah sampai masa cucundanya mengenali asal-usul diri, sudah sampai waktu bersedia untuk memikul amanah keluarga. Apalagi, nenek pun membuka cerita...
Tersebutlah kisah, suatu masa dahulu di Sumatera, dua beradik berebut takhta. Si abang yang lebih layak terkilan, sedih dicabar si adik yang berang. Lalu merajuk meninggalkan kerajaan, bersama isteri tersayang sehelai sepinggang.
Mereka pun bersampan menyeberangi Selat Melaka. Masuk ke Sungai Perak, mendarat di Teluk Intan. Di situlah duduk, mencari makan. Bercucuk-tanam, menjala ikan.

Nenek kata pada zaman itu keSultanan Perak belum wujud lagi. Tidak tahu pula berapa lamakah dahulu cerita ini berlaku. Nama Teluk Intan pun belum wujud, begitu juga nama Perak dan Sungai Perak. Tetapi sudah ada penduduk di situ, sudah ada kampung kecil nelayan. Tidak pasti pula asal-usul mereka, di bawah kerajaan mana atau naungan siapa. Kalau ikut sejarah rasmi, keSultanan Perak bermula tahun 1528 Masihi. Maka cerita ini mestilah telah berlaku sekurang-kurangnya 500 tahun dahulu.
Yang peliknya, nenek kata Keramat Kuala Bidor selalu berulang-alik berkebun di Bidor. Pergi selepas Zuhur, balik sebelum Maghrib. Sedangkan kalau naik kereta sekarang inipun memakan masa sejam dari Teluk Intan hendak ke Bidor. Inikan pula pergi-balik meredah hutan, siap berkebun dalam tempoh lima jam. Hendak kata naik kuda, setahu Rasyid Keramat Kuala Bidor tidak memiliki apa-apa bentuk tunggangan. Maklumlah orang miskin hidup sehelai sepinggang, lembu pun tak mampu beli inikan lagi kuda... Eh... Entah-entah hamba Allah ini naik harimau kot? Sebab pernah orang menyebut, beliau ada membela seekor harimau yang tempang satu kakinya dikenali sebagai harimau tepok...

Keramat Kuala Bidor juga suka menjala ikan awal pagi dan menghadiahkan tangkapannya kepada penduduk kampung tanpa diketahui. Selesai menjala, beliau pun meletakkan ikan di pintu setiap rumah sebelum Subuh. Buka sahaja pintu terus dapat ikan percuma. Tetapi tidak tahu siapa yang beri. Beliau cuma mengambil seekor dua untuk makanannya dan isteri.
Memang hidup hamba Allah ini ringkas. Kain bersih pun ada sehelai sahaja dikongsi suami isteri. Itulah yang digunakan untuk solat bergilir tetapi hidup mereka tetap berseri...
Nenek kata kalau beliau mahu hidup senang goyang kaki sudah lama boleh kerana beliau telah dikurniakan banyak kelebihan semulajadi. Tetapi Keramat Kuala Bidor bukan jenis manusia yang cintakan kekayaan dan harta benda malah apa-apa bentuk pun kemewahan dunia.
Rasyid termenung mendengar cerita ini. Dalam hatinya terbayang alangkah bahagianya jika dia mendapat seorang isteri seperti yang dimiliki Keramat Kuala Bidor, seorang wanita solehah yang redha dengan segala pemberian suami walaupun dia tidak punya apa-apa untuk diberi.
Padanya, inilah contoh seorang wanita yang betul-betul mengikut panduan Al-Quran dalam menuntut haknya sebagai seorang isteri daripada seorang suami, panduan yang berbunyi lebih-kurang begini: “Apabila suaminya makan, dia pun dapat makan. Apabila suaminya berpakaian, dia pun berpakaian.” Ertinya wanita itu redha dengan setiap pemberian suami, bukannya menuntut hak suruh beli itu dan ini berdasarkan kelaziman umum dan tuntutan zaman semata lalu memaksa suami untuk mencari duit lebih just to keep up with the Joneses. Tengok jiran sebelah ada kusyen baru, dia pun nak yang baru juga. Itu belum kira barang-barang lain... Akhirnya suami kena migraine, selalu makan hati...
Kalau mengikut garis panduan Al-Quran yang sebenar, jika suaminya lapar, si isteri pun redha berlapar sama. Maka tidaklah memeningkan kepala suami lebih-lebih lagi dalam zaman moden di mana prinsip hidup terpaksa dikorbankan untuk menjaga periuk nasi, wang halal bercampur-baur dengan yang haram sehingga tidak dikenali asal-usulnya lagi, riba’ bermaharaja-lela lalu menjadi darah-daging hampir setiap manusia.
Percayalah wahai wanita, dalam keadaan penuh keredhaan dan kasih-sayang begini, tidak akan ada mana-mana suami yang sanggup atau sengaja akan membiarkan isterinya mengikat perut atau tidak berpakaian elok. Tidak akan timbul rasa marah sang lelaki kerana dipaksa mengorbankan prinsip hidup semata-mata untuk mengejar kekayaan yang didambakan si isteri. Jika seorang wanita betul-betul redha dengan suami, barulah lelaki itu dapat beribadah kepada Allah SWT dengan senang hati sementara mereka yang diamanahkan untuk memperjuangkan sesuatu prinsip terutama yang melibatkan kesucian dan kedaulatan agama, bangsa dan negara dapat melaksanakan tugas mereka dengan sepenuh jiwa.
Eh... Lebih-lebih pula si Rasyid. Teringat buah hatilah tu agaknya...
Pernah terjadi peristiwa Keramat Kuala Bidor terjumpa sebuah takar penuh emas yang nilainya mahu berjuta-juta Dolar. Selalunya orang kalau terjumpa harta karun sebegini mesti terus lupa diri. Maklumlah, harta percuma... Malah kebanyakan orang sanggup berbunuh-bunuhan untuk mencari harta dan kekayaan.
Tetapi beliau tahu itu hanyalah dugaan Allah semata-mata untuk menguji hati hambaNya samada terpengaruh dengan harta benda ataupun tidak. Maka Keramat Kuala Bidor buat tidak nampak dan terus meninggalkan takar itu. Tahu tidak apa yang terjadi seterusnya? Takar itu cuba mengekorinya pula!

“Ya ke ni nenek?” tanya Rasyid meminta kepastian.
“A’a lah... Kamu tak percaya ke?” nendanya bertanya kembali.

Pada mulanya, Keramat Kuala Bidor cuma berjalan seperti biasa. Setakat hendak meninggalkan tempat itu dan kembali ke rumahnya. Tetapi takar itu pula boleh mengensot-ensotkan diri mengikutinya. (Macam kerbau pendek tidak berkaki?) Bila Keramat Kuala Bidor melangkah lebih laju, pandai pula ia bergolek mengejar (macam ba alif ba ya golek siap ada apel kat mulut?). Hamba Allah inipun melarikan diri. Takar itu pula memecut sekali!
Sampai sahaja ke kampung, beliau terus melompat masuk ke dalam masjid. Takar itu cuba melompat sama tetapi jatuh terlanggar tangga. (Yalah, ia bukannya ada kaki...) Bersepah keluarlah kepingan-kepingan emas di dalamnya, terus dikutip orang-orang sekeliling. Tetapi seperti biasa, Keramat Kuala Bidor buat tidak tahu, macam tidak ada apa-apa yang berlaku...

Nenek kata ada orang-orang dulu menanam takar berisi emas di tempat tertentu. Sampai sekarang masih ada pihak yang cuba mencari takar itu. Tetapi menurut khabarnya ia dijaga jin ganas yang hauskan setempayan darah anak dara. Sebab itu nenek tidak suka bercerita kepada sesiapa.
Katanya ada pihak yang cuba mengorek cerita-cerita lama daripadanya tetapi beliau malas hendak menjawab. Cerita pun sedikit sahaja kerana ramai yang ingin tahu untuk mencari harta ataupun bukti demi menagih pangkat. Sedangkan mereka sepatutnya tidak hairan dengan semua ini.
Tetapi nenek sanggup bercerita kepada Rasyid kerana tahu cucundanya itu cuma dahagakan jawaban, tidak gilakan pangkat ataupun harta. Tahu anak muda ini mahukan penyelesaian yang dapat memberikannya istirehat setelah bertahun tak henti berkelana...

Dalam suatu peristiwa pula, seperti biasa Keramat Kuala Bidor pergi menjala ikan di Sungai Perak tetapi apabila beliau menarik jalanya, yang sangkut cuma seekor anak buaya.
Hamba Allah yang penyayang ini tidak membunuh mahu pun membuang anak buaya yang terluka itu. Malah beliau merawatnya sehingga sembuh. Buaya itupun menjadi binatang peliharaannya. Itulah buaya putih Sungai Perak yang terkenal di kalangan rakyat tempatan sana, buaya legenda yang akan muncul apabila akan berlaku apa-apa peristiwa besar yang boleh mengancam negeri itu, mungkin negara ini juga...

Kata nenek, buaya itu asalnya sebesar tapak tangan sahaja. Sekarang, ada yang kata panjangnya sampai boleh menyeberang Sungai Perak. Kalau begitu, tidak kurang 100 meter ada! Entah betul entahkan tidak.. Apapun buaya itu sebenarnya adalah buaya jadian, boleh menjelma menjadi orang... Maka itu janganlah hairan jika ia boleh membesar selebar Sungai Perak.
Dalam banyak-banyak cerita nenek, Rasyid paling suka kisah Keramat Kuala Bidor hendak mengambil wuduk sebelum Subuh di tepi Sungai Perak tetapi air menjadi keras! Ya, keras seperti batu...

Hamba Allah ini tidak peduli pun dengan peristiwa ajaib itu kerana cuma ingin mengambil wuduk untuk menunaikan solat. Lalu beliau pun menanggalkan serbannya dan meletakkannya di sisi. Kemudian melangkah ke atas air yang keras tadi menuju ke tengah untuk mencari air yang boleh dibuat wuduk. Tetapi air sungai masih lagi keras, tidak ada yang boleh digunakan...

“Kira air itu beku macam aiskah nenek?” anak muda itu memotong. Bertanya macam budak-budak. Nak manja dengan nenda agaknya...
“Tak juga,” jawab nenek. “ Nak kata macam ais, air batukan sejuk? Cakap air keras aje cukuplah, macam simen atau batulah agaknya...”
Maka terpaksalah Keramat Kuala Bidor berjalan merata di atas sungai demi mencari air yang boleh digunakan untuk dibuat berwuduk. Tidak ada juga air yang cair. (Pelik bunyinya bukan?) Harus melangkah lebih jauh lagi ke tengah Sungai Perak yang luas...
Entah mengapa, ketika berada di tengah, tiba-tiba air menjadi cair. Keramat Kuala Bidor pun terjatuh ke dalam sungai lalu berenang ke tebing. Naik ke darat membetulkan pakaian kemudian mengambil wuduk seperti biasa, seolah-olah tidak ada perkara pelik yang berlaku. Tak terfikir pun mengapa air sungai boleh menjadi keras, tidak peduli langsung pakaiannya basah.
Selesai itu, beliau menghulurkan tangan untuk mengambil balik serbannya yang diletakkan di sisi tadi. Tengok-tengok, serban itu pula hilang, ghaib entah ke mana. Aitt? Apa pula ini? Beliau pun mula mencari-cari dalam kegelapan awal pagi...

“Rupa-rupanya serbannya ada nun jauh di atas pokok kelapa, tersangkut di celah pelepah daun pokok,” beritahu nenek.
Tidak tahulah bagaimana beliau boleh nampak serban atas pokok dalam kesamaran sebelum Subuh itu. Kira magic juga itu, fikir Rasyid.
Kata nenek, rupa-rupanya malam itu malam Lailatul Qadar yang penuh keberkatan. Pokok kelapa itu sedang sujud menyembah bumi semasa Keramat Kuala Bidor meletakkan serbannya sebelum ia naik tegak kembali... Tanpa banyak cerita, beliau pun memanjat pokok kelapa itu dan mengambil serbannya. Kemudian balik ke rumah menunaikan solat seperti biasa...

Banyak perkara pelik dan karamah berlaku kepada hamba Allah ini tetapi beliau tetap tidak hairan terhadap semua ini. Mungkin kerana menganggap segala yang berlaku adalah remeh belaka, cuma ujian Allah SWT untuk melihat samada hambaNya itu terpesona ataupun tidak. Seperti dinyatakan dalam sebuah Hadis Qudsi, firman Allah SWT yang dipaparkan dalam sebuah kitab Tasawuf:

“Hai hambaku, bila kamu ingin masuk ke Haramil Ku (Haramil Qudsiyah), maka kamu jangan tergoda oleh Mulki, Malakut, Jabarut; kerana alam Mulki adalah syaitan bagi orang Alim, alam Malakut syaitan bagi orang Arif, alam Jabarut syaitan bagi orang-orang yang akan masuk ke alam Qudsiyah.”
Nenek pun tidak tahu siapakah sebenarnya Keramat Kuala Bidor, siapakah nama sebenar beliau, apakah asal-usulnya secara terperinci... Atau mungkin nenek sengaja tidak mahu beritahu? Sahaja hendak bagi suspense? Suruh Rasyid ambil inisiatif mengkaji sendiri? Nenek setakat memberi satu petunjuk... Katanya beliau keturunan orang baik-baik.

4 comments:

Anonymous said...

camne nak gi makam Keramat Kuala Bidor?

I dok Ipoh, teringin nk ziarah, if u don't mind telling

Badrul :)

Radzi Sapiee said...

Hmm... Yang ni aku boleh tolong, insyaallah. Minta maaf jika ada soalan lain saudara yang tidak saya jawab. Ada le sebabnya.
Untuk pergi ke makam Keramat Kuala Bidor, saudara perlu pergi ke Teluk Intan, Perak pas tu cari Kampung Bahagia, dalam 5km daripada town ikut jalan menghala ke Kampung Gajah. Bertanya kat orang, mana dia kawasan perkuburan lama yang terletak lebih kurang 2km ke dalam, kat jalan menghala ke kampung Cina, dekat ngan tali air pas tu kena masuk dalam kawasan kebun kelapa sawit.

Anonymous said...

Salam.
Rasa-rasanye cerita saudara mgkn bnyk persamaan apa yg igin saya cari selama ini.Susur galur keturunan.
nareiqa@yahoo.com
Teluk Intan.

Nai Zulkefli said...

Terbaik