Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, February 08, 2008

Segar yang amat sangat di Segamat... Ya ke?

Best tak peta Johor yang aku cilok ni, hehe! :]



Subhanallah! Kalau boleh saya mahu menyelesaikan bab cerita-cerita Johor ini secepat mungkin... Susah juga kalau proses penceritaan yang sepatutnya telah lama selesai banyak tertinggal kebelakang kemudian belum sempat diluahkan, sudah muncul pula pengembaraan baru seperti perkelanaan ke Kedah kemudian Perak yang baru sahaja tamat beberapa hari lalu.
Kalau ikutkan memang terasa malas pun hendak bercerita apa-apa tetapi kalau saya malas, takut jadi tersangkut pula sedangkan saya buat masa ini telah ditakdirkan perlu bercerita walau sekadar untuk menghilangkan apa-apa sekatan dalaman yang mungkin mengganggu gerakan penerbitan ilham untuk masa hadapan. Hmm... Kalau faham, fahamlah maksud saya. Kadang-kadang, sesuatu cerita yang paling bernas itu cuma akan terbit setelah segala lendir dan kahak keluar. Maka kalau sesuatu cerita itu kurang menarik atau teratur, anggaplah ia sebagai sisa-sisa yang perlu dibuang sebelum isi sebenar dapat keluarkan.
OK... Sekadar menelusuri kesinambungan, cerita-cerita Johor yang telah diluahkan setakat ini (campur dalam blogspots BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) tanpa menurut urutan kronologi bila cerita dibuat sebaliknya urutan tempat pengembaraan) ialah... Biar diatur mengikut daerah ya :-

Tentang Muar...

Tempat jatuh lagi dikenang...
The legendary Kota Buruk (ruined fort) of Muar...
The hill I saw in a recent dream?
Medan Ikan Bakar (Grilled fish food-court in) Sabak Awor, Muar...

Tentang Batu Pahat...

Cerita Batu Pahat...
The origin of Batu Pahat...
Gunung (mount) Banang in Batu Pahat, Johor...
Masjid (mosque of) Datuk Bentara Luar, Batu Pahat....

Tentang Pontian...

Mencari Muzium Bugis di Pontian...
Salam daripada Pontian...
A quaint look at the town of Pontian

Tentang Johor Bahru...

And now, a quaint look at Johor Bahru!
Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru

Tentang Kota Tinggi...

Berbalik ke Kota Tinggi...
Historic Kota Tinggi, once the seat of the Johor Empire...
Makam (tomb) of Laksamana Bentan
Makam (tomb of) Sultan Mahmud Mangkat DiJulang
Makam (tomb of ) Bendahara Tun Habab

Tentang Mersing...

Salam daripada Mersing pula!
Smelling the sea in Mersing...
Pemandangan di Masjid Jamek Mersing (views at the main mosque of Mersing)...


Tentang Kluang...

Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 1
Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 2
Memori lama pahit getir SMSJ, Kluang, Johor...



Saya juga telah menulis sebuah artikel bertajuk salam-daripada-tangkak-ledang sekitar sebulan lalu tetapi ini berlaku dalam perjalanan kembali ke Kuala Lumpur daripada Muar, boleh dikira sebagai berada di luar lingkungan cerita-cerita Johor.

Apapun, untuk melengkapkan cerita-cerita Johor ini, tadi saya telah membuat artikel bertajuk Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 3 and last... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH lalu memulakan langkah memasuki daerah seterusnya iaitu Segamat dengan cerita Makam-makam lama di (The old tombs at) Lubok Batu, Segamat... di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) . Sekarang bolehlah saya bercerita tentang apa yang berlaku di Segamat. Pada hari lain pula, Insyaallah siri-siri Johor ini akan ditamatkan tentang penceritaan pengalaman dan tempat-tempat yang dilawati dalam perjalanan daripada Segamat kembali ke Muar. Sila! Oh... Lupa pula, Gong Xi Fa Chai... Selamat Tahun Baru Cina. Tapi jangan jadi penakut macam tikus ya, heh! :]

OK... Pada penghujung cerita Reminiscing the teenage years in Kluang - Part 3 and last... , ada diletakkan gambar ketika menunggu di stesyen keretapi Kluang... Saya menaiki keretapi menghala ke Kuala Lumpur untuk ke Segamat sekitar jam 8.30 pagi. Sejam kemudian sampailah ke Labis...

Kebetulan pula semasa itu negara jadi riuh akibat kes Menteri Kesihatan (sekarang bekas) Chua Soi Lek terlibat dalam skandal seks. Kalau tak salah ingatan, dia adalah wakil rakyat Labis.

Hmm... Semasa ini 2 Jan 08... Rasanya masa tu si Chua ni mengaku memang dia orang yang dilihat dalam video seks itu tetapi tidak mahu melepaskan jawatannya. Keesokannya baru dia mengalah dan melepaskan segala jawatan kot?


Apapun, setengah jam kemudian sampailah saya ke Segamat...


Kali terakhir di sini adalah pada tahun 2005. Dan kini saya ingin menuju ke destinasi yang sama seperti kali terakhir sampai...


Tapi perlu pergi ke stesyen bas dahulu...

Ini dia destinasi pertama saya, Masjid Makam Lubok Batu. Setelah selesai Solat Dhuha, sampailah masanya untuk pergi ke makam-makam di seberang jalan menghadap masjid...


Makam-makam siapakah ini? Cukuplah diberitahu, antaranya adalah makam Bendahara terakhir Melaka. Ceritanya baru dibuat di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) tadi dengan tajuk Makam-makam lama di (The old tombs at) Lubok Batu, Segamat...

Oh... Semasa di kawasan makam inilah saya bertemu dengan seorang kenalan baru iaitu Khairul. Adapun Khairul adalah seorang pembaca siri buku "Berpetualang ke Aceh" yang mendapat tahu saya sedang berjalan-jalan di Johor setelah membaca berita terbaru di blogspot ini...

Lebih seminggu sebelum itu iaitu ketika dalam perjalanan daripada Batu Pahat ke Pontian, beliau telah menghubungi saya lalu mengajak saya ke bertandang ke Segamat. Semasa itu saya tidak pasti akan ke sana lalu tidak dapat menjanjikan apa-apa.

Semasa saya berada di Mersing (ataupun Kluang? Kurang pasti), Khairul telah menghubungi saya lagi. Ketika itu, saya sudah merancang akan ke Segamat, salah satunya akibat melihat peta Johor seperti yang diceritakan dalam Nostalgia di tengah bandaraya Johor Bahru, cuma tak pasti bila... Biar saya copy and paste sedikit cerita berkaitan...

Saya singgah di MPH City Square untuk melihat peta Johor. Ternyata kedai itu adalah menjual BKA III, alhamdulillah!Sebenarnya saya kurang pasti ke mana saya harus mengembara lagi selepas itu. Yang saya tahu, apapun saya perlu ke Kluang kerana satu... Saya telah menyatakan mahu berjumpa kawan tertentu di sana jika tidak ada halangan... Kedua, kerana saya sudah lama tidak ke sana sedangkan di situlah saya membesar memasuki alam remaja lebih 20 tahun lalu!

Saya pun membelek-membelek peta Johor yang terdapat di kedai buku MPH... Sambil mengkaji perjalanan yang telah dibuat beberapa hari kebelakangan, saya cuba meneliti jalan-jalan lain dengan harapan gerak hati ini akan memberi petunjuk seterusnya.

Oh... Sebenarnya saya ada terfikir untuk pergi ke Kota Tinggi untuk menziarahi makam-makam kerabat diraja lama terutama yang berkaitan dengan kerajaan Melaka lama di sana. Selama ini saya lebih berat kepada jurai keSultanan Melaka di Perak. Mungkin sudah sampai masanya saya menyambung wasilah kepada pecahan di Johor pula...

Kemudian saya membalikkan peta yang dipegang... Terserlahlah peta 8 bandar-bandar utama yang mewakili 8 daerah utama di Johor... Dengan peta bandar Muar di sudut atas kiri.

Apabila dilihat melawan arah jam, ternyata terdapat satu aturan dengan Muar di ikuti Batu Pahat, Pontian seterusnya Johor Bahru... Masyaallah! Ini sama gilirannya dengan bandar-bandar yang telah saya singgah dan tidur di Johor dalam perjalanan jauh kali ini! Dan Johor Bahru adalah bandar ke 4 dalam perjalanan ini... Ada lagi 4 bandar kalau mengikut peta ini... 4 dan 4? Apakah ini makna 44 yang tersirat di sebalik nombor bilik hotel saya di Johor Bahru?

Apapun kami akhirnya berjumpa juga... Kebetulan Khairul sampai selepas saya selesai bersolat di masjid lalu masuk ke makam. Rupa-rupanya, hamba Allah ini pun rajin ziarah makam...


Kemudian Khairul membawa saya berjalan-jalan di kampung berdekatan... Berjumpa dengan keluarga seorang waris Raja Temenggung Muar... Lalu waris ini menunjukkan sebuah barang perhiasan lama turun-temurun keluarga. Saya lupa namanya tapi kalau di Perak, barang ini dipanggil aguk (entah betul entah tak spelling nya tapi begitu le bunyinya)...

Menurut cerita waris ini, barang tersebut ialah barang hantaran (atau maskahwin? Rasanya maskahwin) pemberian seorang nenek-moyangnya kepada wanita yang dikahwininya... Katanya umur barang ini tidak kurang 300 tahun!

Teringat cerita Sayid Zainal Abidin, anak seorang Sayid keluarga Al-Idrus di Kampung Pasir, Aceh... Ibunya adalah puteri kepada seorang Sultan Aceh. Sayid Zainal Abidin telah mendapat alamat dalam mimpi mencari jodohnya, tunangan orang di Muar. Apakah ini barangan yang diberinya? Waris ini tidak dapat memberi kepastian kerana tidak ingat cerita...

Apapun, daripada perkahwinan Sayid Zainal Abidin ini, muncul anak-anak (atau cucu? yang pasti memang dari keturunan ini) bernama Sayid Jaafar, Tun Habab atau Tun Habab Abdul Majid dan seorang puteri dikenali sebagai Puteri Bakal. Puteri Bakal berkahwin dengan Sultan Johor ketika itu, kalau tak salah ingatan, Sultan Mahmud Mangkat DiJulang. Lalu tanah jajahan Muar diberikan sebagai hadiah kepada Sayid Jaafar sebagai abang yang tua.

Tun Habab menjadi Bendahara Johor sementara Sayid Jaafar memegang Muar. Apabila Sultan Mahmud mati dibunuh Laksamana Bentan, anak cucu Tun Habab naik menjadi Sultan-sultan Johor dan Terengganu. Keturunannya yang lain pula muncul kemudian menjadi Sultan-sultan Johor moden dan Pahang sementara anak cucu Sayid Jaafar terus memegang Muar dengan memakai gelaran Temenggung atau Raja Temenggung Muar.

Sila baca Makam (tomb of ) Bendahara Tun Habab , Makam (tomb of) Sultan Mahmud Mangkat DiJulang dan Makam (tomb) of Laksamana Bentan untuk cerita-cerita berkaitan...

Dalam bercerita dengan Khairul tentang sejarah lama Muar dan Segamat (ingat, Segamat dahulu terletak di dalam Muar, sebab itu ada makam Raja Temenggung Muar di Segamat), terkeluar juga cerita tentang Hikayat Malim Deman. Dalam cerita ini, tersebutlah nama seorang puteri bunian bernama Puteri Santan Bertapis. Menurut Khairul, tempat puteri ini ialah di suatu bukit (lupa namanya) tidak jauh daripada bandar. Kami pun pergi ke sana...


Ada sesuatu yang pelik tentang suasana di bukit itu. Yang pasti, saya deja vu lagi, ada le dekat 15 minit deja vu tentang tempat ini...


Di puncak bukit ini terletak sebuah kawasan tangki air yng berpagar. Sayang, tak boleh masuk ke dalam...


Seterusnya kami pergi makan kemudian berjalan-jalan jumpa kawan-kawan lain. Singgah sebentar di sebuah masjid kecil di tengah bandar. Deja vu lagi... Aduh, memang banyak sangat deja vu dalam perjalanan Johor ini... Dalam tempoh 2 minggu perjalanan, semenjak di Muar lagi untuk perayaan Aidil Adha, beberapa kali berlaku deja vu paling panjang dan paling banyak sepanjang ingatan saya yang dah berumur 38 tahun ini...


Petang itu singgah sebentar di rumah Khairul lalu berkenalan dengan keluarganya. Ibu Khairul begitu mesra... Rupanya ibunya itu daripada keturunan Sultan Ali, Sultan Johor terakhir (daripada keturunan Bendahara) yang pernah bertakhta di Singapura. Kisahnya Sultan ini ada dinukilkan dalam blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dengan tajuk Makam (tomb of) Baginda Ali ...

Menurut Khairul, bapanya pula daripada keturunan Bendahara Pahang yang berasal daripada keturunan Tun Habib Abdul Majid. Maka terkaitlah keturunan kedua ibu-bapanya dengan salasilah Sayid Zainal Abidin seperti yang disebut tadi. Patutlah mamat ni suka menziarahi makam di Lubuk Batu juga di Kota Tinggi.

Khairul teringin hendak berposing dengan saya. Saya pun dah lama tak posing... Siap pakai rencong Aceh pulak tu... Entah betul entah tak cara aku pegang. Lagak aje lebih, hehe... Hmm... Bila tengok muka mamat ni kat sini, teringat kawan lama saya yang dah lost contact... Namanya Alex Zulkarnain. Last sekali kerja kat Petronas bahagian apa entah kat Bintulu, Sarawak. Entah apa cerita agaknya...

Apapun, kira settle le cerita bab Segamat ni. Besok lusa, minggu depan ke atau bila-bila saya ada mood, nanti kita complete kan cerita jalan-jalan Johor dengan perjalanan dan persinggahan dari Segamat ke Muar ya... Ada banyak lagi yang boleh diceritakan. Banyak juga yang kena cover. Hehe! Selamats! :]

p/s: Le... Baru saya perasan. Tajuk cerita ni "Segar yang amat sangat di Segamat... Ya ke?" sedangkan dalam cerita setakat ini takda satu pun yang kena mengena dengan tajuk. Sepatutnya saya beritahu lebih awal, mengikut ceritanya, Segamat mendapat nama apabila Bendahara terakhir Melaka yang dikenali sebagai Bendahara Lubok Batu (gambar batu nesannya ada diletakkan di atas tadi) sampai di sekitar Lubok Batu lalu mandi di sungai berdekatan. Sungai itu letaknya di belakang Masjid Makam Lubok Batu, tempat itu dipanggil Lubok Batu kerana ia memang berlubuk dan berbatu.

Agaknya mungkin kerana setelah lama kepenatan akibat berjalan, sang Bendahara mandi lalu terasa sangat perbezaannya... Itu yang dia sebut "Segar amat!"... Maka timbullah nama Segamat! Soalnya, kalau orang sekarang mandi, agak-agak segar amat ke tidak? Yang pasti airnya tidak sejernih dan sebersih dahulu. Rasanya cukuplah explanation ini ya... OK, chow...

4 comments:

Azmi Ahmad said...

Salam Radzi.

Semalam Hj Ridza talipon saya tanya nombor talipon saudara. Dia kata nak beli buku untuk beri pada ayahnya.

Apa email dan nombor talipon saudara?

Timakasih,
sajoha.blogspot.com

Radzi Sapiee said...

Wassalam. La baru baru nampak comment ni.

Apapun, e-mail saya adalah merahsilu@hotmail.com.

Tipon saya 013-3082131.

Anonymous said...

Ya Fattah!
Fattah alaina fathum mubina
Salam Wilayah Qurbah
Untuk tiga-tiga arah
Tanah Jawi si Nusantara
Dari negeri jauh
Dibalik sebatang sungai
Perlak ke Samudera Pasai
Jawa ke Sulawesi
Melaka Perak ke Johor-Riau
Dikirim angin lalu
Bertandang ke utara
Kedah, Pattani ke Champa
Lantas dititip jauh
Ke negeri dibawah bayu
Bertaut tiga laut
Brunei Mindanao ke Sulu
Para petualang menyahut seru
Setelah ditutup fitnah
Menzahir diri
Untuk membela agama!

najwa najiha said...

salam tuan Radzi.. terima kasih kerna datang ke UNITI PORT DIKSON pada hari ni (28.09.2016 rabu) .. saya harap tuan dapat melihat video pengajian saya yang bertajuk Makam Bendahara Tepok .. saya berharap tuan dapat beri comment akan video saya buat itu..

#saya harap tuan radzi dapat berikan sedikit ulasan berkenan video pengajian saya itu..