Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Julai 29, 2023

Penat lelah menjayakan buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad

Gambar, teks berikut dan pautan-pautan berkenaan sebenarnya telah dibuat lebih awal untuk diletakkan ke side bar kanan blogspot. Namun untuk menyediakannya harus diatur terlebih dahulu segala isi dalam tetingkap penulisan artikel di blogger.com.  Alang-alang  begitu biar dipaparkan sekali sebagai satu artikel...


Buku ke-13 + 1 (saya lebih suka menyebutkan begitu berbanding buku yang ke-14) ini terbit Mei 2023 setelah lama berehat daripada menulis buku bagi memberikan tumpuan kepada pengajian dan penulisan tesis pascasiswazah di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam). Sebetulnya sejak menulis buku ke-7 iaitu Jejak Keluarga Yakin : Satu Sketsa Sejarah yang terbit Oktober 2011 saya sudah memikirkan akan menulis buku tentang Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin. Ini kerana Jejak Keluarga Yakin melibatkan nenek moyang saya sebelah ibu. Laksamana Muhammad Amin yang berkhidmat di Perak abad ke-19 Masihi pula adalah moyang sebelah bapa.

Cuma belum timbul keberanian kerana Muhammad Amin yang terlibat dalam peristiwa pembunuhan Residen pertama Inggeris ke Perak iaitu J.W.W. Birch pada 2 November 1875 adalah satu nama besar, sedangkan saya belum cukup berpengetahuan. Untuk makluman, beliau kemudian dibuang negeri ke Pulau Seychelles pada tahun 1877, bersama Sultan ke-26 Perak Sultan Abdullah Muhammad Syah II, Menteri Ngah Ibrahim dan Syahabandar Ma'amor. Selepas beberapa lama mereka semua dialih ke Singapura di mana Laksamana meninggal dunia lalu dikebumikan tahun 1904. Pada tahun 2006 baru jenazah dibawa kembali ke Perak lalu dikebumikan kembali di kawasan pemakaman diraja di Bukit Chandan.

Selepas musim raya Aidilfitri tahun 2022, setelah penulisan tesis terasa cukup siap untuk diserahkan bagi penilaian institut saya mula terlibat dengan satu kes mahkamah melibatkan harta Laksamana di Mekah. Apa yang berlaku adalah, hak datuk kepada datuk saya Orang Kaya Muhammad Arsyad yang merupakan anak lelaki utama Muhammad Amin untuk mendapatkan bahagian faraid telah dipertikaikan, atas tuduhan beliau kononnya meninggal awal. Lalu saya diminta membuat kajian bagi mendapatkan bukti untuk menunjukkan beliau masih hidup ketika bapanya meninggal dunia 1904. Lihat Misi keluarga Laksamana dan mencari jejak melalui dokumentasi lama.

Apabila semakin banyak bahan kajian dapat dikumpulkan timbul rasa untuk menjadikannya lebih teratur supaya mudah ditelaah dan dihubungkaitkan antara satu sama lain. Alang-alang begitu elok dijadikan buku tentang Laksamana Muhammad Amin lalu dimasukkan sekali hal Orang Kaya Arsyad. Daripada kajian melibatkan pelbagai sumber primer dan sekunder termasuk jurnal tulisan Birch saya mendapat tahu Arsyad melangsungkan perkahwinan dengan isterinya Haji Halijah pada 13 Mei 1875. Dengan itu saya pun mengejar masa agar buku dapat dilancarkan pada tarikh tersebut. Lihat artikel-artikel berikut :-


1. Buku "Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad" sedia untuk tempahan

2. Buku Laksamana Muhammad Amin dan Orang Kaya Arsyad dah masuk kilang

3. Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Persediaan dalam kegelisahan



7. Pulau Besar tahun 2023 atas asbab jengok ibu bapa di Muar

8. Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023 

9.  Membawa buku Laksamana Raja Mahkota pusing Perak

10. Maklum balas pembaca tentang buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad



Alang-alang sudah membuat persediaan di atas biar juga diletakkan video melibatkan bicara buku oleh sejarawan ulung negara Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali seperti terdapat dalam artikel Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023


Untuk makluman beliau bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku. Video nanti boleh diletakkan di bahagian tengah atas blogspot iaitu sebelum artikel-artikel sebagai paparan tetap.


Jumaat, Julai 28, 2023

Simbolisma kelautan tamadun Melayu-Islam : Kesan-kesan ekologikal

Salam petang Jumaat 10 Muharram, hari Asyura yang penuh keberkatan. Dalam artikel Metafizik Sunni : Status Ontologi Universals yang dipersembahkan pagi Rabu lalu ada disebut bahawa saya bercadang untuk mengikuti satu majlis lain di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) petang itu. Sekarang biar dikongsikan cerita tentang majlis tersebut.


Majlis kali ini merupakan yang ke-14 dalam siri syarahan "Tanah Air", suatu projek kelautan tamadun Melayu yang dimulakan hampir 2 tahun lalu. Kali ini pembentang adalah Profesor Emeritus Datuk Dr Osman Bakar dan beliau membawa tajuk yang boleh diterjemahkan sebagai "Simbolisma Kelautan Tamadun Melayu-Islam : Kesan-kesan Ekologikal".  Sampai masanya jam 2.30 petang saya pun mengikutinya melalui Zoom. Namun talian Internet yang asyik tersekat-sekat petang itu mengganggu penghayatan majlis. Selain itu saya juga harus bersiap untuk bergerak ke Perak bersama keluarga bagi satu urusan lalu keluar rumah sekitar jam 3.20.


Pun begitu majlis boleh diikuti kembali melalui rakaman Youtube. Kelihatan di sini Profesor Datuk Dr Ahmad Murad Merican yang sering menangani isu-isu sejarah dan tamadun Melayu di ISTAC memperkenalkan majlis diikuti pensyarah. Selepas itu Osman membuka dengan menceritakan sedikit kenapa dipilih tajuk melibatkan ekologi itu.



Dipaparkan slaid menunjukkan Abstrak bagi syarahan. Abstrak yang telah lebih awal diwar-warkan bersama poster tentang majlis dalam grup-grup WhatsApp ISTAC boleh diterjemahkan seperti berikut :-


Tamadun Melayu secara tradisional dikenali sebagai tamadun yang dibina pada pertemuan (interface) ekologikal tanah dan air. Maka itu sejarah tamadun Melayu secara asasnya adalah sejarah pertemuan ini, yang bersifat banyak dimensi daripada segi liputan dan watak, sepertimana dibentuk oleh kebijakan etnik Melayu. Tujuan syarahan ini adalah untuk menonjolkan sejumlah simbol kelautan yang terkait dengan identiti dan watak tamadun Melayu. Simbol-simbol ini boleh ditemukan dalam pelbagai ruang lingkup tamadun Melayu tradisional, termasuk bahasa, manifestasi sosio-budaya, pembandaran, politik, ilmu jiwa, dan agama. Watak Nusantara dunia petutur bahasa Melayu memberikan cabaran ekologikal bagi kelangsungan hidupnya sebagai satu tamadun unik yang sekaligus bersifat tradisional dan moden.




Di sini biar perkongsian dibuat berdasarkan paparan slaid. Dinyatakanlah bahawa ada dua teori digunakan untuk membantu  syarahan. Pertama adalah teori asal usul tamadun yang mana dikatakan tamadun adalah 'anak hasil perkahwinan' antara keetnikan dan keagamaan. Ini berdasarkan teori pemikir purba Yunani iaitu Aristotle berkenaan bentuk/bakat (form) dan bahan (matter). Keetnikan adalah bahan dan keagamaan adalah bentuk. Dalam tamadun Melayu ada sejarah panjang 'perkahwinan budaya' dengan banyak agama, setiap satunya menghasilkan identiti ketamaduan Melayu yang unik. Etniknya tetap merujuk kepada orang Melayu. Namun agama yang menjadi pegangan pernah berubah-ubah daripada Hindu ke Buddha dan akhirnya Islam, setiap satu melahirkan ketamadunan tersendiri.




Teori kedua adalah tentang pembangunan tamadun. Ia melibatkan empat tiang seri iaitu kewilayahan, demografi, ideologi dan perundangan-etika-moral. Ini adalah berdasarkan bagaimana Nabi Muhammad SAW sendiri membina tamadun di Madinah. Madinah adalah asas wilayah (bermakna dalam wilayah atau tempat itulah dibina suatu tamadun), orang Arab 'baru' (yang sudah berubah daripada zaman Jahiliah iaitu setelah menerima Islam) sebagai pengisi demografi, ajaran Islam sebagai ideologi and Syariat Nabi Muhammad sebagai asas perundangan-etika-moral. 

Dalam hal tamadun Melayu wilayah adalah Nusantara, demografinya orang Melayu dan/atau cabang-cabang etnik orang Melayu iaitu rumpun Melayu, ideologinya berdasarkan agama yang menjadi anutan utama pada suatu waktu sementara asas perundangan-etika-moralnya adalah kesusilaan/adab. Oh. Saya kurang gemar penggunaan terma Nusantara bagi merujuk kepada wilayah di Asia Tenggara ini. Ini kerana ia asalnya adalah rujukan bersifat 'supremacist/ketuanan Jawa' kerajaan Majapahit terhadap wilayah-wilayah di luar Pulau Jawa yang didakwa berada di bawah penaklukan dan penguasaannya pada abad ke-14 dan 15 Masihi. Pada saya terma yang lebih patut adalah Alam Melayu atau Kepulauan Melayu. Tapi tak mengapalah bukan saya yang bersyarah...




Tentang simbolisma kelautan (maritim) dalam identiti tamadun Melayu ia adalah tentang bagaimana aktiviti-aktiviti manusia terkait dengan laut atau kawasan persisiran. Saya tidak mahu bercakap panjang lagi kerana ketika menulis ayat ini sudah jam 1 petang. Saya mahu selesaikan perkongsian sebelum keluar untuk bersolat Jumaat.




Dinyatakan tentang semangat yang membentuk tamadun Melayu...




Tentang empat elemen teori alam semulajadi (api, air, tanah, angin) yang terkait dengan jiwa Melayu...




Berbanding tamadun Arab yang berdiri di atas kawasan tandus padang pasir kita ada kata-kata peribahasa seperti 'air dicincang takkan putus' bagi menunjukkan bagaimana orang Melayu itu sangat terkait dengan air (kerana wilayah kita melimpah dengan air).







Kita ada misalnya tulisan pujangga Hamzah Fansuri yang diberi tajuk "Syair Perahu" juga "Syair Dagang" juga melibatkan air.



Seterusnya dibincangkan tentang masa hadapan tamadun kelautan Melayu (lihat sahaja bagaimana pentingnya kedudukan Selat Melaka dalam perdagangan dan perkapalan dunia sehingga hari ini). Bagaimana pula implikasinya terhadap perkembangan material moden dan sebagai. Untuk memahami lebih lanjut sila ikuti sendiri syarahan di sini.


Rabu, Julai 26, 2023

Metafizik Sunni : Status Ontologi Universals

Merujuk pada artikel Kejelasan dalam kerancuan : Al-Ghazali, Ibnu Rushdi dan pemikiran saintifik yang dipersembahkan jam 3 petang Jumaat lalu 21 Julai 2023. Sebetulnya ia mula ditulis pagi itu dengan harapan dapat diselesaikan lalu disiarkan sebelum bermula satu majlis ilmu lain di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) jam 10 pagi. Tetapi saya dapat membuatnya cuma sampai separuh sahaja sebelum harus menangguhkan untuk mengikut majlis pagi. Sekarang biar dikongsikan sedikit tentang majlis jam 10 itu.



Tajuk majlis atau syarahan boleh diterjemahkan sebagai "Metafizik Sunni : Status Ontologi Universals" (saya tidak dapat menemui perkataan Melayu yang boleh mewakili maksud Universals itu). Dipersembahkan oleh Profesor Dr Omar Qureshi dari Zaytuna College di Amerika Syarikat ia melibatkan pemahaman ilmu falsafah dan metafizik yang tinggi. Universals merujuk pada konsep abstrak yang mana suatu perkara boleh diberikan pemaknaan umum yang dianggap boleh terpakai dalam semua situasi. Misalnya apabila menyebut perkataan spesis atau jenis makhluk. Itu satu konsep umum yang termasuk sebagai satu Universals. Ontologi pula merujuk pada satu cabang ilmu metazifik tentang wujud diri. Maka di manakah duduk letaknya Universals dalam ilmu/perbincangan wujud diri?




Persoalan ini sebenarnya telah lama ditanggapi oleh para ilmuwan silam Islam juga ilmuwan silam Barat (di Eropah). Antara persoalan yang bermain dalam dunia falsafah, teologi (kajian kefahaman teras dalam agama) dan logik/mantik adalah apakah yang difikirkan dalam kepala kita ada wujud di luar fikiran? Persoalan sebegini mungkin kelihatan membuang masa bagi yang bukan ahlinya. Tetapi ia sangat penting bagi mereka yang berfikiran mendalam, mahu mencari kebenaran.

Bagi masyarakat umum cukup jelas ada yang wujud dalam fikiran memang wujud di dunia nyata. Misalnya apabila terlihat seekor kera (contoh daripada saya). Maka fikiran kita pun menanggapi rupa atau sifat kera yang jelas wujud di hadapan mata. Itu tiada masalah. Tetapi apa kata kalau terlintas dalam fikiran suatu jenis naga berkepala lapan. Apakah ia semata-mata permainan fikiran? Atau ia ada wujud yang nyata di satu alam lain di luar kewujudan biasa?

Ini masih lagi contoh mudah. Bagi mereka yang berfikiran abstrak bagaimana? Misalnya melihat bentuk-bentuk warna yang tiada makna bagi pemerhati biasa tetapi dapat dilukis di atas kanvas. Bagi orang biasa ia mungkin kelihatan seperti conteng-conteng kanak-kanak. Namun ia sangat bermakna bagi orang yang artistik atau cukup memahami. Atau misalnya ahli matematik melihat pelbagai simbol dan formula dalam membuat suatu kira-kira. Ini pun tiada makna bagi masyarakat umum namun lebih mudah dilihat sebagai sesuatu yang cukup bermakna walau tidak dapat difahami.

Persoalannya di manakah wujud semua itu? Di manakah wujud warna-wana dan bentuk abstrak atau formula matematik itu? Apakah dalam fikiran semata-mata? Satu contoh yang terlintas dalam fikiran saya - Bagi orang Islam yang beriman terhadap perkara ghaib apa sahaja yang dapat difikirkan atau terlintas dalam hati memang wujud dalam suatu alam lain. Sekurang-kurangnya ia ada tercatat di Loh Mahfuz.




Saya faham persoalan-persoalan sebegini dan saya rasa ramai pembaca juga boleh faham jika dapat diterangkan menggunakan bahasa dan contoh mudah. Tetapi apabila membincangkan dalam kalangan ilmuwan bidang semuanya harus menggunakan terma atau terminologi yang tepat. Maka kena faham istilah-istilah seperti extramental, nominalist, occasionalism dan sebagainya. Ini ada gunanya bagi kelancaran perbincangan ilmu.  Namun boleh jadi alasan bagi sesetengah orang merasakan diri lebih pandai daripada orang lain.




Di sini saya harus akur kelemahan. Untuk betul-betul mengikuti perbincangan harus juga mengikuti dan faham sejarah perkembangan ilmu mantiq dan falsafah juga metafizik di dunia Islam juga Barat selain arif istilah.




Buat masa ini saya belum ada kelapangan untuk betul-betul menelaah. Selain kesibukan hal-hal lain pembacaan saya buat masa ini sedang ditumpukan pada satu kumpulan buku terjemahan dalam bahasa Inggeris terhadap kitab Tarikh Wal Rusul Wal Muluks (sejarah para rasul dan raja) tulisan Imam Tabari 1,000 tahun lalu. Sejak memulakan seminggu lalu baru hendak masuk jilid ke-3 daripada 38 jilid.




Terus terang cakap saya menghadapi masalah untuk menghadam syarahan ini kerana tidak cukup ilmu. Namun tetap terpanggil untuk menyatakan sesuatu sebelum bercadang untuk mengikuti satu majlis lain di ISTAC petang ini, Rabu 26 Julai.



Di sini, selain sedikit ulasan yang diberikan biar dikongsikan screen shot berkenaan daripada apa yang dikongsikan pembentang, diambil daripada rakaman di Youtube.




Untuk mengikut sendiri syarahan boleh masuk sini.