Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Oktober 05, 2023

Perpustakaan di negeri Selangor kurun ke- 18 : Koleksi buku Panglima Besar Tengku Sayid Jafar

Salam malam Jumaat. Lagi perkongsian ilmu. Kali ini daripada majlis secara atas talian, melalui saluran Youtube ISTAC TV.



Antara bagusnya ada Facebook atau WhatsApp adalah ada sahaja pihak mewar-warkan acara. Misalnya seperti dinyatakan di atas ini. Ia berlangsung tadi petang Khamis 5 Oktober 2023.




Tidak seperti majlis ilmu sebelum ini yang berlangsung hari Selasa lalu dikongsikan ceritanya semalam hari Rabu dalam artikel Seminar Antarabangsa Islam dan Masyarakat Bugis Asia Tenggara di APIUM yang mana saya cuma dapa tahu tentangnya malam sebelum itu, yang ini sudah dilihat posternya sejak sekitar 2-3 minggu lalu. Cuma majlsi dilangsungkan sepenuhnya secara atas talian. Sampai masanya saya pun mengikuti melalui Youtube.




Gambar tadi menunjukkan Dr Wan Ali Wan Mamat dari ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) memberikan kata-kata pengenalan lalu memperkenalkan pembentang. Gambar atas menunjukkan pembentang Dr Annabel Gallop daripada British Library di London mula memperkatakan perkara. Jika Wan Ali yang pernah menjadi Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia menyatakan bagaimana kita telah banyak mengkaji tentang manuskrip Melayu tetapi seperti terlepas pandang untuk mengkaji bagaimanakah sistem perpustakaan pada zaman-zaman lalu yang boleh menempatkan manuskrip-manuskrip begitu Annabel menambah bahawa di Barat sendiri sudah muncul satu bidang kajian baru melibatkan itu. Kata beliau, selama ini kajian manuskrip lebih bersifat filologi yang cuma membaca dan membuat transliterasi juga terjemahan terhadap suatu manuskrip. Kini sudah ada kajian melibatkan asal usul suatu manuskrip, cara-cara pembuatannya, bahan seperti kertas, dakwat juga suasana setempat dan sezaman yang membawa kepada penerbitan manuskrip lalu menerbitkan ilmu pengetahuan baru.




Melalui kaeadah dan cara fikir inilah pembentangan menyorot tentang adanya satu perpustakaan awam di kota Deventer di Belanda yang sejak tahun 1791 ada menyimpan koleksi manuskrip Melayu dari Selangor.




Bagaimana sampai ke Belanda? Maka disorotlah sejarah bagaimana Kesultanan Selangor secara rasminya mula berdiri (tahun 1765) dengan naiknya seorang Sultan berketurunan Bugis. Pada tahun 1784 anaknya yang menjadi Sultan kedua Selangor, Sultan Ibrahim telah terlibat menyerang Kota Melaka yang sedang dikuasai Belanda, bersama saudaranya (bapa saudara sebenarnya) Raja Haji yang membawa angkatan perang dari Riau. Melaka hampir kalah sehingga mendapat pertolongan armada bantuan Belanda yang diketuai Laksaman (Admiral) Jacob Van Braam. Akhirnya angkatan Melayu dan Bugis itu kalah, Raja Haji terbunuh di Teluk Ketapang sementara Sultan Ibrahim berundur kembali ke Kuala Selangor.




Armada Belanda kemudian mengejar ke Kuala Selangor. Tetapi mereka menghadapi masalah untuk mendarat kerana keadaan muka bumi yang berlumpur. Selepas dua minggu baru dapat naik dan mengukuhkan kedudukan lalu dapat menakluk Kota Kuala Selangor. Sultan Ibrahim dan orang-orangnya pun berundur ke Hulu Selangor lalu masuk ke Pahang untuk mendapatkan bantuan.




Disebabkan penaklukan itulah dapat diambil sejumlah manuskrip Melayu lama lalu dibawa ke Belanda. Disebut bahawa Van Braam menyampaikan koleksi kepada seorang pengkaji.
.



Maklumat dalam katalog perpustakaan berkenaan menyatakan bahawa manuskrip-mansukrip itu diserahkan oleh Van Braam pada 22 Mei 1791. Dinyatakan ia diperolehi setelah bandar dan kota Selangor (di Kuala Selangor) ditakluk pada 2 Ogos 1784. Ia ditemui dalam rumah seorang imam besar berbangsa Arab yang dikenalpasti sebagai Sayid Jafar. Dikatakan orang ini pada mulanya melawan hebat dengan menembak ke armada laut Belanda. Tetapi apabila menyedari kekalahan tidak dapat dielakkan beliau cuba membakar rumah sendiri dengan harapan dapat membakar sekali seluruh kota. 




Nampaknya beliau lebih rela rumah dan kota rentung daripada ditawan, mungkin disebabkan ada barang-barang berharga yang tidak mahu jatuh ke tangan musuh. Melalui sumber lain seperti surat-surat kepada Francis Light yang menjadi wakil utama British di Pulau Pinang zaman itu dapat dikenali pasti orang yang dimaksudkan adalah Tengku Panglima Besar Sayid Jaafar.




Beliau ada hubungan dengan keluarga diraja Siak tetapi berkhidmat menjadi seorang panglima besar Selangor.




Disebabkan serangan itulah koleksi buku atau manuskrip milik Sayid Jafar dirampas Belanda.







Dipaparkan gambar-gambar koleksi berkenaan dan cerita di sebaliknya...










































Untuk penerangan lanjut sila ikuti sendiri perkongsian ilmu di sini.


Rabu, Oktober 04, 2023

Seminar Antarabangsa Islam dan Masyarakat Bugis Asia Tenggara di APIUM

Salam. Semalam punya cerita...



Hari Isnin 2 Oktober 2023 lewat malam Selasa terlihat poster bagi majlis atas di WhatsApp lalu terus tertarik untuk menghadiri. Tengok-tengok majlis dijadualkan berlangsung petang Selasa 3 Oktober.





Namun kena selesai dahulu beberapa perkara di rumah baru boleh pergi. Nasib baiklah walaupun majlis dinyatakan bermula jam 2, sesi pembentangan ilmu sendiri bermula jam 3.




Saya sampai ke lokasi majlis iaitu Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) pada jam 2.35. Itulah kali pertama sampai ke bahagian ini di Universiti Malaya (UM). Selalunya ke Jabatan Sejarah di Fakulti Sains Sosial atau ke Akademi Pengajian Melayu (APM). Sempatlah mendengar perasmian. Tetapi untuk perkongsian ini terus pergi pada pembentangan ya.




Pembentang pertama Profesor Dr Mohd Roslan bin Mohd Nor daripada UM membawa tajuk yang kelihatan. Menurut senarai dalam poster beliau adalah pembentang ketiga.




Beliau memberikan pengenalan tentang masyarakat Bugis yang asal usulnya adalah dari Sulawesi Selatan jauh ke arah Papua New Guinea sana. Mereka ramai terdapat di Malaysia terutama di Johor, Selangor dan Sabah. Ini disebabkan penghijrahan nenek moyang terdahulu, yang jelas sejak abad ke-18 Masihi.




Diceritakan tentang sifat-sifat mereka dan falsafah hidup, antaranya melibatkan rasa maruah diri tinggi dan keberanian yang memacu mereka untuk menjadi pelayar hebat lalu boleh mengembara ke merata tempat membina kehidupan yang berjaya.




Antara falsafah hidup terkenal orang Bugis adalah hujung lidah (pandai berbicara), hujung syahwat (saya pernah mendengar orang menyebutnya hujung anu, maksudnya kelakian yang menyebabkan mereka boleh berkahwin ramai dengan wanita-wanita di lain tempat) juga hujung badik/keris (kesediaan untuk bertarung, ada kepandaian ilmu perang/silat untuk menghadapi cabaran fizikal kalau perlu). Ini memang bekalan setiap anak lelaki Bugis sekurang-kurangnya pada waktu lalu.




Dah habis pembentangan Roslan baru tergerak untuk mengambil gambar para pembentang. Kelihatan paling kanan adalah beliau, kedua dari kiri pembentang kedua iaitu Puan Intan Salina daripada Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT).




Beliau yang asalnya disenaraikan sebagai pembentang keempat dan terakhir membawa tajuk "Bugis dan Awal Islam di Selangor dari Perspektik Arkeologi". Sebagai kurator PADAT beliau harus tahu kerana negeri Selangor cukup dikenali dengan raja-raja berketurunan Bugis, bermula daripada Sultan pertama Sultan Salehuddin @ Raja Lumu ibni Daeng Chelak yang dinobatkan pada tahun 1765.




PADAT ada membuat kajian-kajian arkeologi yang melibatkan hal-hal Kesultanan serta kedatangan awal orang Bugis ke Selangor.




Itulah yang banyak dikongsikan...







Menariknya disebut tentang satu kategori batu nesan Aceh yang dikenali sebagai tipe Bugis. Difahamkan oleh seorang anggota PADAT yang duduk di sebelah saya ia baru sahaja diperkenalkan oleh para pengkaji dari Aceh dalam setahun dua berdasarkan fakta bahawa bentuk batu nesan ini banyak terdapat pada makam kaum kerabat diraja Aceh yang berdarah Bugis (merujuk pada dinasti berketurunan Bugis yang merajai Aceh 1727-1904).




Seterusnya sampai giliran Prof. Dr Ir Muhammad Hattah Fattah dari Universitas Muslim Indonesia (di kota Makassar, Indonesia) membawa tajuk yang kelihatan. Beliau asalnya dijadualkan sebagai pembentang pertama.



Barulah dapat mendengar ciri-ciri dan sifat orang Bugis dahulukala daripada seorang yang memang berasal dan membesar hingga kini di bumi belah sana, Istilah lebih tepat digunakan beliau adalah orang Bugis-Makassar. Ini kerana di Sulawesi Selatan orang Bugis dan orang Makassar adalah dua suku kaum yang berbeza walau saling terkait. Ahli kedua-dua suku ramai berhijrah ke Malaysia dan menerbitkan keturunan lalu diserkap jarang kesemuanya sebagai orang Bugis. Walhal masing-masing ada budaya dan kerajaan-kerajaan sendiri.




Sebahagian besar slaid yang digunakan adalah dalam bahasa Inggeris. Nampaknya daripada satu pembentangan terdahulu.








Dan kelihatan apa yang dibentangkan adalah daripada satu kajian atau kertas kerja akademik.







Secara rata ia adalah kajian terhadap sejumlah orang Bugis-Makassar atau keturunan itu di Malaysia dan Indonesia untuk menilai sejauh mana mereka masing berpegang pada prinsip dan falsafah hidup leluhur. Jawabannya, ada tetapi banyak telah berubah.




Kajian serupa dibuat oleh pembentang terakhir Dr Nuriati  Muchils dari universiti sama. Bezanya jika Muhammad Hattah mengkaji tentang penghayatan terhadap falsafah hidup orang Bugis-Makassar sekarang berbanding dahulu Nurmiati mengkaji bagaimana pula penghayatan mereka terhadap agama Islam. Jawabannya kelihatan serupa seperti hal penghayatan falsafah.

Seperti Muhammad Hattah, beliau juga banyak menunjukkan carta-carta data hasil kajian malah lebih banyak.  Cuma saya mengambil satu sahaja gambar slaid daripada pembentangan beliau iaitu di atas. Itupun pada hujung-hujung pembentangan. Ini disebabkan kamera digital saya habis bateri lalu harus dicas kembali ketika pembentangan berjalan. 

Sekadar memberitahu. Disebabkan hadir majlis ini saya kemudian singgah ke sebuah tempat berdekatan yang dahulu asalnya adalah sebuah kampung Melayu tradisional tetapi sudah jadi tempat bangunan-bangunan tinggi. Lalu buat pertama kali setelah asyik melihat daripada tepian jalan di luar kawasan saya ke masjidnya yang terletak tinggi atas tempat letak kereta bertingkat-tingkat. Tengok-tengok ada sebuah rumah tradisional di sebelah. Lihat artikel-artikel berikut dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) :-


1. Masjid (Mosque of) Kampung Abdullah Hukum

2. Rumah tradisional di sebelah masjid (Tradisional house besides the mosque of) Kampung Abdullah Hukum


Cukuplah sedikit perkongsian. Untuk pengetahuan ini adalah artikel ke-2,434 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU.