Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, Oktober 01, 2007

Buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih pulang ke Gagang?" akan keluar tidak lama lagi!


Allah! Saya sebenarnya teringin hendak bercerita panjang tetapi kesuntukan masa. Maka cukuplah tajuk di atas menerangkan keadaan. Adapun buku ini (boleh panggil BKA III jika mahu) baru memasuki proses percetakan hari ini... Itu yang membuat saya teruja.

OK.. Ringkasnya, di bawah ini adalah pantun yang menghiasi kulit belakang buku.. Ini diikuti sebahagian daripada bab permulaan yang bertajuk "Mukadimah: Sedikit catatan mengenai tarikh dan peristiwa yang bercanggah".
Baiklah, saya harus bergegas keluar. Selamat berbuka puasa ya! Sekian...

Nota tambahan: Setelah berbuka puasa dengan tiga mangkuk bubur lambuk dan bersolat Maghrib di Masjid Jamek Kampung Baru, saya tergerak kembali ke Cyber-Cafe. Tadi saya ada menyebut mahu bercerita panjang bukan? Sebenarnya bukanlah panjang sangat. Setakat mahu memberitahu bahawa proses final editting buku "Berpetualang ke Aceh: Sirih pulang ke Gagang?" dalam format InDesign berjaya disiapkan pada satu pagi di surau Kampung Chemperoh, Janda Baik semalam. Di situ juga, setelah selesai solat Subuh, saya mendapat ilham untuk mencipta pantun yang menghiasi mukasurat belakang.
Petang semalam saya bergegas pulang ke Kuala Lumpur... Tengok-tengok design kulit tidak cukup memuaskan hati... Maka malam semalam sehingga pagi buta banyak digunakan untuk menyelesaikan ini. Apapun Alhamdulillah, buku telah dihantar untuk percetakan tengahari tadi, 1 Oktober 2007 bersamaan 19 Ramadhan 1428 Hijriah. Cukuplah ya... Cari ia di pasaran nanti, Insyaallah masuk kedai November ini. Wassalam! :]
p/s: Oh... Tadi saya ada membuat postings untuk blogspot saya yang lain-lain... Silalah jenguk di Revisiting Teluk Intan the birth-place of my dad... dan Istana Raja Muda (The crown prince's palace), Teluk Intan, Perak . Sekian...



Dari Perak hingga ke Perlak,
Telah kususuri perjalanan yang mutlak,
Pergi jauh ke Timur Tengah,
Asal bermula Islam dan dakwah.

Samudera Darussalam punca berkembang,
Syiar yang asal sampai ke tujuan,
Satu Nusantara menjadi terang,
Demi menghadapi cabaran akhir zaman.

Melaka dan Aceh pembawa tali,
Hubungan Ilahi Melayu sejati,
Lama kucari diri dan erti,
Baru tertanggung rahsia abadi.

Kini semua sudah kufahami,
Punca diri menjadi dagang,
Sampailah masa menabur bakti,
Akhirnya sirih pulang ke gagang?


Satu ketika dahulu, pertengahan bulan Rejab, semasa penulisan asal buku “Berpetualang ke Aceh” hampir separuh siap (sebelum dipecahkan kepada tiga jilid), ayah angkat Rasyid, Pak Syed pernah masuk ke bilik tempatnya menulis di pejabat mereka di Gombak bertanyakan perkembangan terbaru penulisan buku. Alhamdulillah jawab pemuda itu, sudah 50 peratus siap… Dia telah merancang untuk meletakkan 29 bab termasuk mukadimah dan penutup, kerana gerak hatinya menyuruh memilih jumlah ini. Dan ketika itu, 15 bab telah pun berjaya disiapkan.
Ayah angkatnya berpesan: “Buatlah elok-elok. Kamu tu ada pelajaran tinggi, ada standard. Jangan ikut macam aku, tulis main ikut sedap sahaja, ikut sukahati apa yang aku rasa. Aku tingkatan tiga pun tak lepas...”
Jawab Rasyid: “Alah ayah, saya tak kisah pun samada saya ada pelajaran tinggi atau tidak. Pada saya tidak ada bezanya. Sama sahaja...”
Pak Syed menegur: “Eh tak boleh begitu! Kamu ada ijazah Matematik daripada London. Kena ingat itu. Penulisan kamu mestilah lebih logik, tak boleh menulis sembarangan seperti orang sastera yang tak perlu berfikir masuk akal ataupun tidak. Setiap yang kamu tulis mesti ada backing fakta yang kuat. Mesti jaga reputation kamu sebagai graduan Matematik!”
Rasyid terdiam sejenak. Memang suatu masa dahulu dia mempunyai reputation, sedikit nama sebagai seorang wartawan sebuah akhbar harian terkemuka berbahasa Inggeris yang berpusat di ibukota. Pemuda ini telah diajar bahawa setiap penulisan, setiap rencana dan artikel mesti mempunyai sokongan fakta kukuh yang boleh dipertanggungjawabkan secara ilmiah... Kerana ia akan dibaca beratus ribu, mungkin berjuta orang manusia!
Sebagai satu-satunya wartawan tanah-air yang diketahui memiliki ijazah sarjana muda dalam bidang Matematik, anak kelahiran Muar, Johor ini juga mesti menunjukkan kebolehan yang setimpal dengan kelulusan dan taraf pemikirannya. Boleh dikatakan rata-rata wartawan lain jika mempunyai ijazah adalah di dalam bidang yang berkaitan dengan bahasa dan kesusasteraan. Kalau lain sedikit pun dalam bidang perundangan. Ramai yang tidak memiliki kelulusan tinggi kerana ini bukan keutamaan dalam bidang kewartawanan. Pendek kata, susah mahu mencari wartawan berkelulusan tinggi di dalam bidang sains apalagi Matematik, satu subjek yang paling kurang disenangi pelajar-pelajar Melayu di Malaysia.
Lagipun sejak kecil Rasyid dilatih berfikir secara logik. Latarbelakang Matematik yang memerlukan pemikiran kritis, berisi dan tajam pula memberikan pemuda itu kelebihan untuk menghuraikan sesuatu perkara sehingga ke akar umbi, di kala kebanyakan wartawan menemui jalan buntu... Atau tidak terlintas di benak fikiran mereka pun ada lagi perkara yang boleh digali mengenai sesuatu peristiwa untuk dibuat bahan berita.
Walaupun anak kelahiran Muar, Johor ini kemudiannya diletakkan ke meja sukan kerana perangainya yang suka berpakaian santai ke tempat kerja, dia mampu mengarang artikel-artikel harian yang melangkaui skop biasa liputan sukan. Lalu keadaan politik semasa, perancangan ekonomi negara dan wawasan Malaysia menuju taraf negara maju dapat dianalisa dan disatukan bersama karangan mengenai sesuatu acara sukan menjadi artikel padat yang boleh mendapat tempat di ruangan pojok pengarang.
Contohnya, di kala kebanyakan wartawan sukan sibuk membincangkan kehangatan dan kemeriahan yang bakal timbul apabila Malaysia buat pertama kalinya menjadi tuan rumah sukan lumba kereta Formula One di Sepang tahun 1999, Rasyid pula telah menganalisa kesan dan faedah acara besar ini untuk merancakkan pertumbuhan industri automobil, juga perolehan teknologi kejuruteraan tinggi demi melompatkan Malaysia menjadi negara maju seperti yang diimpikan dalam Wawasan 2020.
Di kala ramai mengkritik pembinaan litar-lumba antarabangsa Sepang yang menelan belanja hampir RM300 juta, juga kos penganjuran Malaysian Grand Prix yang memakan belanja berjuta Ringgit lagi sebagai projek gajah putih yang tidak membawa faedah, pemuda itu pula berjaya menghasilkan sebuah artikel sukan yang menyenarai serta menghuraikan kesan jangka panjang acara tersebut terhadap pertumbuhan ekonomi Malaysia, baik dari segi perkembangan industri permotoran, kesan penganjuran perlumbaan sebesar itu kepada golongan belia, juga faedahnya terhadap sektor perkhidmatan seperti perhotelan dan pelancungan. Sedangkan analisis sebegini biasanya cuma mampu dihasilkan wartawan perniagaan ataupun mereka di meja berita nasional yang jauh lebih berpengalaman.
Kelulusan Rasyid dalam bidang Matematik memberikannya sedikit kelebihan untuk melihat dan melangkaui sesuatu perkara jauh dari kebiasaan. Semuanya kerana kemampuan berfikir tinggi yang disokong latihan dalam kaedah analisis menggunakan prinsip-prinsip logik yang diterima-pakai pengajian sains. Tetapi dia tidak boleh terlalu berpegang kepada logik dalam menulis bukunya mengenai Aceh... Kerana separuh daripada perkara yang ingin diketengahkan melangkaui logik dan pemikiran akal biasa hingga ke tahap ‘gila’! Hingga ke tahap yang tidak layak disandarkan kepada mana-mana manusia yang mengaku mempunyai pendidikan tinggi apalagi di dalam bidang Sains dan Matematik. Contohnya kisah-kisah berkaitan para wali yang melibatkan perkara karamah juga beberapa cerita yang lebih senang dianggap sebagai legenda. Dan sesetengah ‘fakta’ yang dibongkar adalah dengan secara tidak sengaja, dengan mendapat ilham, mimpi serta alamat dan petunjuk menurut ‘gerak hati’.
Rasyid juga menggunakan cerita-cerita lama yang masih dipegang dan diyakini orang tertentu... Cerita-cerita yang rasanya memang tidak boleh diterima para pengkaji atau sejarahwan yang mengagung-agungkan kaedah ilmiah seperti yang disokong dokumentasi dan bahan bukti yang diterima umum. Pemuda ini ada sebab tersendiri untuk mengemukakan cerita-cerita sebegini, sekurang-kurangnya supaya ia tidak akan terkubur di telan zaman. Maka itu, hendak tidak hendak, dia terpaksa melangkaui logik akal biasa jika mahu menceritakan sejarah berkenaan bumi Aceh dan perkara berkaitan seperti yang terbuku dalam hati... Walaupun ia boleh menjejaskan kredibilitinya sebagai seorang berpelajaran tinggi yang memiliki ijazah Matematik dari London seperti diingatkan Pak Syed.

Tiada ulasan: