Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1, Buku 2 dan Buku 3.


Saturday, June 13, 2009

Umrah 2005 - Lain-lain tempat di sekitar Mekah

Bukit Jabal Rahmah di tepian padang Arafah...

Assalamualaikum semua. Dalam artikel Umrah 2005 - Jodoh terbaruku ditemui di Mekah? saya ada menyebut bakal membuat satu lagi artikel tentang pengalaman umrah 2005 dengan sub-title "Lain-lain tempat di sekitar Mekah". Inilah dia...

OK. Biar saya cuba senaraikan beberapa tempat menarik (selain Masjidil Haram dan Ka'abah le) yang dilawati sekitar Mekah. Saya main tulis je apa yang boleh ingat dan terkeluar di kepala ya. Tak payah ikut apa-apa aturan.

1) Tanah perkuburan Ma'ala (issyyy... cepat betul teringat yang ini). Di situ terdapat makam isteri pertama kesayangan Nabi Muhammad SAW iaitu Siti Khadijah, juga makam datuk baginda Abdul Muthalib dan beberapa orang lagi saudara-mara terdekat kalau tak salah ingatan.

2) Jabal Tsur di mana terdapat gua tempat Rasulullah SAW dan Saidina Abu Bakar RA berehat dan mengaburi pengejaran musuh ketika berhijrah dari Mekah Madinah

3) Pasar Zing, tempat orang selalu membeli-belah

4) Jabal Qubais, bukit di tepian Masjidil Haram yang dahulunya cukup terkenal sebagai tempat perkumpulan orang-orang Sufi ataupun Tasawuf

5) Masjid Jin - tempat di mana sekelompok jin pertama kali mendengar Rasulullah SAW membaca Quran lalu masuk Islam

6) Tapak rumah kelahiran Nabi Muhammad SAW di Shib Ali

7) Masjid Kucing (tak ingat ceritanya)

8) Padang Arafah

9) Mudzalifah (tempat jemaah haji bermalam 10 Zulhijjah gitu...)

10) Mina (tempat melontar batu kasi hentam itu kepala syaitan!)

11) Jabal Rahmah (nanti le cerita)

12) Jiranah (ada perigi special)

13) Jabal Nur dan Gua Hira' (sebab Gua Hira' kat atas Jabal Nur gitu)

OK. Rasanya tak perlulah diceritakan semua yek. Sesetengah tempat tu semua orang ke Mekah mesti pergi punya dan buat perkara biasa, jadi lebih elok refer saja le kat Google. Biar saya cerita setakat yang dapat mengalir tanpa perlu memeras otak. Biar saya cuba ikut urutan masa selagi yang dapat.

Setelah 2-3 hari berada di Mekah kalau tak salah ingatan, barulah diatur sebuah bas untuk membawa jemaah berjalan-jalan ke sekitar. Hmm... apabila difikirkan setakat yang dapat ingat ketika menulis ayat ini, rasa pelik pula kenapa sebahagian dari jemaah termasuk saya sendiri keluar dengan siap berpakaian ihram. Rasanya kerana kami akan miqat di satu tempat sebelum masuk balik ke Mekah, terus menunaikan lagi umrah. Ah, baru teringat, kami juga ada singgah di Hudaibiyah, tempat berlakunya perjanjian Hudaibiyah. Ah lompat ceritalah pulak...

OK. Apa yang saya ingat destinasi pertama kami berjalan naik bas ke luar Mekah adalah Jabal Tsur, bukit batu tinggi di mana terdapatnya gua di mana Nabi Muhammad SAW dan Saidina Abu Bakar RA pernah berehat seraya menyorok kerana dikejar golongan musyrikin Mekah ketika mereka mahu berhijrah ke Madinah. Lalu Allah selamatkan mereka apabila labah-labah dan burung merpati bersarang di pintu gua, menutup jejak mereka dari dihidu musuh. Teringat pula satu cerita yang tidak pernah saya dengar ketika belajar agama zaman sekolah rendah dan menengah tetapi diceritakan oleh orang-orang Tariqat Naqsyabandiah. Seperti biasa biar saya ceritakan secara spontan ikut apa yang dapat ingat ya. Kalau ada salah silap, harap maafkan dan rujuk pada orang yang lebih arif...

Katanya semasa di dalam gua itu ada ular cuba masuk melalui satu lubang. Melihatkan ini Saidina Abu Bakar terus menutup lubang itu dengan kakinya, lupa pula kaki kanan ke kiri. Ular yang cuba memasuki lubang itu melawan dengan memakan ke dalam kaki sahabat Nabi itu. Saidina Abu Bakar terus menutup lubang sambil menahan sakit yang amat sangat kerana berniat mahu menyelamatkan Nabi dari ancaman ular. Saya tak ingat beberapa bahagian cerita tetapi katanya, akhirnya Rasulullah SAW bercakap dengan ular yang mengaku dia masuk lubang sehingga sanggup memakan kaki orang kerana teringin sangat mahu melihat wajah junjungan besar kita itu. Nabi kemudian menyapu kaki Saidina Abu Bakar yang berlubang dimakan ular lalu kembalilah ia seperti sediakala seolah tiada berlaku apa-apa.

Menurut ceritanya peristiwa itu menunjukkan kesetiaan Saidina Abu Bakar yang tidak berbelah bagi lalu di gua itulah Rasulullah SAW menyampaikan ilmu terdalam seraya menyebut apa yang ada dalam hatinya kini berada di dalam hati wahai Abu Bakar. Lalu orang Tariqat Naqsyabandiah sering menyebut ilmu itulah yang disampai secara bersanad dari guru ke guru sehingga menjadi Tariqat. Untuk pengetahuan, semua sanad ilmu Tariqat lain akan sampai kepada Saidina Ali Karamallahuwajha, cuma Tariqat Naqsyabandiah sahaja yang melalui Saidina Abu Bakar.

Apapun, dari dalam bas lagi saya dapat melihat ada orang memanjat ke puncak bukit setinggi lebih kurang 1,600 kaki. Melihat itu, saya mula gatal kaki lalu lari keluar untuk turut memanjat. Apabila melalui batu-batuan besar dengan sedikit semak-semak yang berduri panjang tajam, timbul juga rasa gerun bagaimanakah orang dahulukala mampu berjalan jauh dalam keadaan sebegini jika tidak memakai kasut. Malangnya setelah naik suku bukit, saya harus berpatah-balik mengingatkan bahawa bas kami cuma berhenti di situ sekitar 15-20 minit sahaja. Masa terlalu pendek, setakat cukup untuk melihat bukit dari jauh dan memerhatikan gelagat orang berjual-beli atau mahu membeli barang terutama patung-patung unta yang keluar lagu apabila ditepuk.

Saya tidak ingat destinasi seterusnya selepas Jabal Tsur. Apakah ke Hudaibiyah, apakah ke Arafah apakah ke Jiranah. Yang pasti memang kami sejemaah ada pergi semua tempat ini, cuma tidak ingat turutannya bila. Jadi biar dicerita secara 'terpecah-pecah' aje le yek...

Saya ingat Hudaibiyah kerana ditunjukkan tapak pokok di mana berlakunya Perjanjian Hudaibiyah antara orang Islam dari Madinah dengan pihak musyrikin dari Mekah. Saya diberitahu pokok itu telah dipotong oleh kerajaan Saudi kerana tidak mahu orang berlaku kurafat, katanya takut orang menyembah pokok kerana sejarah besar yang dikaitkan dengannya. Ya ke ni? Hati saya berbisik. Orang Saudi yang menyokong Wahabi memang suka menghancurkan apa-apa benda yang berkaitan Nabi. Malah di Masjidil Haram, Mekah dan Masjid Nawawi di Madinah saya telah berjalan hampir ke seluruh pelusuknya tapi gagal mendapati ukiran atau lukisan nama Muhammad di kiri nama Allah seperti yang terdapat di mana-mana masjid di Malaysia mahupun tempat lain. Yang kelihatan cuma nama Allah sahaja. Kalau ada Muhammad dan Allah cuma di pintu Kaabah dan kainnya, itu sahaja.

Begitu juga keadaannya di Jiranah di mana terdapat sebuah perigi yang airnya dikatakan boleh menyembuhkan penyakit. Cuma perigi itu telah ditutup atasnya jadi airnya tidak boleh dicapai orang awam. Tapi ada pula orang menjual airnya dalam botol. Ada dua versi cerita saya dengar tentang perigi ini. Satu, ia dikorek sendiri dengan tangan Rasulullah SAW ketika para sahabat kehausan, kalau tak salah ingatan ketika atau selepas satu peperangan. Satu lagi perigi itu memang sedia ada tetapi telah diracun musuh lalu Nabi menawarkannya agar dapat diminum orang Islam.

Tidak jauh dari perigi terdapat papan-tanda yang menyebut lebih kurang begini (tulisan dalam Bahasa Melayu pun ada). Jangan percaya pada khasiat air perigi ini. Ia tiada apa-apa kuasa untuk mengubat penyakit dan sebagainya, yang ada kuasa cuma Allah. Kerja tahyul dan khurafat percaya pada khasiat air perigi. Ini memang cara penerangan 'klasik' puak Wahabi. Kalau begitu janganlah makan apa-apa. Percaya makan boleh mengenyangkan kita boleh dikira khurafat dan tahyul le sebab Allah jua yang berkuasa untuk mengenyangkan, bukan makanan yang berkuasa beri kita kenyang. Bukankah begitu?

Ah. Bila memikirkan keadaan ini timbul rasa marah lagi mengingatkan kerenah Wahabi. Jadi biar aliran cerita diluahkan mengikut rasa melepaskan geram pula ya. Saya teringat cuma sekitar 1 km gitu di luar Masjidil Haram terdapat sebuah perpustakaan kecil dua tingkat di mana ramai orang memberitahu pernah berdirinya rumah tempat Rasulullah SAW dilahirkan lebih 1,400 tahun lalu. Alhamdulillah saya berpeluang melihat-lihat di dalam. Tetapi papan-tanda yang didirikan kerajaan di luar menyebut tidak ada bukti Nabi Muhammad pernah menjejakkan kaki di situ.

Kemudian saya mendapat tahu betapa banyak kawasan yang dikaitkan dengan keluarga Nabi telah diambil-alih kerajaan sehingga yang dijadikan tandas awam pun ada. Masyaallah! Tapi saya tiada bukti dan tidak sempat pergi ke semua tempat ini. Paling menarik adalah pencarian bukit Jabal Qubis yang saya pernah baca adalah tempat terkenal perkumpulan orang Sufi dahulukala. Katanya ia sangat dekat dengan Masjidil Haram tapi saya cari tak jumpa-jumpa.

Beberapa hari kemudian baru saya tersedar rupa-rupanya Jabal Qubis ini terletak cuma 500 meter sahaja menghadap pintu Babussalam di Masjidil Haram. Patutlah tak perasan kerana tepiannya sudah diletak tembok tinggi, dipagar batu sekelilingnya agar orang tidak boleh masuk ke dalam. Rupa-rupanya sudah dijadikan satu dari berpuluh mungkin beratus istana keluarga Saud! Lagi sekali, masyaallah...

Saya diberitahu bahawa kawasan-kawasan yang dikaitkan dengan keluarga Nabi diambil-alih kerajaan untuk dijadikan bermacam-macam projek kerana Mekah kekurangan tanah. Haram jadah! Nah, saya dah marah terkeluar maki hamun. Saya dah berjalan keliling satu Jabal Qubis sehingga terpaksa masuk ke dalam terowong jalanraya bawah tanah membelah bukit. Tak cukup tanah apa jika Jabal Qubis yang luasnya saya rasa cukup meliputi tanah 10 ekar, mungkin lebih besar diambil kesemuanya sekadar untuk dijadikan istana keluarga diraja sahaja? Sedangkan dahulu di situlah semua orang yang mahu mengambil pelajaran Tasawuf di Mekah akan pergi kerana ia tempat perkumpulan sheikh-sheikh pelbagai tariqat. Bukan saya tak tahu, Wahabi cukup benci dengan Tariqat dan ajaran Sufi...

OK lah. Saya rasa tak nak bercerita panjang lagi dah. Cukuplah saya menambah sempat berlari-lari melompat-lompat dari batu ke batu memanjat Jabal Rahmah di Padang Arafah lalu di atas puncaknya saya memanjatkan doa yang mengandungi permohonan dalam soal jodoh. Kata orang di sini paling afdal berdoa dalam hal ini... kerana di Jabal Rahmahlah Nabi Adam AS dan isterinya Siti Hawa dipertemukan kembali setelah sekian lama terpisah akibat 'terpelanting' keluar dari syurga. Lain-lain tempat tak payah cerita dah ek. Cukuplah luahan setakat ini...

p/s: Masa nak check balik isi cerita tadi, bila ternampak pasal Ma'ala, teringat pengalaman ikut berlari-lari mengusung jenazah dari hadapan Ka'abah membawa ke luar Masjidi Haram sampai ke van ambulans, selepas jenazah selesai disolatkan orang ramai. Laju woo jenazah diusung, macam cerita kartun! Tiap-tiap hari ada orang meninggal dan disolatkan...





No comments: