Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Ahad, Februari 25, 2007

Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian III)

Bersambung daripada artikel Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian II).


Tiba-tiba Rasyid teringat seorang kawan lamanya Badrul, graduan sarjana muda Usuluddin daripada Universiti Al-Azhar, Mesir yang pernah melanjutkan pengajian peringkat sarjana dan doctorate di School of Oriental, African and Slovanic Studies (SOAS), London dalam bidang Comparative Religion, ilmu perbandingan agama. Bekas pelajar Kolej Islam Kelang ini memiliki pengetahuan yang mendalam tentang berbagai cabang ilmu agama termasuk sejarah awal penyebaran Islam serta berbagai cabang pengajian Tasawuf dan tariqat-tariqat yang terlibat. Tetapi tidak seperti sesetengah ustaz dan para penuntut pengajian formal agama, beliau mempunyai pandangan yang luas tentang konsep keagamaan, lebih tepat Ad-Din atau cara hidup... Kerana Badrul percaya terdapat kebenaran di sebalik setiap agama yang pernah wujud di muka bumi ini, disebabkan semuanya berasal daripada agama Tauhid yang dibawa para Rasul terdahulu walaupun banyak yang telah diselewengkan para penganut kemudian.

Seperti Rasyid, rakan yang telah melepasi umur 40an inipun agak adventurous, boleh tahan kuat mengembara. Pernah mengikuti beberapa orang rakyat Mesir dan Itali menaiki kapal layar menyeberangi Laut Mediterranean dari Iskandariah di Mesir lalu menziarahi beberapa negara persisiran Eropah seperti Greece, Italy dan selatan Peranchis. Sebab itu Badrul sanggup ke London untuk mengkaji agama Kristian, Yahudi malah Buddha dan Hindu untuk dibandingkan dengan Islam. Dan sebab itu juga kawan itu amat sesuai untuk dibawa berbincang tentang kewujudan wasiat Nabi mengenai Samudera. Ya... Badrul mesti dicari...

“Seperti yang diketahui ramai dalam sejarah rasmi Islam, proses pengumpulan hadis dimulakan semasa zaman pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz, lebih 80 tahun selepas Rasulullah SAW wafat,” Badrul menjawab pertanyaan rakannya tentang sejarah pengumpulan hadis dalam satu pertemuan di rumah rehatnya di Kampung Janda Baik, Pahang. “Sahih Bukhari dan Sahih Muslim yang menjadi pegangan umum sehingga sekarang pula muncul 200 tahun selepas baginda wafat. Begitu juga kitab-kitab hadis lain yang terkenal karangan Imam Tirmidzi, Abu Daud, Al-Nasai dan Ibnu Majah, kerana mereka semua hidup sezaman.”

Rasyid tersenyum senang kemudian mencelah: “Aku pun tahu tentang ini. Masyarakat umum diajar bahawa pengumpulan hadis ini berlaku kerana kematian para sahabat yang menghafal hadis, samada kerana perang atau sebab-sebab lain. Maka sudah sepatutnyalah ia dilakukan kerana hadis Nabi adalah sumber pedoman dan hukum-hakam Islam selain Al-Quran.”

Lulusan sarjana muda Matematik daripada University College of London itu telah membuat sedikit kajian mengenai sejarah hadis. Seperti kebanyakan orang, dia juga pernah terperanjat apabila terbaca wasiat Nabi mengenai Samudera yang muncul dalam kitab Hikayat Raja-raja Pasai. Lalu anak muda itu telah menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk mengesahkan kewujudan wasiat itu dari sumber-sumber lain termasuk kitab Sahih Bukhari, Tirmidzi dan Muslim. Kebetulan pula kajiannya mengenai sejarah bumi Serambi Mekah menunjukkan kaitan yang mendalam di antara kerajaan-kerajaan di situ dengan pergolakan politik Islam di Timur Tengah. Maka Rasyid juga terbawa untuk mengkaji sejarah awal perkembangan Islam di samping menerokai asal-usul pecahan-pecahan mazhab baik dari golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah mahupun Syiah. Cuma tidak seperti Dr. Badrul (PhD), dia tidak memiliki apa-apa bentuk tauliah untuk mengemukakan pengetahuannya tentang agama.

Rasyid cuba menduga keadaan. “Tetapi berapa ramaikah umat Islam yang sedar bahawa kebencian Bani Umaiyah yang memerintah ummah selama hampir 100 tahun terhadap anak cucu Nabi telah menyebabkan banyak kata-kata baginda digelapkan?” dia membuka langkah. “Berapa ramaikah yang tahu kebencian ini wujud kerana faktor politik, disebabkan persaingan untuk memimpin kaum Arab, seterusnya umat Islam di antara dua puak bangsawan Quraish iaitu Bani Umaiyah dengan Bani Hashim yang mengandungi kaum kerabat Rasulullah SAW?”

Badrul, bekas ustaz yang kini menjadi pensyarah pengajian ilmu wahyu di sebuah universiti terkemuka tempatan pula tersenyum mendengar semua ini. Sedar kawan yang mula dikenalinya di kedai buku Dillon’s di London 10 tahun lalu masih seperti dahulu, passionate. Begitu bersemangat apabila mengemukakan hujah, tidak kira dalam bidang apa jua. Kebetulan cawangan terbesar rangkaian kedai buku ini terletak di antara universiti-universiti mereka dan kebetulan juga kedua-dua anak Malaysia itu rajin membaca. Maka sejak itu mereka sering terserempak dan bertukar cerita.

Rasyid belum puas menduga. “Kata-kata Nabi yang menyentuh keutamaan para Ahlul Bait keturunan baginda termasuk hadis-hadis tentang kelebihan menantu baginda Saidina Ali Karamallahuwajha turut digelapkan kaum Bani Abbasiyah yang berasal dari Bani Hashim juga, keturunan bapa saudara Nabi, Saidina Abbas,” dia menambah.”Malah mereka berjaya merampas takhta keKhalifahan daripada Bani Umaiyah dengan menggunakan nama Ahlul Bait, kononnya untuk mengangkat anak cucu Rasulullah SAW sebagai pemimpin tetapi akhir berlaku khianat!”

Sekali lagi Badrul tersenyum. Nampaknya rakan lamanya itu adalah penyokong kuat kepimpinan Ahlul Bait, tidak pasti pula sejak bila... Lalu dia menegur: “Aku rasa aku tahu apa yang kamu ingin kemukakan, where are you going. Kerana aku juga tahu cerita-cerita mengenai kebencian Bani Umaiyah terhadap Bani Hasyim ini. Tetapi kamu harus bijak, be wise bila bercakap tentang semua ini kerana ia adalah perkara sensitif! Lebih-lebih lagi kamu juga menyalahkan Bani Abbasiyah apabila bercakap tentang keturunan Nabi dipinggirkan dari kekuasaan. Kalau tidak, aku takut orang akan tuduh kamu ini penganut Syiah... Senang-senang sahaja orang boleh kata kamu sesat, boleh diambil tindakan oleh Jabatan Agama Islam!”

Dalam pada itu, bekas ustaz ini beristighfar panjang. Rasyid... Rasyid... Masih terlalu berani meluahkan isi hatinya sesedap rasa. Seperti tidak pernah mengukur bagaimanakah penerimaan orang lain nanti terhadap kata-katanya yang seringkali pedas mencabar sensitiviti, tidak sedar perangainya boleh menyusahkan diri sendiri. Rasyid terlalu asyik dengan dunianya sendiri sehingga situasi yang dikira merbahaya oleh orang lain pun kadangkala dirasakannya kelakar pula. Lalu Badrul teringat Leicester Square di London, sebuah dataran seperti Dataran Merdeka di Kuala Lumpur tetapi kecil sedikit dengan taman bunga yang dibuka siang hari, di kelilingi restoran dan pusat hiburan yang hidup sampai ke awal pagi...


-------------------------


Selain penuh dengan aksi pelbagai ragam manusia termasuk para penghibur jalanan yang pakar bermain alatan muzik juga orang bermain api dan sebagainya, dataran yang sering sarat dengan pelancong dan warga kota kebanggaan Inggeris itu juga berperanan sebagai tempat pengikut pelbagai agama dan fahaman bertukar-tukar pendapat dan bertikam-lidah.

Walaupun kota London mempunyai sudut bercakap khas atau Speaker’s Corner di Hyde Park yang diwujudkan semata-mata untuk sesiapa sahaja yang berani berucap di khalayak ramai membuka apa-apa topik yang boleh menarik perhatian umum, Leicester Square memiliki tarikan tersendiri untuk mereka yang dahagakan perbincangan-perbincangan intelektual. Tidak seperti Speaker’s Corner yang cuma dibuka siang Ahad, perbincangan di sana boleh berlaku bila-bila masa... Maka apabila berpeluang, tidak ada apa-apa assignment ataupun urusan, bekas ustaz itu akan ke sana terutama pada waktu malam untuk mengikuti perbincangan-perbincangan yang diadakan.

Selain menambah ilmu pengetahuan, Badrul juga dapat menghilangkan penat-lelah dengan berbagai hiburan percuma di samping melihat kerenah manusia. Di sana juga dia selalu terserempak dengan Rasyid yang suka melepak atau menyelit sama mengemukakan pendapat... Termasuk regular faces, muka-muka yang selalu kelihatan adalah beberapa orang pemuda Kristian, Orang Putih dan Negro yang suka berbalas hujah dengan beberapa orang pemuda Islam berketurunan Pakistan dan Timur Tengah hampir setiap malam. Seringkali perbincangan mereka menjadi begitu hangat apabila masing-masing begitu bersemangat mempertahankan fahaman yang dianuti dengan hujah-hujah daripada kitab Bible dan Al-Quran. Sangat hangat mencabar kelakian sehingga adakalanya terkeluar kata-kata kesat...

Kalau di Malaysia kemungkinan besar ini akan menyebabkan orang bergaduh bermati-matian, bergolok-berparang malah boleh timbul rusuhan agama dan perkauman.Tetapi perkara sebegini adalah satu kelaziman di kota metropolitan Barat seperti London yang menggalakkan pergaulan dan pemikiran bebas. Tidak ada Jabatan Agama Islam untuk menghalang atau menjatuhkan fatwa sesat, tidak ada ISA atau Akta Keselamatan Dalam Negeri untuk mengekang apa-apa bentuk pertemuan. Tidak tahulah jika sekarang ini lain, sejak peristiwa 11 September 2001 di World Trade Centre, New York yang menyebabkan orang Islam sering dikambing-hitamkan sebagai terrorist ataupun pengganas... Mungkin keadaan sudah jauh berubah sekarang? Mungkin sesiapa yang kuat membela Islam boleh ditangkap atas alasan keselamatan?

Apapun, seingat Badrul, walau sehangat mana sekalipun perbincangan dan perdebatan, walau keluar segala macam maki-hamun yang tidak patut kedengaran dalam mana-mana forum intelektual, pertelingkahan pendapat di Leicester Square sering diakhiri dengan semua pihak bersalam-salaman sebelum beransur pulang. Kemudian esok berjumpa dan bergaduh lagi tetapi tidak pernah sampai mencederakan diri. Begitu juga keadaannya apabila orang Islam pelbagai mazhab dan aliran bertegang-leher mempertahankan fahaman masing-masing. Misalnya apabila pengikut Ahlus Sunnah Wal Jamaah bertemu penganut Syiah, kadangkala bercampur-aduk pula dengan semangat Assobiyah perkauman dan tempatan apabila orang Arab bertemu orang Iran ataupun orang India. Kalau ada pergaduhan fizikal pun, jarang sekali berlaku kerana agama tetapi disebabkan hal-hal lain, selalunya melibatkan orang mabuk yang biasanya cepat tersinggung... Mudah sangat terasa...

Pernah sekali Badrul terserempak Rasyid sedang duduk melepak di atas lantai bersandarkan pagar taman bersama beberapa orang pemuzik jalanan dan orang-orang homeless, mereka yang tidak mempunyai rumah atau apa-apa bentuk penginapan, selalu tidur di tepian jalan, kadang-kadang di dalam kotak. Kebetulan pula berlaku pergaduhan di antara dua orang pemuda Inggeris, tidak tahulah kenapa... Lalu orang-orang di sekeliling pun beredar jauh membuka ruang, takut terlibat sama kerana nampak gayanya kedua-dua mereka ini betul-betul marah dan mabuk, boleh jadi merbahaya. Mana tahu tiba-tiba mereka mengeluarkan pisau pula? Tak ke naya nanti?

Tetapi Rasyid pula boleh bangun menuju lebih dekat sambil ketawa terbahak-bahak. Inilah satu perangai gila anak kelahiran Muar, Johor ini. Ketika orang lain mahu lari meninggalkan situasi yang boleh mencederakan diri, dia pula boleh mara untuk meneliti... Gelihati agaknya melihat dua orang pemuda Inggeris begitu beriya-iya mahu bertumbuk macam gangster sedangkan masing-masing kelihatan pening-lalat, bergerak perlahan seperti slow motion pula... Lupa, ini boleh membangkitkan lagi kemarahan mereka...

Dalam sedar tidak sedar, tiba-tiba sebuah penumbuk sulung hinggap ke muka pemuda Melayu itu, betul-betul kena batang hidungnya. Nampaknya salah seorang pemuda Inggeris yang sedang bergaduh itu tersinggung melihat Rasyid ketawa seperti mengejek. Seketika itu juga, beberapa orang pemuda Barat yang berhampiran terus masuk ‘gelanggang’ meleraikan pergaduhan. Dua tiga orang lagi pula datang membantu anak Malaysia itu yang sedang terpinga-pinga... Ramai juga ‘sukarelawan’ yang sedia tampil ke hadapan!

Are you hurt mate?", tanya seorang hamba Allah yang kelihatan prihatin sambil membelek-belek muka Rasyid untuk memastikan tiada luka. Mat Saleh pun ada yang baik-baik orangnya. “Are you alright?” tanyanya lagi.

Nasib baik anak muda itu tidak mengalami apa-apa kecederaan malah sakit pun tidak. Cuma dia sedikit tergamam atas perbuatan itu lalu bertanya kepada pemuda Inggeris yang memberikannya ‘hadiah cabutan bertuah’ tadi : “Why did you punch me mate? What did I do wrong?

Pemuda Inggeris yang sedang ditarik ke tepi itu tidak menjawab. Nampaknya dia kurang sedar apa yang telah dilakukannya. Badrul yang melihat dari jauh pun rapat lalu bertanya: “Kenapa kamu tidak mengelak? Bukannya laju sangat penumbuknya. Kenapa kamu biarkan sahaja?”

Rasyid kembali tersenyum lalu tertawa sebelum menjawab: “Entahlah... Aku pun tak tahu. Padahal aku nampak penumbuknya datang slow motion, nampak terang semua pergerakan tubuh-badannya. Gelihati sangatlah kot sampai penumbuk macam itupun aku tidak tergerak nak mengelak?”

Atau pemuda itu tidak tergerak hendak mengelak langsung kerana merasakan tidak ada apa-apa bahaya yang perlu ditakuti? Berani sangat sehingga tak peduli langsung walaupun penumbuk itu boleh tahan kuat juga? Badrul tahu rakannya pernah menjadi punching-bag tempat pelajar senior di sekolah asrama melepaskan geram. Lagipun dia biasa dihentam dari pelbagai arah semasa menjadi pemain ragbi sekolah dan daerah, tidak hairan dengan sedikit pukulan ke tubuh badan. Semasa kecil pun sudah biasa dirotan dan disebat dengan talipinggang sebab nakal sangat...

Dahulu di Piccadilly Circus bersebelahan Leicester Square, di sebuah restoran makanan segera, Rasyid pernah dihentam dari belakang dengan kerusi besi, oleh seorang pemuda Inggeris juga. Tetapi orangnya lebih besar dan tegap. Dan seperti di Leicester Square, ini berlaku kerana anak Melayu ini dengan selambanya melangkah masuk ke medan pergaduhan ketika orang lain semuanya telah beredar keluar atau lari ke sisi...

Apapun, manusia keras kepala ini tidak terasa apa-apa malah hampir tidak sedar dirinya telah dipukul! Mungkin kerana badannya dilindungi knapsack di belakang atau dia sudah hilang deria rasa? Yang best nya, pemuda ini telah diberi sebuah cawan besar saiz L minuman Fanta Grape percuma dari pihak restoran yang meminta maaf atas kejadian itu!


————————


Sesetengah sejarawan Islam mencatatkan, bermula dari zaman Muawiyah bin Abu Sufyan yang telah merampas takhta keKhalifahan daripada Saidina Hassan melalui tipu-helah, kebencian yang ditunjukkan Bani Umaiyah terhadap anak-cucu Nabi sangatlah nyata.

“Kecuali Khalifah Umar ibnu Aziz yang diketahui adil dan warak, pemerintah Bani Umaiyah telah menggunakan khutbah di masjid-masjid untuk mencerca para Ahlul Bait dan merendahkan martabat mereka,” Badrul mengambil pendekatan sejarah penyokong Ahlul Bait. “Maka itu, tidak hairanlah jika hadis-hadis yang menyentuh kelebihan titisan zuriat Nabi sengaja digelapkan demi menghalalkan pemerintahan mereka yang berdendam dengan keluarga baginda... Kerana merasakan mereka lebih layak memimpin kaum Arab dan seluruh umat Islam. Tetapi kamu mesti ingat, berapa ramaikah umat Islam yang mengkaji sampai ke tahap ini?” pensyarah itu menyoal. “Apa yang orang tahu, sesiapa sahaja yang membela keturunan Nabi lalu menyatakan kelebihan serta hak para Ahlul Bait untuk memerintah sampai mendedahkan keburukan Bani Umaiyah selalunya adalah penganut Syiah, berlawanan dengan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.”

Rasyid tahu semua ini. Memang sejarah rasmi Islam yang diketahui umum ada mencatatkan kaum Bani Umaiyah sering bersaing dengan Bani Hashim yang mengandungi kaum kerabat Nabi. Umum juga tahu bapa Muawiyah, pembesar Mekah yang bernama Abu Sufyan banyak menyakiti Rasulullah SAW ketika baginda mula-mula membawa ajaran Islam. Begitu juga ibu Muawiyah, Hendon yang sanggup melapah dada bapa saudara Nabi, Saidina Hamzah yang gugur syahid dalam Perang Uhud lalu mengunyah isinya untuk melepaskan dendam terhadap umat Islam kerana mengalahkan kaum kafir Quraish dalam Perang Badar. Tetapi umum juga diajar orang-orang ini telah bertaubat setelah memeluk Islam malah Muawiyah kemudian menjadi salah seorang penyokong kuat Nabi.

Abu Sufyan, Hendon dan Muawiyah diketahui memeluk Islam selepas Fathul atau pembukaan Mekah. Dalam peristiwa 8 Hijrah itu, berpuluh ribu umat Islam berarak menuju ke Mekah diikuti berpuluh ribu lagi yang terpanggil untuk mengikuti gerakan yang semakin membesar itu. Pihak kafir Quraish yang pernah menindas umat Islam pun tergamam. Lalu ramai penduduk Mekah memeluk Islam termasuk para penentang kuat agama Allah seperti keluarga Abu Sufyan dan kaum kerabatnya Bani Umaiyah. Soalnya, adakah mereka jujur atau sekadar mengikuti gelombang?

Rasyid pula terkenangkan Leicester Square... Teringat sikap kurang-ajar sekelompok pemuda Kristian yang marah-marah kerana orang Islam tidak mahu menerima Jesus atau Nabi Isa AS sebagai “satu-satunya anak Tuhan”, the only son of God. Lawan mereka pula adalah kelompok pemuda Islam yang bertegang-leher apabila Nabi Muhammad SAW dituduh Nabi palsu. Lalu seorang pemuda Kristian yang paling petah bertindak biadab dengan menuduh baginda seorang womanizer, kaki perempuan...

What kind of man marries nine women and have a few more in his harem? (Lelaki jenis apa sanggup berkahwin sembilan orang perempuan dan mempunyai beberapa orang gundik). And what kind of man takes a nine-year-old to be his wife, a cradle snatcher? (lelaki jenis apa pula mengahwini wanita berumur 9 tahun iaitu Aisyah, kahwin dengan budak-budak),” dia menyoal.

Seorang pemuda Islam, rasanya orang Arab pun menjawab: “Because he is a man. A man is much stronger and can support many women. (Sebab dia seorang lelaki, lebih kuat dan mampu menjaga ramai perempuan.) In Islam, we have the right to take four wives while the Prophet is a special case, he can take nine wives. (Dalam Islam, kami mempunyai hak untuk beristeri empat sementara Nabi memiliki hak istimewa, boleh mengahwini sembilan isteri.)”

Adakah patut menjawab begini? Mana tidak lelaki Islam selalu dituduh Barat sebagai MCP, Male Chauvinist Pig ? Terlalu membanggakan sifat kelakian sehingga layak disamakan dengan khinzir?

Nasib baik seorang kanak-kanak Islam mencelah. “No, that’s not it (bukan itu). Islam allows a man to take four wives because during the time of the Prophet, they had a lot of battles (Islam membenarkan lelaki beristeri empat kerana pada zaman Nabi, mereka selalu berperang.) So the companians asked each other to take care of their family and wives should they fall in battle (Maka para sahabat berpesan sesama-sendiri untuk menjaga keluarga dan isteri mereka yang terkorban dalam perang.) So what is the best way to support those widows than to marry them? (Apakah cara terbaik untuk menjaga para janda ini selain mengahwini mereka). All the prophet’s wives were widows except Aishah. (Semua isteri Nabi adalah janda kecuali Aishah).”

Terpegun semua hadirin mendengar penjelasan anak kecil yang umurnya mungkin belum sampai 12 tahun ini! Mungkin dia ‘dihantar’ Tuhan untuk membuktikan kebenaran Islam? Sambil menyangkal keburukan yang dikaitkan dengan Rasulullah SAW akibat kewujudan orang-orang seperti Muawiyah yang sanggup mempermain-mainkan ayat-ayat Al-Quran? Orang yang sanggup mempergunakan agama untuk menghalalkan segala tindak-tanduk mereka?


11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

very interesting book..bravo

Radzi Sapiee berkata...

Thanks a lot. I hope it is interesting enough to make you adopt a new worldview and do some serious rethinking about Malay and Islamic history. Cheers!

Tanpa Nama berkata...

I was searching for your book and coincidently manage to get another new released book name Ahlul Bait and kesultanan Melayu,as well as Sejarah Umat Islam by Prof Dr Hamka...I must say,nothing is a coincident in this world :) As it is,I had visited Makam Sultan Malik Al Saleh and Ratu Nahrisyah on the 20th Feb,2007 before I get to see your blogged and hence,my search for your book,get me into getting other relevant books too..all in synchro destiny!!!To make things more interesting,am also still in Aceh doing some voluntarily work...furthermore,I believe we do attend the same zawiyah,despite me not attending most of the time...I always feel theres something spiritual and metaphysical happening in this region that I couldnt get my fingers on yet,but I always believe something relevant big is coming up,the ball start rolling since tsunami hit aceh 2004...Hope to get in touch with you soon and looking forward to read your next book.salam

Radzi Sapiee berkata...

Subhanallah! You've visited the tombs of my ancestors. Alhamdulillah!
When you say that we do attend the same zawiyah, did you mean the one under Raja Ashman? Hmm...
Can I just ask you this... Are you local Malay KL person or you're from somewhere else staying here?
That something spritual and metaphysical happening in this region you mentioned had something to do with the Panji-panji Hitam, the blag flags that will appear in the end times to mark the real resurgence of Islam (after World War III). Why here in the East? That's the raison d'etre behind my book. There's a wasiat there from the Prophet mentioning the kingdom of Samudera founded by Sultan Malikus Salih and book is indirectly making the link between the wasiat and a particular line of Ahlul Bait, the children of the Prophet who will feature prominently the in the world geo-politics when the time comes. Wassalam... :)

Tanpa Nama berkata...

:)Alhamdullillah...I had visited Makam Sultan Malik al saleh and Nahrisyah last thursday nite.was on my way from khenduri wakil bupati aceh timur in Idi to banda aceh that nite...It was such a beautiful nite there,the sparkling stars above and the suasana yang hening,we are afterall next to the sea yet,not even a breeze felt..which is amazing when I think about it later,esp at Makam Nahrisyah...one of my car even couldnt get started when we were about to go...until I said,we will wait for awhile maybe my ancestor is saying why we want to go so fast..heheheh..ofcourse,after I mention that,the car manage to get started after 5 minutes more....yes,I do attend the zawiyah sometime,at Bukit Damansara..and I am actually half sumatera and half brunei but born in Sabah and a Malaysian.Had live in Sabah till 16 years old and been living abroad for my studies,stayed in kl and now,for my 3rd year,travelling to and fro aceh to kl...More time spend in aceh..and there are time when I wonder too,why aceh had this deep meaning to me...I always feel its my land and my people...since tsunami happened...that feeling of trying to help as much as I could,and that voice in my heart whispering "my people"....U will never believe what supernatural things I had face there yet,just feel natural to me..one of the pic taken there has shown what look like a dragon behind me when I was at makam tun sri lanang,the same thing happened when I was in calang and again,in one of the houses that is build for tsunami victims that I was building... I realise something about Nahrisyah, the great great grand daughter of sultan malik al saleh that I can identify with is that she was very closed and rule pasai with her grandfather,Sultan Zainal Abidin...and Sultan Malik Al Saleh shared the same name as my late grandpa...both my grandpa and great grandpa doesnt look like a typical local at all,when I think about it,they do look like a typical gayo...and yes,both side of my ancestors seems to try to hide their identity,yet all of them are religious,humble and into society... :)I am still searching for what I really am I believe,answers are there one by one,the pieces of the jigsaw are coming together bits by bits... I had never imagined I will be in Aceh,yet,here I am...feeling so at home and have to do something for ummah...hope to hear from you soon...salam

Radzi Sapiee berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Radzi Sapiee berkata...

Subhanallah... Allah does work in mysterious ways. And to think today, 1st Rabiulawal I had some urges to do a few things related to Aceh, among them updating my blogs, with what? News on the next "Berpetualang ke Aceh" book which will continue the story and delve into the mystery further...
Allah! And to think I woke up in the morning with the face of Sultan Iskandar Muda staring at me... Hehe! (his face from a picture I just bought yesterday...)
Marhaban dear sis Anne. You are family... I don't know what to say... Be real pleased to spend some time and chat in person, Insyaallah soon!

Radzi Sapiee berkata...

Hmm... This is the first time I deleted a comment and it is actually my own comment. Why, because of a typo mistake I noticed...
Funny, normally I don't care about such things but just now I became quite particular on this mistake...
And now I'm writing this to explain... Why? Because I see that this blog keep a record, there was a comment deleted. Don't want people to get the wrong idea... So here I am.
Dear Anne, please send my regards to paduka nenda Sultan Malikus Salih k... Say that cucunda Malikul Mansur will bring back the Dayang from Istana Pasai and ziarah his makam to complete a 700 year old story soon. (Don't ask me to explain, just say this to him)... :]

Tanpa Nama berkata...

InsyaAllah,I will pass the message....along this journey of mine,been thinking and reminded a lot of all the vivid dream I had. The pieces of the puzzle are coming together :) yet to be seen what the final pictures are, still to my amazement all thats happening here.I remember on Asyura nite,5 years ago,I had a dream sitting on somekind of a high platform.when I stand up getting ready for my journey,as far as I can see,white elephants were standing too infront of me..then I realised I was actually sitting on a grand white elephant.We were getting ready for a trip....another dream which I think pointing to the samudera pasai era is, I was watching a parade of ships passing by with their trade and glory,watching through a see through curtain,from a huge balcony.That seems on a friday,as after watching the parade passing on the magnificent river,I was getting prepared with what look like an ancient clothings...and from my huge room,theres a window,and down below,I could see a grand hall where the nobels are standing and waiting,can see most of the guys were in beautiful robes with turban....A lady had come into my room,telling me that there a green colour stone for me to wear which are kept in one of the tower above... most of the vivid dream seems from a different and bygone era... now,I feel I can identify the white elephants and the ships...do you reckoned those dream have something to do with samudera pasai? ....Hope to see you soon ya...take care...wassalam

kawie2020 berkata...

salam tuan...

saya amat tertarik dengan olahan dan susunan ayat yang digunakan oleh tuan dalam mengutarakan pendapat tuan.

1. persoalan tentang nabi saw berkahwin dengan aisyah diumur kanak2. sila kunjungi sini untuk penjelasan sebenarnya.
http://www.ustazamin.com/2010/03/sekilas-34-benarkah-umur-aisyah-ra.html

2.sekiranya muawiyah dikatakan sahabat nabi yg dijamin syurga telah berperang dengan khalifah ali ra, bagaimana pula pandangan tuan tentang syaidatina aisyah, ummulmukminin yg juga berperang dengan syaidina ali dalam peperangan jamal.

3. keturunan abu bakar ra amat rapat dengan keturunan nabi saw sehinggakan sultan yg menjadi fakir pun adalah keturunan abu bakar ra menetap disamudera untuk menyebarkan islam sebagai memenuhi hadis nabi itu. tetapi ini agak bercanggah dengan sikap yg diambil oleh anak abu bakar iaitu aisyah yg turut mengetuai peperangan dengan syaidina ali ra. boleh tuan ulaskan untuk pemahaman saya.

3.daripada kajian terkini kebanyakan hadis yg ditulis oleh imam ghazali di dalam kitabnya dikatakan hadis yg lemah apatah sekarang ini sudah tentunya banyak hadis2 palsu berleluasa. walaubagaimanapun suara hati saya amat mempercayai tentang hadis nabi tentang samudera walaupun ia bukan diriwayatkan oleh mana2 sahabat mahupun ulama2. Hadis ini hanya tercatat dalam kitab2 melayu lama tetapi saya amat mempercayainya kerana sekiranya ia adalah hadis palsu, org yg menulisnya pasti mendapat pembalasannya.

4. adakah wasiat nabi saw kepada shekihul mekah itu tentang samudera adalah wasiat turun temurun ataupun arahan nabi saw yg datang dalam mimpi?

5. terima kasih kepada tuan kerana terus menulis dan saya amat menyukai dan berminat membaca penulisan tuan.

Radzi Sapiee berkata...

Wassalam.

1. Saya dah baca. Jadi kalau menurut artikel itu umur Aisyah boleh dikira-kira berdasarkan

a) Semua anak Abu Bakar lahir pada zaman Jahiliyah

b) Rasulullah mula berdakwah tahun 613 Masihi, maka dah kira bukan zaman Jahiliyah lagi kan? Maka Aisyah mesti lahir sebelum tahun 613 M.

c) Aisyah dinikahkan 620 M.

d) Beza umur Aisyah dengan Asma 10 tahun (meneurut At Thabari)

e) Menurut Ibnu Hajar Asma meninggal pada tahun 73 atau 74 Hijrah ketika berumur 100 tahun (Al-Asqalani).

Kira-kira dalam artikel ini nampaknya lebih berdasarkan pada d) dengan e) (c) cuba satu fakta sedia ada). Lalu disebut Aisyah bernikah ketika berumur 19 atau 20 tahun. Kalau ini betul maka tiada masalah kerana itu dikira umur yang cukup dewasa untuk berkahwin.

Sekarang cuba pula ini. Saya diajar Aisyah bernikah ketika berumur 9 tahun. Ini tidak bercanggah dengan a), b) dan c) kerana kalau Aisyah berumur 9 tahun ketika bernikah ini bermakna dia beliau bernikah tahun 620 dan 620 - 9 = 611, tahun beliau dilahirkan, sesuai dengan fakta a) dan b). Dalam hal ini kita tolak tepi d) dan e) kerana iapun belum tentu tepat kerana merupakan riwayat yang diceritakan beberapa dekad setelah Rasullah wafat.
Yang menjadi persoalan ialah umur 9 tahun sangat muda untuk seorang perempuan berumahtangga. Tapi kita harus ingat Rasulullah bernikah dengan Aisyah kerana ADA PERINTAH dari Allah, tak boleh disamakan orang lain.

Dalam Quran sendiri ada disebut bahawa apa yang berlaku KHUSUS kepada Rasulullah. Lalu Rasulullah juga boleh bernikah 9 orang perempuan sedangkan kita paling banyak pun 4. Lagipun mereka cuma tinggal bersama sebagai suami isteri pada 623/624 Masihi. Kalau begitu umur Aisyah adalah 12 atau 13 ketika itu, tak mustahil kerana ini adalah umur biasa perempuan sudah akhil baligh.

Datuk perempuan saya pun berkahwin umu 15 tahun, begitu juga banyak perempuan di zamannya dan terus beranak pinak banyak. Jadi umur 12 atau 13 duduk sama sebagai suami isteri tidaklah keterlaluan apalagi pada zaman dahulukala. Dan ingat sekali lagi untuk Nabi ia adalah ke KHUSUS. Jadi tak perlulah dipanjangkan persoalan ini kecuali kita sudi masuk dalam perangkap orientalis yang akan membuat kita ragu-ragu dengan banyak perkara.

2. Kes Aisyah dengan Muawiyah tak sama. Saya difahamkan Aisyah dihasut untuk menentang itupun cuma dalam satu peperangan,selepas itu beliau menyesal kerana terjebak dalam adu-domba. Muawiyah pula boleh kata sepanjang hidupnya menentang Ahlul Bait. Dan ibu bapanya sendiri ada sejarah menentang kuat Nabi dan keluarga Bani Hashim, manakan boleh disamakan dengan Abu Bakar yang setia?

3.Sama jawaban dengan 2.

4. Imam Ghazali tu semasa mudanya genius sudah bertaraf professor dalam bidang fiqh namun berlaku sesuatu yang menyebabkan beliau meninggalkan nama dan pangkat lalu belajar dan mengamalkan Tasawuf.Selepas itulah beliau menulis Ihya Ulumuddin. Hadis2 yang dikatakan lemah itu saya percaya telah disahkan oleh Rasulullah sendiri melalui jalan yaqazah dan kasyaf, satu perkara yang tidak akan diterima oleh mereka yang terlalu mengagungkan logik.

5. Sama-sama.