Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, January 11, 2019

Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Ditipu USD100 di Battambang

Salam Jumaat. Pagi ini biar dikongsikan cerita hari ke-7 perjalanan Cambodia-Thailand yang dibuat hujung tahun lalu, Ada cabaran yang menganggu sedikit rentak perjalanan kami anak beranak. Bersambung daripada artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Kehebatan kota Phnom Penh.


Pagi Rabu 28 November 2018. Kami berjalan kaki untuk bersarapan di kedai makan halal sambil melihat-lihat Phnom Penh buat  kali terakhir (dalam perjalanan ini le, lain kali insyaallah datang lagi).


Kami telah membeli tiket bas jam 10 pagi untuk ke kota Battambang, 300 km ke arah barat-laut. Jam 9.38 kami sudah check-out lalu siap menunggu di ruang legar hotel. Sebelum itu ada berlaku adegan kurang enak apabila saya terpaksa bertekak dengan seorang lelaki tua pelancong dari Jepun. Adapun anak-anak saya diberikan kamera sorang satu untuk mengambil gambar dalam perjalanan. Lelaki Jepun tersebut menyangkakan anak kecil saya telah mengambil gambar beliau lalu cuba merampas kamera untuk menggeladah isinya.

Saya sebagai bapa tentulah menghalang. Hampir bergaduh kami kerana dia terus mendesak. Dengan bangganya dia menyebut dirinya orang Jepun, mungkin pakar karate agaknya sedangkan saya yang sedang bertanjak ketika itu juga harus mempertahankan maruah keMelayuan dan keluarga. Nasib baik saya sedar diri tidak mahu masalah berpanjangan selain tidak mahu berlaku terlalu biadab terhadap orang tua yang kelihatan berumur lebih 60 tahun itu kecuali sekadar perlu untuk menjaga keluarga daripada digertak. 


Nasib baik perkara selesai lalu dia meminta maaf dan kami berpelukan. Ya le... buruk sangat orang tua marah disebabkan anak kecil yang belum pun masuk Darjah 1 ketika itu (tahun ni 2019 baru masuk) disangka telah mengambil gambarnya. Jam 10 baru tuk tuk muncul untuk mengambil kami lalu membawa ke perhentian bas. Satu perkara menarik tentang Cambodia adalah apabila pelancong luar membeli tiket bas untuk perjalanan jauh dari ejen akan disertakan sekali perkhidmatan tuk tuk untuk mengambil dari hotel atau tempat penginapan tanpa bayaran tambahan. 


Perkara ini kami pertama kali alami ketika mahu meninggalkan Siem Reap 24 November 2018 (lihat kembali Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Antara tarikan purba kuil Preah Vihear dengan panggilan keMelayuan Kampong Cham), Bila tuk tuk mengambil lewat maka ada jaminan bas yang mahu dinaiki lagi lewat. Kami sampai di perhentian bas jam 10.07. Tak ingat jika ada memberitahu sebelum ini - di Cambodia syarikat-syarikat bas di bandar-bandar besar masing-masing memiliki perhentian sendiri di beberapa lokasi merangkap pejabat jual tiket.


Menariknya ia menghadap padang di mana saya meninggalkan isteri dan anak-anak buat sementara  waktu pada malam sebelumnya. 


Saya berbuat begitu kerana mereka sudah penat - kami telah berjalan kaki 7 km hari itu selain naik kenderaan lebih 10 km - sedangkan saya mahu bergerak lagi 200 meter ke suatu tempat yang menjadi punca munculnya nama juga penempatan asal di Phnom Penh. Rujuk balik artikel Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - Kehebatan kota Phnom Penh.


Bas sampai jam 10.15.


Tidak lama kemudian kami pun bergerak meninggalkan Phnom Penh.





Dipendekkan cerita setelah lebih 7 jam perjalanan baru sampai ke destinasi. Sepatutnya boleh sampai dalam tempoh 6 jam. Nasib baik isteri dan anak-anak tahan. Lihat artikel Bus to Battambang di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kami sampai itu sekitar jam 5.30 petang. Tak lama lagi nak masuk waktu senja atau Maghrib. Nasib baik sudah ada pemandu tuk tuk menunggu di stesyen. Menariknya kali ini hotel yang sudah ditempah melalui Internet dua hari sebelumnya menghantar tuk tuk tanpa apa-apa bayaran tambahan.


Hotel terletak di satu bahagian timur kota Battambang sedangkan bas berhenti di pinggir barat kota. Dalam perjalanan ke hotel kami meminta pemandu membawa masuk ke pusat kota untuk mencari makanan halal.


Dapatlah melihat suasana kota Battambang yang dikatakan turut menarik ramai pelancong Barat menjelang malam. Antara tarikannya adalah bangunan-bangunan lama daripada zaman penjajahan Peranchis abad ke-19 hingga ke-20. Lihat Around Battambang by tuk tuk.





Battambang juga memiliki beberapa tarikan lain termasuk kuil-kuil lama juga satu tarikan unik berupa "kereta api buluh" (bamboo train). Ia adalah gerabak kecil kereta api dibuat dari buluh yang boleh dipandu sendiri pelancong menggunakan landasan binaan Peranchis yang sudah lama tidak digunakan.


Tetapi kami tiada masa kerana esok pagi harus berkejar jauh ke tempat lain.


Selepas mandi dan membersihkan diri kami makan bekalan daripada perjalanan bas.


Apapun kami terasa begitu senang hari itu. Dapat sebuah hotel dengan bilik cukup luas dan selesa ada kolam renang tetapi sewanya (tawaran) cuma USD10 satu malam! Siap diambil dari stesyen bas lagi dengan tuk tuk tanpa bayaran tambahan.


Tak sangka lewat malam itu muncul masalah apabila saya mahu menukarkan duit USD100 kami yang terakhir di meja hadapan hotel menjadi duit kecil. Pekerja tak terima mengatakan duit saya itu palsu, siap ada perkataan copy lagi di satu sisi lalu terus bertanya kami tukar wang di mana?

Aduh! Rasa pecah kepala ketika itu. Bagaimana boleh tak nampak ada satu duit palsu? Seingat saya ada menyemak semua duit US (semuanya dalam nota USD100, pengurup tak mahu bagi duit kecil) yang ditukar di Rawang, Selangor sehari dua sebelum memulakan perjalanan. Dalam kepenatan setelah lebih 7 jam naik bas dari Phnom Penh ke Battambang ditambah sudah rabun dekat memang tak terfikir apakah sebenarnya yang telah berlaku.

Fikir saya ketika itu memang sudah ditipu pengurup wang di Rawang. Siap dah berkira-kira hendak membuat laporan polis apabila kembali ke Malaysia. Nasib baik duit sewa hotel juga tempahan pengangkutan untuk perjalanan keesokan harinya sudah dibayar dengan duit lain. 


Turut sempat dibayar adalah sewa skuter hotel untuk membawa isteri dan anak-anak keluar berjalan sendiri malam. Paling penting saya mahu melawat satu monumen yang menjadi asal usul kemunculan nama Battambang. Lihat artikel Patung (Statue of) Ta Dumbong di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Ketika keluar lalu dapat menemui sebuah kedai makan halal baru terfikir ada kemungkinan kami ditipu pekerja hotel. Ini timbul apabila meneliti kembali keadaan. Kalaulah betul pengurup wang yang menipu dengan duit palsu apakah mereka akan mengaku kalau bersemuka? Kalau buat laporan polis sekalipun pengurup boleh sahaja sebut kami dah jalan merata. Entah-entah orang lain yang tipu.


Saya cuma mendapatkan kepastian beberapa lama selepas masuk tengah malam. Tetapi sudah terlambat untuk berbuat apa-apa kerana tidak dapat menunjukkan bukti kecuali menceritakan turutan peristiwa dan bagaimana penipuan boleh berlaku iaitu duit asli saya telah ditukar dengan duit palsu selepas menyerahkan kepada pekerja untuk ditukar. Dia ada berpura-pura hendak mengambil tukaran dalam laci bawah yang terlindung di sebalik meja tinggi resepsi. Selepas itu baru menyerahkan duit palsu lalu menyatakan saya yang beri.

Selain daripada itu saya cuma boleh bertegas untuk memaksa dia untuk mengaku. Tapi takkanlah nak tunjuk gangster ugut pekerja hotel di negara orang? Ini orang jenis selamba tak makan saman, kalau mahu bertegas juga silap-silap terpaksa memukulnya. Kena ingat saya ni berjalan membawa anak isteri jauh di perantauan. Tidur pula di hotel ini, bukan boleh terus berlalu pergi. Pagi nanti pula perlu berkejar ke tempat lain.

Kalau dapat mencari bukti sekalipun apakah polis sini akan bekerjasama atau dia akan memenangkan orang sebangsa dan satu negara? Akhirnya apa yang boleh saya buat adalah menulis teks seperti berikut berserta gambar atas di Facebook petang Khamis 29 November. Ketika itu, setelah jauh meninggalkan Battambang baru tersedar bagaiman penipuan boleh berlaku... 


DAH TERKENA DAH - SCAM USD DI CAMBODIA

Nampaknya confirm saya memang dah kena tipu/scam duit USD100 di hotel Blue Diamond di Battambang semalam. Ceritanya saya nak pecah duit terakhir USD100 kami di hotel jadi beberapa keping duit USD20 dan USD10 agar mudah untuk digunakan dalam perjalanan kami anak beranak meninggalkan Cambodia untuk ke Ayuthayya di Thailand hari ini. Tengok- tengok- dia kata duit kita fake, siap tunjuk ada perkataan copy. 

Kami yang dalam kepenatan selepas 7 setengah jam perjalanan dari Phnom Penh cuma boleh tepuk kepala masa tu. Fikir kami kenapa tak sedar boleh kena tipu dengan moneychanger di Rawang tempat kami tukar wang sebelum bertolak dengan pesawat ke Cambodia. Siap berkira-kira lagi nak buat polis repot apabila kembali ke Malaysia nanti. Setelah beberapa lama baru terfikir entah-entah lelaki kat desk hotel tukar tapi saya tak perasan. Ada perempuan berumur Cina di hotel bantu scam apabila diminta mengesahkan wang.

Lewat malam semalam saya bersemuka dengan lelaki tersebut. Tapi dia tak mengaku malah menyalahkan saya kerana katanya mengeluarkan wang palsu daripada dompet saya lalu cuba menukar kepada wang sah di tempatnya. Katanya situ ada CCTV. Saya pun minta supaya ditunjukkan rakaman CCTV. Dia kata boleh pagi nanti. Nanti ajak polis tonton sekali.

Tapi dia memberitahu saya boleh dipenjarakan kerana cuba menukar duit palsu dengan wang sah. Mengingatkan diri di negara orang dan pagi nanti harus bergegas ke Thailand bersama isteri dan dua anak kecil saya pun mengalah lalu meminta diri.

Selepas tengah malam saya tergerak untuk Google perkataan "Fake USD100 Battambang". Jumpalah satu artikel memberitahu perkara ini memang biasa berlaku di Cambodia. Tadi dalam minivan ke Bangkok (saya masih dalam perjalanan ni) tergerak untuk meneliti artikel tersebut. Terjumpa satu gambar contoh yang kelihatan sebijik macam kes saya. 

Rupa-rupanya adalah menjadi kebiasaan sesetengah orang di Cambodia print wang USD tapi ada perkataan copy untuk dibakar dalam upacara tertentu. Wang sebegini biasa digunakan untuk menipu mereka yang tidak menyedari. Lihat artikel bawah ini, tuju pada bab spirit money. Gambar yang diletakkan adalah duit tipu USD100 yang kami terima itu...



No comments: