OK. Sebelum raya saya ada menulis artikel
Akan
datang cerita - Perjalanan jauh bermotosikal besar pertama setelah 9 tahun memberitahu saya ketika itu baru sahaja kembali dari satu pengembaraan baru. Sedikit pengenalan tentang pengembaraan yang dibuat 22-27 Ramadhan itu telah dibuat dalam artikel tersebut. Hari ini saya rasa sesuai untuk memulakan huraian cerita.
Bismillahirrohmanirrahim... :]
Tengah hari Sabtu 11 Ogos 2012 bersamaan 22 Ramadhan 1433. Setelah menyiapkan segala barang yang perlu saya pun bersedia untuk memulakan pengembaraan baru. Adapun punat meter pada motosikal besar saya sudah lama patah lalu tidak boleh direset atau dikosongkan. Maka saya ambil gambar ini untuk mengingatkan bahawa perjalanan dimulakan dengan meter bawah menunjukkan angka 150.6 yang bermaksud 150.6 batu pada motosikal ini, bukan kilometer (motosikal ini ikut style lama).
Allah! Timbul rasa sayu ketika hendak melangkah keluar terutama apabila melihat muka anak kecil saya Muhammad Alauddin Johan yang ketika itu berumur hampir 6 bulan. Sudah disebut dalam artikel pengenalan sejak berkahwin dengan isteri sekarang penghujung 2008, paling lama saya pernah meninggalkan keluarga adalah 3 hari 2 malam. Kini saya mahu mengembara sendirian 6 hari 5 malam...
Namun sebagai seorang lelaki saya harus juga membuat pengembaraan sendirian apa lagi untuk mengambil berkat bulan puasa. Kelihatan saya sudah bersedia dengan motosikal kesayangan yang sudah berumur 15 tahun, jentera berkuasa tinggi yang dibeli setelah cukup duit hasil hampir setahun bekerja sebagai wartawan di akhbar The New Straits Times 1997, motosikal yang pernah tersadai di Janda Baik akibat kerosakan 2003-2008.
Sebelum motosikal tersadai saya sering mengembara jauh ke merata pelusuk Semenanjung Malaysia. Sejak ia diperbaiki 2008 paling jauh saya pernah membawanya adalah untuk balik kampung di Muar. Lihat muka toya saya ini, muka seorang family man. Dahulu muka ini sering berkitar antara garang bermata tajam seperti hendak menelan orang, sentiasa mahu menang dan menundukkan lawan atau muka tersenyum gatal mengurat perempuan, jika tidak tersenyum angkuh kerana terlebih yakin atas kebolehan sendiri apalagi sering dipandang tinggi orang. Kini saya cuba menyembunyikan dan menahan sebak di dada untuk meninggalkan anak dan isteri walaupun cuma buat beberapa hari.
Dari rumah di Bandar Tasik Puteri motosikal pun meluncur laju ke Rawang terus melepasi Serendah menghala ke Kuala Kubu Baru. Singgah sebentar bersolat di masjid lama Ampang Pecah.
Adapun dalam perjalanan itu saya nyaris-nyaris berpatah balik apabila enjin motosikal tiba-tiba mati sebelum persimpangan ke Hulu Yam. Tak tahulah apa masalahnya. Maklumlah motosikal yang sudah lama tidak dibawa berjalan jauh. Apakah saya sudah terlupa mengisi minyak dan silap menjangka keadaan kerana motosikal ini memang dibuat tanpa meter penanda aras minyak? Kita pula yang kena pandai agak-agak berdasarkan kapisiti tangki 13.5 liter yang ketika penuh boleh membawa hingga ke sekitar 200 km atau lebih, boleh juga menjadi kurang bergantung pada cara kita membawa motosikal, memecut dan sebagainya.
Tetapi anggaran ini terpakai jika motosikal keadaannya seperti baru. Dalam keadaan sudah berumur 15 tahun dan pernah tersadai 5 tahun, pernah rosak satu karburator hampir sepanjang hayatnya sebelum diganti elok sekitar tahun 2010, saya tidak dapat membaca keadaan sebenar apa lagi sudah lama tidak dibawa berjalan jauh. Saya terpaksa menolak motosikal berat ini beberapa puluh meter sebelum ada penduduk tempatan bertanyakan apa masalahnya. Saya jawab tak tahu. Mungkin terlupa mengisi minyak. Dia menyuruh seorang anak muda yang kebetulan lalu berdekatan untuk membeli sedikit minyak daripada stesyen lebih kurang 1 km di hadapan sementara kami menunggu di tempat teduh. Peliknya sejurus sebelum pemuda itu kembali motosikal dapat dihidupkan. Aaah...
Apapun saya tetap mengisi minyak yang dibeli sekitar RM5 tadi. Sampai di Kuala Kubu saya mengisi lagi sehingga penuh lalu mendapati bahawa paras minyak ketika enjin mati masih setengah tangki! Maka apakah yang menyebab ia mati tadi? Apakah akibat memecut laju jauh setelah lama tidak berbuat begitu?
Ah... hampir-hampir saya jadi pengecut apabila terfikir mahu berpatah balik ke Rawang mencari mekanik di tempat biasa saya lalu menundakan perjalanan ke tarikh lain atau membatalkannya terus. Selama bertahun dahulu saya tidak pernah risaukan itu semua namun Allah tetap menyampaikan saya ke destinasi walaupun pernah banyak kali berlaku kes enjin 'batuk' malah mati akibat karburator yang tidak lancar berfungsi. Apakah saya sudah hilang keyakinan terhadap Qada' dan Qadar serta perancangan Ilahi?
Tidak. Saya tidak boleh membiarkan diri ini ragu-ragu. Saya bukan tidak pernah tersangkut seorang diri dalam hutan dan sebagainya baik di negeri orang mahupun di tempat sendiri. Namun tetap saya cekalkan hati atas keyakinan dan tawakal kepada Yang Maha Perancang.
Saya pernah lebih 5 tahun mengembara merata seorang diri tidur bersepah di masjid dan makam-makam tanpa memiliki apa-apa sumber pendapatan. Saya sanggup ditendang kerja, bercerai dengan anak dan isteri dan dicerca keluarga untuk mencari makna hidup yang sejati. Apakah keyakinan saya sudah luntur setelah hampir 4 tahun hidup selesa berumah-tangga kembali?
Tidak. Saya tidak boleh membiarkan ini. Sebab itulah saya mengambil keputusan untuk mengembara sendirian setelah beberapa lama. Antaranya untuk menghidupkan kembali rasa yakin dan tawakal tersebut, rasa yang tidak boleh didapati jika kita sekadar pandai berbincang dan berteori tentang kehidupan, ilmu kenal diri, ilmu Tasawuf dan sebagainya dalam keselesaan rumah dan pejabat juga di depan komputer. Selepas berpusing-pusing sedikit di pekan Kuala Kubu saya pun meneruskan perjalanan ke empangan Kuala Selangor. Lihat paras air rendah yang ditunjukkan dengan tanah merah. Dianggarkan paras air sudah turun 25 kaki. Apakah ini berkaitan krisis air yang dikatakan bakal melanda Selangor?
Ini pula gambar di sekitar kawasan air terjun Sungai Chiling beberapa kilometer selepas itu. Kalau tidak memikirkan takut terlepas jadual turun naik Bukit Fraser harus saya turun bermandi-manda (ketika itu saya tak tahu perubahan keadaan di bukit itu).
Jalan semakin berliku menunjukkan pendakian semakin galak menaiki kawasan pergunungan Banjaran Titiwangsa.
Tidak lama kemudian sampailah ke tempat bernama Gap yang boleh dikira sebagai 'pangkal' Bukit Fraser. Ketika itu sudah jam 3.37 petang. Saya dapati tidak ada orang menjaga pondok jalan masuk. Mungkin kerana saya sampai setelah lebih setengah jam jalan dibuka untuk kenderaan mendaki ke atas?
Saya sudah banyak kali naik Bukit Fraser termasuk sekurang-kurangnya 2 kali menunggang motosikal besar. Mereka yang pernah ke sana tentu tahu bagaimana jalan ke atas yang agak sempit itu digilir-gilirkan antara jam tertentu buat kenderaan naik dan turun.
Maka saya agak terperanjat apabila melihat papan tanda menunjukkan ada jalan lain untuk turun. Bukan saya tidak pernah lalu tetapi jalan ini pernah ditutup agak lama akibat selalu sahaja dilanda tanah runtuh. Sehingga apabila kali terakhir saya naik dengan kereta bersama anak-anak dan isteri tahun 2010, kami diberitahu kemungkinan besar jalan yang dibina kurang 10 tahun ini (kalau tak salah) akan ditutup terus buat kenderaan awam.
Selepas berpusing-pusing sebentar menikmati udara dingin di puncak Bukit Fraser saya pun turun melalui jalan tersebut. Rasanya inilah kali pertama motosikal saya dibawa melalui ini.
Sampai ke pekan kecil yang kalau tak salah ingatan dipanggil Tranum teringat bagaimana ketika kecil-kecil dahulu bapa selalu membawa kami sekeluarga menaiki kereta menggunakan jalan lama Kuala Lumpur-Pahang untuk kembali ke kampungnya di Raub. Jalan yang berliku-liku sering membuat kami pening sambil terhimpit-himpit apabila mengambil selekoh. Seringkali juga kami termuntah apabila tak tahan. Selain itu teringat juga di sekitar pekan ini selalu ada sekatan jalan yang dibuat tentera. Ini kerana sehingga tahun 70an hutan sekitar masih kawasan hitam tempat pengganas komunis beroperasi dan membuat kacau.
Di satu selekoh hampir ke Raub saya berhenti melihat satu bahagian sungai jauh ke bawah. Gambar ini sebenarnya dizoom. Kedudukan sebenar lebih jauh ke bawah. Saya seringkali tertarik untuk berhenti apabila melewati kawasan ini. Sungainya kelihatan seperti memanggil-manggil untuk kita terjun dan mandi.
Ah. Ketika menulis perenggan tadi saya teringat bagaimana kereta yang dipandu bapa boleh terjatuh masuk gaung di jalan yang sama tapi tak pasti di kilometer atau batu mana. Walhal bapa saya seorang yang agak handal mengendalikan kenderaan. Akibatnya kereta yang ketika itu baru sekitar 3 minggu dibeli rosak teruk, terus total loss, tidak boleh diperbaiki dan dipakai. Menariknya ketika itu ibu sedang mengandungkan saya tidak sampai 3 bulan. Mereka sedang menuju ke Raub untuk memberitahu almarhum Tok Chat (ayah kepada ayah) dan Nenek (ibu kepada ayah) bahawa mereka bakal mendapat cucu sulung.
Adapun ayah saya adalah anak sulung, begitu juga ibu anak sulung keluarganya. Saya adalah cucu sulung keluarga sebelah bapa juga sebelah ibu. Walaupun kemalangan berlaku agak dasyat ibu dan bapa tidak cedera malah saya yang masih berupa kandungan kecil terus melekat dengan kuasa Allah. Kini saya memasuki usia 42 tahun, kalau ikut kalender Islam sudah berumur 43 tahun apabila masuk malam tujuh likur 27 Ramadhan. Kalau ikutkan pengalaman hidup sudah berlaku banyak peristiwa di mana saya boleh sahaja mati terbunuh tanpa disedari ahli keluarga. Tetapi atas sebab tertentu Allah masih memanjangkan umur...
Alhamdulillah akhirnya sampai juga saya ke tujuan utama hari pertama pengembaraan motosikal besar ini iaitu Raub, tempat ayah pernah membesar setelah dia mengikut almarhum Tok Chat dan Nenek berhijrah dari Teluk Intan, Perak. Teringat pula bagaimana saya baru mula hendak mengenali salasilah keluarga ketika Nenek hampir-hampir menghembuskan nafasnya yang terakhir 10 tahun lalu. Teringat bagaimana penghujung 2001 saya telah mendapat satu mimpi tertentu lalu tidak lama selepas itu berkejar menaiki motosikal besar ke rumah Nenek seorang diri untuk menanyakan maksud mimpi tersebut. Kemudian apabila mendapat tahu identiti seorang moyang utama saya pun berkejar ke Perak dengan mengambil jalan dari Raub ke Bukit Fraser lalu bermulalah proses menziarahi makam-makam lama nenek moyang.
Sesungguhnya banyak kenangan lalu bermain di fikiran ketika membuat perjalanan jauh bermotosikal besar pertama setelah 9 tahun ini. Insyaallah saya akan imbau kembali mana yang patut dan difikirkan sesuai dalam siri ini, antaranya perjalanan jauh pertama yang dibuat penghujung 1997, beberapa bulan setelah membeli motosikal itu, setahun setelah saya bekerja sebagai wartawan lalu dipastikan kedudukan dan dibenarkan mengambil cuti. Ketika itulah saya mengambil peluang menglangsaikan semua cuti 28 hari setahun seperti dibenarkan untuk wartawan yang memiliki ijazah universiti. Campur cuti hujung minggu saya akhirnya bercuti lebih sebulan di mana sebahagian besarnya digunakan untuk membuat perjalanan mengelilingi satu Semenanjung Malaysia, separuh daripadanya ketika bulan puasa.
Walaupun saya bercadang untuk bermalam di rumah almarhum Nenek yang kini dihuni seorang ibu saudara dan suaminya saya rasa mahu berbuka puasa di bandar terlebih dahulu. Saya teringin hendak makan masakan ikan keli asam rong yang nampaknya cuma terdapat di Raub. Alhamdulillah, dapat juga di bazar ramadhan lalu saya pun menunggu waktu di sebelah masjid bandar.
Ketika menunggu itulah turun hujan lebat. Alhamdulillah, Allah telah membenarkan saya mengharungi cabaran hari pertama dalam keadaan cuaca terang dan selesa. Setelah sampai dan selesai hajat untuk menziarahi makam juga mendapatkan makanan idaman, baru hujan turun lebat. Di kala itu saya sudah selesa duduk di tempat yang terlindung selamat... :]