Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Mei 07, 2009

Sekitar reunion SMSJ Batch SPM 1987 yang diadakan di Melaka 1 Mei baru ini...

Assalamualaikum semua. Akhirnya setelah siap membuat beberapa buah artikel di ketiga-tiga blogspot saya, baru saya dapat membuat artikel ini... tentang perjumpaan semula atau reunion merangkap hari keluarga para pelajar sekolah lama saya Sekolah Menengah Sains Johor atau SMSJ bagi batch yang mengambil peperiksaan SPM tahun 1987.

Untuk makluman, sudah 22 tahun saya tidak berjumpa mereka, setelah ditendang keluar dari sekolah tahun 1986 tetapi ada singgah sebentar di sekolah pertengahan 1987. Bulan raya tahun lepas, baru saya ada berjumpa segelintir mereka... lihat artikel Open house di Ampang, barbecue geng moto beso di Rawang dan perjumpaan kawan lama SMSJ di Kajang . Reunion yang diadakan di Melaka pada 1 Mei baru ini pula adalah yang pertama dihadiri saya sejak bila-bila. Saya difahamkan ia adalah reunion kedua buat sebahagian besar mereka kerana pernah menghadiri reunion awal yang dibuat di sekolah tahun 2004 atau 2005.

Adapun saya ada mengambil sejumlah gambar yang hasilnya kurang memberangsangkan. Mungkin kerana satu, saya belum cukup cekap mengendalikan kamera digital Olympus yang dimiliki dan kedua, sepanjang tempoh hadir malam itu, saya banyak bergerak antara makan dan minum, bermain gitar atau menyanyi menghiburkan orang dan melayan perasaan sendiri selain berbual-bual dengan kawan-kawan juga sesekali menyakat anak-anak dan para isteri. Maka gambar yang diambil sendiri dijadikan isi artikel baru di blogspot BERPETUALANG KE ACEH lalu diberi tajuk Reunion of SMSJ (Johor Science School) batch SPM 1987 in Melaka tadi... sedangkan gambar-gambar yang ada di bawah ini adalah dari koleksi saudara Jamil @ Dr. Jamil, gambar yang ada terperosok di dalam komputer riba saya akibat Jamil menggunakannya untuk mengalihkan gambar dari SD card kameranya masuk ke komputer saya seterusnya ke thumb-drive, baru dapat dialihkan ke komputer lain.

Biarlah saya menerangkan cerita dan keadaan menurut gambar yang tertera ya. Dan untuk mendapatkan mood yang sesuai, biar diguna katanama engkau dan aku pada mana-mana tempat yang dirasakan kena. Mari! :]

OK. Ini adalah gambar para isteri, kalau tak salah saya le. Sebabnya saya tak pasti siapakah yang paling kiri sekali. Seingat saya dia bukan pelajar SMSJ dan saya tidak dapat memadankan dia isteri siapa. Jadi kalau bukan isteri bekas pelajar SMSJ, dia mungkin seorang saudara atau adik-beradik... (tambahan siang 7 Mei. Saya baru saja dapat teguran. rupanya paling kiri tu Rahila yang pernah sekelas dengan saya di 4M2. Alamak, tak ingat. Sori ek... :)

Adapun saya sudah terbiasa memberi nama orang dari kiri ke kanan menurut amalan biasa di suratkhabar. Dua dari kiri ialah Razlin, isteri si Muzafar diikuti isteri kepada Jamil dan seterusnya Raha, seorang bekas pelajar SMSJ yang berkahwin dengan seorang lagi bekas pelajar iaitu Sam.

Ketika gambar ini diambil, saya dan isteri masih sedang seronok menikmati angin laut di serambi tepi pantai Masjid Selat Melaka. Malam itu tidak lama selepas saya sampai tiba-tiba seorang wanita menegur: "Fly! Remember me?" . Saya tersentak sebentar kerana cuma mereka yang mengenali saya zaman kolej dan universiti sahaja mengenali saya sebagai Fly. Rupa-rupanya yang menegur saya adalah si Razlin yang merupakan junior saya semasa di kolej membuat "A" Levels dahulu!

Tak sangka dia telah berkahwin dengan rakan lama saya Muzafar. Rupa-rupanya mereka berkenalan semasa zaman kolej juga, selepas para pelajar program "A" Levels PPP/ITM dipindahkan dari Damansara Utama ke Shah Alam. Di sana terdapat pelajar program AAD yang bakal menyambung pelajaran ke Amerika. Muzafar adalah seorang pelajar program ini...

Dalam bercerita itu, terkeluar kenangan lama saya melawat Sheffield setelah lebih setahun asyik terperap di London. Razlin menceritakan saya pernah singgah ke rumahnya lalu meninggalkan sebuah beg selama seminggu. Saya ingat, saya pernah ke sana malah beberapa buah lagi rumah yang disewa kenalan-kenalan lama tetapi saya tidak ingat langsung pasal kes beg itu!


Ini pula nampak seperti orang baru selesai main terup. Dari kiri :- Tom @ Azreen diikuti Muzafar @ Amoi, Kamaruzaman @ Man Bilal dan Shamsulbahrin @ Sam. Dalam banyak-banyak yang muncul untuk reunion ini, cuma Tom sahaja sudah saya temui terlebih dahulu iaitu pada bulan raya tahun lepas seperti ada disebut dalam artikel Open house di Ampang, barbecue geng moto beso di Rawang dan perjumpaan kawan lama SMSJ di Kajang .

Tiba-tiba si Hamidon @ Midon muncul bersama anaknya. Apahal? Nampak serius semacam je? Kaki itik tercabut dalam swimming pool ke? Heh!


Dalam gambar ini muncul pula si Jamil berbaju kuning. Jamil ni dah jadi doktor pakar tut... tut...

Wei!!! Apahal ni? Aku nak tulis kerja sebenar si Jamil tapi tiap kali aku taip asyik keluar tut... tut... wooo!!! Sapa kacau sama aku punya keyboard wooiii! Lu orang censorship board mana ada jurisdiction kat komputer aku wooo!!!



Malam sekitar jam 9 baru saya dan isteri muncul. Oh, reunion ini diadakan di Shah's Beach Resort berhampiran Tanjung Keling, Melaka. Kelihatan bertenggek dalam gambar adalah Tajuddin (kiri) dan Taha @ Tahuq. Saya tak tahu Tajuddin kerja apa tapi si Tahuq ni Major Air Force (TUDM) kerja bawak helikopter...




Saya cuma dapat berlegar sebentar sahaja. Sebaik sahaja sampai di hadapan gazebo, kawan-kawan terus meminta agar saya bermain gitar dan menyanyi. Hmm... elok jugak tu. Aku pun dah lama tak jam. Lagipun kesian le kalau si Sam sorang-sorang je dok entertain engkorang semua. Dia tu punya le semangat, siap bawak gitar complete dengan 2 amp siap ngan microphone sekali.

Eh... setahu aku Sam dulu masa zaman sekolah bukan kaki gitar. Sejak bila pulak dia rajin jadi seniman ni? Dan setahu aku dulu, baik Sam mahupun isterinya Raha tak pernah couple dengan sesiapa... entah le, aku pun tak tahu cerita, dah 22 tahun tak jumpa. Cuma aku ada dengar dua-dua belajar kat local university, entah-entah sama universiti. Entah-entah time tu le si Sam belajar gitar untuk serenade si Raha. Aku tengok jugak muka si Raha bila kita dok jamming atas pentas tu. Nampaknya dia memang suka muzik sedangkan zaman sekolah dahulu rasanya Raha ni jenis minah kuat agama yang takkan layan orang dok main gitar. Hmm... jangan marah ya Sam dan Raha! :]






Sementara itu si Mamu dok sibuk pelahap kambing. Hmm... ini adalah sesuatu yang memeranjatkan. Rasanya semua masih ingat bagaimana rupa-paras Mamu zaman sekolah dahulu. Tengok-tengok dia adalah antara yang paling slim kini malah nampak awet muda. Syabas brother! Apakah rahsiamu Mamu? Teringat iklan Mamee. Sebut betul-betul. Maaa meee... sekarang sebut ni pulak. Maaaa muuuu. Heh!




Si Mamu pelahap tu satu hal. Ni apa hal pulak si Amoi duk cucuk punggung Tom dengan garfu? Nampak tak dalam gambar ni? Tengok betul-betul. Hehe! Pandai pula si Jamil carik angle. Maklumlah, doktor tut... tut... (isy... keluar tut... tut... lagi! Apa hal?)







Sementara itu saya dan Sam terus bergilir-gilir menyanyi dan bermain gitar. Sedar tak sedar banyak gak lagu rock kapak pertengahan tahun 1980an yang terkeluar. Memori wooo... walaupun saya sebenarnya sedang demam dan batuk selesema, keseronokan berjumpa kawan-kawan lama menyebabkan saya terlupa keadaan diri yang kurang sihat ketika itu...


Para isteri pula setia melayan kerenah laki-laki. Teringat zaman sekolah dedulu, selepas bebudak lelaki selesai kelas Seni Perusahaan, kita kacau bebudak pompuan di kelas Sains Rumahtangga. Kalau nasib baik dapat le kek atau kuih-muih yang baru siap... panaasss!






Tajuddin dan Tahuq pulak asyik dok kat atas tembok. Kiri sekali adalah anak sulung si Tajuddin. Katanya satu-satunya anak batch kami yang menyambung tradisi masuk belajar di SMSJ. Dalam pada itu, si Tajuddin pula sibuk memberitahu anaknya nak tahu mana jalan yang sesuai untuk fly atau panjat pagar, cabut keluar sekolah dan asrama. "Tanya le pakcik ni" katanya menunjuk pada saya. "Pakcik ni selalu fly, abah tak pernah buat". Saya tersenyum sahaja. Rasanya bebudak sekarang tak payah dah nak fly cam dulu-dulu. Sekarang sekolah lebih besar dan keadaan lebih aman. Sila lihat artikel Memori lama pahit getir SMSJ, Kluang, Johor... yang dibuat lebih setahun lalu.





Hmm... saya menyangkakan si Rozita (kanan) muncul lewat malam kerana lama kemudian baru saya ternampak. Rupa-rupanya saya yang tak perasan kerana waktu yang tertera di gambar menunjukkan dia telah muncul sejak jam 9 malam... kalau tak salah di kiri itu adalah adiknya yang datang menemani.

Melihat Rozita, tiba-tiba teringat seorang lagi rakan lama dari SMSJ iaitu Mat Niza. Niza tidak datang dan saya tidak pernah melihatnya sejak tahun 1987. Tetapi saya rasa mesti dia seronok kalau ada kerana setahu saya dia memang suka menyakat Rozita, hehe! :]




Selain melayan kawan-kawan yang sudah menghampiri umur 40 tahun, seronok juga melayan anak-anak. Ada yang sudah memiliki anak berumur 15 tahun sedangkan anak kandung sulung saya pula baru berumur 7 tahun. Kawin lambat woo... terlajak enjoy. Seperti kata Ella, "are you enjoys?" sambil meliuk-liukkan kepala, manja. Ella and the boys yek, bukan Abu Bakar Ela yang rambutnya macam Temenggung Jugah anak Barieng tu...



Sebagai penutup, ini ada satu gambar di ceruk di mana paling ramai kawan-kawan berkumpul. Saya sempat juga bercerita lama dengan mereka, antara menyelit-nyelit di gazebo 'memekakkan' telinga orang-ramai dengan alunan lagu-lagu rock kapak tahun 1980an. Pada awalnya saya banyak bercerita tentang pencarian salasilah, sejarah Melayu yang tersembunyi dan kaitan Tanah Melayu dengan peristiwa akhir zaman. Tapi semakin larut malam, kami beralih arah ke perkara-perkara yang berlaku zaman sekolah dahulu terutama selepas saya dibuang keluar.

Rupa-rupanya tidak lama selepas itu berlaku satu peristiwa yang menyebabkan tidak kurang 12 orang pelajar batch kami digantung sekolah dan 1-2, mungkin lebih dibuang terus. Terkeluar nama seorang pelajar junior berbangsa India yang kami semua suka sakat disebabkan gelagatnya yang sering mengada-ngada, selain perutnya yang teramat gendut, hehe! Disebabkan dia mengadulah ramai kemudian dihukum keras. Kata Taha, itulah asal-usul Hindraf. Walaupun kami cuma bergurau, pada mamat India tersebut perbuatan kami mungkin kelihatan seperti penindasan ala Apartheid. Lek eleh!


p/s: Ini adalah artikel ke 500 di blogspot ini. Selamat malam! :]

3 ulasan:

lila1970 berkata...

wei..pengkor. ko tak kenal aku heh.
gambar paling atas yang kiri tu rahila hisham. aku pernah sekelas dengan ko - 4M2. sampai hati..ko kata aku bukan smsj. aku memang datang sorang jek...hubby tak ikut. sodihnye...uhuk uhuk uhuk!

Radzi Sapiee berkata...

Le... Rahila ke? Alamak sori le? OK, saya buat pembetulan. (Tak suka cakap engko aku ngan pompuan daaa...)

lila1970 berkata...

ooo..tumpang lalu..SAYA tumpang lalu....padanlah awak selamba..jek hari tu...lain kali tanye lerr...eeeeEEEE geram btol, si amoi pulak tak letak my name in the list. MUAHAHAHHAHAHHHHHHHH!