Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Ogos 26, 2010

Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Empayar Khalifah Sharif yang sebenar?

Assalamualaikum semua. Sempena malam 17 Ramadhan ini juga biar ditambah lagi satu cerita Muar. Bersambung dari Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Tinggalan Aceh di hulu Muar.... Mari! :]



Pagi Ahad 15 Ogos 2010 bersamaan hari ke-5 kita berpuasa, saya, isteri dan anak pun sedia berjalan lagi.


Sasaran awal kami terletak dekat dalam kampung ibu juga...


Mula-mula ziarah kubur...


Al-Fatihah untuk Hajah Sariyah moyang saya di sebelah ibu yang berdarah Jawa.



Kemudian baru kami menuju ke sasaran, sebuah bukit kecil bernama Bukit Treh.




Seperti dalam kisah lagenda Si Tanggang, Bukit Treh juga katanya terbentuk akibat sumpahan seorang ibu yang kecewa anaknya tidak mahu mengakuinya sebagai ibu. Kapal yang dinaiki anak itu disumpah menjadi batu. Pada kaki bukit terdapat sebuah makam misteri. Lihat artikel Makam seorang puteri di Bukit Treh? (Tomb of a princess at Bukit Treh) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).





Walaupun bulan puasa kami begitu bersemangat untuk naik ke atas bukit. Isteri saya terasa begitu teruja... dia pertama kali sampai dan ada sesuatu yang boleh dirungkai di sini, terasa kuat melibatkan dirinya, bukan setakat diri saya sahaja...




Setelah sedikit berpenat-lelah, terpaksa pula mengelak halangan seperti pokok tumbang, kami pun sampai ke atas. Lihat artikel Climbing Bukit Treh with the wife and baby di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Perhatikan bagaimana kami mengelak pokok tumbang yang menutup laluan...







Ketika turun saya teringat bagaimana satu pihak telah menggunakan beberapa gambar yang telah saya ambil lebih 3 tahun dahulu lalu digunakan untuk membuat dakwaan bahawa di Bukit Treh pernah berdiri istana raja kedua dari bangsa Siam yang kononnya menguasai satu empayar Islam yang bukan sahaja meliputi seluruh bumi Nusantara malah jajahannya meluas sampai ke benua Australia!

Lihat artikel Pictures in Muar 3. Lihat tinggalan tembok yang ada pada gambar 4, 5 dan 7. Gambar-gambar itulah yang didakwa oleh pihak tersebut dalam blogspot mereka sebagai bekas tinggalan istana raja lama bangsa Siam mereka yang kononnya wujud sekitar 1,200 tahun lalu. Perhatikan dengan teliti. Walaupun saya sendiri sering ke sana ke mari mencari kesan sejarah lama, saya tidak berani membuat dakwaan sebegitu apalagi jika bukan berdasarkan gambar yang diambil sendiri. Takut tersilap membuat jangkaan. Tinggalan tembok yang mungkin sebenarnya didirikan British awal abad ke 19 kita kata sebagai bukti tinggalan istana nenek-moyang kita abad ke 9. Kan dah jadi bahan gelak ketawa?








Merujuk balik pada Climbing Bukit Treh with the wife and baby yang merupakan artikel sokongan untuk penceritaan di sini. Ada ditunjukkan pokok tumbang yang menghalang laluan biasa. Ini memaksa kami memilih laluan lain yang sedikit ke bawah lalu terlihatlah binaan lama ini...



Apakah ia binaan buatan British untuk menyokong infrastuktur sokongan seperti paip untuk loji air yang dibina di atas Bukit Treh? Apakah ia memang satu tinggalan yang lebih lama? Seketika itu juga terbetik di hati, memang dahulu pernah berdiri sebuah istana raja di Bukit Treh, memang sekitar 1,200 tahun lalu.




Jadi apakah dakwaan pihak pro-Siam itu benar? Hati saya menjawab ia separuh benar. Sebelum itu biar disebut. Semasa meletakkan link untuk artikel Pictures in Muar 3 pada gambar yang menunjukkan tangga turun dari puncak Bukit Treh baru saya teringat... gambar-gambar dalam artikel yang dibuat lebih 3 tahun lalu ini sebenarnya diatur untuk kegunaan seorang sahabat agar dapat digabungkan dengan artikel terbaru saya untuk sebuah akhbar tabloid bernama Kencana.

Sayangnya artikel tersebut tidak dapat menemui pembaca apabila Kencana menghadapi masalah. Yang sempat keluar adalah artikel sebelumnya, boleh dilihat pada posting bertajuk Jalan-jalan Perak sebelah barat : Atlantis Gangganegara? dengan isi asal tanpa disunting dipersembahkan di Laksamana pulang ke Perak: Menyusuri cerita lama Muar. Namun saya ada meletakkan tulisan yang tidak sempat keluar di Kencana itu pada artikel Laksamana pulang ke Perak: Kota Portugis, Si Tanggang dan Raja Temenggung Muar . Bacalah, Insyaallah akan membuka minda bagaimana Muar juga menjadi satu titik untuk mengembangkan perjuangan Islam akhir zaman... :]





Selepas Bukit Treh saya pergi ke satu kawasan berhampiran kuala Sungai Muar.

Selain merehatkan minda melihat monyet-monyet hutan kayu bakau yang ada, saya mahu menjejakkan kaki untuk mendapatkan gerak rasa seterusnya. Lihat Monkeying around in Muar.


Saya pun pergi ke satu bahagian lain yang dekat dengan kuala Sungai Muar...



Perhatikan pada hujung bumbung bangunan, sebuah jeti sebenarnya. Lihat bentuk yang saya suka sebut sebagai lidah tergantung atau terjulur, bentuk yang secara rasmi disebut dalam pengajian senireka lama sebagai motif papan kepala cicak.

Dalam sejumlah artikel lama di blogspot ini juga blogspots saya yang lain sudah disebut bagaimana bentuk ukiran ini biasa terdapat pada rumah-rumah lama di Perak juga sebahagian Kedah dan Pulau Pinang. Tetapi ia bukan bentuk yang biasa dipakai di Muar juga di bahagian lain selatan Semenanjung. Jadi mengapakah jeti di kuala sungai Muar ini memakai bentuk ini? Walhal sepanjang membesar di Muar, sejak dilahirkan hinggalah umur 18 apabila betul-betul meninggalkan Muar (saya pernah bersekolah asrama penuh di Kluang sejak berumur 13 tapi belum boleh dikira meninggalkan Muar), sepanjang sering mengembara ke sana ke mari sehingga hampir masuk umur 40 tahun kini (kalau ikut kalender Islam, saya sudah pun berumur 40 sejak 27 Ramadhan tahun lepas) di jeti ini sahaja terdapat bentuk lidah tergantung. Kenapa? Adakah ia sekadar dibuat suka-suka atau menjadi tanda?



Adalah menjadi kepercayaan peribadi saya bahawa bentuk lidah tergantung ini berasal dari Aceh lama. Peliknya, setelah 4 kali ke Aceh baru saya terjumpa ia dipakai di sana, itupun pada satu tempat sahaja lalu saya pun menulis artikel Dah jumpa dah di Aceh! Bentuk "lidah terjulur" yang mengaitkannya dengan Perak.... Seminggu kemudian saya mendapatkan gerak baru dalam mengupas asal-usul bentuk ini. Dengan pertolongan seorang rakan yang lebih arif meninjau melalui alam ghaib saya pun dapat memutuskan sedikit sebanyak keadaan. Artikel Kepala naga Merong Mahawangsa dan legasi Saidina Salman Al-Farisi, satu petanda daripada era lebih 1,200 tahun lalu? pun ditulis awal Mac.





OK. Di sini saya ingin melepaskan sesuatu. Adapun di antara negeri-negeri yang ada di Malaysia, cuma Terengganu sahaja yang rumah tradisionalnya rata-rata memakai satu jenis ukiran yang dipanggil buah potong. Ukiran berbentuk batang dengan hujung tajam menunjuk ke atas ini diletak pada hujung atas bumbung iaitu pada bucu atas bentuk V terbalik bumbung. Dalam pengajian senireka saya difahamkan ia dipanggil kayu buton. Namun saya dapati rumah-rumah tradisional Muar juga rata-rata memiliki bentuk buah potong yang sama. Apakah kena-mengena Muar dengan Terengganu? Apakah ada cerita lama yang selama ini terpendam?


Berbalik pada bentuk lidah terjulur pula. Seperti di Muar, ia bukan bentuk yang boleh didapati di Terengganu. Namun seperti jeti di kuala Sungai Muar yang dibina dalam tempoh 10 tahun kebelakangan kalau tak salah ingatan, ada satu sahaja tempat di Terengganu di mana saya pernah terjumpa bentuk lidah terjulur. Peliknya ia ada pada banglo-banglo baru yang dibina berdekatan Masjid Kristal Wan Man. Lihat artikel Perjalanan ke Pantai Timur bulan Ramadhan - Menyelesaikan 'bil tertunggak' bagi sekitar Kuala Terengganu... dan fikirkan kenapa...





OK, saya tidak boleh menulis panjang lagi. Selepas ini saya harus bersiap untuk memandu jauh ke utara. Walaupun informasi di bawah menyebut artikel ini ditulis jam 11:37 malam, itu cuma waktu penulisan dibuka. Ketika menulis ayat ini sudah jam 1:43 pagi.


Biar disebut semasa turun dari Bukit Treh saya mendapat jawaban di hati bahawa kewujudan sebuah empayar Islam besar di Nusantara yang diterajui para Sharif berketurunan Nabi itu benar... sangatlah benar. Namun ia tidaklah seperti disebut pihak yang taksub dengan teori Siam Islam. Kemungkinan besar mereka dan nenek-moyang mereka tahu akan kewujudan empayar tersebut. Tetapi disebabkan ingin sangat menaikkan kaum keluarga sendiri sebagai peneraju empayar konon mereka telah tersilap tafsir, atau sengaja membuat salah tafsir lalu segala rujukan yang ada jadi berbelit-belit untuk menyokong teori sendiri.


Di atas adalah gambar satelit sekitar bandar Muar dilihat dengan program Google Earth. Perhatikan mana kedudukan jeti juga Bukit Treh...





Ini adalah gambar yang sama setelah dibuat sedikit pengubah-suaian. Berpandukan pada cerita bahawa kapal yang disumpah menjadi batu (sehingga timbul Bukit Treh) itu sedang berlabuh di laut lepas berdekatan pantai, saya membuat anggaran beginilah rupa-bentuk geografi Muar ketika sumpah berlaku. Cuma saya tidak melebarkan Sungai Muar yang sepatutnya lebih lebar kerana tidak pasti bagaimanakah alirannya waktu itu. Lebih elok kita mengaku tak tahu daripada berlagak pandai, tahu ilmu yang 'mutlak', 'pewaris takhta mutlak' dan sebagainya... takut nanti jadi bahan ketawa dan kita pula tidak dipercayai orang lagi apabila ternyata apa yang kita yakin sangat itu menyimpang akhirnya.


Ini bukanlah bermakna kita tidak boleh mengemukakan pendapat mahupun teori. Tetapi lebih elok dan sopan jika kita menggunakan kata-kata yang merendah diri misalnya : "Pada pendapat saya beginilah rupa kerajaan lama itu..." atau "menurut wasiat keluarga kami orang inilah waris terbaik tetapi itu dari pihak kami... pihak lain mungkin tidak bersetuju". Jangan mudah menggunakan perkataan 'mutlak' kerana tiada yang 'mutlak' selain Allah Ta'ala. Janganlah kita memakai pakaian kebesaran Allah. Tiada yang layak merasa sombong kecuali Dia sahaja...




Hikayat Malim Dewa juga Hikayat Malim Deman ada menyebut tentang kedatangan Malim Dewa dari Aceh ke Muar di satu zaman di mana "Muar belum bernama Muar, Muar bernama Teluk Dalam." Jika gerak rasa saya betul bahawa di Bukit Treh itu pernah berdiri sebuah istana ketika Malim Deman anakanda kepada Malim Dewa itu wujud maka seharusnya muka-bumi Muar telah berubah dengan air surut sehingga Bukit Treh terletak sedikit jauh dari laut. Sekali lagi saya tidak berani mengubah bentuk Sungai Muar yang seharusnya lebih besar kerana tidak tahu bagaimanakah aliran sebenarnya zaman itu. Kalau tahu mungkin dapat menjawab kenapa ada peta-peta lama menunjukkan Sungai Muar terus sahaja bersambung dengan Sungai Pahang, bukan seperti kemudian di mana kapal yang masuk dari Pantai Barat boleh ke Pantai Timur melalui Sungai Muar tetapi harus masuk dahulu ke Sungai Jempol kemudian ditarik atas darat sejauh lebih kurang 300 meter sebelum masuk air balik di Sungai Serting untuk pergi ke Sungai Pahang, laluan yang dipanggil sebagai Jalan Penarikan. Lihat artikel Kembara terbaru ke Pantai Timur... Sesi dibuka dengan menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan! dan Sambungan cerita "Menyusuri Jalan Penarikan di Negeri Sembilan!"... Menyusuri juga makna sebuah mimpi lebih 10 tahun lalu dan kehadiran hantu Siam? yang dibuat lebih 2 tahun lalu.


Untuk artikel akan datang Insyaallah akan saya cuba kupas siapakah Khalifah Sharif yang sebenar memerintah empayar Islam besar di Nusantara sambil memecah persoalan bagaimana pihak pro Siam boleh tersasar samada sengaja atau tidak ketika meneliti persoalan ini. Seharusnya nama Sharif itu menunjukkan si pemakainya itu berketurunan Nabi Muhammad SAW daripada nasab Saidina Hassan. Keturunannya harus bersambung lelaki atas lelaki (patrilineal) hingga ke cucu sulung Rasulullah SAW yang pernah menjadi khalifah ke-5 umat Islam seluruh dunia itu kerana tidak pantas dan tidak diterima dalam hukum nasab Ahlul Bait bahawa seorang lelaki yang ibunya berketurunan Nabi tapi ayahnya bukan terus memakai gelaran Sharif mahupun Sayyid dan itulah petunjuk awal yang paling terang agar kita tidak termasuk dalam golongan yang mengada-adakan cerita mahupun suka membuat dakwaan palsu.


Oh. Sebagai persediaan kepada apa yang akan dipersembahkan akan datang sila baca-baca artikel-artikel lalu ini...


KeSultanan Perlak: Bermulanya sebuah cerita

Akhirnya... Membuka misteri identiti Nakhoda Khalifah!

Petunjuk baru tentang kerajaan lama di Putrajaya?


Sekian! :]




Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Melihat warisan Tun Sri Lanang

Malam ini sudah masuk 17 Ramadhan tarikh yang disebut ramai sebagai Nuzul Quran iaitu hari pertama turunnya wahyu yang membentuk ayat-ayat Al-Quran. Namun saya ada terbaca ada pihak berpendapat ayat-ayat pertama Al-Quran iaitu dari Surah Al Alaq (Iqraq... bacalah...) diturunkan kepada Rasulullah SAW pada malam Lailatul Qadar iaitu pada salah satu malam ganjil 10 hari terakhir bulam Ramadhan. Ada yang menambah ini berlaku pada 27 Ramadhan. Apapun kita ikut sahajalah apa yang sudah diterima umum iaitu Nuzul Quran berlaku pada 17 Ramadhan. Dengan itu juga biar disambung penceritaan dari artikel Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Ke tasik 4,000 kaki tinggi dari paras laut dan satu bab mengenai penipuan degil Batak .

Pagi Sabtu 30 Januari 2010, selepas bermalam di sebuah hotel di kota Takengon kami pun bersedia untuk menyambung perjalanan.


Kalau ikutkan mahu sahaja kami duduk lama. Maklumlah kota di ketinggian 4,000 kaki dari paras laut ini cantik dan nyaman. Lihat artikel Morning views of Takengon and Danau Laut Tawar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Namun tengahari Ahad kami harus kembali ke Malaysia dengan kapalterbang dari Banda Aceh. Perlulah mengorak langkah kerana dari Takengon untuk ke Banda Aceh pun memakan masa tidak kurang 6 jam.



Perjalanan turun terasa lebih santai. Lihat The journey down Takengon....


Kami sempat singgah di satu tempat yang kelihatan seperti kawasan burung unta atau makhluk sewaktu dengannya berkumpul.



Ia berdekatan sebuah warung makan kira-kira di tengah perjalanan turun dari pergunungan. Kelihatan Al-Rasyid didukung pemilik warung. Lihat A strange 'emu farm'....




Tidak lama kemudian sampailah kami ke bawah...





Singgah sebentar di satu kawasan dalam daerah Samalanga.






Di sinilah terdapat makam Tun Sri Lanang, Bendahara Johor yang menulis kitab "Sulalatus Salatin" atau "Sejarah Melayu". Lihat artikel Makam (Tomb of) Tun Sri Lanang di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).







Ini pula istana Ampon Sheikh Samalanga, satu jawatan raja bawahan yang pernah dipegang Tun Sri Lanang. Lihat Istana (Palace of) Ampon Sheikh Samalanga.








Tidak jauh dari situ terdapat sebuah masjid lama yang diasaskan oleh beliau. Lihat Masjid (Mosque of ) Kota Blang, Samalanga.






Di satu sisi terdapat sebuah perigi yang airnya dikatakan memiliki khasiat oleh warga tempatan. Katanya ia sudah wujud lebih lama seiring dengan sebuah makam di hadapan. Lihat Makam (Tomb of) Sheikh Abdul Jalil, Kota Blang, Samalanga .






Setelah puas berlegar di Samalanga kami pun berkejar untuk kembali ke Banda Aceh.






Sebenarnya kami ada singgah lagi di Masjid Indrapuri, lebih kurang 25 km sebelum Banda Aceh. Kemudian kami cuma lalu di pinggir bandaraya sebelum berlepas ke satu tempat lain sekitar 40 km ke timur Banda Aceh... untuk menziarahi makam seorang srikandi wanita terkenal bernama Laksamana Kemalahayati. Cerita tentangnya akan dipanjangkan lagi nanti. Buat malam ini cukuplah bercerita tentang Aceh...



Rabu, Ogos 25, 2010

Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Tinggalan Aceh di hulu Muar...

OK. Biar disambung lagi cerita-cerita Muar yang digilirkan dengan cerita-cerita Aceh. Bertitik-tolak daripada artikel Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Warisan Tuanku Gombang Malim Dewa? yang dibuat 5 hari lalu.


Puas melihat dan merenungkan keadaan di masjid, kami pun meninggalkan pekan kecil Gombang.


Destinasi seterusnya adalah sebuah pekan yang sedikit lebih besar iaitu Lenga.



Hari mulai hujan sedangkan sepanjang hari tadi terang.


Tidak lama kemudian sampailah ke Lenga.



Ke hadapan sedikit baru kelihatan pekan, pekan di simpang menuju ke Bukit Kepong.






Di hadapan simpang yang menghadap Sungai Muar, saya membelok ke kiri. Kalau ke kanan boleh menuju ke Bukit Kepong tetapi ada tempat yang ingin diziarahi...


Inilah Masjid jamek Lenga. Di hadapannya terdapat makam seorang ulamak besar yang dikenali sebagai Kiyai Sheikh Fadhil Banten. Lihat artikel Masjid jamek (Main mosque of) Lenga dan Makam (Tomb of) Sheikh Fadhil Banten di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).



Ini adalah gambar Sheikh Fadhil yang diambil dari Internet. Biar disertakan sekali satu artikel tentang beliau oleh almarhum Ustaz Wan Saghir yang pernah dimuatkan di akhbar Utusan Malaysia...

SHEIKH FADHIL BANTEN

PENYEBAR WIRID KHAUJAKAN DI JOHOR

APABILA riwayat Haji Abu Bakar bin Haji Hasan Muar tersiar dalam Ruangan Agama, Utusan Malaysia, penulis menerima panggilan daripada beberapa orang di Muar, antaranya Cikgu Haji Muhammad. Beliau menyatakan bahawa sezaman dengan ulama Muar itu ada lagi beberapa ulama yang sangat besar pengaruhnya dalam bidang kerohanian di kerajaan Johor, iaitu Syeikh Kiyai Haji Fadhil bin Haji Abu Bakar al-Banten. Daripada hasil wawancara, sebuah buku berjudul Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya, susunan Ustaz Haji Ahmad Tunggal diterbitkan oleh Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan Johor Darul Takzim, serta beberapa catatan. Maka ulama berasal dari Banten yang menaburkan baktinya di Johor dapat diperkenalkan. Beliau lahir di Banten, Jawa Barat sekitar tahun 1287 Hijrah/1870 Masihi dan meninggal dunia di Bakri, Muar, Johor pada 29 Jamadilawal 1369 Hijrah/18 Mac 1950 Masihi, dikebumikan di Batu 28 Langa, Muar.Sebelum riwayat ini diteruskan, dirasakan perlu menjelaskan nama `Banten' kerana ada orang memperkata bahawa ulama yang diceritakan ini berasal dari `Bentan'. Hal ini terjadi hanyalah kerana ada orang yang tidak dapat membezakan antara Banten dengan Bentan. Banten, kadang-kadang disebut juga dengan Bantan, kadang-kadang Bantam. Banten pada zaman dulu mempunyai kerajaan sendiri. Setelah Indonesia merdeka ia dimasukkan ke dalam Propinsi Jawa Barat dan setelah reformasi, menjadi propinsi sendiri yang dinamakan Propinsi Banten.Ada pun Bentan adalah sebuah pulau di Kepulauan Riau, yang kedua terbesar sesudah Pulau Natuna. Bentan sangat penting dalam sejarah dan geografi, sama ada zaman kerajaan Melaka mahu pun zaman pembentukan kerajaan Riau-Lingga-Johor dan Pahang dan takluknya, zaman Riau-Johor dan terakhir sekali menjadi Riau-Lingga.Ulama yang dikisahkan ini berasal dari Banten bukan dari Bentan. Banten memang ramai melahirkan ulama yang terkenal, antara yang terkenal di seluruh dunia Islam ialah Syeikh Nawawi al-Bantani yang diakui oleh dunia Islam dengan gelar Imam Nawawi ats-Tsani (Imam Nawawi yang ke-2). Sedang dari Bentan hingga kini belum diketahui nama ulamanya, yang ada hanyalah ulama Riau yang berasal dari pulau-pulau lainnya. Antara ulama Riau yang mengajar di Mekah peringkat guru pada Fadhil ialah Syeikh Ahmad bin Muhammad Yunus Lingga .

PENDIDIKAN

Selain mendapat pendidikan dari kalangan keluarga sendiri, Fadhil juga memasuki pelbagai pondok pengajian di Banten. Sekitar usia tiga puluhan, barulah beliau melanjutkan pendidikannya di Mekah. Sewaktu masih berada di Banten lagi, Fadhil telah mengenal beberapa thariqat yang berada di Banten, antaranya ialah Thariqat Qadiriyah yang tersebar di seluruh Jawa yang dibawa oleh murid-murid Syeikh Ahmad Khathib bin Abdul Ghaffar Sambas (lahir 1217 Hijrah/ 1802 Masihi, wafat 1289 Hijrah/1872 Masihi). Salah seorang khalifahnya yang paling terkenal, yang berasal dari Banten ialah Syeikh Abdul Karim al-Bantani (wafat 18 Safar 1315 Hijrah/19 Julai 1897 Masihi). Thariqat Naqsyabandiyah yang tersebar di Banten juga berasal daripada ulama Sambas tersebut melalui Syeikh Abdul Karim al-Bantani. Oleh itu dipercayai bahawa Fadhil telah ditawajjuh dengan kedua-dua thariqat tersebut oleh Syeikh Abdul Karim al-Bantani, ulama Banten yang sangat terkenal itu. Setelah berada di Mekah, Fadhil menerima pula Thariqat Tijaniyah, walau bagaimana pun tidak jelas daripada siapa beliau menerima thariqat itu. Selain belajar, di Mekah beliau membantu saudara sepupunya Hajah Halimah mengurus jemaah haji.

DATANG KE JOHOR

Penghulu Mukim Langa bernama Haji Daud sangat tertarik pada keperibadian, keilmuan dan kerohanian yang ada pada Fadhil, maka penghulu itu berusaha memujuk ulama yang berasal dari Banten ini supaya datang ke Johor. Akhirnya hasrat Daud tercapai juga. Maka dalam tahun 1915 Masihi, Fadhil Banten sampai di Johor. Beliau mengajar di Kampung Langa, Muar. Selain pelbagai ilmu Islam yang asas seperti fardu ain, Fadhil lebih menekankan Wirid Khaujakan atau Khatam Khaujakan yang sangat terkenal dalam ajaran Thariqat Qadiriyah dan Thariqat Naqsyabandiyah.Fadhil melebarkan sayap dakwahnya bukan hanya di Kampung Langa tetapi juga termasuk dalam Bandar Maharani (Muar), Bakri, Bukit Kepong dan tempat-tempat lainnya. Pendek kata banyak surau dan masjid yang menjadi tempat beliau mengajar. Ajaran beliau dapat diterima oleh semua pihak termasuk Sultan Johor.

SULTAN JOHOR PERLU PERTOLONGAN

Perang dunia kedua meletus antara tahun 1939 hingga tahun 1945. Dalam masa darurat itulah Sultan Ibrahim, Sultan Johor merasa perlu menyelamatkan Kerajaan Johor, termasuk diri peribadi dan keluarganya dengan apa cara sekali pun. Atas nasihat beberapa insan yang arif, baginda mendekati seorang ulama sufi yang sangat mustajab doanya. Ulama yang dimaksudkan Syeikh Fadhil. Beliau tidak perlu didatangkan dari luar kerana beliau memang telah bermustautin di Johor. Baginda menitahkan Datuk Othman Buang, Pegawai Daerah Muar ketika itu untuk mencari dan menjemput ulama sufi itu datang ke istana baginda. Hajat Sultan Ibrahim itu dipersetujui oleh Syeikh Fadhil, namun walaupun sultan telah menyediakan sebuah rumah dekat dengan istana di Pasir Pelangi tetapi beliau lebih suka tinggal di Masjid Pasir Pelangi. Pada waktu malam beliau hadir di sebelah bilik peraduan Sultan Ibrahim membaca wirid untuk menjaga keselamatan sultan. Walau bagaimana pun untuk lebih mudah melakukan pelbagai amalan wirid dan munajat kepada Allah, beliau memilih masjid yang lebih banyak berkatnya dari rumah. Oleh itu Fadhil lebih banyak melakukannya di dalam masjid.

Akhirnya Sultan Ibrahim memperoleh ketenangan jiwa kerana keberkesanan dan keberkatan doa Syeikh Fadhil. Selanjutnya perang dunia kedua selesai dan baginda memberikan anugerah kepada ulama sufi tersebut. Ustaz Haji Ahmad Tunggal dalam bukunya menyebut, ``Sultan telah menganugerahkan pangkat kepada Haji Fadhil, iaitu ia dilantik sebagai Mufti Peribadi Sultan. Jawatan ini berbeza dengan Mufti Kerajaan. Mufti Peribadi adalah bertanggungjawab kepada sultan. Ia memberi nasihat dan fatwa jika dikehendaki oleh sultan.''Selain anugerah yang berupa kedudukan itu, Sultan Ibrahim juga membiayai Fadhil dan isterinya menunaikan ibadah haji, dan memberikan hadiah-hadiah yang tidak terkira besar dan banyaknya. Sumbangan yang tiada terhingga besarnya kepada Sultan Ibrahim ialah beliau telah membuka pintu kebebasan seluas-luasnya kepada Kiyai Syeikh Fadhil untuk menubuhkan kumpulan-kumpulan Wirid Khaujakan di seluruh Kerajaan Johor tanpa sebarang halangan. Berdasarkan tulisan Ustaz Haji Ahmad Tunggal, peringkat awal pembentukan kumpulan tersebut di Pontian diketuai oleh Haji Ahmad Syah. Di Batu Pahat oleh Kiyai Saleh. Di Muar oleh Haji Abdul Majid dan di Mersing oleh Haji Siraj bin Marzuki.

KETURUNAN DAN MURID

Daripada isteri yang pertama, Syeikh Fadhil memperoleh empat orang anak; seorang lelaki dan tiga perempuan. Anak lelakinya ialah Orang Kaya Penghulu Haji Abdul Hamid. Setelah isteri pertamanya meninggal dunia, beliau pindah ke Bandar Muar dan berkahwin lagi dengan seorang janda beranak dua. Kedua-duanya ialah Haji Othman bin Haji Azhari dan Haji Ali bin Haji Azhari yang meneruskan perjuangan Syeikh Fadhil. Antara murid Syeikh Fadhil ialah Sahibus Samahah Haji Ahmad Awang yang pernah menjadi Mufti Kerajaan Johor. Murid dan anak tirinya, Haji Othman Azhari, dalam buku Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya, pada tahun 1994 adalah sebagai Yang Dipertua Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan, dan ramai lagi. Daripada buku Amalan Wirid Khaujakan dan Huraiannya oleh Ustaz Ahmad Tunggal yang memperoleh pendidikan di Universiti Al-Azhar, Mesir itu banyak perkara yang dapat kita ketahui. Antaranya bahawa terasasnya Badan Kebajikan Jamaah Khaujakan yang sangat meluas di seluruh Johor adalah bermula daripada Syeikh Fadhil. Amalan Wirid Khaujakan masih subur dan berkesinambungan di Johor seperti juga di beberapa tempat lain di seluruh dunia Islam.Pada pandangan penulis, walaupun ada golongan anti amalan sufi yang menuduh bahawa orang-orang sufi mengamalkan perkara-perkara bidaah dan khurafat, tuduhan melulu seperti itu tidak berasas sama sekali kerana Wirid Khaujakan dan beberapa amalan golongan sufi selainnya juga bersumberkan al- Quran dan as-sunah. Mereka yang beramal dengannya bukan terdiri daripada golongan awam saja tetapi juga termasuk ulama-ulama besar terkenal yang mampu membahas al-Quran dan hadis. Ia bukan diamalkan oleh orang-orang di dunia Melayu sahaja tetapi juga di tempat-tempat dalam belahan dunia. Penulis tidak sependapat dengan beberapa pandangan yang menuduh bahawa apabila beramal mengikut sufi mengakibatkan ketinggalan dalam membina kemajuan duniawi, kerana ternyata tidak sedikit golongan sufi yang menghasilkan karya, mencetuskan pemikiran yang bernas maju, menghasilkan sesuatu pemikiran baru pada setiap zaman dan lain-lain. Kebijakan Sultan Ibrahim yang memahami keadaan zaman darurat menghadapi huru-hara perang dunia kedua yang sukar diatasi dalam bentuk zahiri semata-mata, sehingga baginda memerlukan insan takwa seperti Syeikh Fadhil, patut dicontohi oleh pemimpin-pemimpin kita masa kini dan zaman-zaman yang akan datang. Setelah kita mengetahui dalam dunia sekarang bahawa nyawa seolah-olah tiada harganya, situasi dunia yang tiada ketentuannya, termasuk dunia Melayu juga, maka patutlah umat Islam Melayu memperbanyak zikir, wirid, selawat dan lain-lain sejenisnya demi kebaikan dan ketahanan diri Muslimin dan dunia Melayu sejagat.


OK. Biar diberitahu bahawa tempat bernama Langa yang disebut dalam artikel merujuk kepada Lenga. Saya tak tahu atas alasan apa Ustaz Wan Saghir menyebutnya sebagai Langa. Yang pasti, tempat yang dimaksudkan adalah Lenga di mana masih ada makam Sheikh Fadhil sebagai bukti. Daripada maklumat yang diberi, dapatlah dilihat bahawa ilmu selempang merah yang amat terkenal akibat dipakai Kiyai Salleh ketika menentang komunis adalah diambil dari Sheikh Fadhil ini! Hebat tak hebat, sebab itulah Sheikh Fadhil dicari oleh Sultan Ibrahim untuk menjamin keselamatan Johor.

Satu perkara lagi ingin ditambah. Menurut sumber-sumber tertentu, Sheikh Fadhil berasal dari keturunan Sunan Gunung Jati atau Sharif Hidayatullah. Sharif Hidayatullah pula berasal dari Pasai di Aceh, satu fakta yang cuba dinafikan pihak pro dan taksub Jawa kerana tidak mahu mengakui pengaruh kuat Aceh dalam mengIslamkan Jawa, apalagi jika Wali Songo yang amat dibangga-banggakan mereka ada kena-mengena dengan mana-mana kerajaan di Aceh. Lalu Sunan Gunung Jati yang memiliki banyak nama dan gelaran telah dipecahkan identiti dengan satu nama panggilannya Fatahillah dikatakan milik orang lain. Sunan Gunung Jati dikatakan raja sementara Fatahillah dikatakan panglima perang ataupun laksamana di bawah perintahnya. Terus disebut Sunan atau Sharif Hidayatullah itu memang asal Jawa, Fatahillah itulah yang dari Pasai. Namun peliknya, di makam Sunan Gunung Jati sendiri (saya belum pernah sampai tetapi gambar papan maklumat ada ditunjuk orang) ada disebut raja-raja Cirebon dan Banten berasal dari keturunan Fatahillah (disebut juga sebagai Tubagus Pasai, orang ternama dari Pasai) sementara pada catatan di lain tempat, raja-raja ini disebut sebagai anak cucu Sharif Hidayatullah!

Perkara ini sebenarnya sama dengan beberapa kes di Aceh dan Perak di mana beberapa orang raja ada memakai identiti berbeza ketika memerintah dalam istana berbanding ketika keluar memimpin angkatan perang. Perkara ini diketahui sesetengah orang tetapi atas sebab tertentu dirahsiakan sehingga raja dan laksamana dikatakan orang berbeza lalu muncul dua salasilah berlainan walhal ia merujuk kepada orang-orang yang sama. Apapun cukuplah disebut bahawa Sheikh Fadhil yang dimakamkan di Lenga berketurunan Pasai. Dengan itu kita beralih ke satu tanah perkuburan 300 meter dari Masjid jamek Lenga.


Tanah perkuburan ini menempatkan makam Sheikh Abdullah Sabihu yang dikatakan datang dari Pasai sekitar 150-200 tahun lalu untuk berdakwah. Saya telah lupa butiran... namun pernah terbaca, Sheikh Abdullah inilah yang membuka Lenga lalu dikenali sebagai Moyang Lenga.

Saya sudah lupa jika Sheikh Abdullah meninggalkan keturunan. Rasanya mungkin tidak belah laki-laki, mungkin beliau bermenantukan anak muridnya yang saya sudah lupa nama. Saya cuba ingat ya melalui apa yang tergapai ketika menulis ini semua. Mungkin ada di luar sana yang boleh menambah. Saya cuma ingat Sheikh Abdullah Sabihu ini memiliki seorang atau dua anak murid berketurunan bangsawan yang kemudian diangkat menjadi pemimpin. Besar kemungkinan Penghulu Daud yang disebut Ustaz Saghir berjaya menjemput Sheikh Fadhil datang ke Muar adalah dari keturunan bangsawan yang dimaksudkan. Lihat artikel Makam (Tomb of) Sheikh Abdullah Sabihu.


Anak dan isteri sedia menunggu saya keluar dari makam. Kalau ikut rancangan asal kami mahu terus ke Bukit Kepong yang terletak cuma lagi 10 km gitu lebih ke hulu. Dari sana kami mahu ke Pengkalan Kota, sebuah kampung lagi 3 km perjalanan, pernah menjadi pusat pemerintahan Raja-raja Temenggung Muar, pemerintah jajahan takluk negeri Muar (ya, Muar dahulu adalah sebuah negeri yang bebas dari Johor namun di bawah naungan empayar Johor-Riau) yang pernah meliputi jajahan takluk Muar. Namun kami juga sudah agak penat, maklumlah ketika itu hari Sabtu baru hari ke 4 berpuasa bulan Ramadhan.

Lagipun ketika itu sudah hampir jam 5 petang sedangkan jam 6 petang kami dijadualkan untuk menghadiri majlis tahlil arwah di rumah saudara di Kampung Temiang, kampung ibu yang terletak sekitar 45 km dari Lenga. Isteri pula menambah bukankah kami sudah pergi ke Bukit Kepong dan Pengkalan Kota menziarahi makam yang ada sekitar bulan Julai ataupun Ogos tahun 2009? Saya pun sudah ingat-ingat lupa. Tapi saya tahu ketika itu kami pergi hingga ke Kampung Lubuk Batu di Segamat di mana terdapat sejumlah lagi makam Raja Temenggung Muar dan keluarga.

Oh, untuk makluman, Raja Temenggung Muar adalah satu lagi bukti warisan Aceh di Muar. Ini kerana menurut naskah Salasilah Temenggung Muar ia adalah jawatan yang terwujud apabila seorang bernama Sayyid Zainal Abidin dari Aceh mengahwini seorang puteri di Kota Tinggi lalu mendapat anak dikenali sebagai Maharaja Seri Diraja yang mengahwini seorang puteri di Muar. Maharaja Diraja mendapat tiga orang anak, yang sulung Sayyid Jaafar memerintah Muar apabila jajahan takluk ini diserahkan oleh seorang Sultan yang memerintah empayar Johor-Riau sebagai 'maskahwin' kerana mengahwini adinda Sayyid Jaafar iaitu Puteri Bakal. Anak yang tengah menjadi Bendahara Johor yang dikenali sebagai Bendahara Padang Saujana di mana, anak-anaknya bakal menjadi Sultan empayar Johor-Riau juga Sultan Terengganu. Dari keturunan merekalah muncul Sultan-sultan Terengganu, Johor dan Pahang abad ke 18 hingga sekarang.

Sayyid Jaafar pula menurunkan Raja-raja Temenggung Muar yang terus memerintah sehingga penghujung abad ke 19 gitu. Mereka banyak berpusat di kawasan tepian Sungai Muar di sekitar Pagoh hingga ke Pengkalan Kota dan Bukit Kepong. Walaupun ulu Sungai Muar terletak lebih 280 km dari kuala iaitu di Negeri Sembilan, kawasan-kawasan ini tetap boleh dikira sebagai hulu Muar apalagi ia memang terletak di hulu daerah Muar menurut sempadan sekarang.

Ya, sekitar sebulan selepas balik dari Aceh Jun 2009, saya dan isteri ada kembali ke Muar kemudian bermandi-manda dengan keluarga yang lain di air terjun Gunung Ledang. Kemudian saya dan isteri yang ketika itu sarat mengandung pergi menziarahi makam dan warisan Raja Temenggung Muar di Pengkalan Kota, seterusnya ke Bukit Kepong masuk ke Segamat menziarahi makam Raja Temenggung yang lain di Lubuk Batu.


Perjalanan tahun lepas yang membawa dari Bukit Kepong ke Segamat itu diteruskan hingga ke Felda Jelai di Negeri Sembilan. Malah kami sempat ke Bahau di mana isteri pertama kali melihat pertemuan Sungai Muar dengan Sungai Jempol, sebahagian dari Jalan Penarikan sebelum ke Seremban terus ke Lembah Klang untuk kembali ke rumah kami atas dari Rawang. Namun seperti beberapa perjalanan yang lain ia tidak pernah diceritakan di mana-mana blogspots saya. Untuk makluman bukan semua pengembaraan yang kami buat ada diceritakan kepada umum, apalagi perjalanan lama saya seorang diri yang antaranya harus dirahsiakan. Tapi saya menyebutnya di sini hari ini kerana ia boleh dikatakan menyambung perjalanan "Menjejak Dinasti Al-Kamil di Muar" yang harus dihentikan di Lenga, apalagi ia adalah kali pertama isteri sampai ke kawasan-kawasan sekitar hulu Muar sebelum Bukit Kepong ini.

Oh... siri "Menjejak Dinasti Al-Kamil di Muar" belum tamat. Esoknya perjalanan disambung tetapi lebih dekat di sekitar bandar Muar. Biar diberitahu bahawa ada pihak menyebut Raja Temenggung Saleh yang makamnya di Pengkalan Kota datang ke Muar bersama rombongan Gombang Malim Dewa sedangkan saya sudah menyebut semakin lama semakin yakin bahawa Malim Dewa itulah Sultan Muhammad Al-Kamil. Ketepikan dahulu faktor perbezaan waktu Temenggung Saleh hidup abad ke 18-19 dengan Sultan Muhammad Al-Kamil yang dikatakan datang ke Muar penghujung abad ke 13. Mungkin ada kesilapan dalam menafsir keadaan, yang pasti mereka semua berkaitan dengan Aceh.

Di atas adalah gambar ketika singgah di sebuah ladang herba, katanya yang terbesar di Asia. Letaknya berdekatan Pagoh, dalam perjalanan menghala ke kembali ke bandar Muar. Lihat artikel The spice restaurant near Pagoh di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Lebih dua tahun lalu pula saya pernah membuat satu perjalanan dari Segamat ke Muar di mana saya mula mengenali kaitan Malim Dewa dengan Sultan Muhammad Al-Kamil. Elok juga disusuri balik apa yang sudah ditulis dalam artikel-artikel ini...


Dari Segamat kembali ke Muar... Peristiwa Bukit Kepong...

Dari Segamat kembali ke Muar... Apa ada dari Lenga ke Pagoh?

Masjid (mosque of) Kampung Gombang, Muar...

Dari Segamat kembali ke Muar... Berakhirlah satu episod pengembaraan...


Oh. Tadi semasa cuba mengumpul maklumat lama untuk dikaitkan dengan artikel ini, saya telah membuat search menggunakan keywords "Pengkalan Kota Muar". Peliknya results atau keputusan yang dapat menunjuk pada artikel Jalan-jalan Perak sebelah barat : Makam Puteri Bunian, jejak kegemilangan Beruas Gangganegara, tiada langsung mengenai Muar. Kelihatan ada satu macam petunjuk timbul untuk mengaitkan Beruas Gangganegara dengan Muar. Sebagai peringatan, sumber tempatan di Beruas ada menyebut Sultan Malikul Mansur adalah orang yang membuka Beruas sedangkan baginda adalah cucu kepada Sultan Malikus Salih pengasas kerajaan Samudera dan Pasai. Sumber Batak pula menyebut Sultan Malikul Mansur pernah datang ke Muar lalu berkahwin dengan Puteri Nur Alam Kumalasari, anakanda kepada Sultan Muhammad Al-Kamil.

Namun perlu ditegaskan, walaupun saya merujuk kepada sumber Batak dalam menjejaki hal ini, ia tidak bermakna saya menerima dakwaan Batak bahawa Sultan Malikul Mansur adalah dari keturunan mereka. Perkara ini sudah diulas panjang-lebar dalam artikel Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Ke tasik 4,000 kaki tinggi dari paras laut dan satu bab mengenai penipuan degil Batak yang dibuat malam tadi. Dengan itu cukuplah saya bercerita buat masa ini. :]


Selasa, Ogos 24, 2010

Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Ke tasik 4,000 kaki tinggi dari paras laut dan satu bab mengenai penipuan degil Batak

Assalamualaikum semua. Malam ini sudah masuk 15 Ramadhan, masuk setengah bulan kita berpuasa. Pada tarikh ini lahirlah Saidina Hassan, cucu sulung Nabi Muhammad SAW ke mukabumi. Maka biar disambung penceritaan dari artikel Petualangan Al-Rasyid ke Aceh : Menjejak kegemilangan Samudera-Pasai ... disambung dengan santai kerana itulah keadaan yang berlaku ketika itu...

Apa yang berlaku, selepas menziarahi makam-makam di tapak pusat kerajaan Samudera-Pasai Jumaat 29 Januari 2010, kami pun mengorak langkah kembali ke Banda Aceh. Sejurus meninggalkan tapak kami mendapat panggilan telefon daripada Kak Ann, orang yang pernah menaja perjalanan dan penginapan saya dan isteri di Aceh Jun 2009. Lihat Koleksi cerita perjalanan Aceh yang lebih teratur....


Kak Ann yang ketika itu sedang berada di satu tempat tinggi mahu berjumpa lalu meminta kami ke sana. Kami pula memang teringin untuk ke tempat yang dimaksudkan, cuma jadual padat menyebabkan kami menyimpan hajat, mungkin akan ke sana untuk lawatan yang lain. Memandangkan Kak Ann sudah pun mengajak elok juga kami pergi. Di atas adalah klip video ringkas perjalanan naik pergunungan. Lihat juga artikel The road uphill to an Aceh highland... di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Isteri tersenyum lebar apabila saya bersetuju untuk naik. Maklumlah, hajat untuk ke tempat itu sudah tersimpan lama sejak terlihatnya dari atas kapalterbang ketika ke Aceh Jun 2009. Al-Rasyid pula tak tahu apa-apa. Ketika kami ke Aceh dahulu, dia masih 6 bulan dalam perut ibu...

Dipendekkan cerita kami pun sampai ke tempat yang dimaksudkan...



Lihat video klip untuk mendapatkan gambaran...


Cukuplah disebut keadaan cukup nyaman. Maklumlah, tasik yang ada terletak pada ketinggian sekitar 4,060 kaki dari paras laut, lebih tinggi dari puncak Gunung Jerai di Kedah, lebih 1,000 kaki tinggi dari Danau Toba yang lebih terkenal. Lihat Enter Takengon and the highland fresh water lake Danau Laut Tawar.

Beginilah keadaan tasik dilihat dari atas kapalterbang lebih setahun lalu. Lihat The flight to Aceh.... Dalam perjalanan pergi dan balik ke Aceh penghujung Januari 2010 juga perjalanan seterusnya penghujung Februari tasik tidak dapat dilihat kerana diliputi awan tebal.
Oh, merujuk pada apa yang telah diperkatakan di ruangan komen pada artikel Mencari jejak Dinasti Al-Kamil di Muar : Warisan Tuanku Gombang Malim Dewa?. Ini ada satu nota untuk mereka-mereka yang teringin sangat mahu membesar-besarkan legasi Batak sehingga terus mahu menganggu apa yang dipersembahkan di blogspot ini. Mula-mula biar dicopy and paste jawaban saya dalam ruangan komen sebagai reaksi kepada satu dakwaan yang dangkal, dakwaan yang bertujuan menyatakan Sultan Malikus Salih kononnya berketurunan Batak Gayo. Hmm... nampaknya mood harus beralih dari santai ke agak serius...

Bab Merah Silu dikatakan Batak Gayo... itu sebenarnya dakwaan pihak Batak yang diambil daripada buku "Pongkinangolngolan Sinambela gelar Tuanku Rao" tulisan Mangaradja Onggang Parlindungan terbitan Penerbit Tandjung Pengharapan tahun 1964. Isi buku ini telah pun disanggah Prof Hamka dalam satu seminar tahun 1960an juga dengan sebuah buku tulisannya bertajuk "Tuanku Rao : Antara fakta dan khayalan". Kata Hamka, buku Batak itu 80 % bohong dan khayalan. Namun saya ambil bab mengenai Dinasti Al-Kamil untuk difikirkan kembali kerana setakat yang saya jumpa itulah satu2 sumber yang ada menyebut tentang Sultan yang meninggalkan Bandar Khalifah ke Aceh lalu berhijrah ke Muar.

Biar ditegaskan sekali lagi, dakwaan bahawa Merah Silu kononnya adalah keturunan Batak Gayo adalah bohong. Mangaraja Parlindungan sampai menyebut Merah Silu mukanya bertatu (tatoo) dan suka makan cacing. Itu adalah PEMBOHONGAN BATAK yang sangat besar, pembohongan yang didukung oleh penjajah dan pendakwa Kristian yang mahu merosakkan perpaduan Islam di Sumatera, tidak sekali2 disokong orang Batak yang Islam.

Masalahnya Batak pembohong tetap mahu merujuk pada dakwaan ini yang disebar-luas dalam blog2 pro-Batak, kononnya inilah hasil kajian ilmiah. Kenapa tak dirujuk juga kepada sumber lain seperti catatan Ibnu Batutah tentang peribadi Sultan Malikul Zahir yang merupakan anak atau cucu Sultan Malikus Saleh? Mengapa tidak merujuk pada nasab Raja-raja Perlak yang menyatakan Malikus Saleh sebagai keturunan Raja2 Perlak iaitu keturunan bangsawan Arab campur Persia?
OK. Diakui orang Batak juga memiliki tamadun yang tersendiri. Mereka sudah wujud beribu tahun di Sumatera sehingga memiliki huruf dan aksara sendiri dan pada saya dari segi ini ada persamaan dengan bangsa Bugis lalu saya terfikir, apakah mungkin Batak dan Bugis sama-sama berasal daripada warisan kerajaan Saba' milik Ratu Balqis yang pernah menguasai bumi Nusantara? Menurut orang tertentu, ketika itu bumi Nusantara ini terletak di hujung Semenanjung Arab. Sebab itu antara banyak cerita-cerita dongeng binatang seluruh dunia, setakat yang saya tahu cuma dongeng orang Melayu sahaja ada menyebut tentang Raja Sulaiman dan bagaimana baginda dijadikan rujukan apabila ada pertikaian antara binatang.
Sebab itu juga dunia Eropah, tamadun Yunani dan sebagainya pernah menyebut tentang Eden atau Garden of Eden (Taman seperti syurga di Eden) di mana terdapat pohon-pohon buahan yang rendang dengan sungai-sungai mengalir di bawahnya. Lalu mereka cuba mencarinya di hujung benua Arab sehingga timbul nama Eden atau Aden di Yemen. Namun di sana tidak terdapat mana-mana tempat dengan pohon-pohon rendang buah-buahan serta sungai-sungai mengalir. Yang ada ciri-ciri ini ialah di Alam Melayu Nusantara... akibat sesuatu yang berlaku selepas zaman Nabi Sulaiman AS, ia telah beralih ke bumi sebelah sini, satu fakta yang tentunya tidak dapat diterima pemikiran moden berdasarkan ilmu geologi dan geografi.
Apapun, saya cuma hendak menyebut bahawa ada kemungkinan bangsa Batak adalah tinggalan daripada bahagian kerajaan Saba' yang ada di Sumatera. Saya juga tidak menolak kemungkinan mereka boleh jadi satu cabang Bani Israel yang hilang ataupun The Lost Tribe dan saya tahu ada pihak yang percaya dengan ini sehingga merasakan itulah 'rahsia besar' tentang keturunan Batak. Namun ketahuilah, betapa besar pun legasi sesuatu kaum zaman dahulu, ia tidak akan dapat menandingi kedudukan Ahlul Bait anak cucu Nabi Muhammad SAW untuk akhir zaman. Baik keturunan Iskandar Zulkarnain, Nabi Sulaiman mahupun Ratu Balqis, baik Bani Israel yang pernah melahirkan ramai Rasul dan Nabi, selepas kelahiran Nabi Muhammad SAW semuanya harus memberi jalan kepada keturunan Ahlul Bait kerana itulah perancangan Allah untuk waktu-waktu ini.
Oleh itu saya menolak langsung dakwaan pihak pro-Batak bahawa Sultan Malikus Salih kononnya berketurunan Batak. Ini bukanlah penghinaan kepada Batak tetapi sekadar satu penegasan. Kalau mahu menghina Batak saya boleh menyebut FAKTA bahawa Teluk Batik di Lumut, Perak tu asalnya bernama Teluk BATAK... kerana di situlah orang-orang Batak pernah dijual-beli sebagai hamba abdi. Saya boleh juga menyebut Kampung Batak Rabit di Teluk Intan itu mendapat nama apabila hamba-abdi kepada nenek-moyang saya cuba lari lalu ditangkap dan dirabit telinga. Penghinaan yang sebenar dilakukan apabila pihak pro-Batak bukan sekadar mendakwa Sultan Malikus Salih kononnya Batak... malah muka baginda dikatakan bertatu (tattoo) dan suka makan cacing. Penghinaan ditambah apabila cerita-cerita Batak yang diambil dari karya bohong dan khayal (rujuk komen di atas) seorang Batak bernama Mangaradja Onggang Parlindungan menyebut, apabila angkatan Samudera-Pasai mengalahkan sebuah kerajaan (Bandar Khalifah kalau tak salah ingatan), orang-orang Sultan Malikus Salih atau Merah Silu berpesta makan daging manusia dengan disaksikan Laksamana Ismail As-Siddiq tanpa membantah (jawatan ini versi Batak sedangkan mereka yang mengkaji, apalagi dengan matahati bersuluh ilmu Tasawuf tahu yang disebut ini adalah Sheikh Ismail dari keturunan Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani).
Cerita-cerita versi Batak tentang apa yang berlaku di Sumatera telah pun ditolak lebih 40 tahun lalu oleh cendekiawan besar Profesor Hamka apabila Mangaradja Onggang yang menulis buku "Pongkinangolngolan Sinambela gelar Tuanku Rao" diminta Hamka memberikan hujah tentang apa yang ditulisnya dalam buku. Namun dia tidak dapat menjawab kecuali cuba menepis isu dengan memberikan alasan seperti sumber-sumbernya telah terbakar dan sebagainya. Manakan tidak, si Onggang ini sampai mendakwa bahawa pahlawan nasional Indonesia yang amat terkenal,Tuanku Rao yang pernah berjuang melawan penjajah Belanda selain kuat berdakwah menyebarkan Islam kononnya adalah anak haram hasil sumbang mahram seorang saudara Raja Sisingamangaraja X (raja kebanggaan Batak) dengan seorang anak saudara. Maka jadilah fitnah besar... seorang ulamak berwibawa dikatakan anak haram sumbang mahram dan menurut satu pihak ini dilakukan kerana satu... mahu menghina para pendakwah Islam (apalagi buku itu turut menyebut sumber dari seorang pegawai Belanda bernama Poortman) dan kedua, mahu mengatakan Raja Batak yang kuat ilmu batin serta kebal itu cuma dapat dikalahkan oleh seorang putera Batak juga, malah putera anak haram.
Disebabkan cerita-cerita sebeginilah Hamka akhirnya menyebut isi buku si Onggang ini sebagai 80 % bohong dan khayal. Namun setelah hampir 40 tahun kemudian buku ini diterbitkan kembali dan dengan pantasnya isinya disambar blog-blog pro-Batak yang semakin galak membuat dakwaan entahlah atas pembiayaan atau galakan siapa. Yang pasti ia seolah-olah mahu 'mendaulatkan' kembali kaum Batak yang bukan Islam. Apalagi kaum Batak Kristian memang digunakan sesetengah pihak terutama penjajah Belanda untuk menolak dan meminggirkan penguasaan Islam ke atas Pulau Sumatera.
Janganlah hairan jika faktor yang sama digunakan oleh puak pemerintah Indonesia yang pro-Jawa apalagi oleh mereka yang mengamalkan ajaran Kejawen yang membesarkan Islam batin konon lalu tidak perlu berpuasa dan bersolat, boleh pula berkahwin campur dengan yang bukan Islam. Mereka-mereka ini cukup takut jika ajaran Islam sebenar naik di Sumatera, tempat terawal menerima Islam di Nusantara lalu cukup suka jika raja besar Islam seperti Sultan Malikus Salih dapat diturun-taraf menjadi seorang Batak bertatu pemakan cacing. Namun saya sendiri tidak menolak seratus-peratus apa yang disuakan dalam buku karangan Onggang. Misalnya cerita Dinasti Al-Kamil menjadi asas kepada pencarian saya dalam membuka misteri di sebalik cerita dalam kitab Hikayat Malim Dewa dan Hikayat Malim Deman kerana merupakan satu-satunya sumber yang saya jumpa setakat ini ada menyebut tentang penghijrahan seorang raja dari Aceh membuka kerajaan di Muar.
Apa yang tertulis dalam buku mengenai Tuanku Rao itu walaupun mengandungi banyak fitnah dapat juga memberikan petunjuk kepada apa yang terjadi kepada cucu Sultan Malikus Salih (menurut Hikayat Raja-raja Pasai cucu ya, bukan anak) iaitu Sultan Malikus Mansur. Di kala cerita mengenai Malikul Mansur dan keluarga terdekatnya hilang selepas baginda mangkat di satu tempat dipanggil Padang Maya, buku ini dapat meneruskan kisah. Benar atau tidak itu boleh dikaji lebih mendalam. Sekurang-kurangnya nama Malikul Mansur tidak hilang dan melalui nama-nama raja-raja yang dikatakan menerajui kerajaan Aru-Barumun seperti tersebut dalam buku itu saya dapat menjejak bagaimana keturunan baginda yang 'hilang' dapat kembali menjadi raja-raja di kerajaan Aceh.
Namun untuk mengatakan Sultan Malikus Salih itu Batak apalagi pemakan cacing? Nauzubillah. Ini satu fitnah besar terhadap seorang Ahlul Bait bertaraf raja wali. Mungkin ya, baginda pernah memerintah kerajaan Batak. Kajian peribadi saya menunjukkan bagaimana orang berketurunan Arab Quraish boleh masuk ke kawasan hutan pendalaman lalu diangkat menjadi ketua sehingga dikenali sebagai Raja Orang Asli. Namun baginda sendiri bukanlah Orang Asli. Di kala rakyatnya berkulit hitam berambut keriting berhidung pesek (ini bukan penghinaan tapi satu kenyataan), raja, keluarga terdekat dan bangsawan pula berkulit putih merah, hidung mancung, berambut perang. Sebagai contoh biar disebut tentang orang yang saya panggil Opah, almarhum Opah, ibu mertua kepada seorang makcik saya. Beliau berasal dari keturunan Mandailing, dari marga atau keluarga Rangkuti yang pernah berperanan besar dalam perang saudara di Selangor sebelum berhijrah menjadi bangsawan di Perak.
Mereka yang terlalu membanggakan Batak tentu dengan pantas akan memotong.... ah, Mandailing ini asalnya orang Batak... tetapi bila dah masuk Islam terus mengaku Melayu, malu nak mengaku Batak. Mungkin benar Mandailing itu Batak masuk Islam, mungkin juga TIDAK. Yang pasti apabila dilihat salasilah besar keluarga Rangkuti, akhirnya moyang teratas adalah Saidina Ali Karamallahuwajha... dan keluarga Rangkuti itu adalah anak cucu cicit baginda dari seorang isteri lain, bukan Sayiditina Fatimah binti Rasulullah SAW. Nah. Apakah Saidina Ali itu orang Batak? Tentu bukan kan? Cuma orang fanatik sahaja yang mahu terus bertegas dengan dakwaan bohong. Sepertimana Yahudi dan Bani Israel pernah mendakwa Nabi Ibrahim AS adalah dari kalangan mereka walhal Nabi Ibrahim telah wujud jauh sebelum ada bangsa Yahudi mahupun Bani Israel.
Berbalik pada soal Sultan Malikul Salih... maka ada kena-mengena juga dengan bahagian awal artikel ini tentang saya, isteri, anak dan teman naik ke kawasan pergunungan di mana terdapat tasik besar tinggi. Kawasan ini memang diketahui adalah kawasan orang Gayo, kiranya kaum Orang Asli di Aceh. Cumanya orang Gayo ini bukanlah hidup dalam hutan di pondok-pondok menyumpit binatang dan sebagainya tetapi hidup moden seperti kita-kita juga. Malah mereka amat kuat pegangan Islam. Namun biar kita beri peluang kepada orang pro-Batak, biar kita terima kata-kata mereka bahawa orang Gayo adalah dari suku Batak tanpa banyak soal...
Maka tersebutlah akan satu kerajaan lama Batak Gayo yang dipanggil Linge, rajanya ada memegang sebentuk cincin permata dan sebilah pedang yang diterima dari seorang Sultan Perlak bernama Mahmud Syah (memerintah 1012-1038 Masihi). Tapaknya masih ada di Linge, selatan sikit dari tasik air tawar yang terpapar di sini . Tentunya sebagai kerajaan terbesar kebanggaan kaum Batak Gayo seharusnya ia meliputi kawasan yang luas termasuk tasik tempat kami bertandang bukan? Kerajaan ini dikatakan didirikan oleh seorang raja bernama Adi Genali (atau Kik Betul) tahun 1025. Baginda dikatakan anakanda kepada Merah Mege yang mewarisi kerajaan Isak Gayo daripada ayahandanya Merah Malik Masir (Mesir) sedangkan kerajaan itu sendiri didirikan oleh nendanya Merah Makhdum Malik Ishak. Adi Genali atau Merah Adi Genali dikatakan mempunyai empat orang anak iaitu Empuberu, Sibayak Linge, Merah Johan dan Merah Linge. Antara empat ini Merah Johan diketahui dalam sejarah membuka negeri di Kandang Aceh awal abad ke 13, negeri yang bakal membesar menjadi Aceh seperti dikenali kini.
Saya pernah terbaca tulisan lain pro Batak/Gayo menyebut Merah Silu atau Sultan Malikus Salih adalah anakanda Merah Adi Genali. Namun apabila diteliti sumber lain termasuk salasilah sebesar lebih kurang 3 x 10 kaki milik saya yang menyertakan raja-raja di Aceh dan kaum kerabat mereka sejak 1,300 tahun lalu hingga awal abad ke 20, Merah Silu memang ada kaitan tetapi dari cabang lain. Baginda adalah cucu kepada Makhdum Malik Ibrahim yang merupakan adik-beradik kepada Merah Mege. Namun segala tulisan pro Batak/ Gayo yang pernah saya lihat cuma mengaitkan raja-raja tersebut sampai ke Adi Genali atau Merah Mege yang dikatakan berketurunan Batak/ Gayo. Atas sebab itu Raja-raja Aceh dikatakan berketurunan Batak kerana berasal-usul daripada Merah Johan dan Merah Silu juga dikatakan Batak... lain-lain dakwaan seperti Merah Silu bertatu dan kononnya suka makan cacing pun ditokok-tambah untuk menyedapkan cerita.
Lupakah mereka hendak mengkaji lebih jauh dan melihat lebih atas? Kajilah nama-nama ini... Merah Adi Genali bin Merah Mege bin Merah Malik Mesir bin Meurah Makhdum Malik Ishak bin Sultan Makhdum Alaiddin Abdul Malik Syah (Sultan Perlak ketujuh) bin Sultan Makhdum Alaiddin Muhammad Amin Syah (Sultan Perlak keenam) bin Sultan Alaiddin Makhdum Abdul Qadir Syah (Sultan Perlak ke lima) nescaya anda akan mendapati mereka semua berketurunan Arab-Parsi. Kaitan mereka dengan orang Batak adalah sebagai bangsawan atau raja yang diangkat sebagai ketua penduduk setempat lantaran memiliki kewibawaan tinggi yang tidak dapat ditandingi, kewibawaan lantaran memiliki darah keturunan Ahlul Bait Nabi Muhammad SAW, keturunan paling afdhal untuk memimpin manusia di akhir zaman. Namun seperti berlaku dalam banyak kes kaum-kaum mahupun keluarga yang fanatik dengan keturunan sendiri apalagi jika ada niat mahu menuntut takhta, kajian cuma dibataskan pada lingkungan yang boleh membenarkan dakwaan sendiri lalu maklumat lanjut cuba diketepikan kerana apa? Kerana takut pecah tembelang! Itu sahaja...
Kita boleh mendakwa apa sahaja yang kita mahu apalagi melalui wadah blogspot di Internet dan segala macam ruang perbincangan yang boleh dibuka tanpa mengeluarkan belanja. Kita boleh berlagak pandai dengan mengcopy and paste hasil kajian orang lain lalu dikemukakan seolah-olah ia hasil kajian sendiri, sepertimana gambar muka orang yang cantik dan lawa kita pakai untuk menutup kekurangan diri sendiri. Dalam dunia Internet, sesiapa sahaja boleh besar kepala berbanding apabila berhadapan di dunia luar di mana kita boleh dipukul jika tersilap kata. Percaya atau tidak, itulah salah satu sebab jaringan Internet yang asalnya adalah jaringan komunikasi tentera dan perkhidmatan risikan di Amerika Syarikat dibenarkan menjadi alat kegunaan harian orang-ramai seluruh dunia... kerana salah satu akibatnya yang terbesar tetapi mungkin tidak disedari ramai... selain dapat digunakan untuk mengintip aktiviti harian kita semua di mana dapat dibina profil untuk mengenal-pasti setiap diri kita (apakah boleh mengancam, apakah cara untuk diperbudakkan), Internet terbukti dapat membuat ramai orang besar kepala.
Manakan tidak, melalui forum-forum di Internet seorang budak yang belum habis belajar sekolah menengah pun boleh berlagak pandai memaki-hamun orang tua berumur 40 tahun atau lebih. Dengan menggunakan Google mereka boleh mendapat banyak maklumat lalu digunakan sebagai hujah. Hasilnya semakin ramai terasa diri mereka pandai lalu tidak perlu mendengar cakap orang tua. Jadilah seperti seorang budak kecil yang dipengaruhi saleman... "Kamu tidak perlu mendengar cakap ibu bapa kamu yang kalut. Kamu kan pandai? Maka apa difikirkan lagi? Belilah barangan kami... kamu akan kelihatan lebih canggih selepas ini".
Jadilah mereka-mereka ini senang terpengaruh dengan sistem demokrasi batil ciptaan Yahudi. Sebab itu semakin ramai mempersoalkan peranan raja malah menuduh konsep kepimpinan Ahlul Bait sebagai sesuatu yang dicipta demi kepentingan diri sahaja. Manakan tidak? Kan semua orang boleh jadi pandai? Google sahaja di Internet... budak 12 tahun pun boleh jadi pemimpin! Orang pendek gemuk hodoh pun boleh bertukar jadi langsing tinggi dan cantik mengikut dakwaan sendiri (dalam dunia Internet le, walaupun ia cuma khayalan sahaja). Lalu kita pun dipengaruhi agar membuang Ahlul Bait dan raja-raja. Memang nak kena tunggang le dengan kaum mata sepet yang mengikut arahan si "mata satu"...
Hakikat sebenarnya jauh daripada api. Dakwaan demi dakwaan boleh dibuat di Internet kerana ianya percuma, tidak ada apa-apa timbal-balik sebenar di alam nyata. Tapi di dunia luar, silap kata terimalah akibatnya. Di kala orang di Internet sibuk berteori tentang Tasawuflah, tentang itu ini dan berbagai perkara yang seronok dibincangkan namun berat diamalkan, mereka yang ada pengalaman sebenar tahu bahawa di luar sana silap menjangka keadaan misalnya ketika memanjat gunung boleh mati terjatuh ke dalam jurang... jauh sekali keadaannya berbanding jika tersilap menjangka keadaan ketika berhujah di Internet di mana kita boleh terus menipu diri sendiri sampai bila-bila tanpa berlaku apa-apa.
Kita boleh kata orang Siam memerintah dunia atau kaum Moro Sulu paling handal di laut. Kita boleh kata Merong Mahawangsa itu moyang kita, maka dengan sebab itu kita kononnya layak menjadi Yang diPertuan Agong. Tetapi itu semua tinggal dakwaan yang belum tentu dapat dibuktikan, kalau disokong pun selalunya dengan kitab yang disalah-tafsir dan salasilah ciptaan sendiri, kononnya dapat dari alam ghaib dan sebagainya. Bandingkan semua ini dengan hakikat yang telah disebut oleh Nabi Muhammad SAW tentang keutamaan kaum Quraish, lebih afdhal lagi keutamaan Bani Hasyim, paling afdhal Ahlul Bait yang berpunca dari lima orang Ahli Kisa (mereka yang diselimutkan Nabi lalu didoakan agar disucikan sesuci-sucinya). Memberi keutamaan kepada Ahlul Bait itu disarankan dalam agama Islam... kecualilah kita bukan Islam, kurang mengaji atau terpengaruh dengan ajaran yang kononnya Islam tetapi telah ditusuk racun Yahudi.
Namun di kala peranan Ahlul Bait Nabi Muhammad SAW semakin diperlukan untuk menangani cabaran akhir zaman, di kala semakin ramai sedar ada kaitan lalu cuma mendekati kembali cara hidup luhur nenek-moyang mereka, ada pula pihak yang cuba menutup cerita atau mengalihkan perhatian merendahkan peranan mereka. Pada malam ini 15 Ramadhan, hari kelahiran Saidina Hassan, saya ingin menegaskan tidak pantas keturunan baginda yang antaranya terkandung penyelamat yang dinanti-nanti iaitu Imam Al-Mahdi dituduh yang bukan-bukan. Tidak pantas Sultan Malikul Salih alias Merah Silu yang merupakan seorang raja bertaraf ulamak lagi wali itu dikatakan seorang Batak bertatu pemakan cacing hanya kerana ada orang Batak bermasalah inferiory complex ingin mengangkat keyakinan diri mereka dengan membuat dakwaan palsu menyatakan raja-raja besar Islam sebagai dari kalangan mereka.
Kedatangan saya, isteri, anak dan teman ke Danau Laut Tawar di kawasan tanah tinggi Gayo sekembalinya dari makam Sultan Malikus Salih, makam Ratu Nahrisyah dan lain-lain bangsawan kerajaan lama Samudera-Pasai mungkin berlaku kerana ada penyambungan yang ingin dibuat. Tetapi ia bukanlah tanda bahawa mereka-mereka ini berketurunan Batak. Sebaliknya ia menyatakan bahawa tanah-tanah ini juga pernah diperintah raja-raja berketurunan Arab-Parsi daripada nasab Nabi Muhammad SAW. Dan orang-orang Batak serta raja-raja mereka terletak di bawah perlindungan serta naungan jajahan takluk raja-raja dari Ahlul Bait jua sepertimana Orang Asli di Malaysia terletak di bawah naungan Yang di Pertuan Agong Tuanku Mizan. Ya, Tuanku Mizan memang raja kepada Orang Asli di Malaysia. Tapi apakah ini bermakna Tuanku Mizan adalah keturunan Orang Asli? Tentu tidak... tidak sama sekali. Sekian.