Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, May 27, 2010

Projek buku keretapi : Tumpat ke Kuala Lipis sebelum kembali menaiki bas

Selepas bermalam di sebuah rumah tumpangan di pinggir bandar Tumpat kami bangun awal untuk mengejar keretapi jam 6.


Kami sampai di stesyen sekitar 5 pagi. Kami terpaksa bersiap lebih awal kerana pemandu teksi yang membawa ke rumah tumpangan cuma dapat menghantar ke stesyen pada waktu itu, disebabkan dia juga bekerja sebagai jaga di sebuah sekolah. Itu yang membuat saya bermain-main duduk di dalam sampan sebelah stesyen untuk menghilangkan kebosanan.

Jadual keretapi tempatan. Keretapi seterusnya bertolak jam 10:45 tetapi setakat sampai ke Dabong. Keretapi selepasnya pula bertolak selepas jam 2 dan sampai setakat ke Gua Musang.


Inilah keretapi yang ingin dinaiki. Namanya ialah "Seri Lanang". Kami pun bergerak, berhenti di beberapa stesyen awal pagi.


Antara stesyen tempat kami berhenti ialah Bukit Panau. Menurut cerita orang lama Kelantan di bukit inilah Hang Tuah belajar ilmu persilatan. Lihat artikel Kelantan stations early morning di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Di stesyen Temangan kami berhenti lama untuk memberikan laluan kepada keretapi ekspress.


Seorang Mat Saleh yang naik dari Wakaf Baru ikut mengambil angin di luar. Rupa-rupanya dia dan isterinya datang dari Geneva, Switzerland, masuk ke Malaysia melalui Singapura. Mereka telah berjalan ke Pantai Timur dan kini menuju ke Taman Negara.






Di stesyen Manek Urai pen saya kehabisan dakwat. Nasib baik keretapi berhenti lama, maka saya boleh masuk ke kantin. Dapatlah meminta sebatang pensil untuk menyambung penulisan...




Itulah dia, cukup sebatang pensel budak-budak dengan sebuah buku latihan sekolah rendah untuk catatan. Untuk perjalanan keretapi saya malas hendak mengusung laptop.





Perjalanan melepasi Gunung Stong di mana letaknya air terjun Jelawang yang sayup-sayup tinggi...





Melihat nama stesyen kecil ini pula terus teringat perkhidmatan bas yang dahulu paling 'glamour' di Lembah Klang.





Setelah beberapa lama sampailah ke Gua Musang.







Dua gadis Peranchis yang ditemui di dalam keretapi melambai pergi. Mereka mahu menuju ke Cameron Highlands.





Dari Dabong ke Gua Musang malah lebih jauh sehingga menghampiri Kuala Lipis kelihatan banyak bukit batu kapur menarik perhatian. Lihat The limestone hills from Dabong towards Kuala Lipis.




Masuk jam 1:30 tengahari keretapi pun sampai ke Kuala Lipis dan kami turun di sini.




Selepas makan dan bersiar-siar sejenak kami menunaikan solat di masjid lama. Lihat Kuala Lipis train station and its cute old town. Namun untuk mendapatkan bas kembali ke Kuala Lumpur kami harus pergi ke bandar baru yang mula dibuka sekitar Januari. Lihat Kuala Lipis new town.




Bas ke KL berhenti mengambil penumpang di Raub.






Hmm. Agak lama saya tidak mengambil bas dari Pahang masuk ke Kuala Lumpur. Selepas memasuki Jalan Pahang untuk menghampiri bulatan baru saya tersedar kembali akan kewujudan sebuah masjid lama yang rasanya satu-satunya masjid di Lembah Klang yang bumbungnya terdapat ukiran motif kepala cicak (saya suka panggil lidah tergantung), satu bentuk yang biasanya cuma terdapat di sebahagian Perak juga sebahagian Kedah dan Pulau Pinang. Ini membuatkan saya kemudian pergi ke situ untuk mengambil gambar. Insyaallah akan diletakkan selepas ini di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .



5 comments:

adiyat said...

salam..lama x baca blog ni..buka je nampak cerita ttg bukit panau..ermm..
abg x teringin ka nk buat buku ttg laksmana ulung nusantara..laksmana hang tuah dgn adik beradiknya.. dulu tok ayah saya di teluk intan slalu gak cita ttg tok tuah ni..tok ayah saya cita yg tok tuah ngn adik beradik2 yg lain ni masih idup lg..ha???biar btul?dh berapa ratus tahun dh zaman dia..btul ka tok ayah aku ni..?skarng dia menetap di daerah pantai timur..tok kasturi tu pompuan.. ish..biar btul..pelik bunyinya.. tp xmustahil gak sbb nama kasturi ni org pompuan je yg pkai..guru mereka seorg imam dan khatib yg pernah menetap di aceh..abg pernah dgr ke..?mula2 xpcaya sgt..2tahun sudah mak saya beli buka bka 1,2,3..boleh baca jela..xpaham..
nk baca tajuk2 last je..terbaca ttg tajuk `peristiwa dan tarikh...
uiks!lain mcm je cita...mcm yg penah tok ayah saya cita je bunyinya..lg 1 tok ayah saya cakap yg tok tuah pernah menetap di kawasan gombak,bt caves..nama kg tu pun mcm nama pangkat dia je.. xnak la bg details..paham2 je la.. apa2 pun terima kasih dkt abg..kerana buku tu gak..saya dh mula kembali semangat melayu..salam..

Radzi Sapiee said...

Wassalam. Buku pasal Hang Tuah dah banyak sangat. Biarlah orang lain yang dok bercerita... :]

^^~::RadenCilik::^~^ said...

Salam bang MS, Projek Jalan keretapi ni abg ikut lead landasan jalan sekarang ke abg nak cari laluan masa zaman jepun dulu?

Radzi Sapiee said...

Wassalam Raden. Ni ikut landasan sekarang... sebab projek ni pasal feel kembara naik keretapi dan tempat2 menarik yang boleh dicapai...

Rodney said...

Wassalam. Buku pasal Hang Tuah dah banyak sangat. Biarlah orang lain yang dok bercerita... :]