Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Ahad, Mei 06, 2007

Laksamana pulang ke Perak: Kota Portugis, Si Tanggang dan Raja Temenggung Muar



Peta lama kota-kota Portugis, satu di Muar, satu di Melaka. Gambar atau lukisan kota di Melaka yang juga dikenali sebagai A Famosa itu dibuat tahun 1630 sedangkan yang di Muar itu dikatakan dibuat tahun 1604, wallahualam...


Assalamualaikum para pembaca sekalian. Hari ini timbul gerak untuk berkongsi satu artikel yang telah saya siapkan 3 bulan lalu. Adapun, artikel ini sepatutnya menjadi sumbangan ke 6 saya dalam siri segmen "Laksamana Pulang ke Perak" di suratkhabar tabloid Kencana. Ia sepatutnya keluar bulan Mac lalu tetapi disebabkan masalah dalaman antara pembiaya dengan pihak pengarang tabloid, pengeluaran Kencana telah dihentikan (sampai tarikh yang tak tahu bila) dan artikel tersebut pun melangut di dalam simpanan pengarang.

Selalunya saya akan menunggu sesuatu artikel "Laksamana Pulang ke Perak" keluar di pasaran terlebih dahulu sebelum berkongsi dengan pembaca di blogspot ini. Dalam kes ini, nampaknya biarlah pembaca diberi peluang melihat teks asal di sini untuk diambil iktibar atau sebagai tambahan ilmu, paling kurang pun sekadar untuk hiburan ya...

Apalagi, Iqra'... Bacalah...


-------------------


Semua orang tahu akan kewujudan kota A Famosa di Melaka. Walaupun kebanyakan bahagian kota Portugis berumur sekitar 500 tahun itu telah hancur ditelan zaman, beberapa bekas peninggalannya seperti bangunan besar di atas Bukit St. Paul berserta pintu gerbang utama yang sering menghiasi poskad daripada Melaka masih utuh untuk tatapan ramai.

Melaka mungkin telah beberapa kali bertukar pemerintahan daripada Portugis pergi ke tangan Belanda kemudian Inggeris kemudian baru kembali ke dalam genggaman orang Melayu terutama selepas kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 tetapi nama A Famosa yang bermaksud kota yang terkenal masih mekar sampai ke hari ini. Manakan tidak, suatu masa dahulu ia adalah satu daripada tiga kota utama di rantau Asia yang digunakan Portugis untuk menguasai jalan perdagangan Timur ke Barat… Dua kota lagi ialah Hormuz di Timur Tengah dan Goa di benua Hindi. Lalu ramai yang tidak sedar bahawa di Semenanjung Tanah Melayu ini pernah wujud sebuah lagi kota Portugis, dalam banyak-banyak tempat di Muar, Johor. Walaupun kesannya telah lama hilang, tidak seperti tinggalan A Famosa yang boleh disaksikan sehingga kini, kewujudannya boleh dibuktikan melalui catatan-catatan Portugis terutama sebuah lakaran peta lama oleh Eredia yang dilukis tahun 1604.

Pada segmen “Laksamana pulang ke Perak” kali ini, biar kita bincangkan sedikit mengenai kota yang kemungkinan besar pernah meliputi pusat bandar Muar sekarang. Penulis ada sebab untuk percaya bahawa kota itu telah didirikan di atas runtuhan Kubu Bentayan yang tercatit sebagai tempat pertahanan terakhir kerajaan Melaka melawan Portugis sebelum kalah tahun 1511.

Selain itu, elok juga kita bercerita sedikit tentang Bukit Treh, satu-satunya bukit yang terletak dalam lingkungan 5 km daripada pusat bandar Muar. Mengikut cerita setempat, di sinilah berlaku peristiwa Si Tanggang, anak derhaka yang disumpah berserta seisi kapalnya menjadi batu kerana tidak mahu mengakui pertalian darah dengan ibu-bapanya.

Untuk melengkapkan segmen ini, penulis juga ingin bercerita sedikit tentang Raja Temenggung Muar, satu jawatan bangsawan bagi pemerintah daerah Muar (dahulunya negeri!) yang pernah meliputi wilayah Segamat. Untuk makluman, segmen kali ini adalah penutup cerita-cerita tentang Muar yang dibuat setelah beberapa kawasan di Johor dilandar banjir luar-biasa penghujung tahun lepas. Insyaallah selepas ini kita akan mula menerokai cerita-cerita lama dalam perjalanan penulis ke Pantai Timur yang dibuat sejurus sebelum itu. Ayuh… Teruskan membaca!


Kota Portugis di Muar


Lebih sebulan lepas, penulis terjumpa sekali lagi lakaran peta kota Portugis di Muar, semasa melayari Internet. Bukan tidak pernah terjumpa sebelum ini tetapi kali ini baru terasa mahu mengambil berat. Maka lakaran itu ditunjukkan kepada seorang sahabat, terus dia tertarik untuk mengetahui lebih lanjut tentang kota ini, di manakah letaknya, apakah cerita di sebaliknya.

Tidak banyak sumber bacaan rasmi yang dapat ditemui penulis untuk mengenali sejarah kota yang sudah hilang ini. Kebanyakan orang termasuk penduduk tempatan tidak sedar pun kota ini pernah wujud. Alangkan Kota Bentayan yang tinggi nilai sejarahnya sebagai pusat pertahanan terakhir kerajaan Melaka melawan Portugis tahun 1511 pun ramai tak ambil endah, padahal sebuah batu peringatan telah didirikan oleh majlis daerah berdekatan Medan Selera Bentayan, inikan mahu mencari cerita kota Portugis yang kesannya langsung tidak kelihatan lagi. Tetapi melalui petunjuk tertentu, kita masih boleh membuat spekulasi akademik mengenainya bermula dengan kedudukan.

Perhatikan peta lakaran Eredia yang dibuat tahun 1604… Kedudukan Sungai Muar dengan liku-likunya tidak banyak berbeza dengan rupa-bentuk peta Muar sekarang. Di sebelah kanan kota itu, kelihatan sebuah sungai kecil yang bertemu dengan Sungai Muar dengan ciri-ciri yang menepati kedudukan geografik Sungai Bentayan sampai sekarang. Apa yang berbeza adalah kota itu tidak wujud lagi sekarang… Sebaliknya di situlah terletaknya pusat bandar Muar terutama kawasan pasar dan stesyen bas ekspress antara bandar.

Dari segi kedudukan, memang logik dan strategik untuk Portugis membina kota pertahanan di situ, cukup sesuai untuk melihat pergerakan keluar-masuk kapal ke Sungai Muar yang pernah menjadi laluan utama untuk masuk ke Pahang, juga satu sudut untuk menghampiri Kota Melaka. Kawasan itu pernah digunakan oleh Sultan Ahmad untuk mendirikan Kubu Bentayan demi melawan penjajah, maka sudah tentu baginda ada perkiraan dan nasihat pakar kenapa kawasan itu sesuai dijadikan kota baik oleh orang Melayu mahupun sesiapa.

Persoalan seterusnya, kenapa kota Portugis yang dikatakan dibina daripada batu pejal ini boleh hilang tanpa kesan? Dalam hal ini penulis teringat beberapa catatan yang pernah dibaca (tidak ingat di mana) tentang perang Portugis dengan orang Melayu terutama daripada kerajaan Aceh… Teringat satu catatan menyebut telah berlaku satu perang laut yang sangat besar di Kuala Sungai Muar dan kelihatan asap berkepul-kepul daripada bahagian daratan. Apakah asap itu daripada kesan kota Portugis yang terbakar dihancurkan tentera Aceh?

Sekali lagi kita boleh membuat spekulasi yang bernas dan akademik terutama jika kita tahu tentang cerita serangan terhebat Aceh terhadap Portugis demi memerdekakan Kota Melaka. Untuk makluman, serangan yang dilakukan tahun 1629 atas perintah Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (memerintah Aceh 1607-1636) telah menyaksikan Kota Melaka dikepung selama 2 tahun! Aceh nyaris menang kerana tinggal kota A Famosa dan Bukit St Paul sahaja yang perlu ditawan. Tetapi kesilapan taktikal akibat perbalahan dua orang komander tentera Aceh menyaksikan angkatan Aceh tersepit lalu dihancurkan armada bantuan Portugis yang baru sampai daripada Goa. Dan Aceh turut menerima padah akibat orang Melayu mudah dihasut penjajah, apabila angkatan perang Johor dan Pahang turut membantu Portugis atas alasan takut Aceh akan semakin berkuasa jika berjaya menakluki Kota Melaka!

Apapun, sejarah rasmi yang menyebut Aceh cuma tidak sempat menawan kota A Famosa sahaja dalam perang ini cukup untuk menunjukkan kenapa kota di Melaka itu masih wujud sehingga kini sedangkan kota Portugis di Muar sudah hilang kesannya. Tentunya lokasi pertahanan Portugis lain termasuk kota di Muar telah berjaya ditawan lalu dihancurkan Aceh, tinggallah kota di Melaka yang menjadi bukti kehadiran dan cengkaman penjajah sampai ke hari ini.


Bukit Treh dan Si Tanggang, anak derhaka

Sepertimana ramai orang tahu akan kewujudan Kota A Famosa di Melaka, rasanya begitu juga ramai orang Melayu pernah mendengar cerita Si Tanggang, seorang anak derhaka yang disumpah oleh ibunya sehingga dia dan seisi kapal miliknya bertukar menjadi batu. Cerita lagenda Melayu ini sangat terkenal sehingga ada beberapa lokasi di Tanah Melayu dikaitkan dengannya, termasuk Batu Caves di pinggir bandaraya Kuala Lumpur yang sekarang terkenal dengan kuil Hindu serta patung dewa setinggi bangunan 14 tingkat di hadapannya.

Wilayah Indonesia juga memiliki cerita yang serupa, cuma nama wataknya berbeza iaitu Malim Kundang. Kesannya dikatakan masih ada di Sumatera, hingga kini masih kelihatan batu-batan berbentuk sauh, tali kapal, manusia dan sebagainya. Tetapi berapa ramai yang tahu cerita anak derhaka disumpah jadi batu ini juga dikatakan berlaku di Muar, lebih tepat lagi di Bukit Treh, satu-satunya bukit yang terletak dalam lingkungan 5 km daripada pusat bandar kedua terbesar di Johor itu?

Penulis sendiri sudah mendengar cerita ini sejak kecil, kerana bukit tersebut terletak di dalam lingkungan Kampung Temiang, kampung kepada ibu… Tidak pastilah jika watak yang diceritakan itu memang bernama Si Tanggang, yang pasti ceritanya serupa…

Sekadar mengimbas kembali, Si Tanggang dilahirkan di kalangan keluarga miskin yang duduk di pinggir hutan, ada yang kata daripada keluarga orang asli. Apabila masuk remaja dia telah keluar merantau ke negeri orang, ada pula cerita yang menyebut dia telah ditangkap rombongan pendatang yang kemudian membawanya belayar ke negeri lain. Apapun, anak muda ini sangat rajin, pintar serta pandai menyesuaikan diri dengan keadaan. Maka dia berjaya menjadi saudagar kaya-raya dan turut menjadi nakhoda kapal, dapat berkahwin dengan beberapa orang isteri (menurut satu riwayat, tiga orang) dan isteri nombor tiga adalah seorang puteri raja.

Pada suatu hari Si Tanggang telah keluar belayar membawa ketiga-tiga isterinya berjalan. Kebetulan dan tanpa disedari dia telah singgah di kampung halaman tempat asal-usulnya. Dipendekkan cerita, ibu-bapanya yang telah lama tidak ditemui mendapat tahu tentang kedatangan seorang saudagar yang memiliki ciri-ciri anak mereka yang hilang lalu pergi menyiasat. Setelah pasti itulah Si Tanggang, mereka cuba merapatinya dengan membawa makanan hutan kegemarannya semasa kecil dahulu.

Sebenarnya Si Tanggang sedar bahawa orang yang datang itu adalah ibu-bapa kandung yang telah membesarkannya dahulu tetapi beliau terasa malu hendak mengaku di hadapan orang-ramai terutama para isterinya yang cantik rupawan lagi bangsawan. Apapun, menurut ceritanya, isteri ketiga yang merupakan seorang puteri raja telah menyuruhnya menerima kedua orang tua yang datang itu. Katanya, apa salah mengaku ibu bapa kandung sendiri tak kiralah seburuk mana pun rupa mereka.

Rupa-rupanya kata-kata ini telah membuat Si Tanggang terasa lebih malu dan tersinggung. Beliau mula mengeluarkan kata-kata kesat dan sumpah-seranah menyuruh orang tua itu pergi. Dalam keadaan hati hancur luluh dihina begitulah si ibu lalu menadah tangan kepada Ilahi seraya berdoa, kalau betullah pemuda di hadapannya adalah Si Tanggang yang pernah dikandungnya selama 9 bulan lebih, maka buktikanlah dengan menukarkan segalanya menjadi batu.

Oh baru teringat, ada satu perbezaan antara cerita Si Tanggang yang dikenali ramai dengan cerita serupa di Muar… Watak utama di Bukit Treh, Muar telah bertukar menjadi helang yang dikatakan sampai sekarang kadang-kala berlegar di kawasan itu, helang lagenda yang dikenali sebagai helang makku! Sebabnya, ia terlalu menyesal atas kesalahannya lalu sering keluar terbang sambil menjerit merintih memanggil ibunya: “Makku! Makku!”

Hmm… Jelaslah kalau begitu, watak itu ceritanya serupa dengan cerita Si Tanggang tetapi orangnya lain. Yang pasti, memang ada sebuah bukit kecil yang kalau diteliti rupanya memang kelihatan seperti sebuah kapal yang terbalik. Dan ada kesan-kesan bentuk rupa batu-batan yang menandakan kawasan itu pernah menjadi laut suatu masa dahulu.

Mengikut cerita orang tua-tua, di situ juga pernah terdapat sebuah pintu gua di mana penduduk kampung boleh keluar-masuk dan meminjam pinggan-mangkuk daripada alam bunian untuk digunakan dalam majlis keramaian. Tetapi pintu gua itu telah lama terkambus, sejak seorang penduduk kampung melanggar syarat kerana tidak memulangkan pinggan-mangkuk yang dipinjam.


Raja Temenggung Muar

Bila bercerita tentang Muar, penulis mesti teringat akan Raja-raja Temenggung Muar yang pernah memerintah Muar (dahulunya termasuk Segamat di dalamnya) sebagai sebuah negeri berdaulat tetapi di bawah jajahan takluk empayar Johor-Riau-Lingga yang merupakan warisan peninggalan kerajaan Melaka lama. Kebetulan semasa kecil dahulu, penulis selalu melalui Jalan Temenggung Ahmad untuk pergi belajar di Sekolah Rendah Ismail Dua… Tetapi apabila sudah dewasa, barulah tahu nama itu adalah milik salah-seorang pemerintah bergelar Raja Temenggung Muar.

Penulis mula tahu tentang kewujudan mereka apabila tergerak untuk mengkaji sejarah kaitan para Ahlul Bait anak cucu Nabi dengan Raja-raja Melayu. Maka tersebutlah akan Bendahara Tun Sri Lanang, Bendahara Johor yang menulis kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu. Si Bendahara berserta ramai para pembesar dan kerabat diraja Johor pernah ditawan oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam lalu dibawa ke Aceh tahun 1615. Di situlah Tun Sri Lanang menetap dan seorang cucu perempuannya telah berkahwin dengan Sayyid Zainal Abidin daripada keluarga Al-Aidrus yang menetap di Kampung Pasir Aceh.

Adapun satu cerita menyebut Sayyid Zainal Abidin kemudian berhijrah ke Muar lalu dikenali sebagai Temenggung Paduka Tuan. Ada pula cerita menyebut, Sayyid ini telah merantau dari Aceh ke Muar untuk mencari seorang isteri kerana menurut petanda dalam mimpi lalu di situlah beliau berjumpa dengan cucu Tun Sri Lanang itu.

Seorang cucu mereka menjadi Bendahara semasa zaman pemerintahan Sultan Mahmud Mangkat dijulang (memerintah Johor, Riau , Lingga dan segala jajahan takluknya 1685-1699), Sultan terakhir Johor daripada keturunan Raja-raja Melaka. Beliau ialah Bendahara Tun Habib Abdul Majid. Daripada Bendahara ini lahirlah Sultan-sultan seterusnya untuk negeri Johor, Pahang dan Terengganu. Apa yang ramai tidak tahu, sang Bendahara mempunyai abang yang telah dikurnikan negeri Muar dan jajahan takluknya. Daripada abang bernama Sayyid Jaafar inilah munculnya para pemerintah yang dikenali sebagai Raja Temenggung Muar.

Atas gerak hati, penulis pernah sekali pergi menziarahi makam seorang Raja Temenggung Muar iaitu Temenggung Saleh yang terletak di sebuah kawasan terpencil bernama Pengkalan Kota, berdekatan kawasan Bukit Serampang dan Bukit Kepong di pendalaman Sungai Muar menghampiri ke daerah Segamat. Semasa itu penulis sengaja berpakaian seperti seorang pengemis.

Tidak disangka pula perbuatan itu boleh menyebabkan rasa curiga penduduk yang memanggil pihak polis supaya campurtangan. Penulis tidak menyalahkan mereka kerana ketika itu Pengkalan Kota dan wilayah berdekatan sedang menghadapi masalah perompak dan penyamun yang dikatakan pandai menggunakan ilmu pukau.

Kebetulan penulis yang banyak mengharapkan kenderaan awam selain menumpang kereta dan lori orang dengan cara hitchike masuk ke kampung itu pada waktu malam, berani pula berbaring seorang diri di makam Temenggung Saleh yang dianggap keramat, dalam keadaan gelap-gulita.

Dipendekkan cerita, penulis kemudian terpaksa mengikuti polis ke balai, atas alasan mereka perlu menjaga hati penduduk yang curiga terhadap kehadiran orang luar yang tidak dikenali. Yang peliknya, mereka telah membawa penulis ke balai Kebun Bunga berhampiran daerah Segamat, hampir 20 km daripada Pengkalan Kota sedangkan balai polis Bukit Kepong terletak tidak sampai 5 km dari situ.

Rupa-rupanya ada hikmah di sebalik apa yang berlaku ini. Alang-alang telah dibawa ke Kebun Bunga kemudian dilepaskan di situ, penulis pun mengikut gerak hati berjalan kaki menghala ke Segamat sebelum ditumpangkan orang ke sana. Keesokannya (dan buat pertama-kali) dapat menziarahi kawasan perkuburan lama di Lubuk Batu di mana terletaknya makam Bendahara Melaka semasa kejatuhannya ke tangan Portugis tahun 1511 iaitu Bendahara Tepok. Lebih istimewa lagi, di situlah terletak beberapa buah lagi makam Raja Temenggung Muar, siap dihiasi dengan batu nesan Aceh berkepak yang mengandungi ceritanya yang tersendiri!


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sayyid Zainal Abidin telah berkahwin dengan Tun Mengkudu Ibni Tun Jenal@Bendahara Tok Sekudai (iaitu anak Tun Seri Lanang, seterusnya telah melahirkan Dato' Maharaja Seri DiRaja Tun Mat Ali@Tun Dagang... maka terlahirlah Dato' Pasir DiRaja Sayyid Jaafar, Bendahara Seri Maharaja Tun Habib abdul Majid & Puteri Bakal yg akhirnya berkahwin dengan Sultan Ibrahim Syah (Sultan Johor ke-9). Hasil perkhwinan Puteri Bakal & Sultan Ibrahim Syah yang bernaskhwin negeri Muar itu, terlahirlah pula Sultan Mahmud II (Marhum Mangkat Dijulang). Bendahara Tun Abdul Jalil merupakan sepupu Sultan Mahmud II yg kemudiannya naik takhta sebagai Sultan Abdul Jalil IV. Sultan Abdul Jalil IV adalah anak kepada Bendahara Seri Maharaja Tun Habib Abdul Majid...