Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Thursday, April 23, 2009

Cerita An-Nur - Ke Segamat bersama jodoh baru? Dan lisan agama dan keturunan yang keluar daripadanya...

Peehhh... nak cari gambo keretapi yang dapat puaskan hati aku kat dalam Google pun cukup susah. Last-last aku pakai aje gambo ni yek...


OK. Biarlah disambung cerita selepas artikel Cerita An-Nur - cerita sebenar Nur dan kaitan dengan banyak perkara... . Beberapa hari setelah kedatangan tidak disangka Nur ke Janda Baik, barulah si An-Nur menelefon saya. Rupa-rupanya pada hari yang sepatutnya dia datang (tetapi Nur pula yang muncul) dia mengalami kerosakan kereta. Kami pun menetapkan tarikh baru untuk berjumpa. Katanya dia tetap mahu mengambil saya untuk dibawa ke Segamat berjumpa ibu bapanya.

Hari yang dijanjikan pun tiba. Saya yang terus menunggu di Janda Baik mendapat panggilan baru telefon. Rupa-rupanya kereta An-Nur rosak lagi. Tak apa... tukar rancangan. Saya terpaksa keluar sendiri dari Janda Baik dan bertemu An-Nur di stesyen KL Sentral. Kami perlu ke Segamat dengan menaiki keretapi.

Dipendekkan cerita saya pun sampai ke sana. Tunggu punya tunggu tak nampak batang hidung An-Nur. Ah... takkan buat hal lagi kot? Nasib baik tidak lama kemudian dia menelefon memberitahu dia ada di tempat berdekatan dalam stesyen. Saya pun pergi ke situ, ada kejutan menunggu...

An-Nur kelihatan begitu berlainan. Dia memakai tudung litup elok. Cantik! Lebih terserlah rupa-paras keturunan Arabnya dengan hidup mancung bulu mata lentik, mata coklat besar dan kulit putih kemerah-merahan. Dalam saya terkial-kial memikirkan kenapa si An-Nur yang pertama kali saya jumpa dahulu tidak memakai tudung tetapi kali ini boleh begitu elok menutup aurat malah kelihatan lebih ayu dan manis, dia pula kelihatan tersipu-sipu sambil mencuri-curi pandang. Saya semakin pelik.

"Kenapa An-Nur nampak malu-malu ni?" saya bertanya.

Gadis berusia 24 tahun (masa tu le, tahun 2005) tersipu-sipu lagi.

"An-Nur tak sanggup pandang terus ke mata Abang!" katanya.

Saya rasa sudah dapat membaca apa yang bermain di hatinya. Dari penampilan ranggi dan berani tidak menutup aurat kini boleh jadi begitu ayu tersipu-sipu bertudung litup... mahu membawa saya bertemu ibu dan ayahnya di Segamat. Tetapi saya membiarkan dahulu.

Kami pergi membeli tiket. Ingatkan An-Nur nak belanja le sebab dia yang beriya-iya nak bawa saya ke Segamat. Rupa-rupanya dia pun tak ada duit. Saya lagi le, dah berapa tahun tak berkerja kecuali mendapat wang 'ihsan' sekali sekala sebagai pembiayaan hidup sementara menumpang di rumah Pak Habib dan dalam tempoh itu menolong memberi buah fikiran, membuat suntingan dan menulis sedikit isi buku-bukunya. Ketika itu saya memang tengah 'kering'. Nasib baik Nur ada memberi sedikit duit ketika dia datang seminggu (ke baru beberapa hari je ? saya pun lupa) sebelum itu.

Masuk keretapi, kami duduk bersebelahan. Tidak lama kemudian keretapi pun berjalan. An-Nur masih tersipu-sipu malu mencuri-curi pandang seolah-olah mengharapkan sesuatu. Tak boleh jadi ni, lebih elok kita berterus-terang. Dan saya sebagai lelaki yang rasanya sudah dapat membaca situasi eloklah saya memulakan...

"An-Nur nak dengan Abang ya?" saya bertanya direct sambil tersenyum dengan mata merenung tepat ke matanya. Gadis itu terus tertunduk malu.

Saya diam sebentar. Kemudian baru bertanya lagi "An-Nur mahu jadi isteri Abang?". Dalam malu-malu itu dia mula tersenyum. Lama juga tertunduk dalam keadaan itu sebelum mengangguk-angguk lembut.

Saya pun tersenyum. "Kalau begitu Abang terima. Abang pun mahu An-Nur jadi isteri Abang!"

Terus dia mengucapkan terima-kasih dan mengucup tangan kanan saya. Terasa syahdu sebentar walaupun dalam hati sebenarnya saya masih tergamam dengan segala yang telah berlaku dalam tempoh beberapa hari itu.

Hakikatnya saya masih lemah-longlai setelah mendapat tahu apa yang berlaku kepada Nur. Tetapi saya redha dengan Qada dan Qadar lalu menurutkan sahaja keadaan dengan mengekori An-Nur ke Segamat untuk melihat apa yang Allah sediakan seterusnya. Apakah setelah kehilangan Nur, An-Nur pula menjadi pengganti? Yang pasti saya tidak merancang apa-apa.

Kalau betullah An-Nur bakal menjadi isteri, siapa saya untuk mempersoalkan takdir? Bukankah apa yang saya mahu sebenarnya adalah home sweet home, rumahku syurgaku yang diharap boleh menjelma apabila berkahwin dengan seseorang yang betul-betul sesuai zahir dan batin? Kalau dahulu, setelah dapat menyusuri salasilah keluarga sebelah bapa membawa dari Perak sambung ke Aceh seterusnya ke Baghdad lalu ke Mekah, saya yakin saya harus mencari seorang isteri yang berdarah Sayyid Syarifah. Kini jodoh dengan Nur sudah tertutup, mungkin dengan An-Nur boleh menjadi. Bukankah dia juga seorang Syarifah malah berasal daripada keluarga yang sama dengan Nur?

Saya mengira-ngira keadaan sebentar. Nur (ketika itu) berusia 33 tahun, An-Nur 24. Nur pernah berkahwin dan mempunyai seorang anak sebelum berkahwin lagi, An-Nur seorang anak dara. Kalau dibandingkan paras-rupa, An-Nur lebih cerah dan ciri-ciri Arabnya lebih terserlah. Cuma tingginya sahaja kurang sedikit daripada Nur. Kalau ikutkan, An-Nur memang jauh lebih 'segar' tetapi kasih-sayang saya terhadap Nur yang telah berputik sejak tahun 1995, 10 tahun sebelum itu bukan senang mahu diketepikan... tidak mampu saya menolaknya begitu sahaja jika tidak kerana keyakinan bahawa Allah lebih tahu apa yang terbaik buat kita.

Ya... sudah bertahun-tahun saya berpegang dengan kata-kata ini: Ada masanya kamu fikir sesuatu itu baik untuk kamu sedangkan hakikatnya tidak. Ada masanya kamu fikir sesuatu itu buruk untuk kamu sedangkan hakikatnya sebaliknya. Tidak bergerak walau satu zarah pun tanpa perintah dari Allah. Allah itu Maha Perancang, dan Maha Bijaksana, lebih tahu apa yang baik atau buruk untuk kita. Cuma kita sahaja mungkin tidak menyedari dan memahami...

Kehilangan Nur yang 'dicekup' politikus muda memang sesuatu yang terasa buruk buat saya. Tetapi seketika itu juga Allah membawa masuk seorang wanita lain dengan rupa-paras lebih cantik, lebih muda dan 'segar', wanita yang sudi malah memang mahu menjadi isteri saya walaupun kami sebelum itu baru sekali sahaja berjumpa. Tidak perlu bersusah-payah mengatur langkah memujuk rayu dan sebagainya.

Ah! Usah pedulikan lagi segala macam aliran pemikiran yang bersimpang-siur. Terimalah apa yang ada di hadapan mata... si An-Nur ini sebagai isteri. Itupun kalau tiada bantahan daripada ibu bapanya di Segamat. Dengan itu saya menggenggam tangannya lalu bersandar tenang. An-Nur menyambut dengan senyuman riang lalu kami mengekori sahaja rentak keretapi merentas malam (baru nak bagitahu, ketika itu malam) ke selatan.

Dalam pada itu saya dapat melihat sesuatu benda lagi yang pelik tentang An-Nur. Tidak lama kemudian, dia mula berceloteh... entah bila pula, tiba-tiba dia sudah pandai bercakap pasal agama, membacakan ayat-ayat Al-Quran dengan lancar malah mula bercerita tentang peranan Ahlul Bait anak cucu Nabi Muhammad SAW berdakwah menyebarkan agama seraya mempertahankan kesyumulan Islam.

Hmm... nampaknya An-Nur lagi cepat 'dapat' daripada Nur malah saya sendiri. Jika dahulu saya sering bergaduh dengan Nur kerana perubahan diri mendadak saya yang melibatkan agama menyebabkannya susah hendak menerima kerana belum bersedia, kini Tuhan menghantar seorang pengganti yang sudah begitu petah menerima hal ini malah menyampaikannya pula kepada saya! Cuma apa yang saya risau, kelihatan ada semangat lain dalam diri An-Nur yang nampaknya berasal dari luar. Kalau tidak kerana dia bercerita tentang agama dan peranan Ahlul Bait, mungkin sahaja seseorang boleh menganggapnya sudah kesurupan atau dirasuk makhluk halus. Daripada pemerhatian saya rasanya memang ada. Mungkin daripada saka keluarga yang boleh dikira baik kerana sekurang-kurangnya bersemangat dalam hal-hal agama.

Kalau ikutkan, saya tidak mahu menerima apa-apa pun bentuk saka walaupun dikatakan baik. Tetapi saya anggap ini ada hikmahnya... daripada mulut An-Nur terkeluar ayat-ayat dan perkataan yang pada saya cuma dapat dituturkan oleh seorang wanita tua keturunan Nabi yang begitu perihatin berjuang tentang agama. Hmm... tak kiralah jika kata-kata yang keluar bukan lisan sebenar An-Nur, mungkin makhluk lain. Saya terus memasang telinga dengan iktikad bahawa lisan yang keluar itu hakikatnya tetap disampaikan dengan izin Allah. Maka saya harus meneliti apa yang boleh dipakai dan diaplikasikan untuk masa hadapan.

Dari satu segi, kata-kata yang keluar dari An-Nur berjaya mengembalikan banyak semangat yang hilang setelah berlaku kes si Nur. Kata An-Nur: "Abang tak boleh hilang semangat. Abang kena kuatkan diri dan cuba tolong betulkan keluarga Sayyid".

Katanya lagi, saya boleh memulakan ini dengan memperbetulkan Pak Habib. Saya tersenyum panjang kerana faham keadaan sebenar di belakang tabir. Dari Pak Habib katanya, saya boleh mempengaruhi Syed Ali yang ketika itu menjadi presiden Dewan Perniagaan Melayu Johor. Dari Syed Ali sudah ada jaringan yang besar menjangkau seluruh keluarga Sayyid di Johor malah seluruh Malaysia dan Alam Melayu. Lihat artikel sebelum ini Pesta buku dan siri "Berpetualang ke Aceh" di mana saya akhirnya bertemu juga dengan Syed Ali yang dimaksudkan tanpa dirancang. Kemudian saya tidak ingat lagi apa yang si An-Nur cakap. Tetapi semakin dia berkata-kata tentang hal ini, semakin kelihatan gayanya menjadi seperti seorang perempuan tua yang suka bercakap sambil menutup mata.

Sampai ke Tampin atau sekitarnya kalau tak salah ingatan, saya mendapat panggilan telefon dari seorang rakan lama di Janda Baik. Katanya dia dan beberapa orang kawan sedang menuju ke Kuala Lumpur untuk ke rumah Pak Ali, seorang tua (lebih 80 tahun) yang menjadi guru agama juga guru silat dan guru ilmu hakikat pada ramai orang, kata sesetengah orang sejak zaman berzaman (siapa yang faham, faham le). Diakui, Pak Ali juga boleh dikira sebagai salah seorang guru saya. Rupa-rupanya beliau baru sahaja meninggal dunia. Apa boleh buat, saya tidak dapat turut bersama melihat jenazahnya. Saya harus ke Segamat kerana menurut keadaan dan jalur baru nasib hidup saya.

Dengan ini saya rasa elok diberhentikan dahulu cerita ini. Insyaallah apabila sampai gerak untuk menyambung, akan disampaikan apa yang berlaku di Segamat, salah satunya penerimaan keluarga yang sudah bersedia menganggap saya sebagai bakal menantu mereka! Sekian... :]

3 comments:

Anonymous said...

ramainya Bro Red!!!

Nur,Noor,An-Nur,Nur An-Nur...

maunya terlepas nanti Nurul An-Nur...masa dah time...supirrrr hehehh!!!

CEPLOS.

Anonymous said...

supir tengah berangan membesar2kan diri, konon diminati ramai...kalau berenti bangga diri, nanti tak boleh hidup lebih lama dengan dunia supirnya..

ini penyakit takda keyakinan diri..hidup bermalas-malasan, poya sana sini, kembang diri, untung2 lepas ni nak dapat yg kaya-raya makan tak abis..

Radzi Sapiee said...

Nak kata apa kata le. Tuhan tahu hakikat sebenar! :]