Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Rabu, Januari 25, 2017

Misi jejak Aceh-Langkasuka : Masjid Kerisek, makam Sheikh Abdul Samad dan kota atas bukit Singgora

Salam semua. Setengah hari daripada sekarang saya akan membuat satu lagi pengembaraan jauh masuk ke negara orang. Sebelum itu ingin dilepaskan dahulu cerita hari ke-4 perjalanan pertama saya tahun 2017 yang meliputi beberapa tempat di selatan Thailand. Sejak tengah hari tadi sibuk menyiapkan lalu mempersembahkan artikel-artikel sokongan di blogspots saya yang lain. Setelah terpapar 3 artikel baru berkenaan di blogspoBERPETUALANG KE ACEH dan 11 di blogspot  SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) baru boleh disambung penceritaan daripada artikel Misi jejak Aceh-Langkasuka : Lawatan lapangan ke makam-makam dan petunjuk Dato' Panjang...


Pagi Ahad 15 Januari 2017. Sampai masa untuk kami semua meninggalkan Patani.


Saya mahu meneruskan perjalanan ke utara dan barat laut secara berseorangan dengan menaiki pengangkutan awam dan apa yang dapat sehingga sampai ke bandar Songkhla, sekitar 110-120 km dari Patani, Kawan-kawan mahu bergerak berlawanan arah untuk kembali ke Malaysia melalui Kelantan di selatan. Tetapi sebelum berpisah biar kami sama-sama menziarahi beberapa lagi tempat bersejarah.



Hari sebelumnya kami ada lalu di tepian Masjid Kerisek yang sangat terkenal sebagai satu simbol keIslaman orang Patani sejak zaman berzaman tapi tak sempat nak singgah. Pagi Ahad itu baru ada kesempatan.



Dapatlah bersolat sunat di dalam masjid berusia lebih 500 tahun ini. Selain itu kami dapat melihat perigi lama yang katanya digali sendiri oleh pahlawan Melayu Melaka yang namanya tersohor ke seantero Alam Melayu iaitu Hang Tuah. Dapat pula melihat satu bangunan kayu cantik, juga berdekatan masjid. Lihat artikel-artikel berikut :-







Adapun pada malam sebelum itu kami ada berbincang apakah tempat-tempat yang mahu dilawati siang nanti sebelum masing-masing kembali ke rumah atau sebagainya. Teringat pesanan isteri agar menziarahi makam ulamak besar Alam Melayu abad ke-18 iaitu Sheikh Abdul Samad al-Falimbani yang katanya berada di antara Patani dengan Songkhla. Saya pun bertanyakan lokasi kepada saudara Ibrahim, warga Thai berbangsa Melayu yang ikut sama dalam rombongan kerana mahu menjayakan forum pagi Sabtu. Rujuk balik artikel Misi jejak Aceh-Langkasuka : Forum Batu Aceh di Patani, asbab utama perjalanan dibuat. Ternyata beliau belum pernah sampai lalu berhajat untuk pergi.

Ternyata kawan-kawan lain juga belum pernah sampai walaupun ada antara mereka sudah beberapa kali pergi ke Patani. Maka dibuat keputusan bersama kami mahu menziarahi makam walaupun ia terletak jauh menghampiri Songkhla. Ini juga memudahkan saya untuk sampai selain merapatkan jarak ke Songkhla yang nama Melayunya adalah Singgora. Ini merujuk pada satu kerajaan lama Islam yang diasaskan lebih 400 lalu tetapi sudah 'pupus' akibat serangan Thai/Siam.


Perjalanan ini melalui bahagian tepian pantai menghadap Laut China Selatan yang mengingatkan pada laluan agak serupa di Terengganu. Kalau saya keluar sendiri boleh tahan jenuh juga nak sampai. Ini kerana satu, perlu mencari sendiri lokasi tepat makam Sheikh Abdul Samad. Sedangkan hendak bertanya pun semakin kurang orang yang faham bahasa Melayu apabila menghampiri Songkhla. Kedua saya tidak membawa apa-apa kenderaan. Kalau naik pengangkutan awam entah setakat mana sampai. Jadual pun tak tentu. Nak berhenti kat mana pun harus tercari-cari. Kalau perlu berjalan kaki jauh masuk ke kampung ataupun hutan lagilah letih.


Daripada apa yang diceritakan oleh mereka yang sudah sampai agak susah juga hendak mencari lokasi makam. Tengok-tengok kami dapat sampai dengan mudah kerana telah ditandakan dengan jelas sehingga boleh dilihat dari tepian jalan besar. Kawasan sekitar pula banyak telah dibuka luas, tidak seperti dilihat dalam gambar-gambar.


Untuk makluman sejurus sebelum kami sampai gambar-gambar makam dan persekitaran yang boleh ditemui dalam Google menunjukkan ia bertanda papan, dalam keadaan yang seperti kurang diperhatikan dalam hutan ataupun ladang. Kini sudah ada bangunan makam berbumbung berlantai marmar yang cantik lagi cukup luas. Difahamkan ia baru beberapa bulan dipugar begini. 


Saya datang setakat berpakaian t-shirt dengan seluar silat sahaja. Tapi bila dah sampai timbul semangat untuk memakai tanjak dan keris. Sedikit cerita tentang Sheikh telah dikongsikan dalam artikel berkenaan iaitu Makam (Tomb of) Sheikh Abdul Samad al-Falimbani. Untuk bacaan lanjut Google sahaja nama almarhum dan anda akan jumpa banyak cerita termasuk mengenai kitab-kitab Tasawuf karangan beliau yang masyhur lalu masih ditelaah di sekolah-sekolah pondok di merata Alam Melayu hingga ke hari ini.






Merasakan kawasan makam begitu selesa dan mendapati ia sebenarnya agak dekat dengan jalan besar menghala ke Songkhla saya meminta agar ditinggalkan di sini sahaja. Kawan-kawan memberikan sedikit makanan dan minuman sebagai alas perut sebelum pergi. Saya pun mula duduk bertafakur bersendirian...









Adapun saya sampai bersama kawan-kawan ke makam itu sekitar jam 10.38 pagi. Jam 1.58 petang baru bertolak pergi.


Maka bermulalah pengembaraan solo atau berseorangan saya di bumi sebelah sini, satu bumi Melayu Islam yang sejak lebih 2 abad lalu gitu telah ditakluki kerajaan Siam/Thai yang mengutamakan agama Buddha.



Apabila mendapati tiada apa-apa kenderaan mahu berhenti di tempat keluar saya pun berjalan kaki ke hadapan menghala ke Songkhla. Papan tanda ini menjadi ingatan dan rujukan jika mahu ke makam Sheikh Abdul Samad lagi. Jalan masuk kenderaan ke makam terletak sekitar 5-10 meter sahaja ke hadapan.  Bandar Songkhla pula terletak sekitar 27 km ke utara...



Di hadapan itupun tidak ada kenderaan mahu berhenti. Ketika itu saya belum dapat cam yang manakah pengangkutan awam kerana di sini rupanya lebih kurang macam kereta pick-up biasa. Saya pun berjalan lagi ke hadapan. Tiba-tiba seorang warga tempatan berhenti lalu mengajak membonceng lebih jauh ke hadapan.


Walaupun nampaknya tidak tahu berbahasa Melayu tanpa was-was dia membuat isyarat mengajak makan tengah hari lalu sedia untuk membelanja. Apabila mendapati kedai makan Melayu Islam tempat kami berhenti tiada lagi makan tengah hari beliau membelikan satu cawan besar minuman ais juga dua bungkus biskut.


Tengok pada badannya yang bertatu merata dengan susuk badan seperti seorang kickboxer atau ahli ilmu pertahanan diri muay thai nampak ada macam rupa samseng. Tapi orangnya banyak tersenyum dan ternyata baik hati. Sebelum meninggalkan saya dia menunjukkan arah ke tempat perhentian menunggu pengangkutan awam yang lebih selesa. Letaknya cuma sepelaung dari kedai tadi.



Sampai di perhentian saya termangu-mangu lagi kerana tidak tahu kenderaan manakah patut ditahan. Perbezaan bahasa pula menjadi halangan, saya tak faham bahasa Thai, orang yang ditemui tak faham bahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris. Nasib baik muncul 3 orang gadis yang mahu ke arah Songkhla. Saya perlu menunggu sahaja mereka menahan pengangkutan awam lalu ikut sama...










Dengan tambang 28 Baht iaitu matawang Thailand tapi dibayar 30 Baht kerana tidak memiliki wang kecil saya pun sampai ke destinasi. Lihat artikel Taking the local ride to Songkhla.


Untuk makluman Songkhla sebenarnya adalah nama dalam bahasa Thai untuk Singgora. Ia merujuk kepada satu kerajaan Melayu Islam yang pernah berdiri megah 400 tahun lalu tetapi kemudian dapat ditakluki kerajan Siam/Thai lalu dihilangkan identiti asal. Namun nama Singgora tetap abadi dalam memori kolektif orang Melayu kerana masih terdapat rumah-rumah Melayu termasuk di Malaysia terutama di Kelantan menggunakan apa yang dipanggil sebagai atap Singgora. Dalam kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu, dalam bab yang menceritakan bagaimana boleh terjadi peristiwa Singapura dilanggar todak pula ada tercatat pantun yang berbunyi begini :-


Telur Itik di Singgora, 
Pandan terletak dilangkahi, 
Darah titik di Singapura, 
Badannya terlantar di Langkawi.



Saya ke Songkhla untuk melawat tinggalan kota lama Singgora yang katanya masih wujud di sana. Apabila disebut nama Singgora kepada seorang pemandu motosikal yang mengambil penumpang/pembonceng (saya tak tahu dipanggil apa di sini, kalau di Indonesia ia dipanggil ojek) beliau pun mengangguk seperti tahu lalu membawa ke satu jeti untuk menaiki feri, 3 km dari bandar Songkhla. Kebetulan sampai ketika feri baru hendak bergerak. Saya pun terus menaikinya.


Kawasan bandar asal Singgora katanya terletak di kaki bukit seberang sana. Perjalanan feri terasa begitu aman dan mendamaikan. Lihat Taking the ferry to old Singgora.


Zoom in. Sebuah masjid di kaki bukit mengingatkan pada pemandangan hampir serupa di Pulau Penyengat, Bentan. Lihat artikel lama Kembara Johor-Riau - Dari Tanjung Pinang ke Pulau Penyengat. Timbul rasa mahu bermalam di masjid itu.


Dalam perjalanan menaiki feri terserempak dengan satu pasangan suami isteri yang jelas berbangsa Melayu dan Islam, isterinya bertudung elok menaiki motosikal dengan kereta sisi (sidecar) membawa kotak-kotak yang biasa digunakan untuk menyimpan ikan. Sang suami boleh bercakap  sedikit bahasa Melayu. Saya pun bertanyakan arah ke kota lama Singgora. Apabila mendapati kefahamannya kurang jelas saya sebut ia sebagai kota Sultan Sulaiman merujuk kepada raja yang mengasaskan kerajaan Singgora lebih 400 tahun lalu, Terus beliau mengangguk-angguk seperti faham lalu mengajak naik kereta sisi.


Beliau nampaknya ingin membawa ke kawasan tinggalan kota. Tetapi motosikal dibawa sehingga agak jauh melepasi bukit sedangkan pada faham saya tinggalan terletak di sekitar bukit.





Tengok-tengok saya dibawa ke bangunan makam ini.


Rupa-rupanya beliau ingat saya mahu ke makam Sultan Sulaiman. Padahal tak terfikir pun hendak ke makam. Matlamat saya ke Songkhla sebenarnya sekadar untuk melihat tinggalan kota. Siapa sangka sultan pula boleh 'memanggil datang? Lihat artikel Makam (Tomb of) Sultan Sulaiman Singgora.


Saya turut menziarahi satu makam lain agak terserlah di sebelah. Lihat Makam di sebelah makam Sultan Sulaiman (Tomb besides the tomb of Sultan Sulaiman). Apabila tersedar bahawa saya sebenarnya mahu mencari tempat yang lain dari makam (orang itu masih tidak jelas atau faham apabila saya menyebut tinggalan kota) beliau dan isteri bertekad mahu menolong mencari. Namun mereka harus singgah di satu tempat untuk mengambil ikan lalu meninggalkan saya sebentar di luar. Kata mereka nanti selesai urusan akan disambung membawa mencari.

Ketika ditinggalkan itulah ada orang lain kedengaran lebih faham hajat saya lalu membawa membonceng motosikalnya pula. Cuma dia orang cari makan dengan mengambil penumpang menaiki motosikal lalu meminta bayaran apabila sampai di tempat yang difikirkannya kena dengan hajat. Didapati dia kurang jujur apabila saya tiada wang kecil lalu terpaksa menghulurkan wang 100 Baht. Dia cuma kata "ok, ok" sahaja tanpa mahu memberikan baki mahupun berusaha untuk mencari atau menawarkan wang pecah. Sedangkan tambang berbayar sepatutnya cuma 30 Baht.


Saya pula tidak mahu pening-pening kepala memanjangkan cerita. Bila mendapati tempat diturunkan itu boleh membantu pencarian kota saya menghalalkan sahaja bayaran yang terlebih mahal itu lalu pergi masuk ke dalam bangunan yang kelihatan. Lihat artikel Pusat informasi kerajaan lama Singgora (Information centre for old kingdom of Singgora).


Alhamdulillah di situ dapat menumpang berehat sambil mengecas bateri telefon bimbit juga kamera. Sempat juga menumpang mandi sebelum bergerak ke tinggalan kota atas bukit yang laluan masuk dan tangga naiknya terletak cuma 70 meter di belakang bangunan.





Dipendekkan cerita dapatlah melihat 3 tinggalan kota pada 3 aras bukit sehingga ke puncak. Namun saya nyaris-nyaris tidak meneruskan perjalanan apabila diserang lelah dan sesak nafas selepas menaiki beberapa anak tangga. Mungkin kerana kurang fit selain tidak makan tengah hari, sarapan pun kurang. Setakat ada mengalas perut dengan kuih pulut dan air semasa berehat seorang diri di makam Sheikh Abdul Samad tadi.

Nasib baik dapat digagahkan juga kerana teruja mahu melihat apa yang dapat selain tidak mahu merasa terkilan jika tidak diteruskan. Usaha mendaki dan 3 aras kota boleh dilihat melalui artikel-artikel berikut :-






Dari atas tembok kota di puncak itu saya dapat melihat pemandangan cantik ke semua arah 360 darjah. Berdasarkan rujukan silang dengan peta juga gambar satelit melalui program Google Earth, jangkauan pemandangan mencapai sehingga 20 km atau lebih meliputi wilayah Songkhla dan sekitarnya. Lihat Observing the surroundings from Singgora hill defence fort.







Puas melihat pemandangan baru duduk berehat panjang sambil bersandar pada tembok kota. Memang terasa penat tapi sangat gembira dan puas hati. Rasanya misi saya di Songkhla/Singgora sekurang-kurangnya buat waktu itu sudah tercapai dan dipenuhi.

Oh. Ketika mengatur gambar-gambar untuk digunakan dalam artikel-artikel sokongan baru dapat tahu bahawa saya mengambil masa cuma 5 minit sahaja untuk mendaki dari kaki bukit ke tinggalan kota bawah, lagi 5 minit mendaki ke tinggalan kota tengah, lagi 5 minit untuk sampai ke kota paling atas di puncak bukit. Melalui Google Earth didapati puncak tersebut terletak pada ketinggian 410 kaki dari paras laut. Campur waktu rehat mengatur kembali nafas sambil menikmati pemandangan sebelum sampai ke puncak saya mengambil masa cuma 20 minit sahaja untuk membuat pendakian yang boleh dikira bersamaan menaiki anak tangga bangunan 40 tingkat dari bawah sampai ke atas. Kira not bad le, Boleh tahan gak untuk seorang lelaki berumur hampir 47 tahun yang dah lama tidak bersukan, apa lagi dalam keadaan kurang makan dan membawa satu beg galas yang agak berat (satu lagi beg ditinggalkan di bawah).


Selepas itu baru singgah makan di sebuah restoran, dalam perjalanan menghala ke pekan di kaki bukit seperti dilihat ketika menaiki feri.





Selepas selesai makan dan rehat agak panjang (saya turut melayan Wi-Fi percuma di restoran) baru menyambung berjalan kaki ke arah pekan. Niatnya mahu bermalam di masjid yang kelihatan di kaki bukit. Tetapi apabila sampai di masjid lain ini terlebih dahulu ada memberitahu ia dibina di atas tapak masjid lama kerajaan Singgora pada zaman Sultan Sulaiman. Saya pun bertukar niat lalu bermalam di situ. Lihat Masjid (Mosque of) Sultan Sulaiman, Singgora.


Nota : Penulisan artikel ini dimulakan tengah malam. Dekat jam 2.30 pagi baru betul-betul selesai, tinggal kurang 9 jam sebelum saya harus berlepas ke satu negara dari KLIA untuk satu pengembaraan baru. Selamat malam.


Isnin, Januari 23, 2017

Misi jejak Aceh-Langkasuka : Lawatan lapangan ke makam-makam dan petunjuk Dato' Panjang

Masuk pada aktiviti belah petang hari ke-3 perjalanan. Bersambung daripada Misi jejak Aceh-Langkasuka : Forum Batu Aceh di Patani, asbab utama perjalanan dibuat.


Sekitar jam 2.11 petang kami meninggalkan kawasan Sekolah Amanasak untuk membuat lawatan lapangan ke tempat-tempat bersejarah terutama makam-makam lama yang dikatakan ditanda dengan batu nisan Aceh.



Beberapa orang pengkaji muda dan peminat sejarah warga tempatan yang menghadiri forum pagi hingga tengah hari ikut sama dalam lawatan. Kelihatan dalam gambar van yang membawa rombongan Malaysia dari Kelantan masuk ke Patani. Ketika ini saya dan seorang rakan senegara menumpang kereta rakyat tempatan.


Kami mahu menuju ke satu kawasan yang dipanggil Yarang, sekitar 20 km ke luar bandar Patani.


Seperti dalam perjalanan dari Rantau Panjang/Golok ke Patani pada malam sebelumnya (lihat Misi jejak Aceh-Langkasuka : Air terjun Gunung Stong dan faktor 313 sebelum masuk ke selatan Thailand) kami selalu perlu melalui sekatan jalan atau road block polis dan askar.





Rakyat tempatan berbangsa Melayu dan Islam yang membawa kami berjalan dalam keretanya itupun memberitahu terdapat lebih 4,000 sekatan jalan diletakkan secara tetap di 3 wilayah dalam selatan Thailand yang selalu bergolak dengan aktiviti-aktiviti melibatkan golongan pemberontak. Ke beliau sebut 1,000 lebih? Saya dah tak berapa ingat. Yang pasti memang banyak dan lebih daripada 1,000.

Tiga wilayah itu adalah Patani, Narathiwat dan Yala, semuanya sebahagian daripada Patani asal yang telah dipecah-belahkan oleh kerajaan Thai. Di sini tak perlulah dipanjangkan kenapa ada yang memberontak. Cukup dikatakan bahawa sejak Patani kalah perang lalu ditakluk orang Thai penghujung abad ke-18 mereka selalu ditekan agar akur pada pemerintahan yang berasaskan agama Buddha berpusat di Bangkok. Bahasa dan tulisan Thai diutamakan sehingga ada anak Melayu sudah lupa bagaimana untuk bertutur dalam bahasa ibunda asal.


Setelah beberapa lama sampailah ke lokasi pertama lawatan lapangan kami.


Papan maklumat daripada kerajaan Thailand menyatakan ia sebagai kota purba Yarang. Lihat sahaja penerangan yang membesarkan ia sebagai pusat agama Buddha,


Pengkaji tempatan pula menyatakan inilah tinggalan Kota Mahligai yang ada disebut dalam teks-teks lama Melayu sebagai pusat kerajaan Langkasuka suatu masa dahulu. Untuk pengetahuan Langkasuka kemudian ditukar nama menjadi Patani, selepas seorang rajanya memeluk agama Islam. Lihat artikel-artikel berikut di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) :-






Seterusnya kami dibawa ke sebuah kampung yang nama Melayunya adalah Pintu Gajah. Untuk makluman rata-rata nama tempat malah nama orang di Patani juga Yala dan Narathiwat ada dua. Satu dalam bahasa Thai satu dalam bahasa Melayu.


Menurut ceritanya kampung ini adalah tempat menyimpan dan membela gajah-gajah raja. Kami dibawa masuk ke dalam sebuah kebun getah lalu ditunjukkan dua buah makam dengan batu-batu nisan yang disebut pengkaji sini sebagai daripada jenis batu nesan Aceh.


Pada penglihatan saya ia adalah berlainan daripada jenis-jenis batu Aceh yang pernah saya lihat di merata Alam Melayu. Lihat Makam lama (Old tombs at) Pintu Gajah, Patani.


Ahli rombongan kami merangkap tetamu khas jemputan, Prof Othman yang merupakan pakar rujukan bidang (lihat balik artikel Misi jejak Aceh-Langkasuka : Forum Batu Aceh di Patani, asbab utama perjalanan dibuat) pula menyatakan ia sebagai variasi daripada salah satu jenis yang telah disenaraikan beliau 30 tahun lalu. Apabila diminta oleh pengkaji tempatan untuk membuat anggaran umur makam berdasarkan jenis atau reka bentuk, beliau menanggarkan sekitar 500 tahun.


Di kampung ini juga kami terlihat sebuah rumah yang agak unik. Lihat Rumah menarik di Pintu Gajah (Interesting house at Pintu Gajah), Seorang pendudk kampung kemudian memberitahu sekitar 3-4 pintu sahaja dari situ terdapat rumah tempat menetap asal bapa kepada allahyarham Dato' Haron Din ulamak terkenal Malaysia sebelum berpindah negara.


Seterusnya kami masuk ke satu lagi kebun getah tetapi di kampung lain.


Di sini baru saya dapat melihat batu-batu nisan yang jelas daripada jenis batu Aceh. Lihat Makam berbatu nisan Aceh di Kampung Samala (Tombs with Aceh gravestones at village of Samala).


Selesai penelitian di situ kami dibawa menghampiri bandar Patani untuk melihat dan menziarahi makam Sultan Ismail Syah, raja Patani yang dikatakan pertama memeluk agama Islam.


Laluan membawa kami lalu di tepian Masjid Kerisek yang sangat terkenal di Patani juga perigi yang dikatakan digali sendiri oleh pahlawan terkenal Melayu Melaka, Hang Tuah di seberang jalan.


Tetapi kami tidak singgah lagi kerana mahu mengutamakan ziarah ke makam sultan.


Sebelum sampai ke makam raja saya terlihat makam lain yang pada saya batu nisannya jelas daripada jenis batu Aceh. Lihat .Batu nesan Aceh berdekatan makam Sultan Ismail Patani (Aceh tombstones near to the tomb of Sultan Ismail Patani)


Batu-batu nisan di makam Sultan Ismail pula saya lihat berlainan daripada jenis-jenis batu Aceh yang saya kenali. Lebih selamat untuk mengatakan ia adalah sejenis variasi. Lihat Makam (Tomb of) Sultan Ismail Syah Patani.


Apapun, baginda katanya memeluk Islam pada tahun 1457 Masihi lalu memindahkan pusat kerajaan ke satu tempat yang lebih dekat dengan pantai. Proses pemindahan inilah yang katanya menyebabkan nama kerajaan Langkasuka ditukar menjadi Patani. Selepas ziarah ke makam kami bertolak sekitar 250 meter ke timur sebelum meletakkan kenderaan di hadapan masjid ini. Lihat Masjid (Mosque of ) Barahom, Patani.


Dari masjid kami berjalan kaki melepasi beberapa rumah kampung untuk sampai ke tepian sebuah sungai...





Kami dibawa menaiki bot menghilir sungai ke suatu perairan yang luas.


Perairan itu merupakan satu teluk yang dibatasi sekeping tanah sesempit 80 meter di setengah tempat. Ia paling lebar sekitar 1.6 km sambil memanjang 14.5 km ke Laut Cina Selatan.


Saya pula seronok berdiri atas bot sepanjang perjalanan. Angin sepoi-sepoi sambil bot membelah perairan yang tenang sangat mengasyikkan. Lihat artikel Boat ride through the waters of "Kuala Patani" di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Kata warga tempatan yang membawa kami berjalan, kami sekadar mahu dibawa melihat perairan. Tiba-tiba kami diajak untuk melawat makam lama di sebuah kampung di seberang.




Nama penempatan adalah Kampung Dato' sempena panggilan untuk pemilik makam yang dikenali sebagai Dato' Panjang. Naik ke daratan kami perlu melepasi satu kawasan berselut sebelum dapat sampai ke kawasan yang lebih aman.


Untuk sampai ke makam kami perlu berjalan kaki sekitar 500 meter termasuk lalu di celah rumah-rimah orang.


Dalam perjalanan terlihat masjid lama yang diwartakan sebagai berumur 200 tahun. Tetapi penduduk tempatan menyebut ia berumur 500 tahun! Lihat Masjid (Mosque of) Datoh, Patani.

Selepas melepasi satu tanah perkuburan awam Islam yang luas sampailah kami ke makam yang dimaksudkan. Lihat Makam (Tomb of) Dato' Panjang, Patani. Timbullah satu cerita yang menarik di dalam makam...



Adapun sebelum menaiki bot ada penduduk tempatan dari kampung berdekatan makam Sultan Ismail memberitahu saya tentang kewujudan makam Dato' atau Tok Panjang ini. Kata beliau nama diberikan kerana jenazahnya asyik memanjang sehingga harus dilipat dua sebelum dapat dikuburkan. Itupun jenazah yang dilipat dua masih panjang. Tambahnya Tok Panjang ini adalah orang yang derhaka kepada raja. Ini disebabkan beliau melanggar titah raja ketika itu yang melarang mana-mana orang menjual tembaga kepada orang luar. 

Titah ini muncul kerana pada zaman tersebut tembaga adalah logam terbaik untuk membuat meriam. Patani pula sedang sibuk diserang musuh, kalau tak salah oleh puak Siam atau Thai. Tok Panjang dikatakan menderhaka kerana didapati menjual tembaga kepada orang luar, Akibatnya beliau dijatuhkan hukuman bunuh oleh raja lalu mayatnya ditanam di sebuah pulau. 

Peliknya mayat Tok Panjang jadi memanjang apabila mahu dikebumikan Lebih pelik lagi pulau tempat ditanam jenazah kemudian timbul sedikit demi sedikit daratan di laut berdekatan sehingga dapatmenyambungkannya dengan tanah besar. Biar diletakkan peta kawasan daripada Google Map disertakan sedikit maklumat yang boleh disemak melalui program Google Earth...


Nampak kan kedudukan makam Tok Panjang. Kalau ia terletak atas satu kawasan yang asalnya merupakan sebuah pulau tetapi muncul tanah hingga bersambung dengan tanah besar apakah maknanya ini? Sedangkan beliau dikatakan derhaka lalu dihukum bunuh dan ditanam atas pulau sebagai tanda buangan. Saya tidak tahu pada zaman mana atau pada ketika pemerintahan sultan Patani manakah Tok Panjang dibunuh lalu 'dipulaukan'. Tetapi apa yang berlaku kemudian seperti menyanggah daulat sultan. Apakah kerana beliau memiliki karamah yang melangkaui daulah?


Serta merta terbit dalam hati bahawa Tok Panjang telah difitnah menjual tembaga melanggar titah raja sehingga dikatakan derhaka lalu dihukum bunuh. Sekian lama itulah cerita yang nampaknya berkumandang tiba-tiba saya yang baru pertama kali datang ke Patani boleh terasa sebaliknya pula, Hal ini turut diutarakan kepada seorang rakan yang sama masuk menziarahi di dalam bangunan makam. Ketika hendak keluar beliau tergerak untuk ke bahagian kepala makam lalu terlihat sebilah keris kecil terletak cantik di atas dinding kepuk sebelah!


Ini adalah gambar yang saya cuba ambil dalam perjalanan kembali ke tanah besar dengan menaiki bot. Kami telah membuat keputusan untuk bersolat Maghrib dan jamak solat Isyak di Masjid Datoh dahulu sebelum mengorak langkah kembali ke tanah besar, Peliknya langit begitu gelap, nampak banyak bintang sedangkan sepatutnya bulan sedang mengambang kerana malam itu baru masuk 16 Rabiulawal, masih di tengah bulan Islam yang kiraan kalendarnya memang dibuat menurut pergerakan bulan. Bulan purnama langsung tak nampak sepanjang perjalanan sedangkan malam sebelumnya ia begitu jelas dan terang. Mana boleh hilang begitu sahaja kecuali sudah hujung bulan?


Kami sampai kembali ke tanah besar hampir jam 8 malam, Biar dimaklumkan keadaan malap kegelapan harus sama seperti pada jam 9 malam di Malaysia. Tentang keris kecil yang terletak cantik di atas kepuk tadi ia sebenarnya jatuh terlucut ketika saya tunduk hendak mencium batu nisan sebagai tanda hormat dan sayang. Tetapi saya tidak terdengar apa-apa bunyi benda jatuh. Dan kalau ikut kedudukan saya tunduk mencium itu ia harus jatuh melintang bukan membujur cantik atas kepuk. 

Pada kawan yang terlihat peristiwa ini ia adalah petanda bahawa gerak hati saya mengatakan Dato' Panjang difitnah adalah benar dan tepat. Ketika mengharungi perairan pergi dan balik timbul pula harapan agar satu meriam besar Patani yang katanya telah jatuh ke dalam perairan selepas Patani kalah perang dengan Siam dapat timbul kembali. 


Meriam Sri Patani di Bangkok. Dengan kepanjangan 22 kaki 7 inci dikatakan meriam terbesar pernah dibuat di Alam Melayu dahulukala...


Menurut ceritanya, sejak zaman pemerintahan Ratu Biru (1616–1624) Patani memiliki 3 meriam besar lalu berjaya mempertahankan ia daripada banyak serangan Siam dalam tempoh hampir 200 tahun. Ia akhirnya kalah tahun 1785 kalah akibat pengkhianatan daripada dalam. Sebuah meriam yang kecil sedikit  rosak dan patah dua akibat terlalu panas asyik menembak. Baki dua lagi meriam yang sama besar dirampas lalu cuba dibawa balik Siam ke Bangkok. Tetapi satu terjatuh dalam laut lalu tenggelam. 

Satu yang dapat dibawa mereka, namanya adalah Sri Patani  Yang tenggelam itu namanya Sri Nagara. Apakah ia akan timbul kembali tak lama lagi menandakan zaman kegemilangan lama Patani akan kembali nanti? Tak mustahil kerana petunjuk-petunjuk tentang akhir zaman menyatakan kerajaan-kerajaan Islam sejati akan kembali bangkit untuk membela maruah ummah. Tetapi sebelum itu kita perlu melepasi kepedihan dan kesengsaraan zaman umat Islam disembelih di mana-mana dan kamu tidak dapat berbuat apa-apa. 

Nah. Baru terasa cukup lengkap penulisan saya kali ini. Baru saya boleh berehat setelah bertungkus-lumus menyiapkan cerita demi cerita sekitar aktviti hari ke-3 perjalanan pembuka tahun 2017 ini. Selamat malam dan wassalam...