Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Jumaat, Oktober 11, 2019

Perjalanan pusing Aceh dan utara Sumatera - Menikmati suasana 'Mekah dan Madinah' sekaligus di Banda Aceh sebelum berlepas pulang...

Salam petang Jumaat 12 Safar. Setelah lebih sebulan pengembaraan pusing Aceh dan utara Sumatera 28 Ogos hingga 4 September selesai sampailah masanya untuk mempersembahkan cerita hari ke-8 dan terakhir bagi pengembaraan. Bersambung daripada Perjalanan pusing Aceh dan utara Sumatera - Banda Aceh dan lanjutan acara ke-21 HIKMAH.


Awal pagi Rabu 4 September 2019 bersamaan 4 Muharram 1441 Hijriah, setelah 2 malam berada di Banda Aceh dan hendak masuk hari ke-2 di situ baru kami berkesempatan pergi ke masjid paling terkenal di Aceh iaitu Masjid Baiturrahman.


Kami mahu menunaikan solat Subuh berjemaah. Orang kata tak sah pergi ke Banda Aceh kalau tidak singgah di masjid ini.


Memang pun setiap kali ke Aceh kami akan singgah. Cuma kali ini disebabkan pelbagai aktiviti yang padat baru pagi itu berkesempatan singgah walhal ia hari terakhir bagi pengembaraan ini tahun 2019. Petang nanti kami akan menaiki kapal terbang untuk kembali ke Malaysia...


Banyak penambahbaikan besar sudah siap dibuat bagi masjid. Sehingga boleh terasa seperti betul-betul berada di Mekah malah di Madinah juga sekaligus. Sesungguhnya terdapat banyak sebab kenapa Aceh dipanggil sebagai bumi Serambi Mekah sejak zaman berzaman. Lihat artikel Rupa baru (New look of) Masjid Raya Baiturrahman di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Kami berlegar di masjid sehingga matahari naik.


Selepas itu ke perpustakaan dan muzium Ali Hajsmy 3.5 km ke barat daya masjid.


Namun ia belum dibuka dan kami tiada masa untuk menunggu.


Ada kawan sedang menunggu untuk bersarapan di rumahnya 4 km ke utara Masjid Baiturrahman. Perjalanan membawa kembali ke pusat Banda Aceh lalu kami singgah di beberapa makam di sekitar Muzium Aceh. Lihat artikel-artikel berikut :-






Jam 8.05 pagi kami sampai ke rumah kawan lalu bersarapan.


Rumahnya terletak betul-betul di sebelah kapal yang tersangkut atas rumah akibat dibawa ombak ganas Tsunami 26 Disember 2004. Beliau yang merupakan seorang personaliti televisyen dan penyanyi nasyid termasuk antara 50 lebih orang yang selamat atas kapal. Namanya Ustaz Mujiburrizal. Semua ahli kumpulan nasyid beliau terkorban akibat Tsunami kecuali dia. Sekarang beliau selalu menyanyi bersama kumpulan Raihan dan Rabbani apabila berada di Malaysia. Lihat Latest visit to the boat above house in Banda Aceh.


Mujib inilah yang selalu memimpin anak-anak muda di Aceh agar dapat menggali dan memartabatkan sejarah melalui gerakan-gerakan NGO tanpa bergantung pada kerajaan dan sebagainya. Dia juga bertanggungjawab menjayakan acara-acara HIKMAH di Aceh selain telah beberapa kali hadir acara-acara HIKMAH yang dipimpin saya di Malaysia. Kelihatan dalam gambar seorang lagi kawan kami di Aceh iaitu saudara Fadhlan Amini. Beliau bersama Mujib aktif dalam mempromosikan pelancongan Islami di Aceh. Beliaulah yang membawa kami hingga ke Tapak Tuan dalam kereta sendiri kemudian menyambung lagi dari makam Sultan Malikussaleh kembali ke Banda Aceh. Lihat artikel-artikel berikut :-









Ketika gambar tadi diambil jam 11.05 kami sedang menikmati hidangan kopi enak di Ulee Kareng. Kawasan ini sangat terkenal dengan kopinya. Rumah Fadhlan tempat kami menginap 2 malam di Banda Aceh terletak dalam kawasan ini. Kelihatan dalam gambar masjid baru seberang jalan dari kedai tempat kami minum kopi. Seperti biasa saya pun mengambil gambar. Lihat Lawatan baru ke Masjid (New visit to the mosque of ) Baitus Shalihin, Ulee Kareng.


Kami sudah sedia membawa segala barangan keluar daripada rumah Fadhlan kerana mahu terus ke lapangan terbang selepas singgah ke beberapa tempat. Dari Ulee Kareng kami bergerak ke arah timur lalu masuk ke kawasan Darussalam yang terkenal sebagai pekan universiti di Banda Aceh.


Ada dua buah universiti besar dalam kawasan. Dalam kampus salah satunya terdapat makam yang dipercayai mungkin milik seorang Raja Muda Selangor yang mangkat di Aceh sekitar 2 abad lalu. Lihat Melihat lagi makam Muda Selangor (Looking again at tomb of Muda Selangor).


Perjalanan diteruskan lebih jauh ke arah timur. Fadhlan mengajak masuk ke satu kawasan perumahan yang katanya dibina oleh pelakon aksi terkenal bertaraf dunia dari Hong Kong iaitu Jackie Chan. Ia adalah salah penempatan baru bagi mangsa-mangsa Tsunami. Letaknya di atas bukit jauh sedikit dari laut. Lihat artikel 'Jackie Chan' housing in Aceh diikuti Masjid (Mosque of) 'Jackie Chan', Aceh.


Tujuan sebenar kami bergerak ke arah timur adalah untuk menziarahi makam seorang laksamana perempuan Aceh yang terkenal abad ke-16. Letaknya lebih 30 km dari Banda Aceh. Ia adalah makam terakhir diziarahi dalam pengembaraan selama 8 hari 7 malam keliling Aceh dan utara Sumatera.  Ada kaitan tertentu dengan kaum kerabat saya sebelah bapa di Perak yang mewarisi jawatan istana bergelar Laksamana Raja Mahkota. Lihat Lawatan terbaru ke makam Laksamana Kemalahayati (Latest visit to the tomb of Laksamana Kemalahayati).


Dari persekitaran makam ada jalan potong ke lapangan terbang yang memberikan pemandangan cantik dari atas bukit meliputi kawasan pergunungan berdekatan hingga ke laut. Lihat artikel  Cutting from Teluk Lamreh to the airport.


Sebelum masuk ke lapangan terbang kami makan tengah hari lewat dahulu di sebuah kedai berdekatan...




Jam 2.30 baru masuk ke lapangan terbang...


Bergambar di hadapan pesawat sebelum berlepas jam 5. Sepatutnya pesawat berlepas jam 4 lebih tetapi ada kelewatan. Lihat Flight back from Aceh 4th September 2019.


Namun cerita siri pengembaraan ini belum tamat. Ada sesuatu ingin dikongsikan tentang suatu makam di Banda Aceh dengan makam-makam yang terasa ada kaitan di Barus juga di Lamno.  Ini akan dipersembahkan dalam satu artikel khas. Tunggu... :]


Tiada ulasan: