Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Sabtu, Disember 30, 2006

Perang Akhir Zaman - Bahagian 2

OK, kita sambung lagi.
Sudah adat berforum, mesti sekali-sekala perbincangan dibawa keluar tajuk sehingga masuk pula cerita-cerita lain yang tidak ada kena-mengena, ada kalanya bersimpang-siur bercampur hal orang bergaduh di dunia Cyber lalu keluar berbagai jenis emosi terpapar di khalayak ramai.
Apapun, cerita yang ingin dibawa di sini ialah sambungan postings terpilih daripada thread "Perang Akhir Zaman" di Forum CVT, bermula dengan kali pertama identiti saya sebagai penulis mula dikenali orang. Kemudian masuk pula cerita perang Israel dengan Hizbollah di Lubnan.
Hmm... Tengok aje le... Sila... :]


Posted: 07 July 2006 at 6:13pm
Seorang forumer telah menegur adakah saya penulis buku “Berpetualang ke Aceh” sambil menyebut nama syarikat terbitan kecil milik peribadi kerana saya ada menggunakan sedutan daripada buku itu dalam perbincangan di forum. Itulah detik bermulanya saya dikenali sebagai penulis professional di layar Internet. Maka jawab saya: Untuk Abdul Fatah... Kantoilah lah tu Merah Silu Enterprise.
Mana saudara dapat buku tu? Saya dah ada dua pengedar yang berkaliber tetapi slow sikit pengedaran disebabkan saya takda budget nak launch n promo. Sudah tu buku tu tak ikut format standard novel dan tak pernah orang buat macam tu. Sampai ada satu kedai kat Jalan Tuanku Abdul Rahman tu letak kat sebelah Quran dan buku agama. Bila saya tegur baru diaorang tau itu novel... Harapkan word of mouth dan gerak dari Allah SWT.
Marhaban

Untuk Anscynchronous, eloklah kalau dah ada semangat untuk berjihad. Tetapi mengikut sabda Rasulullah SAW dan huraian orang lama, takkan menangnya kita walaupun memikul senjata moden paling canggih. Kalau nak cuba boleh tetapi sia-sia sahaja kerana Nabi dah kata umat Islam akan disembelih di mana-mana dan kamu tak boleh buat apa-apa. Lebih baik duduk beramal, jaga diri, keluarga, elakkan dari terpedaya dengan fitnah Dajjal lalu mengalah dengan suasana yang penuh huru-hara sehingga terpaksa menagih simpati musuh.
Teruskan istiqamah beramal, sucikan diri dan bertahan sehingga datang peristiwa di mana segala senjata moden, waima kuasa letrik sekali pun tidak boleh dipakai. Barulah stand-by kuda, bawa keluar balik keris dan pedang, baru lah berbaloi keluar perang.
Sekurang-kurang sebelum mati, dapat juga libas 10-20 orang. Ini tak, pakai pedang ke, machine gun, baru nak melangkah, laung Allahuakbar naik semangat tiba-tiba dah berkecai kena bom. Lebih bijak kita menilik kekurangan diri dan memperbaikinya untuk persediaan masa yang lebih memanfaatkan dan sesuai.
Wassalam...


Posted: 07 July 2006 at 6:56pm
Abdul Fatah bertanya tentang “Awak” dalam buku itu. Jawab saya: Heh... Heh... Heh....
"Awak" itu rahsia yang menunggu masa. Tak boleh cita lagi... Tapi hint dia kan dah ada dalam buku.
Terimakasih kerana membaca buku "Berpetualang ke Aceh". Sedikit sedutan-sedutan ada dimuat dalam Forum CVT, thread Perang Akhir Zaman dan Puak Syiah dan Sunnah (Metafizik dan sebagainya) juga Nakhoda Hitam dan Keramat Kuala Bidor (Cerita Dongeng, Legenda...).
Syed Hussein al-Attas atau Pak Habib ada ambik sedutan pakai dalam artikel terbarunya, Perang Pak Lah-Mahathir macam Perang Sunnah Syiah, ada dalam Buletin Rakyat, masuk pula Internet. Sampai ada yang ingat buku "Berpetualang ke Aceh" ni promote Syiah dan anti-sahabat sedangkan yang dibaca tu sedikit sahaja, sebahagian dari dialog antara dua orang kawan...
Maka terpaksalah hambo menghantar sedutan yang lebih besar untuk menghilangkan kekeliruan ini di http://www.tranungkite.net/v3
Gambar awek dan gambar batu-nesan serta bermacam-macam telah dimuatkan mengikut isyarat yang sampai dalam hati. Begitu juga cerita. Sebab tu kena publish sendiri. Sebab banyak sangat menda yang tak pernah dibuat dek orang. Kalau syarikat lain banyak dah kena sembelih. Tajuk pun dia nak ubah sebab pada orang Malaysia, berpetualang tu kerja orang jahat. Tapi di Indonesia, itu satu pengembaraan penuh makna untuk satu mission.
Macam perkataan "membutuhkan" lah kot. Kalau di Malaysia, kalau Ali kata dia membutuhkan Aminah, mahu kena penampar peringkat Gaban! Tapi kalau di Indonesia, Aminah mungkin bagi ciuman kerana Ali mengaku betapa Aminah itu penting dalam hidupnya.
Apapun, diharap saudara Fatah suka buka itu. Tolonglah promote kat kawan-kawan. Dua buku lagi di bawah tajuk "Berpetualang ke Aceh" akan menyusul membuka lebih banyak cerita yang digelapkan, sampai Wahdatul Wujud Hamzah Fansuri pun keluar. Dah siap, cuma perlu di lay-out properly in book format.
Sekarang, tunggu duit buku pertama, entah bila nak cover balik so boleh print buku dua. Begitu juga buku tiga. Bila dah semua keluar, maka tertunailah amanah dalam bab ini. Dan insyaallah, baru lah dapat bersatu dengan "Awak".

Posted: 07 July 2006 at 8:03pm
Jawaban kepada seorang forumer yang bertanya kesimpulan buku itu:
Heh Firasat... Ada je engko...
Kalau nak tau carilah, kat Minerva sebelah Restoran Insaf Jalan Tuanku Abdul Rahman ada. Kat Pustaka Pertama, Pertama Kompleks ada. Kat Ampang Park, kedai Intan Book Services.
Kalo kat JB, setakat ni teman nampak kat Tebrau City, kedai buku Harris. Lain teman tak tau.
Tapi memandangkan engkau ni nama Firasat, cubalah firasatkan...
Banyak conclusion dalam buku "Berpetualang ke Aceh." Salah satunya nak memperbetulkan sejarah bangsa Melayu dan Tanah Melayu yang selama ini diolah Mat Saleh, ambik dari sudut orang-orang lama dan orang tua-tua Melayu pula... Nak faham balik apa itu Melayu, apa yang special sangat pasal bangsa Melayu...
Kenapa dalam kitab Hikayat Raja-raja Pasai dan Sulalatus-Salatin atau Sejarah Melayu karangan Bendahara Johor Tun Sri Lanang ada menyebut Rasulullah SAW telah berwasiat mengenai sebuah kerajaan bernama Samudera, kerana di situ kelak akan muncul banyak wali Allah.
Siapa itu Sultan Malikus Salih yang mengasaskan kerajaan Samudera dan Pasai? Kenapa baginda menerima barang pertabalan wasiat Nabi dari Mekah? Apa yang sebenarnya menyebabkan kejatuhan Melaka ke tangan Portugis? Kenapa angkatan laut Melaka yang mampu meronda dari utara Selat Melaka sampai menghampiri Jawa boleh "hilang" dalam peristiwa itu? Bagaimana Portugis boleh mengalahkan Melaka dengan beberapa buah biji kapal sahaja? Apakah yang sebenarnya berlaku?
Kenapa makam Sultan-sultan Melaka semua dah hilang? Tapi masih ada satu, dalam banyak-banyak tempat di Pagoh, Muar? Apakah yang sudah berlaku? Siapakah pewaris sebenar Melaka yang disisihkan?
Apakah kaitan keSultanan Melaka dengan Samudera-Pasai, kerajaan Perlak, Aceh sampai ke keSultanan Perak sekarang? Apakah pula kaitan mereka dengan Timur Tengah, pergolakan Sunni Syiah, Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah? Bagaimana Ahlul Bait anak cucu keturunan Nabi boleh menjadi Raja-raja Melayu? Kenapa... Apa pula kena mengena dengan Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al Jilani? Agaknya sebab itu Rasulullah SAW menyebut dari Samudera (bekas pusatnya terletak di Geudong, Lhoksuemawe, Aceh sekarang) akan muncul banyak wali?
Akhir kalam, apakah kena-mengena semua ini dengan Panji-panji Hitam dari Timur. Jika kita faham, maka tahulah kenapa ia akan datang dari Timur, kenapa banyak pihak cuba merosakkan Nusantara, baik Indonesia, lebih-lebih lagi Malaysia dengan cara halus mahupun kasar.
Gitulah ceritanya lebih kurang. Amacam... Firasatkanlah wahai Firasat... Moga kita semua semakin faham....

Posted: 08 July 2006 at 4:45pm
Jawaban kepada soalan bertanyakan apakah anak cucu Saidina Hussein turut berperanan juga: A'kum Belagak. Setiap Ahlu Bait Rasulullah SAW yang masih ada nur dalam hati (yang tak kena penyakit Abu Lahab) akan memainkan peranan dalam Akhir Zaman, baik keturunan Saidina Hassan mahupun Hussin.
Tetapi barisan mestilah diatur dengan IKHLAS, mengikut peranan yang telah dijanjikan perseorangan setiap roh (bukan perjanjian umum Alastubirabbikum) dengan Allah semasa di alam Lahut. Tidak boleh seorang yang ditakdirkan memainkan peranan Captain mengaku General pasukan... Masing-masing ada tempat yang sesuai mengikut kemampuan yang akan diisyaratkan secara IKHLAS ke hati nurani yang terdalam.
Macam ni lah... Bayangkan seorang raja yang betul-betul berdaulat, yang sudah fana' kemudian baqa' dalam peranan khalifah negerinya yang bersifat zilullah fil'alam.
Sekarang bayangkan, raja ini ada empat bini dan entah berapa orang gundik. Katakan dia ada 20 orang anak lelaki... Maka setiap anak boleh membuktikan dia adalah anak raja yang berdaulat. Tetapi adakah ini bermakna setiap anak layak menjadi pengganti dan raja yang benar-benar zilullah fil'alam? Tentu tidak... Cuma seorang sahaja yang layak. Dan raja yang bernar-benar zilullah fil'alam dapat mengenali anak yang paling layak... Kerana mengikut syarat-syarat yang dikemukakan dalam kitab-kitab lama, seorang raja mestilah SEKURANG_KURANGNYA memiliki ilmu firasat, jenis yang tidak boleh diajar atau belajar tetapi melalui kelebihan zat berdaulat yang sentiasa hidup dengan zikir daim yang mengalir di dalam tubuhnya.
Tetapi masalahnya, selalu terjadi di mana setiap 20 orang anak itu mengaku dia lah orang paling layak menjadi raja. Sekarang bayangkan jika tiap-tiap 20 orang anak itu masing-masing memiliki 20 orang anak. Maka raja yang berdaulat itu telah memiliki 400 orang cucu yang masing-masing sahih berketurunan seorang raja yang telah mencapai martabat pemerintahan zilullah fil'alam. Tetapi lagi sekali cuma satu dari 400 yang benar-benar mewarisi zat berdaulat tertinggi datuknya. Yang lain jatuh sikit, mungkin layak menjadi raja dalam wilayah jajahan takluk datuknya atau raja bendahara, temenggung dan sebagainya.
Fahamilah ini...
Sekali lagi, sering terjadi anak-anak gila kuasa yang mahu menjadi raja kerana mahu menjadi orang paling berkuasa yang disembah dan ditakuti, lupa bahawa seorang raja bertanggungjawab untuk menaungi rakyat dan negara melalui limpahan daulat yang mengalir dari peribadi dan tubuh-badannya. Maka dalam kes ini, selalunya anak raja pewaris yang benar-benar berdaulat seringkali mengalah kerana kelembutan hati bertunjangkan Tasawuf serta sifat kasih-sayang kemanusiaan yang tidak rela rakyatnya mati sengsara bertumpah-darah kerana masalah takhta semata-mata.
Maka beliau dengan rela menyerahkan takhta kepada adinda, asalkan rakyat bahagia, negara terpelihara itu sahaja. Seringkali dalam hal ini, pewaris sebenar akan meninggalkan istana dan tanah-airnya untuk menjalani kehidupan zuhud dan mendekat diri kepada Allah... Fahamilah ini... Maka zuriat yang berdaulat masih hidup tetapi seringkali tersembunyi di kalangan rakyat kebanyakan, sedia melupakan istana buat selama-lamanya, bangkit cuma apabila kezaliman berleluasa terlalu teruk sehingga tidak dapat ditangani pihak-pihak yang sepatutnya memikul amanah keluarga.
Berbalik kepada persoalan saudara Belagak, tentang peranan keturunan Saidina Husin. Ini sudah tidak perlu diperbesar-besarkan lagi kerana sangat nyata. Banyak keturunan Saidina Husin boleh di trace melalui gelaran Sayyid, Sharifah, (tolak Sayid malam Jumaat dan Sharifah celup), Wan, Nik, Tuan, Engku juga ada yang berkahwin dengan puteri istana dan memakai gelaran Raja. Malah kebanyakan buku tentang Ahlul Bait juga sejarah kedatangan Islam menyerlahkan peranan jurai Saidina Hussin terutama Ba'Alawi dari Hadramaut sebagai peneraju utama syiar Islam di bumi Timur ini.
Jadi ini tidak ada masalah, memang terang peranan mereka.
Masalahnyaeturunan Saidinan Hussin terlalu diperbesarkan dan ini boleh merosakkan aturan saf perjuangan akhir zaman... Orang lupa tentang keturunan Saidina Hassan yang berada di Nusantara, keturunan cucu SULUNG Rasulullah SAW, dari satu-satunya darah-daging Rasulullah SAW yang pernah menjadi Khalifah seluruh umat Islam (selepas kebangkitan Saidina Ali), cucu Nabi yang mewarisi KEMULIAAN baginda dan RUPA-PARAS baginda, sedangkan Saidina Husin mewarisi KEBERANIAN dan KEMULIAAN, lebih dekat kepada rupa-paras dan perwatakan Saidina Ali.
Sekali lagi diingatkan, Captain janganlah mengaku General...
Ingat cerita Sang Nila Utama yang membuka Singapura?Baginda ada dua orang anak, yang tua menggantinya sebagai raja, begitu juga keturunannya dan yang muda menjadi BENDAHARA, begitu juga keturunannya. Apabila raja tiada waris, baru Bendahara boleh menjadi Raja. Tetapi selagi titisan zuriat raja ada, maka dia lebih utama memegang takhta daripada mana-mana zuriat Bendahara.
Pada mereka yang tahu, itulah perbezaan peranan keturunan Saidina Hassan berbanding Saidina Hussein. Maka ini perlu diterangkan supaya saf perjuangan tidak akan BERTERABUR nanti...
Seperti disebut awal tadi, cerita Ahlul Bait dari belah Saidina Husin memang selalu telah diwar-warkan. Jadi tidak perlu dipanjangkan. Sedangkan zuriat Saidina Hassan seolah-olah tidak wujud di Nusantara ini kerana banyak cerita telah digelap atas pelbagai sebab, salah-satu kerana perebutan takhta di mana keturunan yang lebih layak telah terbuang untuk memastikan mereka tidak akan dapat naik lagi, sejarah diubah... Lagi satu digelapkan kerana niat baik, untuk protect identiti mereka kerana ... Imam Mahdi, Pemuda Bani Tamim, Al-Mansur dan ramai peneraju utama panji-panji Hitam mempunyai nasab bapak bin bapak bin bapak sampai ke Saidina Hassan. Kalau tak mesti Zionis dah trace n wipe out family dia, itupun nasib baik ada pemeliharaan dari Allah SWT kerana amanah yang bakal dipikul mereka.
Apapun, mereka juga ada darah Saidina Hussin, dari sebelah ibu.
Untuk pengetahuan, anak Saidina Hassan yang dikenali sebagai Hassan al-Muthana adalah anak-cucu Nabi yang pertama sekali menemukan balik dua cabang, melalui perkahwinannya dengan seorang sepupu, anak Saidina Hussein. Salah seorang anak yang terhasil bernama Abdullah, dikenali sebagai Abdullah al-Kamil juga Sheikh Banu Hasyim kerana memiliki keturunan yang ramai.
Salah seorang anak Abdullah bernama Muhammad, juga dikenali sebagai Muhammad Nafs al Zakiyah (Nafas Suci). Oleh kerana namanya adalah Muhammad bin Abdullah, serupa seperti nama Imam Mahdi yang diisyaratkan oleh Rasulullah SAW, beliau telah dianggap sebagai Imam Mahdi pada zamannya (sekitar tahun 750an Masihi gitu). Lalu namanya telah digunakan untuk memimpin satu pergerakan besar untuk menjatuhkan pemerintahan keKhalifahan Bani Umaiyah yang zalim terutama terhadap anak cucu Nabi dan jatuhlah mereka. Kemudian terdirilah Daulah Abbasiyah sedangkan ini terjadi kerana nama Muhammad bin Abdullah telah digunakan di mana beliau telah menerima bai'ah untuk menjadi khalifah umat Islam yang baru oleh para penyokokngnya termasuk orang-orang Bani Abbasiyah. Tetapi beliau dikhianati, dan ahli keluarga beliau dibunuh.
Kajilah... Ini bukan cerita Syiah... Memang ada dalam sejarah, direkod oleh ulamak tertentu tetapi digelapkan banyak pihak terutama Bani Abbasiyah malah Syiah - kerana terlalu memperbesar-besarkan peranan dan perjuangan anak cucu Saidina Hussin.
Kalau ikut cerita Syiah, tak mahu di sebutnya perjuangan Muhammad Nafs al Zakiyah ni. Tapi yang diperbesar-besarkan adalah Imam Ja'afar al-Sadiq dari keturunan Saidina Hussein juga anaknya Muhammad bin Ja'afar yang pernah memberontak melawan Bani Abbasiyah kemudian mengisytiharkan diri sebagai khalifah di Madinah. Kemudian lari mengikut rombongan Nakhoda Khalifah yang mengandungi 100 orang pendakwah ke Aceh (sebelum ada nama Aceh) pada tahun 804 Masihi.
Seorang anak tua Ja'afar al-Sadiq disokong orang-orang tertentu yang menerbit golongan Syiah Ismailiyah. Golongan inilah yang berjaya menerbitkan Daulah Fatimiyah di Mesir sekitar tahun 900 Masihi. Anak Ja'afar lagi seorang, Musa al Khazim pula diangkat pengikut Syiah Ithnat Assyaariah (pengikut Imam 12) sebagai Imam maksum seterusnya. Lalu cicit Musa, Muhammad bin Hassan al-Askari dianggap sebagai Imam Mahdi, tetapi kononnya dighaibkan sampai akhir zaman.
Berbalik pada zuriat Saidina Hassan. Salah seorang adik-beranak Muhammad bin Abdullah Nafs al- Zakiyah dikenali sebagai Imam Musa al-Jaun. Dari beliaulah turun satu cabang yang menjadi Sharif-sharif atau Raja Mekah (memerintah Mekah, Madinah dan wilayah Hijaz selama 800 tahun sebelum digulingkan keluarga Saud yang menggunakan fahaman Wahabi untuk menuduh anak-cucu Nabi tahyul dan khurafat, dengan sokongan British dan Zionis). Lagi satu cabang sampai ke Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani.
Ini lagi satu kes pertemuan darah kembali dua cabang Rasulullah SAW kerana bapa Sheikh Abdul Qadir berketurunan Saidina Hassan sementara ibunyna Umi Khair berketurunan Saidina Hussein... Faham-faham ajelah power zat yang mengalir dalam tubuh-badannya. Sebab itu jadi raja segala wali.
Sultan-sultan Brunei pula berasal daripada Sharif Ali, Raja Mekah yang melarikan diri kerana perang saudara merebut takhta. So ada kena-mengena...
Sekian buat masa ini. Majulah sukan untuk negara! Kita bertemu di masa dan hari yang lain, insyaallah


Posted: 08 July 2006 at 5:04pm
Oh... Lupa pulak saudara firasat.
Saya pun tak tahu buku "Berpetualang ke Aceh" ni ada kat Penang ke tak. Nantilah saya tanya distributor, salah satunya Syarikat Fajar beralamat
71GF, Jalan 1/18A, Taman Mastiara, off Jalan Ipoh, Batu 5, 51200 Kuala Lumpur. Nombor tipon 03-62581194/ 62581195.
Diaorang ni katanya pakar penjualan novel, tapi nak move buku saya slow sikit. Sebab 1. Saya penulis baru, belum ada dua nama. 2. Saya bukak syarikat Enterprise sendiri yang belum terkenal. 3. Sengkek, tak da budget nak, launch, promo, iklan. 4. Buku ini tidak mengikut saiz standard novel Melayu, bukan cerita-cerita cinta dan tak bercolour-colour lukisan covernya - sampai orang boleh confuse letak sebelah Quran n buku agama kat kedai. 5. Isi yang tulis, the whole approach belum pernah dibuat oleh mana-mana penulis atau penerbit di Malaysia.
Begitulah ceritenye....,
Oh... Hah... Kalau nak order secara on-line, rasanya lalu Fajar ni boleh. Banyak novel remaja kat Malaysia ni diaorang yang handle. Cuba masuk website http://www.fajarnovels.com.my/.
Tapi buku saya diaorang tak promote pulak kat website ni. Apa nak buat, promotion itu adalah tanggungjawab saya sebagai penerbit, tak leh salahkan diaorang. Cuma saya boleh perturunkan ulasan yang keluar Berita Harian (online ada), bahagian Sastera pada suratkhabar hari Khamis, 29 Jun 2006 (yang saya pun tak sempat baca sebab gi Kuantan lepas tu JB lepas tu Muar, ada hal). Ni le biar saya copy n paste. Habis tu nak promo macam mana lagi?
Dunia Buku: Salasilah Sultan MelayuBERPETUALANG Ke Aceh: Mencari Diri dan Erti karya Radzi Sapiee membawa pembaca menerokai keagungan sejarah Kesultanan Melayu Melaka yang dikatakan ada hubungan rapat dengan Kesultanan Perak. berita penuh
Alamak... Dah hilang le dia punya ulasan penuh. Gitu le dhaifnya usaha penulisan saya... Risau juga jika ada pihak-pihak "atasan" yang anti dengan saya dan usaha saya (panjang ceritanya) cuba memblock buku ini daripada berjaya. Apa nak buat...
Satu lagi distributor, based in JB... Hmm... Alamat tertinggal lak.
Takpalah... Harap Allah akan gerakkan jualan buku ini supaya dapat recover balik cost untuk digunakan print buku 2. Insyaallah... Doakan lah saya yek kawan-kawan... Saya ni dah empat tahun tak kerja dok melahu sana-sini cari jawaban pi makam-makam lama sampai family pun kata budak ni dah gila.
Sekarang ni lah baru nak bertapak jadi orang balik...

Posted: 08 July 2006 at 5:34pm
Terima kasih kepada semua kawan-kawan yang memberikan sokongan moral... Lega sikit segala beban yang dipikul selama ini
Harapan saya, supaya Melayu kembali sebenar-benarnya Melayu dan lebih bersedia untuk menghadapai cabaran mendatang.
Harapan untuk diri sendiri pulak, supaya dapat cover balik cost untuk terbitkan buku dua, seterusnya buku tiga. Selesailah amanah untuk fasa ini. Supaya lebih tegap untuk memikul amanah seterusnya...
Hopefully after that, family saya pun dah tak pandang lekeh lagi kat saya. Begitu juga family kepada wanita yang tercinta... Dah lama kami sengsara kerana fitnah dan halangan pelbagai pihak terutama keluarga .
Nak juga merasa hidup berkeluarga aman, happy, tenang macam orang lain.
Terima kasih kawan-kawan... Huk eleh.... Dah nak ternangis lak pulak ni....

Posted: 09 July 2006 at 1:56pm
Respons kepada forumer yang meminta supaya dipanjangkan lagi cerita:
Woit Firasat, hang nak aku reveal terus cerita kat sini ke...
Heh... Sikit-sikit lah brother. Tentang sambung penulisan, sambung kat cvt ke sambung after "Berpetualang ke Aceh"?
Kalau kat cvt, ni kan aku tulis. Kalau buku pula dah siap dah buku 2 dan 3. Cuma perlu diedit sekali lagi, di lay-out to fit book size properly (sebab aku tak suka ayat yang bersambung ke mukasurat seterusnya. Setiap mukasurat mesti bermula dengan perenggan dan berakhir dengan perenggan, satu lagi benda yang orang tak pernah buat), untuk memenuhi aku punyai artistic criteria lah kot... (Chewah!)
Tapi masalah utamanya adalah untuk recover balik printing cost aku untuk digunakan belanja buku 2 dan seterusnya. Tu yang aku buat muka seposen cuba promote buku aku kat sini.
Tak pa... Aku boleh bagi sikit lagi sedutan... Man-man lah brother.
As for soalan Master C-Fu, macamana boleh hilang tenaga letrik. Susah nak jawab. Kalau ikut hakikat, kun fayakun je... Tapi kalau nak dihuraikan secara saintifik, tenaga letrik boleh hilang fungsi apabila terkena ledakan gelombang ElectroMagnetic Pulse atau EMP.
Macam dalam cerita Matrix le, bila robot-robot sotong yang menakutkan itu menghampiri kapal NEO. Satu-satu caranya untuk mengalahkan mereka serentak pada saat genting adalah menekan butang yang melepaskan gelombang EMP. Tapi habis black-out kawasan yang terlibat termasuk sekecil-kecil alat yang menggunakan tenaga letrik. Sebab itu Neo dan rakan-rakan perlu dikeluarkan dari Matrix terlebih dahulu sebelum EMP diletuskan. Kalau tak dia pun kojol bersama robot sotong (Hmm... panggil robot rastafarian pun boleh kot? Atau robot Bob Marley?)
Teknologi ini sudah wujud lebih 10 tahun, lebih advance lagi yang ada dalam simpanan military US. Boleh digunakan untuk membuat seluruh bandaraya besar black-out...
Letupan bom nuklear pun menghasilkan gelombang EMP. Tapi bom nuklear turut memusnahkan hidupan dan infrastructure... Apapun kemungkinan tenaga letrik hilang kerana perang nuklear memang wujud. Lagipun ia juga boleh memusnahkan pencawang letrik sekali.
Tetapi ada yang percaya, kehilangan tenaga eletrik di bumi pada akhir zaman nanti bukan disebabkan oleh apa-apa perbuatan manusia tetapi kuasa Tuhan melalui fenomena alam. Melalui activity sun-spot (titik-titik hitam di matahari) yang boleh menyebabkan hamburan keluar lidah api yang boleh menjulur keluar jauh dari matahari di samping menghasilkan gelombang EMP yang mampu menyelubungi seterusnya memblack-out seluruh bumi!
Apapun, kan lebih senang terima kemungkinan letrik akan hilang lalu kita tak boleh menonton tv dan enjoy light-show disco lagi... Bersedialah untuk hidup dengan cara orang-orang lama lalu keluar berperang berkuda, berkeris, berpedang dan sebagainya... Bukankah itu lebih Rock? Yeehahh... Allahuakbar!

Posted: 09 July 2006 at 11:06pm
Sedikit sedutan dari bab akhir dalam buku "Berpetualang ke Aceh" karangan Radzi Sapiee, bab bertajuk "Penutup: Sampai bila berpetualang?". Sekadar untuk renungan...

Lebih empat tahun kemudian, baru Rasyid tergerak kembali untuk menyambung usaha itu, selepas meninggalkan kerjaya sebagai wartawan penghujung tahun 2001. Ketika itu, dia terasa begitu bersemangat untuk bercerita tentang komplot Zionis Yahudi untuk menerbitkan Perang Dunia keTiga, selepas mengenali apa itu Illuminati dan Protocols of the Elders of Zion.
Peristiwa 11 September yang menyaksikan menara berkembar World Trade Centre di New York hancur menyembah bumi selepas dilanggar dua buah pesawat terbang komersial terus mengapi-apikan semangat itu. Pemuda ini dapat merasakan segala yang berlaku adalah tipu helah Yahudi untuk mengalihkan perhatian dunia daripada masalah pendudukan Israel di Palestin, disokong pula pihak-pihak tertentu dalam kerajaan Amerika demi meraih simpati serta sokongan penuh rakyat untuk melancarkan perang secara besar-besaran terhadap umat Islam. Di samping itu, ia juga berjaya menyatu-padukan ahli-ahli Dewan Senat dan Dewan Kongress Amerika yang pernah berpecah dua kerana sokongan sama banyak terhadap Presiden Bush dan lawannya Al Gore dalam pilihanraya sebelumnya. Tentu ada dalang yang mendapat keuntungan besar daripada peristiwa ini...
Tetapi penulisan ini juga tersangkut kerana masalah-masalah tertentu. Mungkin kerana nawaitu Rasyid masih belum lurus? Masih ada nafsu untuk meraih pengaruh dan kekuasaan melalui penulisan? Masih lagi mahu disegani ramai kerana kehendak nafsu amarah, suka disanjung dan dipuji? Lalu dia melupakan langsung hasrat untuk menulis buku, sehinggalah pemuda ini sampai ke Aceh, Januari 2004... Setelah tercetus satu perbualan dengan seorang tua mengenai sejarah lama bumi Serambi Mekah.

Posted: 10 July 2006 at 8:15pm
Respons kepada seorang forumer yang mempertikaikan kenyataan saya mengaitkan agama Hindu dengan Syariat Nabi Ibrahim yang telah diselewengkan: Hmm... Main kupasan kiasan ye saudara... Nak ambik gitu boleh jugak... Tapi takut lari daripada maksud yang sudah nyata di depan mata.
Memang bahasa-bahasa dahulu ada unsur Hindi (bukan Hindu ya)... Di sini kita kena betul kerana Hindi adalah satu kawasan, benua Hindi sedangkan Hindu - kaji sedalam-dalamnya - adalah satu gelaran serkap jarang yang diberi British terhadap berbagai jenis agama yang dilihat mereka dipratikkan di Hindi, sekitar abad ke 18 gitu...
Bacalah kitab-kitab lama Melayu... Takde pun perkataan Hindu. Yang ada, orang-orang sebelum kedatangan Islam syariat Nabi Muhammad pun telah menganut ISLAM, tetapi di atas SYARIAT NABI IBRAHIM KHALILULLAH...
Maka itu apabila Iskandar Zulkarnain berjaya mengalahkan Raja Hindi, disuruh mengucap masuk agama ISLAM SYARIAT NABI IBRAHIM... Mengucap :
Asyahaduallah ilaha illallah wa asya duanna Ibrahimu khalilullah...
Disaksikan Nabi Allah Khidir AS... Peristiwa ini berlaku sekurang-kurang 300 tahun sebelum Nabi Isa lahir bergantung pada mana yang kita nak terima, adakah Iskandar Zulkarnain itu Alexander the Great dari Macedonia (hidup dalam tahun 330an gitu sebelum Masihi) atau Cyrus the Great dari Parsi (sekitar 550an SM) yang melebarkan empayar purba Achamenied.
Tentang apakah maksud Samudera, kalau ikut kitab Hikayat Raja-raja Pasai, maksudnya Semut Besar... Ceritanya terang dan sampai sekarang ada tempat bernama kecamatan (daerah) Samudera di Aceh.
Tentang kenapa banyak wali akan muncul dari situ, ini kena kaji perjalanan keturunan Nabi, para Ahlul Bait yang berdaulat dari Timur Tengah sampai ke bumi Serambi Mekah...
Kat Aceh ni lah port banyak anak cucu Nabi masuk ke Nusantara sebelum bertebaran ke merata tempat menyebarkan dakwah... Tengok lah peta... pakai common sense... Takkan dari Tanah Arab (tak kiralah dari Hadramaut Yaman ke Baghdad ke) nak belayar pegi AUstralia atau Filipina kmudian baru masuk Malaysia?
Kajilah... Kecuali Sunan Kalijogo, semua Wali Songo adalah keturunan Arab yang boleh dibuktikan bapa bin bapak bin bapak nya adalah dari keturunan anak cucu Nabi yang pernah menetap dan bertapak di Samudera ataupun Samudera Pasai sebelum gi Jawa...
Tahu cita Wali Tujuh seperti Syed Jamaluddin Kubro dan saudara-saudranya yang datang lebih dulu ke Tanah Melayu? Tahu siapa itu Syed Thanauddin (atau Sheikh Saman, juga dikenali sebagai Adi Putera, guru Hang Tuah)?
Kajilah... Jangan bercakap ikut sedap buat teori... Biarlah ada ilmu yang disokong penelitian warid dan khatir seperti dihuraikan dalam kitab Al-Hikam karangan Sheikh Iskandar Ato'ilah. Sekurang-kurangnya istikharah dan tahkik balik pengetehuan dengan orang-orang lama (pandai-pandai le ko cari orang yang jenis mati hidup semula, mati hidup semula ni)....
Biasakan tilik diri sendiri sebelum berkata-kata dan menzahirkan sesuatu ilmu (atau pendapat dan sangka-sangka). Walau betul pun sekali ilmu itu, tilik lagi kenapa mesti berkata-kata... Untuk mencari kebenaran atau untuk memandai-mandai?
A'kum....

Posted: 12 July 2006 at 3:10am
Respons saya kepada seorang forumer yang seolah-olah mahu mengorek asal-usul keluarga saya dan mempersoalkan kenapa saya menyokong Ahlul Bait anak cucu Nabi:
Heh Aladdin... Hang ni betul-betul nak korek ke?
Ini yang dilema ni... Nak jawab susah tak jawab susah... Is it OK if I simply say yes, "keluarga besar" saya includes keturunan Syed. But I'm not from their lineage walaupun ada kena-mengena...
What I mean is bapak bin bapak bin bapak (sebelah mak n pompuan lain cita) is not from Ba'Alawi or the Hadrami Syed family. Suffice to say that yes, I belong to the larger Ahlul Bait family (as in children of Hassan or Hussin, bukan campur Bani Hasyim yang meliputi Saidina Abbas ok) but our family don't carry the name. Yang datang 1,000 years ago to Tanah Melayu pun pakai nama Merah or Raja... So hope that clear matters... Sekarang semua dah buang, pakai nama Muhammad je kat depan, macam orang lain.
As for the falling in love with Sharifah, its not the reason aku dok cari benda ni. Dulu we are fine together enjoying life tak pernah gaduh, enjoy memanjang, gaul bebas, minum-minum...
Then bila aku "terpanggil" start semayang balik, lepas tu baru find out who my great-grandfathers were, timbul le sedikit kesedaran n ajak this girl turut semayang n all... Sampai gaduh-gaduh sebab dia kata aku dah banyak berubah n become 2 serius... Tapi sekarang alhamdulillah dia pun dah faham dan sedang menuju ke arah kebaikan...
As 4 me, I began to have a deeper understanding of why I fell in love with this particular Sharifah... It's something to do with the blood looking for the blood. That's all I can tell.
Kalau lebih-lebih takut orang kata aku ni taksub pasal Ahlul Bait dan nak membesarkan diri when all this while, in the postings that I've sent here, I was just trying to tell everyone that it is the Ahlul Bait that will lead the ummah to the correct way and victory in Islam.
So cukuplah... It is better in this forum not to consider me as an Ahlul Bait. I'm only telling u this to clarify matters n because I cannot lie -Haram orang yang bukan Ahlul Bait mengaku Ahlul Bait dan begitulah sebaliknya...
So please, after this, don't try to make me mengaku Ahlul Bait OK... Please kawan. I hope u understand. A'kum

Posted: 12 July 2006 at 3:51am
Forumer yang sama cuba mengorek lagi. Ini jawaban saya: As I've said Alladdin, I don't come from Ba' Alawi or the Hadrami Syeds... Yang hang dok sebut, Al-Sagof, Al-Attas ke, Al-Jufri, Al-Idrus... Semua tu ba'Alawi yang keturunan mereka berasal dari Hadramaut... Through anak Imam Ja'afar al Saadiq yang bernama Ali Uraidhi...
So I'm not from that line... Ada banyak cabang lagi... Contohnya Hassani yang tak ramai orang tahu sebenarnya ada banyak juga kat Nusantara ni tapi salasilahnya digelapkan atas sebab-sebab tertentu.
Yang banyak orang tau Ba'Alawi lah yang berjuang bawak Islam ke Nusantara ni sedangkan ada cabang lain yang dah datang lebih awal, masuk ikut Aceh... Masa Aceh bukan bernama Aceh... N through Baghdad, not through Yaman n Hadramaut.
Dah le Alladdin... Aku bersangka baik ni...
Please take Imam Ali's words: "Lihatlah apa yang dikata, bukan siapa yang berkata." Ok...
Cukuplah apa yang aku dah cerita tentang kaitan dengan "keluarga besar". Let's move on. A'kum

Posted: 12 July 2006 at 9:45pm
Seorang forumer menyatakan apa yang perlu disibukkan mengenai perang akhir zaman sedangkan kematian seseorang itu sendiri adalah kiamat kecil, maka saya menjawab:
Hmm... Kiamat kecil vs kiamat beso.
Apapun, biarlah kita bersedia menghadapi segala kemungkinan. Bukan aku je yang tak sabo nak tunggu perang... Zionis pun tak sabo malah depa sekarang dok api orang sana-sini, Iran, North Korea, Palestin... Kat Malaysia ni pun ada... Kalau kita peka perkembangan politik sekarang dan apa yang tersirat di sebaliknya...
Sebab program Zionis yang dirangka 100 tahun dulu oleh General Pike memang memerlukan Perang Dunia Ketiga untuk menjamin kemenangan dan pemerintahan MUTLAK "bangsa terpilih" ini terhadap segala isi muka-bumi... Jadi jangan haraplah diaorang nak tunggu 10 atau 20 tahun lagi...
Attack kat Iran yang patut berlaku dua bulan besar pun dah lari program... Ni tengah cucuk tempat lain pulak tapi akan balik ke Iran juga... Kalau boleh mereka nak perang ni berlaku dalam setahun dua ni... Itupun paling lambat. Selama mana kita boleh lengahkan dengan usaha-usaha diplomatik dan doa para wali?
Wali-wali pun dah boring nak doa delay perang sebab selagi tak berlaku perang, selagi itu lah banyak orang lupa diri kumpul harta, johget riang ria citrawarna horey-horey, jual agama, bangsa dan negara untuk merperkayakan diri lepas tu berlakon macam pejuang bangsa paling prihatin terhadap nasib masyarakat dan umat Melayu Islam
Sesekali jengoklah Protocols of the Elders of Zion, juga kaji dan tengok manifesto Zionis sejak pertubuhan rasmi mereka ditubuhkan tahun 1897 di bawah kepimpinan Theodore Hertzl di Basel, Switzerland...
Tengok, apa program Freemason dan Illuminati seterusnya.
Bacalah yang tersirat kenapa buku Da Vinci Code cukup top, sampai jadi wayang, sampai dah jual lebih 40 juta kopi diterjemahkan dalam lebih 40 bahasa.... Siapa yang support penjualan buku ni, network siapa, untuk siapa?
Apakah yang sebenarnya diwar-warkan Da Vinci Code? Kenapa promosi Da Vinci Code kat kedai-kedai besar cam Books Kinokuniya disertai tajuk-tajuk seperti Knights Templar dan Judas Gospel? Apakah yang cuba dipromote mereka sebagai persediaan untuk menerbitkan the New World Order yang akan diperintah oleh SATU kepala yang berpusat di Jerusalem?
Sedihlah banyak orang masih tak nampak permainan tangan-tangan cemar ini.... Perang yang diaorang nak push ni bukan setakat ekonomi, spiritual atau penaklukan budaya... Yang lain-lain tu cuma mukadimah saja untuk penaklukan tentera secara total.
Bukalah minda dan mata hati kita.A'kum...

Posted: 13 July 2006 at 7:18pm
Benar saudara Aladin kata-kata Laksamana Hang Tuah: "Tak Melayu hilang di dunia". Benar sungguh jika kita tahu siapakah sebenarnya Hang Tuah (sorry yang ni tak leh cita, so jangan tanya, marah orang lama), dan siapa sebenarnya Melayu.Kalau kita tak faham makna besar Melayu, jadilah macam kat Johor ada perkuburan orang Melayu, ada pulak perkuburan Arab... Sedangkan dalam takrif Melayu mendalam seperti yang diketahui orang-orang Melayu lama, orang-orang Arab ni (termasuk le Syed Sharifah kat Wadi Hussein, Wadi Hassan, Wadi Hana) tu pun Melayu!Tapi tu le Mat Saleh, pandai mengadu-domba. Dan kita pulak tak dan kaji makna sebenar bangsa Melayu iaitu persatuan bangsa-bangsa bersatu yang menganut Islam, duduk di Tanah Melayu, bercakap bahasa Melayu dan mengamalkan adat-istiadat Melayu (check lah... Dalam perlembagaan Malaysia pun takrifnya macam tu)...Tu sebab orang Melayu ni ada muka Cina, muka India, Mat Saleh, macam-macam... (tengok posting saya dalam thread bertajuk Di manakah kekuatan Bangsa Melayu - Cerita Dongeng, Lagenda...)Kalau kita faham, maka benarlah kata-kata Hang Tuah itu... Kalau tak faham tu yang keturunan Syed kat JB kadang-kadang kutuk: Apa le orang Melayu ni malas, bodoh...Melayu pulak kutuk: Bodoh punya Arab, bahlol unta...Padahal sama-sama Melayu... Sampai bile le kita ni nak kena kencing dengan Mat Saleh?

Posted: 15 July 2006 at 2:35am
Marhaban saudara Penyapu.
Kelebihan yang diberi Allah kepada zuriat mulia Rasulullah SAW bukanlah untuk dibangga-banggakan apa lagi untuk mempelekehkan orang lain tetapi untuk memikul amanah memperjuangkan syiar Islam yang syumul sampai ke titisan darah yang terakhir.
Kelebihan-kelebihan ini (kalau ada le... bukan semua anak cucu Nabi dapat) seperti IQ tinggi, keberanian dan sifat kepimpinan semulajadi, kepetahan tanpa perlu belajar ilmu pidato berserta rupa-paras elok yang layak dicontohi dan sebagainya adalah untuk menjernihkan yang keruh. Jadi penunjuk jalan kepada ummah dalam zaman di mana perkara hak dan bathil sering bercampur-baur sehingga sulit untuk mengenal yang mana betul, yang mana mengarut. Merekalah yang patut ke hadapan melawan kezaliman di kala orang lain takut kerana kurang keberanian atau tidak cukup hujah.
Tentang Ba'Alawi ni, saya dah faham sangat. Tapi ada juga berapa kerat yang betul-betul muluk malah disanjung tinggi masyarakat tanpa meminta timbalan apa-apa macam Syed Ali (alamak tul ke? Nama tu lupa lak) kat Batu Pahat. Umur dan 80 tahun tapi steady lagi. Hidup pun simple je, rumah kecik. Tapi macam-macam orang seluruh Malaysia cari dia minta doa dan barakah. Sampai sekali tu kat Pulau Besar, Melaka saya boleh terjumpa orang dari Maldives, Africa bertanyakan tentang dia. Sebab ada orang pesan kalau nak barakah dalam perjalanan Tasawuf ni ziarahlah orang-orang cam dia...
Masalahnya banyak Syed n Sharifah dok bangga dengan nama dan keturunan tapi akhlaknya tak mencerminkan peribadi darah anak cucu keturunan Nabi. Punyalah bangga sampai ada Syed tu boleh kutuk Sheikh Ismail yang dimakamkan kat Pulau Besar... Katanya Sheikh Ismail tu "cuma" Sheikh sahaja, bukannya Syed. Padahal Sheikh Ismail tu lagi tinggi daulatnya daripada mana-mana keturunan Syed, sebab dia Sharif keturunan Saidina Hassan malah daripada jurai Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani yang bapaknya belah Saidinan Hassan, maknya belah Saidina Hussein!
Sebab itu ada yang buang nama Syed (atau Sharif), tak suka dikenali sebagai Ahlul Bait. Tanggungjawabnya besar, sekurang-kurangnya jagalah reputation Nabi, jangan sampai orang kata lek eleh... Macam ni ke anak cucu Nabi.
Sebab itu juga banyak darah-daging anak cucu Saidina Hassan langsung tak tau salasilah mereka yang tok-nenek moyang dulu tak mau cite, sampai le satu masa nanti... Salah satu sebabnya sebab kaitan darah-daging Saidina Hassan dengan watak-watak akhir zaman seperti Pemuda Bani Tamim dan Imam Mahdi. Ni yang banyak musuh nak cuba track... A'kum

Posted: 15 July 2006 at 4:22pm
Kata sesetngah orang, guru Hang Tuah yang bernama Adi Putra itu adalah seorang Wali Allah yang bernama Syed Thanauddin juga dikenali sebagi Syed Saman. Beliau adalah satu daripada wali tujuh lama anak cucu Nabi yang datang ke Nusantara dalam tahun 1350an Masihi gitu diketuai Sayyid Jamaluddin Kubra, datuk kepada Wali Songo, juga datuk kepada Syed Nurul Alam yang disebut sesetengah pihak sebagai nama sebenar Patih Gajah Mada, Perdana Menteri Majapahit.
Dari keturunan Syed Nurul Alam (juga dikenali sebagai Sultan Qumbul) jadi pula Raja-raja Patani dan Kelantan.
Untuk saudara penyapu, saya kurang dengar le pasal Syed Abdullah di Melaka ni... Ada details tak? Kat mana makamnya, agak-agak meninggal tahun berapa?
Oh... Alang-alang bercerita pasal makam ni, saya nak war-warkan lah. Kat Kampung Ketek (dulu dikenali sebagai Kampung Pali), tak jauh belakang Masjid Kampung Hulu yang berdekatan bus-stand lama bandar Melaka ada makam seorang wali Allah terkenal dari Aceh iaitu Sheikh Shamsuddin Sumatrani @ Shamsuddin Pasai.
Beliau adalah anak murid Sheikh Hamzah Fansuri (ingat Kias Fansuri?) dan seorang khalifah tariqat Qadiriyah yang menjadi guru kepada Sultan Aceh yang sangat terkenal, Sultan Iskandar Muda (memerintah 1607-1636) yang pernah menakluki hampir seluruh Nusantara. Sheikh Shamsuddin juga ada Qadi Malikul Adil Aceh (jawatan ulamak tertinggi) zaman itu selain seorang pahlawan jihad.
Beliau dipercayai mangkat dalam perang Aceh-Portugis di Melaka tahun 1629 di mana Aceh nyaris-nyaris merampas balik Melaka jika tidak kerana
1. Pergaduhan antara Perdana Menteri dan Laksamana Aceh tentang pergerakan dan strategi tentera.
2. Perdana Menteri silap strategi (dengar cite dia ikut cakap penasihat Belanda) lalu meletakkan armada laut Aceh yang sebanyak 300 kapal dan 20,000 tentera di kuala Sungai Pongor sehingga tersepit nanti.
3. Portugis yang terkepung hampir dua tahun (semua port diaorang dah kena tawan kecuali A Famosa iaitu Bukit St. Paul) mendapat bantuan MELAYU, terutama askar-askar Pahang dan Johor yang telah dihasut membenci orang Aceh.
Begitu le cite nya... Wassalam

Posted: 16 July 2006 at 9:23pm
A'kum kawan-kawan. Dah baca latest news pasal Israel attack Lebanon? Diaorang yang bunuh orang-orang Lebanon sampai kat 150 mati tapi masih boleh marahkan Hizbollah lagi... Marah sangat Hizbollah boleh balas ngan missile yang ada range 100 km sampai boleh pukul salah sebuah kapal perang depa. Pada hal diaorang yang kurang ajar pi blockade land, sea n air orang... Itupun kena missile baru 4 orang sailor diaorang missing, baru je jumpa satu mayat sedangkan budak-budak Lebanon banyak confirm dah mati... Akai ada ka?
La ni diaorang dok kata Hizbollah dapat bantuan ketenteraan Iran, sebab tu dah ada missile yang range 100 sampai 200km, dah boleh attack sampai Haifa kat Israel. Dulu Hizbollah setakat boleh ataack range maximum 50km. Dah diaorang nak kaitkan Iran lagi supply alatan canggih kat pengganas. Sampai boleh sebut "it's a case of a terrorist state (Iran) helping another terrorist state (Lebanon)"... Sedap betul mulut diaorang nak kata semua negara Islam pengganas. Syria pun diaorang dah dok cari alasan nak kaitkan support Hizbollah. Tu yang dua hari lepas Israel bom highway dari Lebanon ke Syria nak putuskan land transport route...
Agak-agaknya what's next yek? Adakah akan ada lagi "perundingan damai"? Pi rah... Rasulullah SAW dah lama bagitahu, dengan Yahudi ni takkan ada perdamaian. Yang ada "perdamaian" kejap untuk kaburi mata dunia, sambil tu diaorang pun position le army diaorang kat tempat-tempat strategik. Bila sampai masa, nampak le taring dia balik... Ini bangsa, Nabi-nabi sendir pun diaorang boleh torture n bunuh, inikan lagi orang lain, goyim - lebih rendah dari anjing.
Kita semua ni bila nak nampak apa sebenarnyayang berlaku di dunia ini di sebalik leka-leka citrawarna dan Akademi Fantasia? Ish... Geramnya aku... Bila le nak sampai waktu, kuda dan pedang berguna balik dalam perang besar-besaran....

Posted: 18 July 2006 at 12:11am
Forumers sedang berbincang tentang perang Israel-Hizbollah di Lebanon. Ada yang menyatakan kali ini susah Israel nak menang. Saya pula takut kalau Israel cepat menang:
Hmm... Itu yang risau tu.
Ingat lagi Six-Day War (Perang Enam Hari), rasanya dalam tahun 1967 di mana negara-negara Arab dok luku Israel tapi lepas tu berjaya dikalahkan dek Yahudi?... Itu yang tak kuasa nak dengar tu. Satu negara kecik yang baru ditubuhkan tahun 1948 boleh luku jiran-jiran Arab yang jauh lebih besar kat sekeliling dia, sempat pulak conquer Semenanjung Sinai.
Tapi la ni, Iran punya teknologi boleh tahan canggih, ada system missle yang Patriot dan radar buatan Amerika tak leh kesan. Jadi lawan kali ini bukan sebarang... Dia ada network lak supply senjata canggih kat Hizbollah di Lebanon dan Syria. Dan ada kemungkinan Peranchis dan Russia tak sokong Israel. Kemungkinan je le, aku takut diaorang main wayang sebab Odessa di Russia pernah jadi port besar Yahudi sebelum Perang Dunia I, begitu jugak Peranchis (sebab tu buku Da Vinci Code banyak cite pasal Museum Louvre di Paris)
Apapun, aku rasa kalau le Iran terlibat sama, akan jadi ulangan perang dahulu zaman berzaman iaitu Rom lawan Parsi. Kalau jadi yang ni, boleh panjang cerita ni... Silap-silap India pun perang ngan Pakistan.
Lepas tu, lepas tu stand-by le kita yang kat sini, buatlah apa-apa yang patut untuk menghadapi zaman mendatang... Rasanya tak payah lagi le nak fikir tahun 2020 nanti nak hantar anak engko kat sekolah mana... Silap-silap time tu semua orang cari port selamat kat hutan, mungkin kat Janda Baik, Pahang?

Posted: 18 July 2006 at 2:48pm
A'kum kawan-kawan. Sekadar untuk renungan.
Ingat tak kira-kira setengah tahun lalu keluar berita besar satu masjlis "pengisian" barang-barang kat Batu Caves yang dihadiri punya le ramai orang, macam Thaipusam lah pulak... Siap bawak gajah-gajah Siam suruh panjat naik tangga sampai ke atas.
Berita melaporkan upacara itu adalah yang kali kedua pernah dilakukan di MANA-MANA tempat dalam dunia ni pada zaman moden. Dasyat kan? Kenapa upacara begitu besar ni bole berlaku kat Malaysia? Apakah yang ada di Malaysia sampai perlu dipasak hantu-hantu besar kat Batu Caves ni? Ada apa-apa ke?
La ni, Batu Caves dah ada Ultraman, punyalah tinggi adala macam bangunan 15 tingkat gitu.... Berapa banyak tempat kat dunia ni ada Ultraman macam tu? Raksasa mana plak dia nak lawan ni?
Adei... Marilah kita renungkan... Kadawale... Kadawale... Ilek.

Posted: 22 July 2006 at 1:42pm
Hari ni surat khabar muka depan semua dok cite pasal demonstrasi Pemuda Umno depan kedutaan US protes Israel attack Lebanon, sebab follow demontrasi serupa yang dilancarkan di banyak tempat di seluruh dunia.
Tersenyum teman tengok orang-orang yang mengetuai demontrasi Pemuda Umno ni punya ye ye le tunjuk semangat n keprihatinan... Dunia! Dunia!
Betui ka hangpa pedulik pasal nasib orang Lebanon ni sedangkan orang hangpa dok nak "kritik" adalah hangpa punya real sponsor dalam dunia politik ni? Ya ke hang kesian tengok umat Islam kena bedil sedangkan hangpa dok kumpul harta lepas tu tabur duit hasil jualan syarikat-syarikat Malaysia ke "member-member", hangpa gunakan nak pikat artis jelita dan hidup dalam dunia glamour?
Betui la hangpa ni semua expert pakai teori Niccolo Machievelli - Matlamat menghalalkan cara. Dan pakaile kulit kambing biri-biri di luar tapi berfikirlah dengan "kebijakan" sang musang. Musang berjanggut gitu... Oh alangkah wanginya tangan engko Dang Wangi...
Dunia! Dunia! Ish... Ish...Ish...

Posted: 25 July 2006 at 1:07pm
Ada forumer bertanya, kepada Lubnan tidak turut sama menentang Israel. Jawab saya: Hmm... Itu yang masalah tu. Dari satu segi, Lubnan cuba mengelak kerana kononnya pencerobohan Israel itu adalah hukuman ke atas Hizbollah yang menculik tentera Israel, bukannya ke atas Lubnan. Padahal yang teruk adalah rakyat biasa Lubnan. Nak avoid full-scale war kot?
Entahlah diaorang ni... Sedangkan Hizbollah culik tu sebab nak demand beratus-ratus rakyat Lubnan yang ditahan di Israel supaya dibebaskan. Tak tau le kalau ada taktik lain... Tengok dulu berapa jauh Israel boleh masuk - sekarang kena check ngan Hizbollah.
Camana rancangan Syria pulak yek? Kalau Lubnan kena tawan, dah tentu buffer zone yang memisahkan Israel ngan Syria sudah pecah. Dah tentu askar Syria akan berhadapan dengan muncung senjata Israel di sempadan. Nak tak nak, ini tanda all-out-war...
Iran pulak camana... Officially kat sana dah lama ada tentera Mehdi... Semua dah set ke? Pakistan pulak dengar citenya tengah tingkatkan production nucleur bomb... Ni pun ada orang nak laga-lagakan bagi escalate face-off ngan India nak-nak sebab peristiwa pengeboman keretapi kat Mumbai hari tu.
Dunia, dunia... Ish... Ish... Ish...

Posted: 26 July 2006 at 10:08pm
Forumers berbincang mengenai betapa banyaknya “keperluan” sekarang dikuasai Yahudi, maka kata saya: Adoi... Camana le kita nak kalahkan Zionis ni? Dah le duit kita nak dah banyak tabur kat diaorang, bukan Hard Rock Cafe, Starbucks n etc aje... Habis Kentucky, McDonald tu apa? Yang kita simpan duit dalam bank tu, interest ke, yuran perbankan Islam tu hapa? Bukankah semua bank musti ada deposit kat Bank Negara? Mesti ikut BLR, Base Lending Rate... Itu ape kalau tak riba' tak kira le kalau bagi nama sedap ikut Islam siap buat aqad...
Itu le, kita ni dah darurat sangat... Banyak benda terpaksa dihalalkan kerana kita dah TERCENGKAM dalam sistem Zionis...
Habis tu takkan nak suruh keluar duduk hutan tinggalkan semuanya jadi cam aku, bodoh, ketinggalan zaman... Dah nak jadik Melayu purba plak? Tak ke bodoh namanya tu?
Itu le... Bukan senang nak selamat daripada fitnah Dajjal ni, apalagi le nak atur barisan perang lwan depa semua

4 ulasan:

BuahKranjiDalamPerahu berkata...

Salam saudara...mungkin kita berkongsi minat yang sama...salam perkenalan...

Tanpa Nama berkata...

I'm not sure why but this web site is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this problem or is it a problem on my end? I'll check back
later and see if the problem still exists.
Here is my site ; online casinos in the usa

Tanpa Nama berkata...

My brother suggested I would possibly like this
website. He was once totally right. This post truly made my day.

You cann't believe simply how a lot time I had spent for this info! Thank you!
Stop by my web-site : real money online slots

Tanpa Nama berkata...

Thanks for ones marvelous posting! I really enjoyed reading it, you are a
great author. I will be sure to bookmark your blog and
will come back down the road. I want to encourage
you continue your great posts, have a nice evening!
Also visit my weblog :: best affiliate marketing program