Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, April 01, 2019

Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019 dan harapan tentang buku baru

Sebelum boleh melelapkan mata saya harus melepaskan lagi satu gerak bercerita. Maka bersambung daripada artikel Kelebihan Istighfar dan saikologi spiritual.


Selesai syarahan Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) saya berlegar-legar lama di sana. Mula-mula untuk meraikan para tetamu lain dari luar ISTAC yang hadir untuk syarahan termasuk seorang kawan lama zaman kolej (penghujung tahun 80an) yang kini sudah menjadi muka biasa menghadiri syarahan-syarahan terbuka di institut ini. Lalu duduklah saya melihat mereka makan kerana sedang berpuasa.

Dekat jam 2 baru dapat bersendirian untuk melengkapkan gerak seterusnya iaitu berkongsi cerita hari ke-3 perjalanan saya dan keluarga di utara baru-baru ini. Untuk itu saya harus menyiapkan dahulu 6 artikel sokongan di blogspot  SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan 5 di BERPETUALANG KE ACEH. Selepas itu baru dapat disajikan artikel keseluruhan untuk aktiviti hari itu iaitu Perjalanan jauh pertama tahun 2019 - Makam-makam di Langgar, tarikan Gunung Keriang dan Kuala Kedah di blogspot ini. Akibatnya selepas jam 6 baru dapat meninggalkan ISTAC untuk aktiviti seterusnya - ke PWTC iaitu Pusat Dagangan Dunia Putra di tengah bandar raya Kuala Lumpur untuk melihat Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2019.


Pesta tahunan ini telah diadakan sejak hampir 40 tahun lalu. Sejak menjadi penulis buku tahun 2006 buku-buku saya dapat memeriahkan beberapa edisi acara.


PBAKL tahun lepas iaitu 2018 telah menyaksikan tiga tajuk buku daripada saya dipamerkan dan dijual di beberapa reruai buku.


Ia adalah buku ke-10 saya yang diterbitkan oleh Hijjaz Records Publishing penghujung tahun 2017 diikuti buku ke-11 dan ke-12 yang diterbitkan sendiri untuk bulan Mac tahun 2018 tetapi sempat keluar dari kilang awal bulan Februari. Lihat artikel-artikel berikut :-









Tahun ini saya tidak sempat menyediakan apa-apa buku untuk PBAKL...


Ini disebabkan beberapa perkara. Antaranya adalah PBAKL kali ini dimulakan sebulan lebih awal berbanding dahulu. Kedua, saya menunggu maklum balas daripada satu pihak penerbit tentang usaha buku terbaru.


Adapun projek buku baru tersebut dimulakan pertengahan tahun lepas. Selepas selesai menulis lalu disemak dan disunting beberapa kali baru terasa puas hati dan cukup siap awal bulan Januari.


Selepas itu saya mula mencari penerbit.


Pada pandangan saya buku yang mahu mengimbau kembali pengembaraan saya secara solo pusing Eropah dengan cara hitchhike menumpang kenderaan orang keliling benua Eropah tahun 1995 iaitu sejurus selepas menamatkan pengajian dalam bidang matematik di University College of London itu tidak sesuai diterbitkan oleh penerbit-penerbit yang pernah berurusan dengan saya sebelum ini. Ia lebih baik diterbitkan oleh syarikat saya sendiri Wasilah Merah Silu Enterprise tetapi rasa macam tak cukup modal kerana kalau boleh mahu diterbitkan sepenuh warna (full colour). Untuk makluman daripada 12 buku yang sudah saya hasilkan setakat ini 6 diterbitkan sendiri, 6 lagi oleh 3 syarikat penerbitan yang berlainan.


Kali ini saya cuba mencari satu syarikat penerbitan lain yang diharap dapat menghargai usaha terbaru ini. Sekitar 2 minggu selepas manuskrip siap saya pergi ke satu penerbit yang lokasi pejabatnya dirasakan cukup elok. Letaknya hsmpir pertengahan perjalanan dari rumah ke ISTAC. Dekat dengan kilang saya biasa membuat cetakan buku, dekat juga dengan satu syarikat pengedar buku yang biasa saya berurusan.


Tajuk-tajuk yang diterbitkan mereka pula kelihatan seperti boleh serasi dengan penulisan itu. Saya pun pergi bersemuka dengan mereka. Setelah berbincang dalam 2 jam baru beredar dengan mereka kelihatan tertarik dengan usaha penulisan saya juga buku-buku sebelum itu. Manuskrip buku baru sudah diserahkan kepada mereka.


Oh. Kelihatan di atas, kedua dari kanan rak paling tinggi, adalah 2 buku saya yang diterbitkan awal 2018 iaitu "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" berserta 'kembarnya' "Benua Tua Melayu Sumber Peradaban Dunia". Ia berada di reruai Kafilah Buku dalam Dewan Tun Razak Aras 3. Kali ini gabungan beberapa peniaga buku bumiputera ini mendapat kedudukan yang sangat baik. Reruai mereka terletak bersebelahan dengan reruai MAPIM (Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia). Ia juga cukup dekat dengan reruai ITBM (Institut Terjemahan & Buku Malaysia) di sisi kanan hadapan (dari pintu masuk dewan) yang cukup terkenal dengan aktiviti-aktiviti seni di pentas tersendiri seperti membaca puisi dan sebagainya.

Tentang buku-buku yang diterbitkan secara berpasangan ini boleh lihat artikel-artikel berikut (selain yang sudah dipautkan atas tadi) :-














Adapun PBAKL tahun ini bermula pada hari Jumaat  29 Mac. Ia akan berakhir pada hari Ahad akan datang 7 April 2019. Gambar-gambar di sini diambil daripada lawatan petang semalam. Kembali kepada hal usaha penulisan terbaru... 

Saya cukup berharap agar penerbit tersebut sanggup menerbitkan buku. Pesan saya walaupun ada banyak lagi perkara, pengembaraan dan sebagainya boleh diterjemahkan menjadi buku saya mahu yang ini diterbitkan sebagai hasil terbaru saya. Ini kerana ia sebenarnya adalah usaha penulisan buku pertama daripada saya ketika mula-mula masuk bertugas sebagai wartawan di akhbar berbahasa Inggeris The New Straits Times hampir penghujung tahun 1996. Tetapi hendak dijadikan cerita setelah menulis beberapa lama semua fail hilang daripada sistem.


Kejadian ini menyebabkan saya melupakan usaha tersebut sejak itu. Masuk tahun 2002 saya cuba memulakan usaha penulisan lain yang lebih menggambarkan kesedaran baru saya  ketika itu iaitu terhadap suasana sebenar geo-politik dunia yang dimanipulasikan daripada belakang tabir oleh pihak-pihak tertentu. Ketika itu saya sudah keluar daripada NST akibat konflik politik pejabat lalu  baru memulakan satu fasa pencarian makna diri yang membawa saya meninggalkan keluarga untuk mengembara ke merata Semenanjung Malaysia. Lihat artikel-artikel berikut :-







Namun sekali lagi rentak penulisan terganggu lalu ia tidak dapat diteruskan. Kali ini akibat gangguan mental block. Dipendekkan cerita pada tahun 2004 baru dapat menulis sesuatu yang betul-betul bermakna, bergerak dan hidup. Ini berlaku setelah saya nekad membuat pengembaraan solo masuk ke Aceh ketika ia masih dilanda darurat akibat perang antara puak pemisah GAM (Gerakan Aceh Merdeka) dengan TNI (Tentera Nasional Indonesia).


Hasilnya terbitlah buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari Diri dan Erti" bulan Jun tahun 2006. Ia adalah sebahagian daripada siri trilogi pencarian makna hidup berlatarbelakangkan usaha masuk ke Aceh ketika darurat. Sambungannya "Berpetualang ke Aceh : Membela Syiar yang Asal" menyusul terbit Mei 2007. Ini diikuti buku ketiga dan penutup "Berpetualang ke Aceh : Membela Syiar yang Asal" (November 2007). Lihat artikel-artikel berikut :-


Tentang buku pertama...









Selepas itu muncul beberapa buku lagi daripada saya. Dengan 12 buku sudah dihasilkan setakat ini puratanya adalah hampir setiap tahun ada buku baru. Tetapi tahun ini saya belum sempat menerbitkan apa-apa buku untuk PBAKL. Kemudian baru 2 hari lalu mendapat tahu penerbit yang diharapkan dapat menerbitkan buku imbauan saya tentang perjalanan pusing Eropah tahun 1995 itu menolak manuskrip saya. 

Penolakan dihantar kepada e-mail saya Ahad lepas. Ketika itu saya sedang sibuk dengan pengembaraan ke utara bersama keluarga. Lihat artikel-artikel berikut :-






Nampaknya mereka tidak menghargai apa yang mampu saya hasilkan. Mungkin mereka lebih suka hasil kerja atas bacaan belaka tanpa pengalaman sebenar di lapangan atau cerita berupa sekali keluar 3-4 hari ke tempat orang terus boleh dijadikan buku asal dapat ditokok-tambah dengan cerita-cerita menarik daripada sumber-sumber lain. Atau mungkin mereka fikir cerita-cerita pengalaman sebenar saya itu cuma rekaan untuk kelihatan hebat. Tak mustahil kerana ramai di luar sana sanggup berbuat begitu, lebih sudu daripada kuah...



Nak tak nak saya harus menerbitkan buku baru itu sendiri. Ini sangat penting kerana saya tidak akan membuat apa-apa penulisan buku lain selagi ia tidak diterbitkan kerana mahu menjadikannya buku ke-13 saya. Ini adalah sebagai ganti ia sepatutnya menjadi buku pertama saya tetapi usaha dilupakan sejak fail tulisan hilang tahun 1997. Gesaan kuat untuk menjayakan ia kembali baru terbit akibat sebuah mimpi pertengahan tahun 2018. 

Saya ini ada gila-gila nombor. Kalau jadi ia sebagai buku ke-13 setelah 'gagal' menjadi buku pertama insyaallah akan banyak berlaku lagi perkara baik muncul sebagai susulan gerak yang dituruti. Dengan ini biar diberitahu saya akan membuat cara sama seperti dilakukan pada buku ke-11 dan ke-12 dahulu. Saya  akan membuka pre-order dengan pembaca membuat bayaran sebelum menerima buku. 

Bayaran ini mahu digunakan untuk menampung kos percetakan. Pada peringkat ini saya cuma perlu melakukan layout dan membuat design kulit buku. Bila dah dapat jumlah muka surat sebenar setelah lay-out atau proses reka letak baru boleh mendapat anggaran harga cetak yang tepat lalu bolehlah dikira harga sesuai untuk senaskah. Bila dah dapat ini saya akan membuka pre-order

Harap pembaca dapat memberikan sokongan ya. Sementara itu sila baca artikel-artikel berikut sebagai pembuka rasa  :-










Nota : Penulisan ini berserta semakan sebenarnya siap jam 4 pagi. Tetapi saya dah siarkan atau publish terlebih dahulu apabila terlihat jam 3.13 tadi. Selepas itu baru update jadi penulisan lengkap...


2 ulasan: