Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Friday, May 18, 2007

Kat beauty saloon pun ada BKA woo!!!


Lihat gambar di atas... Cuba teka ia diambil di mana... Apakah di dalam kedai buku? Perpustakaan? Dewan Bandaraya? Mungkin sekolah bistari, dewan serbaguna, mungkin juga di lobi hotel? Ataupun di dalam kapal terbang (yang tentunya bukan, saja nak mengarut, hehe!).
Perhatikan betul-betul... Nampak tak barangan kecantikan yang terletak di belakang? Juga tulisan Aroma Kasturi pada cermin di belakang gadis bertudung di atas?
Perhatikan juga longgokan buku-buku di hadapan... Bukan setakat novel "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" atau BKA I (berwarna kuning) yang sudah berada di pasaran sejak Jun 2007 malah novel "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" atau BKA II (warna hijau kebiruan) yang baru sahaja siap dicetak hari Isnin lalu!
Bayangkan, proses pengedaran BKA II pun belum dimulakan kerana masih dalam perbincangan (selalunya lepas pengedar mengambil buku, seminggu hingga dua minggu kemudian barulah sampai ke kedai-kedai) tetapi gambar di atas menunjukkan ia sudah ada di sebuah lagi premis tertentu... Apa ceritanya ini?
Untuk makluman, ini adalah PREMIS KEDUA YANG ADA MENJUAL BKA II DI MALAYSIA! Premis pertama adalah kedai Khazanah Fathaniyah peninggalan almarhum Ustaz Wan Saghir di Chow Kit, Kuala Lumpur (sejak pagi Rabu)...
Tidak hairanlah Khazanah Fathaniyah dah ada BKA II sebab kedai itu memang menjual buku tapi premis kedua ini lain sikit! Percaya atau tidak, ia adalah sebuah pusat kecantikan dan tempat menjaga badan! Siapa sangka, beauty saloon pun ada jual BKA woo!!! Jangan main-main!
Hmm... Tentu ada pembaca yang tertanya-tanya kenapa pula buku "Berpetualang ke Aceh" ini diletakkan di sebuah pusat kecantikan? Sebelum meneruskan cerita, elok saya beritahu terlebih dahulu... Pusat ini bukan setakat untuk wanita malah ia juga untuk lelaki yang ingin menjaga badan serta kesihatan kerana ia mempunyai kemudahan mandi wap herba tradisional Melayu yang menggunakan formula tersendiri termasuk air kolah daripada beberapa buah masjid lama! Soalnya, bagaimana pula saya dan buku saya terlibat dengan pusat ini.... Baiklah, biar saya berterus-terang.
Kira-kira 2 bulan lalu, setelah kembali daripada siri perkelanaan jauh yang meliputi beberapa destinasi di Pantai Timur, kemudian di Selatan (kawasan Muar dan Melaka) seterusnya perjalanan lebih panjang di Utara (termasuk Pulau Langkawi dan memanjat Gunung Jerai), saya menghadapi masalah kesihatan yang tak pasti apa. Saya selalu mengalami kesesakan nafas dan sering merasa penat serta kurang semangat... Mungkin ini adalah penangan letih berjalan jauh bercampur usaha berhenti rokok yang masih berjalan hingga kini?
Untuk pengetahuan, saya telah serta-merta berhenti merokok sejak bulan Ramadhan tahun lepas. Alhamdulillah, saya masih lagi bertahan tidak merokok walaupun senafas setakat ini, sudah masuk 9 bulan rasanya... Tetapi saya diingatkan banyak kesan sampingan akibat berhenti merokok dengan mendadak... Dan saya masih belum berani mengaku sudah berjaya berhenti merokok, setakat berani mengatakan saya masih lagi berusaha! Maklumlah, sudah lebih 20 tahun menjadi perokok tegar, sejak menuntut di Tingkatan Tiga lagi.
Seorang kenalan risau melihat keadaan saya lalu mengatur untuk saya mencuba mandi wap herba di pusat kecantikan (atau pusat kesihatan?) milik seorang rakannya. Saya pun akur dengan harapan akan mendapat sedikit kelegaan... Oh, nama pusat ini Seri Harum atau Aroma Kasturi... Maka saya pun mencuba, bukannya mahal, cuma RM30 sahaja duduk dalam bilik wap dengan menggunakan herba terpilih selama mana yang kita tahan (selalunya lepas setengah jam kebanyakan orang dah keluar sebab tak tahan panas).
Apapun, saya merasa lebih segar selepas itu. Walaupun proses itu belum cukup untuk memulihkan masalah kesihatan yang saya alami, ia adalah langkah permulaan untuk saya mengembalikan diri ke arah yang lebih normal setelah bertahun-tahun hidup berkelana dalam dunia pengembaraan tersendiri. Lebih penting lagi, saya telah mendapat ramai kenalan baru dan rupa-rupanya ada sebab tersendiri kenapa Allah menemukan kami.
Perkenalan inilah yang membuka jalan sehingga buku BKA diletakkan di situ. Mungkin ini satu konsep baru, menjual buku di pusat kecantikan @ beauty saloon @ pusat rawatan dan kesihatan? Sekurang-kurangnya boleh menghayati cerita "Berpetualang ke Aceh" selepas mandi wap? Atau setelah membuat urutan badan, rawatan muka, kuku, rambut dan sebagainya?
Dari satu segi, saya membuat cerita ini untuk menolong seorang kawan. Dari segi lain pula, kawan itu juga menolong saya menjual buku... Kira win-win situation le ni... Insyaallah. Dan satu konsep yang agak unik, menjual bahan bacaan serius yang bersifat intelektual dan mencabar minda di sebuah pusat kecantikan.... Kira cantik luar dan dalam ya tak?
Hmm... Rasanya, cukuplah apa yang dicoretkan setakat ini. Kalau nak tahu lebih lanjut, sila hubungi Puan Salma Humaira (019-3141157). Nak lagi canteeekkkk, pergi sendiri ke sana... Tak jauh pun, dekat Bandar Tasik Selatan, dekat dengan LRT menyeberangi lebuhraya MRR II. Baik daripada arah mana di lebuhraya, tetap akan lalu satu landmark iaitu Shell. Di hadapannya adalah Metro Centre Bandar Tasik Selatan. Sat... Cuba tengok peta di bawah...


OK... Daripada Shell juga daripada tepi lebuhraya MRR II di kawasan Bandar Tasik Selatan, boleh nampak bangunan di bawah ini... Adapun pusat kecantikan (hmm... Macam tak best pulak sebab bunyinya macam untuk orang perempuan sahaja, tukarlah)... Atau pusat rawatan (kira rawatan juga, melalui beberapa kaedah tradisional) yang bernama Seri Harum atau Aroma Kasturi ini terletak di dalam deretan bangunan betul-betul di belakang Metro Centre. Kalau daripada Shell, kita harus membelok ke kanan... Sat...

OK... Bila dah masuk ke kanan dalam beberapa ela begitu, akan nampaklah pemandangan seperti gambar di bawah... Kalau daripada Shell, memang terus nampak. Maka masuklah ke jalan yang tertera di dalam gambar ini. Boleh nampakkan papan tanda berwarna kuning?

Bila dah masuk dalam dan pergi lebih dekat, maka nampaklah papan-tanda itu tertulis Seri Harum. Carilah pintu masuk di dereten kedai di bawah. Naik lif untuk sampai ke pusat rawatan ini yang terletak di tingkat 2.



Keluar daripada lif, anda akan nampak pintu masuk dan terus nampak kaunter seperti di gambar bawah... Tengok, jangan tak tengok, hehe! Ada amoi cun loooo....


Saja nak bercerita. Gambar di atas adalah gambar yang terhasil apabila saya menggunakan flash pada kamera digital murah... Tu dia... Memantul balik cahaya tapi jadi pula semacam kesan yang agak menarik. Macam mandi dalam cahaya lah pulak... Mungkin satu hari nanti kita akan buat pusat mandian cahaya pulak? Hehe!

Oh, hampir saya terlupa... Dalam banyak bercerita tentang buku terbaru saya "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" atau BKA II, saya mungkin terlupa memberitahu, harganya adalah RM24.90, sama seperti BKA I atau "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti"... Maklumlah saiz sama iaitu A5, mukasurat pun sama banyak iaitu 304. Yang lain adalah isi dan penambahannya... Insyaallah lebih menarik dan adventure.
Jadi apalagi... Silalah bertandang ke Seri Harum dan beli BKA II... BKA I pun ada untuk sesiapa yang belum memilikinya... Silakan! :]

Le... Satu mende lagi aku lupa (sori ek... Tetiba aku nak cakap ikut stail kutu le plak)....

Alamat pusat rawatan Seri Harum @ Aroma Kasturi ialah:
No 2-2 Jalan 3/146, Metro Centre,
Bandar Tasik Selatan, 57100 KL.

Boleh hubungi reception di nombor talifon 03-90586677

Waktu operasi: Dibuka setiap hari kecuali Rabu, Isnin-Jumaat 10 pagi -10 malam. Sabtu, Ahad dan cuti am 10 pagi - 6 petang... Orait...

4 comments:

Anonymous said...

salam .. kat MPH dah ada ke blum buku nih ?

Radzi Sapiee said...

Belum lagi sebab proses pengedaran masih dalam perbincangan. Insyaallah akan selesai tidak lama lagi, lepas tu ambil tempoh satu hingga dua minggu sebelum sampai ke kedai-kedai termasuk MPH, Popular Bookshops dan gedung-gedung buku seperti Pustaka Intan di Pantai Timur.

Anonymous said...

Salam... er.. awek dalam gamba tu solo lagi ker?

Radzi Sapiee said...

Pengumuman. Semalam saya telah mengalihkan semua stok buku siri "Berpetualang ke Aceh" yang ada di salon ke satu lokasi lain.
Dengan ini dimaklumkan siri buku BKA tidak lagi dijual di situ. Harap maklum dan selamat hari raya! :]