Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Ahad, Februari 25, 2007

Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian IV)

Bersambung daripada artikel Samudera Pasai: Bumi para Wali (bahagian III)...


“Bercakap tentang keburukan Muawiyah bin Abu Sufyan ini perkara sensitif!” kata Badrul. “Bukankah sejarah rasmi mencatatkannya sebagai seorang sahabat? Bukankah umat Islam dilarang memburuk-burukkan para sahabat? Bukankah Nabi juga pernah bersabda sahabat-sahabatku ibarat bintang-bintang di langit, ikutlah yang mana satu, nescaya kamu tidak akan sesat? Lagipun dia pernah menjadi Khalifah seluruh umat Islam!”

Rasyid terdiam sejenak. Bukan mudah menyentuh isu mengenai pengasas keKhalifahan Bani Umaiyah ini kerana ia adalah salah-satu perkara utama yang telah membuat umat Islam berpecah-belah menjadi dua golongan besar yang bertelagah, Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan Syiah.

“Sekarang aku pula hendak bertanya,” dia mengatur kata-kata. “Apakah seorang sahabat akan sanggup memerangi menantu dan sepupu Nabi iaitu Saidina Ali? Sanggup meletakkan lembaran ayat-ayat suci Al-Quran di hujung tombak ketika hampir kalah dalam Perang Siffin? Bagaimanakah manusia yang bertanggungjawab menjatuhkan cucu Nabi iaitu Saidina Hassan dari takhta keKhalifahan kemudian meracuni baginda hingga mati boleh dikatakan sahabat apalagi untuk dinyatakan sesetengah pihak sebagai seorang daripada 10 yang dijanjikan syurga? Jika dahulu, Abu Sufyan banyak menyusahkan Rasulullah SAW dan umat Islam di Mekah, apa kurangnya Muawiyah yang sentiasa memusuhi Saidina Ali serta keluarganya? Malah sikap Muawiyah lebih teruk lagi kerana dia melakukan semua ini selepas mengaku Islam! Apakah dia betul-betul ikhlas memeluk Islam atau dia setakat mengaku Islam selepas Fathul Mekah demi menyelamatkan kemudian menaikkan kaum kerabatnya Bani Umaiyah?”

Badrul pula terdiam panjang. Apa yang disebut rakannya memang diketahui ramai. Cuma dakwaan bahawa Muawiyah bertanggungjawab meracuni Saidina Hassan dan dia tidak jujur memeluk Islam sahaja yang boleh dipertikaikan kerana ini selalu dikemukakan para ulamak Syiah yang secara terang-terangan amat membenci Muawiyah dan Bani Umaiyah.

Sejarah rasmi Islam menyebut Muawiyah telah mempersoalkan pengangkatan Saidina Ali sebagai Khalifah, salah satunya dengan menyalahkan baginda kerana tidak mendedahkan orang-orang yang terlibat dalam pembunuhan Khalifah Saidina Uthman, seorang saudara rapat Muawiyah. Sejak itu dia sentiasa mencari jalan untuk menjatuhkan menantu Nabi ini sehingga terjadinya Perang Siffin yang menyaksikan lembaran ayat-ayat suci Al-Quran disangkutkan di hujung tombak.

Sebagai seorang pengkaji agama sehingga ke peringkat PhD, Badrul tentu tahu, selepas Saidina Ali mangkat kerana ditikam puak Khawarij ketika menunaikan solat di sebuah masjid di Kufah, Muawiyah memusuhi anakanda dan penggantinya pula, Saidina Hassan. Anak Abu Sufyan itu sanggup menggunakan kekuatan dan pengaruh politik sebagai Gabenor Damsyik serta harta kekayaannya untuk mempengaruhi orang ramai supaya menyokongnya sehingga berjaya menjatuhkan Saidina Hassan.

Sesetengah ulamak terutama dari golongan Syiah menyatakan orang ini juga bertanggungjawab mengupah salah seorang isteri Saidina Hassan untuk meracuni baginda sehingga mati! Cuma bekas ustaz itu tidak menyangka Rasyid yang dahulunya begitu westernised, kurang mengambil-tahu sejarah Islam, boleh menjadi begitu fanatik tentang semua ini.

Lebih memusykilkannya, kenapa rakan itu begitu marah apabila mengenangkan peristiwa Saidina Hassan melepaskan takhta keKhalifahan kepada Muawiyah? Bukankah baginda berbuat begini supaya umat Islam tidak terus berpecah-belah? Rasyid menyatakan Muawiyah telah diberi takhta dengan beberapa syarat, salah satunya supaya keKhalifahan diserahkan kembali kepada Saidina Hassan atau adindanya Saidina Hussein selepas tamat satu tempoh. Lalu dia menuduh anak Abu Sufyan ini mahu mengekalkan keKhalifahan dalam lingkungan keluarga dan kaum kerabatnya sehingga sanggup meracuni Saidina Hassan sampai mati. Kemudian mengisytiharkan anaknya Yazid sebagai putera mahkota pula. Memanglah ini terjadi tetapi kenapa Rasyid perlu marah-marah begini?

Badrul tidak hairan jika mana-mana umat Islam mengutuk dan membenci Yazid kerana putera Muawiyah itu memang dikenali sejarah rasmi Islam sebagai seorang kaki perempuan dan peminum arak yang memerintah kerajaan Islam dengan dasar kuku besi. Orang ini juga telah menggunakan kuasa dan kedudukan untuk meremehkan lagi anak cucu Nabi serta kaum kerabat mereka kaum Bani Hashim. Keadaan inilah yang menyebabkan Saidina Hussein serta sekitar 70 orang Ahlul Bait keluar mengangkat pedang untuk mempertahankan maruah keluarga serta menuntut keadilan untuk umat Islam. Mereka pun mati syahid di Karbala, dibunuh beribu orang tentera Yazid. Kepala baginda pula dipancung untuk dipersembahkan kepada putera Muawiyah itu! Peristiwa ini terus memecahkan umat Islam kepada dua kem besar sehingga terciptalah golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah dan Syiah yang sering bertelagah sampailah sekarang...

Pada Badrul, Yazid memang layak menerima kutukan seluruh umat Islam. Tetapi apabila Rasyid juga menunjukkan kebenciannya terhadap hampir seluruh keturunan Muawiyah, anak muda kelahiran Keluang, Johor yang pernah menjadi guru agama sekolah menengah sebelum menyambung pengajian ke London ini mula merasa sangsi. Lebih-lebih lagi kerana Rasyid juga tidak senang hati dengan keKhalifahan Bani Abbasiyah walaupun mereka itu keturunan bapa saudara Nabi, Saidina Abbas!

“Jangan-jangan kawan aku ini sudah masuk Syiah tak?” Badrul tertanya-tanya dalam hati. “Bahaya ni... Hampir semua penganut Syiah mempertikaikan keKhalifahan Saidina Abu Bakar, Umar dan Uthman malah ada yang sanggup mengkafirkan mereka atas tuduhan para Khulafak al-Rasyidin ini telah merampas hak kepimpinan Saidina Ali."

Bekas ustaz itu ada mendengar desas-desus bahawa kepercayaan Syiah sudah menular jauh di kalangan orang Melayu di Malaysia terutama golongan intelektual berpengajian tinggi. Tak mengapalah, dia memujuk diri... Kita dengar dan lihat dahulu bagaimana pemikiran Rasyid seterusnya.

“Kamu pun tahu bukan, selepas Yazid menggantikan Muawiyah, takhta keKhalifahan pun terus dipegang Bani Umaiyah dan pencapaian mereka diperbesar-besarkan pihak yang menyebelahi mereka sedangkan para Ahlul Bait keturunan Nabi terus dipinggirkan dan cerita-cerita keutamaan mereka digelapkan,” Rasyid terus mengemukakan pandangan.

Badrul mengangguk sahaja. Memang ada ulamak menyebut, selama pemerintahan mereka yang menjangkau hampir 100 tahun, kaum Bani Umaiyah telah menggunakan masjid-masjid di seluruh jajahan takluk empayar Islam untuk mengutuk dan memperkecilkan Ahlul Bait. Maka takkanlah mereka hendak membiarkan sesiapa menyiarkan hadis-hadis yang menyatakan kelebihan anak cucu Nabi, terutama dalam soal kepimpinan ummah? Orang yang ingkar boleh disiksa dan dibunuh sedangkan mereka yang memperbesar-besarkan Bani Umaiyah dan kelayakan mereka untuk memerintah pula akan diberikan ganjaran.

“Maka apalah hendak dihairankan jika Muawiyah dinyatakan sebagai seorang daripada 10 orang sahabat Nabi yang dijanjikan syurga? Padahal perbuatannya banyak menyalahi sifat ahli syurga, apalagi seorang sahabat Nabi,” kata Rasyid meluat. “Apalah hendak dimusykilkan jika terdapat hadis-hadis Rasulullah SAW yang sengaja digelapkan oleh Muawiyah dan keturunannya sehingga kewujudan hadis-hadis ini terus diragui umum?”

Sekali lagi Badrul mengangguk. Dia tahu fakta-fakta ini biasa dikemukakan para penganut Syiah atau penyokong Ahlul Bait. Lalu bekas ustaz itu terus memasang telinga untuk memastikan apakah rakannya sudah lari daripada akidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah ataupun tidak...

“Sedangkan Abu Hurairah yang sering diperbesar-besarkan sebagai sahabat Rasulullah SAW yang paling banyak mengumpul hadis pun pernah mengisytiharkan dia ada mengumpul dua karung hadis. Satu disiarkan kepada orang ramai, satu lagi tidak. Kerana, katanya, jika disiarkan isi karung ini, lehernya akan dipancung.” Rasyid terus bercerita. “Ini ada disebut di dalam kitab Sahih Muslim dan Sahih Bukhari, dalam bab ilmu. Siapakah yang akan memancungnya? Muawiyah, anaknya Yazid atau mana-mana penguasa Bani Umaiyah yang amat membenci para Ahlul Bait?”

Anak muda itu berhenti sejenak mengambil nafas. Kemudian bertanya Badrul: “Pernah dengar tak cerita Muhammad Nafs al Zakiyah, cicit Saidina Hassan yang memberontak dengan sokongan orang-orang Bani Abbas? Sehingga mereka berjaya menjatuhkan Khalifah terakhir Bani Umaiyah iaitu Marwan sekitar tahun 132 Hijrah atau 750 Masihi?”

“Pernah,” jawab kawannya. “Muhammad telah dibai’at sebagai Khalifah seluruh umat Islam oleh para penyokongnya terutama para Ahlul Bait dan kaum Bani Abbas. Tetapi apabila pemerintahan Bani Umaiyah berjaya digulingkan, orang-orang Bani Abbas mungkir janji lalu mengangkat Abul Abbas Al Saffah pula sebagai Khalifah.”

“Bagus,” kata Rasyid. “Jadi kamu mesti tahu bagaimana Khalifah Bani Abbasiyah itu juga telah menafikan ketokohan dan hak anak cucu Rasulullah SAW lalu menekan Ahlul Bait dan para penyokong mereka sehingga sanggup membunuh entah berapa ramai orang, sehingga dia digelar Al-Saffah yang bermakna ‘orang yang menumpahkan darah’”

Badrul mengangguk bersetuju. Dia juga mempercayai cerita ini walaupun umum tidak mengetahuinya. Tidak ramai masyarakat Islam mengkaji lebih mendalam bagaimana keKhalifahan Bani Umaiyah telah digantikan dengan pemerintahan Bani Abbasiyah, apakah berlaku sebelumnya, kenapa ia terjadi, siapakah tokoh-tokoh yang terlibat dan sebagainya. Atau beberapa peristiwa berkaitan diketahui ramai tetapi dari sudut lain, misalnya pandangan para penganut Syiah. Apapun, penglibatan Muhammad Nafs al Zakiyah ada dicatitkan sesetengah sejarawan Islam walaupun kisah mengenainya banyak digelapkan atau dipinggirkan...

“Pengganti Abu Abbas al Saffah, iaitu Abu Ja’afar Al-Mansur juga meneruskan polisi yang sama meminggirkan serta berlaku kejam terhadap Ahlul Bait, “ Rasyid meneruskan. “Pada tahun 145 Hijrah, Muhammad Nafs al Zakiyah tidak dapat bersabar lagi lalu memberontak. Malangnya cicit Saidina Hassan ini gagal. Akibatnya baginda dan kaum kerabatnya ditangkap dan dibunuh. Lalu apalah hendak dihairankan jika Bani Abbasiyah juga menggelapkan hadis-hadis mengenai hak dan kelebihan anak cucu Nabi? Malah perbuatan mereka lebih dahsyat lagi kerana mereka juga berasal dari keturunan Bani Hashim. Dan pemerintahan mereka menjangkau 500 tahun, lima kali lebih lama daripada Bani Umaiyah!”

“Hmm...” Badrul tersenyum panjang. “Tidak sangka ya, boleh tahan juga pengetahuan kamu tentang sejarah Islam,” dia membuat pengakuan. Di samping itu, pensyarah itu juga lega kerana ternyata rakannya bukan seorang penganut Syiah atau terpengaruh dengan pandangan mereka yang menyimpang daripada pegangan golongan Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Kerana para penganut Syiah selalunya sangat memperbesar-besarkan perjuangan jurai keturunan Saidina Hussein, jarang mahu menyebut peranan anak cucu Saidina Hassan dalam membela Islam sehingga meminggirkan langsung keturunan cucu sulung Nabi itu, seolah-olah mereka tidak wujud! Oleh itu tidak mungkin para penganut Syiah mahu mengakui ketokohan Muhammad Nafs Al-Zakkiyah yang hidup sezaman dengan Imam Ja’afar Al-Sadiq, seorang daripada 12 Imam Syiah yang dikira maksum.

Apa yang nyata pada bekas ustaz itu, Rasyid amat menganggung-anggungkan para Ahlul Bait, kaum keluarga anak cucu Rasulullah SAW. Selalunya orang yang suka berbuat begini berasal dari golongan Sayyid sedangkan setahunya, rakannya itu bukan bergelar Sayyid...

“Setahu aku, dahulu kamu tidak pernah berminat tentang sejarah Islam, lebih suka bercerita tentang sains, matematik dan falsafah. Kalau sebut tentang Islam pun, asyik keluar cerita Tasawuf aje! Tentang syair Jalaluddin Rumi, kupasan Ibnul Arabi dan sebagainya... Bagaimana pula kamu boleh meminati sejarah Islam sampai begini sekali?” Badrul cuba menduga.

Rasyid pula tersengih seperti kerang busuk. “Adalah sebabnya,” dia menjawab. “Satu hari nanti aku akan cerita, Insya’allah. Buat masa ini, aku cuma mahu meminta pendapat kamu tentang sebuah hadis Nabi yang nampaknya tidak wujud dalam mana-mana kitab yang diiktiraf ulamak. Sebab aku hendak gunakan dalam buku yang aku sedang tulis...”

“Wah... Kamu sedang menulis buku ya?” Badrul bertanya. Baru sekarang dia tahu... “If you don’t mind me asking, buku tentang apa itu?”

“Alah... Buku mengenai cerita-cerita lama dan sejarah berkaitan Aceh. Tak ada apalah sangat,” jawab Rasyid. “Tetapi sebelum itu aku mahu pastikan hujah aku mengenai kewujudan hadis-hadis yang sengaja digelapkan adalah kukuh, boleh diterima sekurang-kurangnya oleh mereka yang berfikiran terbuka dan sanggup mengkaji lebih jauh dan mendalam. Jika zaman Bani Umaiyah sendiri sudah cukup lama untuk menenggelamkan kebanyakan hadis-hadis yang menyentuh kelebihan titisan zuriat Nabi, berapakah agaknya yang tinggal apabila pemerintahan Bani Abbasiyah tamat abad ke 13 Masihi? Apalagi zaman sekarang selepas ramai umat Islam dipengaruhi fahaman Wahabi yang dipelopori ejen-ejen Barat yang memang tidak mahu kelebihan zat Rasulullah SAW diakui...”

Badrul tersentak seketika. Nampaknya jauh juga pandangan rakannya... Dia sudah lama tahu tentang kekuatan jangkauan pemikiran rakan lamanya itu tetapi berkenaan Islam? Ini sesuatu yang baru...

“Kalau sampai pun, hadis-hadis yang menyentuh peranan dan kelebihan keturunan Nabi sering diragukan sanad dan matannya,” Rasyid belum habis bercerita. “Senang-senang sahaja dituduh sebagai hadis-hadis Syiah yang bertentangan dengan fahaman Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Padahal hadis-hadis ini banyak menyentuh nasib umat Islam akan datang, terutama tentang akhir zaman dan peranan kepimpinan Ahlu Bait untuk mengembalikan kedaulatan umat Islam!”

Suasana senyap seketika. Mungkin anak muda itu sudah puas meluahkan perasaan? Badrul pula mula sibuk memikirkan sesuatu. Tadi, dia terfikir rakannya ini mungkin seorang penganut Syiah tetapi nampaknya pemuda itu adalah seorang penyokong Ahlul Bait daripada aliran tertentu yang selari dengan pengajaran Imam Mazhab yang empat.

Sebagai seorang Melayu, Badrul yakin rakannya masih berpegang teguh dengan Mazhab Shafie, mazhab utama di Nusantara juga di Mekah sebelum kenaikan keluarga Bani Saud yang menerbitkan kerajaan Saudi Arabia. Tetapi gaya, pengetahuan serta pegangannya yang sangat kuat terhadap kelebihan anak cucu Rasulullah SAW menunjukkan dia ada mengamalkan pelajaran daripada satu aliran yang lebih mendalam. Aliran apakah agaknya ya? Mungkin satu aliran Tasawuf, satu bentuk tariqat tertentu kerana dia sudah lama tahu Rasyid cenderung ke arah itu?

Rasa ingin tahu Badrul semakin memuncak. Tetapi dia tidak mahu berterus-terang, takut juga menyinggung perasaan rakan lamanya. Atau mungkin pemuda itu mahu merahsiakan pegangannya, tidak akan mendedahkannya kepada sesiapa? Tak mengapa, kita cuba duga lagi pemikirannya... Ah... Tentang hadis Nabi yang mahu dibincangkannya... Mungkin di situ ada satu petunjuk yang akan mendedahkan aliran pemikiran sebenarnya, apakah fahaman yang dianutinya...

Lalu Badrul pun bertanya: “Apakah dia hadis yang kamu hendak ketengahkan dalam buku kamu itu? Sehingga kamu sanggup bercerita panjang lebar berliku-liku dengan aku, sanggup pula menjadi pengkaji sejarah Islam tidak rasmi mengorek pelbagai kisah yang jarang diketahui orang termasuk cerita Muhammad Nafs al Zakiyah demi mencari hujah sokongan? Kamu kata buku itu adalah mengenai cerita-cerita lama dan sejarah berkaitan Aceh. Apa pula kena mengenanya dengan hadis Nabi?”

Rasyid tersenyum pendek lalu menghulurkan senaskah kitab Hikayat Raja-raja Pasai sambil membuka halaman yang mengandungi wasiat Rasulullah SAW. “Kamu tengok ini... Lihat betul-betul. Jangan terperanjat pula mendengarnya! Nabi bersabda akhir zaman nanti akan muncul negeri bernama Samudera lalu berpesan, hantarlah orang ke sana dan Islamkan penduduknya kerana di situ akan muncul ramai wali Allah.”

Kawannya pun meneliti wasiat itu. Mukanya berkerut-kerut seperti berat memikirkan sesuatu, cuba menyelami kembali ingatan tentang hadis-hadis yang diketahui. “Hmm... Pelik! Aku tidak pernah terjumpa hadis atau mana-mana kata Nabi sebegini dalam mana-mana kitab mahupun secara lisan daripada mana-mana pihak. Tak tahulah jika ada kitab ulamak muktabar yang aku miss... Bagaimana pula boleh ada di sini?”

“Itulah yang aku musykil semasa mula-mula melihatnya,” jawab rakan itu jujur. “Bukan kamu seorang sahaja terasa pelik. Dan aku juga pernah meneliti sumber-sumber hadis yang diakui umum seperti kitab Sahib Bukhari, Muslim dan Tirmidzi. Memang tidak berjumpa wasiat ini.”

“Habis itu negeri Samudera ini di mana? Badrul bertanya pula.

“Hah... Itulah yang aku lebih musykil.” jawab Rasyid. “Sebab ia terletak di bumi Serambi Mekah, dalam wilayah Aceh sekarang!”


—————————


“Kaedah mengkaji hadis yang diguna-pakai semenjak proses pengumpulan rasminya bermula semasa zaman pemerintahan Khalifah Umar ibnu Aziz sendiri cenderung untuk menghukum hanya hadis-hadis yang diutarakan ramai perawi tertentu sahaja boleh diterima sebagai sahih,” Rasyid meneruskan hujah. “Selalunya ini merupakan kata-kata baginda yang disuarakan di hadapan ramai. Maka itu ramailah periwayatnya, senanglah dipastikan kesahihannya. Sesuatu hadis itu boleh dikira sahih hanya selepas isinya disahkan serupa walaupun datang daripada beberapa sumber yang berlainan, berbagai periwayat yang dapat dikesan dari manakah mereka mendengar hadis ini dan dapat pula disahkan setiap periwayat sebagai orang yang layak dipercayai serta kuat ingatan.”

Pemuda itu memandang Badrul serius. “Sekarang, bagaimanakah kalau hadis, sabda atau wasiat itu cuma disampaikan kepada orang tertentu sahaja? Seperti menantu baginda Saidina Ali, puteri baginda Fatimah Az-Zahrah, dan cucu-cucu baginda Saidina Hassan dan Saidina Hussein? Bukannya semua pertuturan Nabi disaksikan ramai. Maka itu apakah tidak mungkin, hadis mengenai kemunculan negeri Samudera ini cuma berlegar di dalam lingkungan keluarga sahaja, maka sebab itulah ia tidak wujud dalam Sahih Bukhari, Sahih Muslim atau mana-mana koleksi rasmi hadis?”

Badrul termenung serius lalu menarik nafas panjang. “Bahaya ni,” dia menjawab berhati-hati. “Perkara ini tidak boleh dibuat main-main, tidak boleh tersilap cakap... Walaupun hujah kamu memang masuk akal, kamu masih tidak boleh mengenepikan cara dan kaedah yang telah berkurun-kurun diguna-pakai ulamak untuk menentukan kesahihan sesuatu hadis,” bekas ustaz itu menambah.”Sekurang-kurangnya kamu mesti berhujah menurut kaedah yang diterima umum untuk mengelakkan fitnah. Kalau tidak senang-senang sahaja orang boleh mereka-reka hadis palsu kemudian mengaku ia termasuk dalam hadis-hadis yang telah digelapkan.”

Bekas ustaz inipun menyenaraikan jenis-jenis hadis seperti yang tersebut dalam kitab . “Pertama sekali hadis Marfu’,” katanya. “Hadis yang diriwayatkan daripada Rasulullah SAW oleh seorang perawi kepada perawi yang lain sampai kepada ulamak bertauliah yang diiktiraf ramai seperti Bukhari, Muslim, Ahmad dan Abu Daud. Hadis yang sanadnya sampai kepada Nabi tanpa putus pula dinamakan Maushul atau Mut-tashilus-sana. Contohnya apabila ulamak berkata Imam Tirmidzi washalkan hadis itu, ertinya beliau bawakan dengan sanad yang tidak putus.”

“Kemudian ada pula hadis Mauquf iaitu fatwa sahabat atau anggapan mereka sendiri yang diriwayatkan mereka tetapi tidak sampai kepada Nabi. Ada hadis Mursal iaitu apabila seorang tabi’in yang tentunya tidak pernah bertemu Nabi kerana hidup selepas kewafatan baginda meriwayatkan kata-kata Rasulullah SAW melalui perantaraan sahabat yang ditemuinya.”

Badrul berhenti sejenak untuk berfikir. Ilmu pengkajian hadis ini ada banyak pecahannya dan boleh dilihat daripada pelbagai sudut, bergantung kepada pendapat dan kajian ulamak mana yang dipegang atau sekadar menerima mana yang disepakati umum. Kalau hendak diceritakan semuanya memang panjang, paling kurang beberapa hari baru selesai!

Setelah memikirkan cara pintas terbaik untuk menerangkan, baru dia menyambung: “Ada banyak lagi jenis hadis yang dikategorikan para ulamak. Ada hadis Mudallas, Maqthu’, Munqathi, Mu’allaq dan berbagai-bagai lagi... Tetapi sebelum zaman Imam Tirmidzi, hadis-hadis Nabi umumnya cuma terbahagi kepada dua sahaja iaitu hadis Sahih dan hadis Dhaif, hadis-hadis yang boleh dipegang kerana kesahihannya lawan hadis-hadis yang boleh diragukan kerana memiliki kecacatan.”

Ya... Penerangan begini lebih senang. “Seperti diketahui umum, setiap hadis Sahih diterima tanpa ragu-ragu lagi kerana memenuhi syarat-syarat berikut – setiap perawinya dikenali bukan pendusta, tidak pernah dituduh pendusta, diketahui tidak fasiq, bukan ahli bida’ah, kuat hafalannya dan dikenali sekurang-kurangnya oleh dua orang ahli hadis sezamannya. Dan sesuatu hadis Sahih itu datang pula daripada berbagai sumber, kemudian urutan perawi ke perawinya adalah jelas, tidak berlawanan dengan mana-mana hadis Sahih lain dan tidak bertentangan dengan isi-isi Al-Quran. Tetapi syarat-syarat ini agak ketat dan boleh menyebabkan kebanyakan hadis yang telah dikumpulkan daripada pelbagai sumber dibuang begitu sahaja,” Badrul memberitahu. “Maka Imam Tirmidzi yang hidup sekitar 2 abad selepas Nabi wafat menambah sebuah lagi kategori iaitu Hadis Hassan. Hadis ini memenuhi beberapa syarat hadis Sahih kecuali dalam satu atau dua perkara, misalnya urutan perawi kurang jelas. Sejak itu, ulamak-ulamak lain pun mula mengupas hadis-hadis yang selama ini dianggap Dhaif,” bekas penuntut Universiti Al-Azhar itu mendedahkan. “Maka muncullah kategori-kategori tambahan seperti hadis Ahad yang boleh dipecah kepada tiga jenis iaitu hadis Gharib yang cuma mempunyai satu sanad atau rantaian perawi, Aziz (dua sanad) dan Masyhur (tiga sanad).”

Rasyid ‘menelan’ setiap maklumat yang diberi dengan teliti. Walaupun sejarah, kaedah pengumpulan serta proses mengkategorikan hadis yang disebut Badrul telah diringkaskan menjadi beberapa mukasurat buku sahaja, ia cukup padat untuk mencakupi seluruh kaedah yang diguna-pakai ulamak dari dahulu sampailah sekarang. Tetapi selain untuk menjimatkan masa dan meringkaskan penerangan, pemuda itu merasakan ada sebab lain rakannya sengaja memilih untuk bercerita begitu. Rasanya dia sudah dapat menangkap ke mana perbincangan ini ingin dibawanya... Bekas ustaz itu mahu mengingatkan jangan bercerita sembarangan tentang hadis atau apa-apa bentuk perkataan Nabi. Walaupun ia pernah muncul dalam kitab-kitab Melayu lama seperti Hikayat Raja-raja Pasai dan Sejarah Melayu, seperti wasiat tentang Samudera yang dikemukakan tadi...

“Imam Bukhari sendiri telah mengkaji 600,000 hadis dalam tempoh 16 tahun dan menghafal 15,000 semasa remaja lagi,” Badrul memberi contoh. “Itupun disaringnya lagi dan lagi sehingga tinggal beberapa ribu sahaja, barulah boleh menjadi kitab Sahih Bukhari. Dan dia menyaring bukan setakat memakai kepandaian akal fikiran semata, harus selalu Solat Istikharah memohon petunjuk daripada Allah Subhanuwata’ala.”

Ah... Betullah telahannya. Kalau sudah menyebut bagaimana telitinya Imam Bukhari memilih hadis, terang lagi bersuluhlah ini semuanya satu peringatan. Kedua-dua rakan lama itupun saling pandang-memandang seolah-olah hendak menduga pemikiran lawan. Kalau dibiarkan terus begini, mahu mereka bertelagah pula... Syaitan memang suka mengambil peluang melaga-lagakan manusia lebih-lebih lagi apabila suasana hangat...

“Kita minum dulu,” tiba-tiba Rasyid memotong dengan gaya kanak-kanak dalam iklan susu tin di televisyen. Kebetulan pula isteri Badrul yang menghilang ke dapur sepanjang perbincangan tadi telah siap menyediakan kopi pekat Cap Gajah dengan sedikit juadah untuk makan petang.

Tuan rumah pun mempersilakan tetamu menjamu selera. Elok juga mengisi perut setelah lama berbincang serius. Mereka beralih dari serambi rumah ke meja makan. Senyap tanpa kata, setakat terdengar bunyi orang mengunyah dan air dihirup. Sesekali, terdengar jeritan riang anak-anak Badrul seronok bermain di belakang. Selesai menjamu selera, baru Rasyid teringat, dia belum bersolat Asar. Badrul pun terlupa juga sebab tadi dok asyik berhujah... Mereka pun mengambil wuduk lalu solat berjemaah. Kemudian baru kembali ke serambi menyambung balik perbincangan.

“Eh, Badrul! Aku ada satu soalan,” Rasyid membuka kata-kata. “Tapi aku harap kamu jangan marah kalau aku bertanya...”

“La... Kamu ni, apasal pula aku nak marah?” Badrul menjawab lalu ketawa kecil. “Kita kan kawan lama. Apalagi, shoot... Go on...

“Betul kamu takkan marah?” kawan itu meminta kepastian.

“Hish kamu ni... Tanya sajalah...”

“OK! Kalau kamu tahu kamu dah nak mati esok, mana tahu dapat alamat atau kamu sudah terlalu nazak... Apakah yang kamu akan pesan kepada anak-anak dan isteri kamu?” Rasyid mengubah topik.
Kawannya kelihatan hairan. Seperti ada tanda-soal besar di atas kepala. Apahal pula ini? Tiba-tiba sahaja bertanyakan soalan tentang mati?

“Bukan apa,” pemuda itu menyambung. “Saja-saja bercerita. Kita kan kawan lama? Lagipun inikan realiti kehidupan? Setiap yang hidup pasti akan merasai mati. Itu sudah pasti! Ada kaitan dengan agama juga...”

Badrul terdiam sejenak. Memanglah mereka kawan lama, sudah lebih 10 tahun mengenali diri masing-masing walaupun jarang berjumpa sejak beberapa tahun kebelakangan. Tetapi pertanyaan itu agak pelik bagi sesiapa pun walau ahli keluarga sendiri. Mesti ada apa-apa ni... Ada udang di sebalik mee bandung Muar kot... Tak mengapa, biar kita lihat ke mana dia mahu menuju dengan soalan sebegini...

Pensyarah pengajian ilmu wahyu itupun bersuara: “Biasa-biasalah, jaga diri baik-baik, jangan tinggalkan solat, benda-benda begitu. Macam orang lain juga... Tak ada apa-apa yang luarbiasa...”

“Selain dari itu?” Rasyid bertanya lagi.

“Lain bagaimana pula?” kawannya bertanya balik.

“Yalah, rumah, tanah, harta-benda, duit simpanan kamu, KWSP. Takkanlah kamu nak harapkan Amanah Raya, harap hukum fara’id saja? Bukan senang mahu memecahkan harta peninggalan...”

“Eh, kamu ini tanya bukan-bukanlah. Aku belum fikir ini lagi...”

Let’s regard this as a hypothetical question. Anggap yang ia tetap akan berlaku juga suatu hari nanti. Lagipun mati itu pasti.... At least for argument’s sake, untuk perbincangan terbuka antara kawan. Apa akan kamu buat?”

Lama Badrul berfikir. Bukan setakat berkerut, sampai terherot-berot kulit dahinya. “Hmm... Betul juga cakap kamu tu,” baru dia menjawab. “Sekurang-kurangnya aku kena standby wasiat juga. Supaya tidak wujud pergaduhan anak-beranak, tidaklah menjadi masalah nanti...”

“OK...” kata Rasyid. “Sekarang bayangkan kalau kamu ada sesuatu hajat ataupun nazar yang tertunda. Misalnya jika kamu ada rezeki lebih, kamu berjanji mahu mendirikan sebuah masjid baru di sebuah kampung yang terpencil. Atau mungkin kamu ada sesuatu pelaburan yang boleh digunakan untuk membina masjid itu tetapi hasilnya cuma akan matang 10 tahun lagi. Mungkin kamu tidak akan sempat menunaikannya... Adakah kamu akan sampaikan hajat atau nazar ini sebagai wasiat juga?”

Kawannya berfikir lagi. Kali ini jawabannya cepat: “Kalau begitu, aku mestilah beritahu orang. Supaya ada yang dapat menunaikan hajat itu.”

Rasyid tersenyum lebar. Nampaknya dia sudah merancang soalan-soalan ini. He’s on to something, kata Orang Putih. Memang ada arah tertentu yang hendak dituju. Lalu dia bertanya lagi: “Habis tu, apakah kamu akan menceritakan hajat kamu kepada semua orang? Untuk memastikan semua orang tahu supaya tidak akan ada pihak yang terlupa?”

Badrul terus menjawab: “Tentulah tidak. Sebab ini perkara private, agak peribadi. Takkanlah aku hendak beritahu satu dunia? Orang lain apa kena-mengena? Setakat beritahu keluarga terdekat sahaja sudahlah. Sekurang-kurangnya aku akan amanahkan kepada anak lelaki yang sulung kerana dia adalah pewaris keluarga...” Tiba-tiba dia terhenti sejenak lalu memandang kawannya. “Wait a minute... Ini ada udang di sebalik mee nampaknya ni,” dia bertanya pula. “Kamu hendak kenakan aku ya?”

“Ha! Ha! Ha!” Rasyid tergelak. “Memanglah ada udang di sebalik mee kari... Tetapi aku bukan hendak mengenakan kamu,” dia menyambung. “Aku cuma hendak ajak kamu berfikir lebih jauh, itu sahaja... Bukan semua yang perkara kita mesti beritahu semua orang lebih-lebih lagi hal-hal peribadi, masalah keluarga dan perkara-perkara rahsia. Begitu juga wasiat Rasulullah SAW dalam Hikayat Raja-raja Pasai,” baru anak muda itu membuka tujuan sebenarnya. “Sabda Nabi itu bukannya untuk semua orang... Bukannya maslahat umum yang mesti disampaikan kepada semua lapisan masyarakat atau setiap penganut Islam untuk dijadikan hadis, baik Sahih, Hassan, Ahad atau apa-apa sahaja jenis hadis. Cuma berkisar di dalam keluarga sahaja, malah dirahsiakan pula daripada orang lain.”

“Lagipun, namanya pun wasiat,” tambah Rasyid lagi. “Hikayat Raja-raja Pasai pun tidak pernah menyebutnya sebagai hadis walaupun hakikatnya wasiat atau sabda Nabi itu juga adalah hadis juga kerana ia merupakan kata-kata yang keluar daripada mulut baginda sendiri.”

Badrul cuma menggeleng-gelengkan kepala. Rupa-rupanya rakannya masih mahukan pensyarah itu menyokong pandangannya.

Rasyid tetap mempercayai kewujudan wasiat Nabi mengenai Samudera, tidak kira apapun alasan dan hujah yang dikemukakan untuk mempertikaikannya. Lalu dia mahu menguatkan lagi isi buku yang sedang ditulisnya menggunakan pengakuan Badrul pula. Maklumlah bekas ustaz itu memiliki kelayakan tinggi dalam bidang agama, bukan sepertinya, tidak ada apa-apa tauliah untuk bercakap tentang agama tidak kiralah betapa luas pun ilmu pengetahuannya, berapa jauh dia sudah mengkaji, apakah yang pernah dialaminya selama ini... Lebih kuat lagilah isi bukunya nanti kalau pensyarah itu sedia memberikan sokongan ataupun endorsement....

“Sukahati kamulah hendak tulis bagaimana,” akhirnya Badrul menjawab. “Apa hal pun, aku sudah beri warning awal-awal. Perkara-perkara yang melibatkan hadis ini jangan dibuat sembarangan tidak kiralah apapun alasan yang kamu miliki. Kalau terjadi apa-apa masalah nanti pandai-pandailah kamu jawab sendiri. Aku tak mahu masuk campur...”


2 ulasan:

Ibnu Kasem berkata...

Lanjutkan!

Kursani segenap bimasakti berkata...

Apabila kamu terdengar sebuah kerajaan bernama Samudera maka pergilah ke sana dan Islam kan lah seluruh sultan dan pembesar istana serta sekalian rakyat jelata...
Kerana kelak akan lahir ramai Wali Allah di Samudera