Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Ahad, Mac 25, 2007

Merah Syahir Nuwi, Aceh, Siam dan mimpi pedang

Makam Tok Soh di Kedah. Perhatikan ukiran ayat Al-Quran pada batu nesan jenis Aceh ini...

Malam tadi berlaku sesuatu yang saya rasa mempunyai makna besar dalam perjalanan hidup ini. Kesannya begitu terasa sehingga saya terus membuka komputer laptop lalu mencoretkan apa yang berlaku untuk dipaparkan ke dalam thread "Berpetualang ke Aceh" di Forum CVT dengan harapan ada orang lain dapat membantu memberi tafsiran yang berguna.
Di sini, biar saya papar balik apa yang telah diletakkan dalam forum itu... Mungkin ada kena-mengena dengan artikel mengenai Kedah yang dipost sebelum ini? Dan mungkin juga ada kena-mengena dengan cerita yang menyentuh Empayar Chermin dalam posting sebelumnya!

......................................


Salam kengkawan. Pada malam semalam berlaku sesuatu yang mengglisahkan aku. Aku akhirnya bangun dan cuba mencoretkan apa yang berlaku untuk dikongsi bersama tetapi line Internet plak tak clear.
Apapun, ada dah tulis kat Word... Jadi aku letak aje kat sini. Diharap ada le sesapa mule tolong beri pencerahan.... Ini dia...

------------------------



Mimpi pagi Ahad 25 Mac (6 Rabiulawal)

Rasanya ada kena-mengena belah keluarga Maharajalela. Lepas ada keluarga meninggal, tak pasti siapa. Ada banyak senjata tinggalan pusaka, berpuluh bilah, ada sedara kata ambiklah mana-mana yang aku suka. Aku pun tengok le dan belek-belek… Ada keris, badik, pedang, macam-macam… Aku tengok mana yang agak-agak berkenan, aku bukak test sikit timbang-timbang. Last-last aku cuma tertarik kat satu, je…Ada pedang, tak le panjang sangat, rasanya 3 kaki lebih, lebar dalam 3 inci, melengkung macam pedang Arab, bahagian atas (lawan mata) plak agak tebal, dalam seinci gitu. Solid.
Aku timbang dan hayun, pusing-pusing, sedap. Imbangannya ngam-ngam, letak kat tangan jadi macam tambahan pada tangan, cukup serasi. Aku suka dan ambik pedang tu.
Mula-mula aku perasan sarung pedang tu macam rupa kulit yang diikat ngan tali tetapi ada warna-warna termasuk kuning. Bila aku tengok balik, lek eleh… Ada jalur warna putih, kuning, hitam, sebijik macam bendera Perak!
Pas tu aku tak ingat. Kemudian aku berada dalam keadaan antara bangun ngan tidur. Aku asyik teringat nama Merah Syahir Nuwi… Kejap berkait ngan Siam, kejap ngan Aceh. Mungkin gak pengaruh bacaan sebelum tidur tadi. Yang masalahnya aku dok teringat mende tu lama… Merah Syahir Nuwi… Siam, Aceh!
Tetiba handphone aku bebunyi, ada message…Aku pun check le… Satu nombor talipon yang tidak dikenali, dan aku perasan nombor ni keluar malam tadi bila ada satu mamat call… Dengar je suara aku dia tanya: “Ni nombor sapa?”… Aku terkejut sat. Ait? Dia yang tipon, dia tanya nombor sapa? Kurang ajar plak cara tanya… Aku pun tanya balik: “U yang talipon, U nak cakap dengan sapa?”… Mamat tu terdiam sat. Baru dia cakap, “Sori wrong number”.
Message pepagi buta (aku notice time yang menarik… Kul 3:03) tu bunyinya cam ni: “Ila apa kaba.ni no tel nik”. Aku plak ingat ini mesti Nice72 kot? Mungkin dia dah terlupa nombor tipon aku pas tu dia check balik. Aku baru je nak jawab cam ni: “Ler. Nik Hafiz ke? OK le. Aku tgh tido ni”, pas tu tipon ring, orang yang sama tipon. Tapi sebaik saja dengo suara aku terus dia letak balik. Aku terperanjat lagi… Ait? Apa ni Nice72 tipon aku pepagi buta lepas tu letak balik phone. Takda kredit ke nak suruh aku tipon balik? Apa plak yang urgent pepagi buta?
Anyway, aku lepas tu terus berada dalam keadaan antara jaga dan tidor. Dan kepala hotak aku asyik dok putar nama Merah Syahir Nuwi, Siam dan Aceh… Begitu le keadaan aku sampai aku rasa sakit perut, tak tahan lalu kluar memerut. Memerut pun agak lama le, banyak angin sangkut. Pas tu aku tergerak Solat Tahajud.
Oh… Masa memerut tu le aku teringat balik mimpi pagi ini tentang pedang yang aku rasa sedap tu. Aku rasa mesti mencoretkan di Internet sebelum aku terlupa… Nak terus tulis dulu ke? Baik aku Tahajjud dulu. Pas tu aku bawak laptop pi bilik bawah dan bukak. Aku check time di handphone, pukul 5.50 pagi.
Malangnya line wi-fi tak clear sedangkan aku rasa perlu mencoretkan apa yang berlaku pagi ini supaya dapat ditatap kengkawan, mana tahu ada yang boleh beri tafsiran, terutama AbuMukmin sebab dia family Maharajalela. Sebab ikut mimpi tu, pedang yang aku dapat adalah simpanan sedara-mara belah Maharajalela.
Kebetulan rumah makcik tempat aku tumpang ni laki dia adalah anak Ahmad bin Ngah Jabor daripada keluarga Maharajalela… Tapi dia tak berapa ambik tahu sangat pasal pusaka keluarga kecuali bab Ngah Jabor pernah jadi orang terkaya di Perak zamannya dan anak angkat Sultan Perak (tak ingat yang mana). Salah satu cucu Ngah Jabor yang agak terkenal ialah bekas ketua polis negara Tun Hanif Omar, sepupu pakcik yang memiliki rumah ini.
Bab kaitan keluarga Maharajalela (selain melalui perkahwinan makcik aku), aku pernah sebut dah. Maharajalela pertama Daeng Selili ngan Laksamana pertama Nakhoda Hitam @ Daeng Hanasah adalah adik beradik. Masa jenazah moyang aku Laksamana Muhammad Amin dikembalikan ke makam diraja Perak di Bukit Chandan, Hanif Omar ada tulis artikel kat The Star mengaku Laksamana pun atuk sedara dia. Pas tu kakak Hanif (kira makcik sedara aku le) cakap kaitan tu yang terdekat, melalui perkahwinan jugak.
Disebabkan line wi-fi tak clear dan aku rasa perlu mencoretkan semua ini sebelum terlupa, aku pun bukak Word dan terus tulis. Bila aku check balik message tipon yang datang pepagi buta tadi baru aku perasan, rupanya betul le silap orang. Bunyi msg tu kan “Ila ape kaba.ni no tel nik”… Musti mamat ni sebenarnya nak cakap ngan awek nama Ila… Patutle masa malam tu, masa mamat ni tipon kurang ajar je cara dia tanya “Ni tipon sapa?…”… Musti dia ingat balak lain pegang tipon minah dia kot? Patut le boleh tipon pepagi buta… Aku ingat jarang orang nak tipon pukul 3 pagi kecuali ada emergency atau bila ada awek rindu nak dengar suara aku.
Apapun, hikmahnya menyebabkan aku dapat menulis ini. Diharap ada le kengkawan yang boleh tafsir apa yang berlaku ek… Tentang pedang peninggalan daripada keluarga Maharajalela yang sangat serasi ngan aku, tentang sarungnya dengan jalur kaler putih, kuning, merah sebijik macam bendera Perak… Tentang mimpi, fikiran antara jaga dan tidur yang tak habis-habis memusingkan nama Merah Syahir Nuwi, Siam dan Aceh.
Oh… Untuk pengetahuan, kalau dalam sejarah rasmi, Merah Syahir Nuwi adalah Raja Perlak (dalam Aceh sekarang) semasa kedatangan rombongan 100 orang pendakwah daripada Timur Tengah yang diketuai Nakhoda Khalifah tahun 804 Masihi. Seorang ahli rombongan bernama Ali bin Muhammad bin Imam Ja’afar Al Siddiq telah berkawin ngan adik Merah Syahir Nuwi yang bernama Makdum Tansyuri. Dari perkahwinan ini, terbitlah Sultan Sayyid Maulana Abdul Aziz Shah yang merajai Perlak 840 Masihi.
Adapun, cerita lama menyebut Merah Syahir Nuwi sebagai keturunan Saidina Salman Al-Farisi. Salman Al-Farisi lak keturunan Raja Nurshirwan Adil yang juga berketurunan Iskandar Zulkarnain. Nama Merah Syahir Nuwi plak diberi berdasarkan nama lama Siam mengikut panggilan orang Arab dan Parsi iaitu Syahir Nuwi.
So sesapa yang ada gerak tu, tolong le beri tafsiran sikit yek…

Siam, Kedah, Langkasuka dan sejarah yang digelapkan

Malam tadi, dalam menelusuri artikel-artikel di Internet, saya terjumpa tulisan yang agak menarik di bawah ini. Walaupun pada pendapat saya tulisan ini terlalu pro sejarah kebesaran Kedah dan Siam, walaupun saya tidaklah bersetuju 100 peratus akan kajian yang dikemukakan, ia tetap berguna untuk mencari kebenaran yang disembunyikan.
Untuk pengetahuan seringkali kita melihat sejarah yang lebih memperbesarkan tempat-tempat tertentu lalu menaikkan nasab raja-raja memerintah bagi tempat itu, dalam kes ini Kedah. Tetapi apabila diteliti lebih mendalam, baik ketika bercakap tentang raja-raja lama di Kelantan, mahupun Aceh, juga Kedah, kita sebenarnya bercakap tentang susur-galur nasab raja yang sama. Cuma mereka dikenali dengan nama lain di tempat lain (sudah jadi tabiat orang Melayu lama suka memakai nama baru apabila sampai ke tempat lain) maka itu kita jadi keliru lalu kelihatan salasilah itu berpecah-belah walhal tidak. Fikirkanlah... :]
SEJARAH REALITI KEDAH
oleh : Mazlan Abdul Majid,Pensyarah Kanan, UiTM Kedah
Saya merujuk kepada Tulisan Tuan Nai Long Kassim NaiLong Ahmad bertajuk “Kewujudan Kedah bukan pada 1136Masihi” yang disiarkan oleh akhbar ini (UtusanMalaysia) pada 13 Februari 2007 adalah dirujuk. Tulisan tuan ada banyak kebenarannya dan saya berpendapat masih ada lagi maklumat yang tersimpan dan tidak ingin didedahkan walaupun Malaysia akan menyambut 50 tahun kemerdekaannya pada 31 Ogos 2007.
Sebagai penyelidik dari universiti tempatan maklumat-maklumat yang saya selidiki menuju kearah apa yang diperkatakan oleh Tuan Nai Long Kassim ini ada kebenarannya.. Seterusnya, saya tertarik dengan nama Raja Maha Besar Benua Siam Dinasti Ayuthia yang bergelar BoromorajaE kataat V. Nama sebenar Baginda ialah Khalifah Sharif Abu Bakar Syah dan baginda beragama Islam.
Sebelum ini kita semua menyangkakan Empayar Ayuthia (1350 - 1767) yang tinggi peradabannya di Thailand itu sebagai Empayar yang beragama Buddha. Tanggapan ini adalah salah sama sekali. Thailand, asalnya adalah dari bangsa Sukhothai yang berasal dari Lannathai. Mereka memang sudah berkali-kali cuba menyerang Ayuthia dan akhirnya berjaya menakluki Ayuthia pada tahun 1767, di ketuai oleh ketuanya bernama Alaungpaya. Akan tetapi siapa sebenarnya yang memerintah Ayuthia sebelum ia ditawan?
Pemerintah Ayuthia menunaikan Haji ke Tanah SuciMekah, melaksanakan hukum-hukum Islam dan pentadbiran dibahagikan kepada 2 kementerian, untuk Islam dan bukan Islam. Mereka menjalin hubungan dengan Perancis dan sempena lawatan itu dinamakan sebatang jalan di Perancis sebagai Jalan Ayuthia. Mereka ini adalah dari keturunan Siam bukan Thai. Dalam erti lain Siam itu beragama Islam, Thai itu beragama Buddha.
Sekiranya bahasa jiwa bangsa, sudah pasti, bahasa Thai untuk bangsa Thai dan bahasa Siam untuk bangsa Siam. Kita lihat pula di Malaysia hari ini terdapat orang Melayu yang bertutur dalam Bahasa Siam di Kedah, Kelantan dan Perlis dan mereka beragama Islam. Bahasa Siam ini jika ditutur di Thailand, langsung tidak difahami lagi oleh rakyat Thailand hari ini. Orang-orang Melayu inilah berbangsa Siam, ia itu asal usul keturunan bangsa Melayu yang menjadi rakyatNagara Benua Siam Dinasti Ayuthia dahulu dan Empayar ini meliputi seluruh Nusantara, Champa, termasuk sebahagian India. Arus kemodenan tidak menyentuh mereka sama sekali dan mereka kekal dalam budaya bahasa Siam seperti adanya, 300 tahun dahulu.
Dalam manuskrip Undang-Undang Kedah, yang mula diitulis pada tahun 220 Hijrah (799 masihi) adat Siam ini telah pun lama diguna pakai oleh raja-raja Melayu zaman dahulu. Manuskrip ini dirampas oleh Inggeris di Istana Kota Beruas dahulu dan baru dipulangkan kepada kita sekitar tahun 2003/04. Diantaranya penggunaan sirih pinang sewaktu meminang, bekas meminang, cincin emas sebentuk, kain.
Sebagai contoh, didalam bukuUndang-undang Kedah, mengenai pakaian dalam Adat Raja Johor, “Maka adat ini turut adat raja-raja Kedah ini, yang kerajaan itu kuning juga”. (ms 34) “Demikianlah zaman raja-raja dahulu-dahulu itu. Pada adat raja-raja dibenua Siam gelar demikian itu bahasaSiam Cau Phaya Kersan”. (ms 36)
Tidak teragak jika saya katakan bahawa asal keturunan bangsa Melayu ialah Siam kerana raja-raja Melayu yang menjadi tunggak adat istiadat bangsa Melayu telah pun menggunakan adat tersebut. Seterusnya, di muka surat yang sama, perihal pemerintah Johor, “Maka pada Bahasa Melayu Bendahara itu panglima negeri. Pada segala negeri yang kecil-kecil bendahara itu dikatanya lambat pada adat Siam”.
Sebelum naik kerajaan pada tahun 1350, pemerintah Ayuthia ini berasal dari Kesultanan Kedah, di manaketurunan mereka tiba dari Cina dan membuka Kota di Kuala Muda. Ketua rombongan dari Cina dan pengikutnya diketuai oleh Putera Waran Wong Ser(Mahawangsa), cucu kepada Maharaja Cina bernama Sai Tee Sung dari Dinasti Tang. (rujuk kepada HikayatMerong Mahawangsa)
Maharaja Sai Tee Sung telah diislamkan oleh utusan Baginda Rasullullah SAW bernama Saad bin Waqqas. Baginda pula telah memberi surat watikah kepada cucunya untuk menyebarkan Islam di Nusantara. Apabila naik Kerajaan, Baginda Wa Ren Wong Ser (bermaksud Naga Laut Puak Tentera) memakai gelaran Sultan Madzafar Syah I (222H, 812 M) dan berkahwin dengan Sharifah Mariam ibni Syed Jamal Al Jefri dari keturunan Bani Hashim. Sharifah Maryam berketurunanArab dan baginda juga di panggil Tok Soh.
Makam Tok Soh masa ada lagi di Pin Nang Tung Gal (bermaksud, jadi permaisuri tunggak Negara) dengan ukiran kalimah Shahadah pada nisan nya di Kampung Tok Soh, PinangTunggal, Kulim, Kedah. Mereka mendirikan kota dengan penduduk tempatan di Kuala Muda (Muadat bermaksud belerang), Kedah dan menjalankan pelabagai perniagaan pembuatan senjata yang menggunakan belerang. Contoh dua meriam yang dijumpai di dalam sungai dan telah dihasilkan oleh orang Melayu Saimen boleh dilihat di Muzium Negeri Kedah.
Generasi kedua Kesultanan Negara Kedah ialah Po Disut @ Sayyidina Jamalull Alam Badrul Munir bergelar Sultan Madzafar Syah II dan generasi ketiga ialah Sayyidina Ali Wa Maulana Sayyidina Jamalull Alam Badrul Munir @ Sultan Alirah Shah Perlak (bersemayam di Istana Bukit Cho Ras), keempat ialah Sultan Hussin Syah dan kelima Sultan Sheikh AbdulKadir Shah @ Tuan Sheikh Keramat. Makam baginda terletak di Lang Gar (bermaksud putus dunia) bertarikh 291H (903 M). Kesemua mereka adalah pemerintah Nagara Kedah Pasai Ma (nama Negara Kedah dahulu).
Yang saya kira menarik sekali ialah pemerintah ke 11 Negara Kedah iaitu Sultan Madzafar Syah III yang juga bergelar Rama Tibodi I (@ Sheikh Ahmad Qomi). Baginda menjadi Maharaja pertama Benua Islam Siam Ayuthia Kedah Pasai Ma. Semasa upacara mengangkat sumpah, Melaka tersurat dan disebut baginda sebagai salah satu tanah jajahan Ayuthia.
Pada masa itu Melaka termasuklah Johor dan Kepulauan Riau. Pada masa itu juga pemerintah Kedah baru saja mengalahkan Kerajaan Tenangsari (Burma) yang menyerang Kedah sekaligus menguasainya.
Pemerintah Kedua Ayuthia ialah Naresuan yang berkahwin dengan Ratu Iman, Acheh. Pada Makam Baginda, tertulis dlm Bahasa Kawi, Gusta Barubasa empu Kedah Pasai Ma bermaksud, Keluarga yang memeluk Islam menguasai Kedah Pasai Ma.
Kerajaan inilah yang mana Pattani, Ligor, Singgora, KesultananMelaka dan Acheh turut berada dibawah kawalannya. Sebab itu lah bila mencari kesan Sejarah Kesultanan Melaka sukar mendapat buktinya kerana nama mereka juga tersenarai dalam senarai Raja-raja Ayuthia dalam bahasa Siam !
Tahukah pembaca semua siapakah yang menjadi Raja Benua Siam Islam Nagara Kedah Pasai Ma yang terakhir. Tak lain dan tak bukan iaitu Sultan Jaafar Muadzam Syah atau lebih dikenali sebagai Long Jaafar.
Sebelum itu Ayahanda baginda, Syed Alang Alauddin yang juga bergelarPanglima Bukit Gantang menjadi Sultan Benua Siam Islam, Nagara Kedah Pasai Ma. Baginda melantik puteranya Long Jaafar menjadi menteri di Larut Perak untuk menguruskan lombong bijih kerajaan Nagara Kedah di sana.
Apabila ayahanda baginda mangkat dalam tahun 1862, baginda ditabal di Berahman Indra (sekarang Balai Besar) Alor Setar bergelar Sultan Jaafar MadzamSyah. Dalam rangka lawatan ke Merbok, baginda ditangkap oleh Thai dan Inggeris dalam tahun 1876, disiksa di Yan, sebelum dipijak dengan gajah hingga mati di belakang Balai Polis Gurun dalam tahun 1876.
Peristiwa ini benar berlaku dan saya cabar sesiapa pun termasuk pengkaji sejarah tempatan untuk mengkaji maklumat ini. Dalam penyelidikkan saya, dengan terbunuhnya Long Jaafar orang-orang Melayu hilang segala-galanya meliputi sastera, senibina, manuskrip-manuskrip, syair, industri pembuatan belerang, sajak, puisi dll.
Penjajah Inggeris telah menipu kita di mana mereka berpakat dengan Thai lalu menyerahkan peradaban itu kepada Thai. Mereka memutarbelitkan fakta sejarah sehingga kita menyangkakan Thai dan Siam itu sama saja.
Inggeris memberi peradaban Ayuthia milik kita itu kepada Thai agar mereka dapat, menjatuhkan Islam, menjajah Semenanjong dan mengutip hasil bumi seperti bijih timah, emas,rempah ratus dll. Ditinggalnya kita pada hari ini tanpa warisan sejarah bangsa dan agama untuk memulakan kerajaan Malaysia ketika merdeka.
Sejarah yang ditinggalkan adalah versi mereka, bukan versi kita. Kita terpaksa bermula dari bawah untuk memertabatkan bangsa. Kita berjaya melakukannya dalam masa 50 tahun saja.
Bayangkanlah sekiranya kita bangsa Melayu keturunan Siam ini memerintah Ayuthia dulu selama 417 Tahun, betapa hebatnya peradaban itu! Pasti ia di cemburui dan dingini/diidamkan oleh bangsa lain.
Sebelum ini raja-raja kita membayar ufti kepada Siam Islam, ibarat cukai Kerajaan Negeri kepada KerajaanPersekutuan tetapi bila Thai mengambil alih Ayuthia, seolah-olah memberi ufti kepada Kerajaan asing yang berlainan agama. Bila raja-raja daerah kita enggan membayar, walau ada yang cuba berbaik-baik, Thai tetap menyerang orang-orang Melayu, mengugut, membunuh dan menyiksa dengan kejam. Akhirnya ramai kerabat dan rakyat di Negara Kedah dan Pattani menjadi ‘Korban Musuh Bisik’ dalam tahun 1821.
Setelah usaha ini selesai mereka mengubahsistem pendidikan mereka, rakyat Siam hanya boleh belajar bahasa Thai sahaja, dll, sehingga apabila selesai dinamakan negara mereka, Thailand. Semua ini berlaku kerana Raja Chakri Sukhothai benci bangsa Siam ini ujud lebih dahulu daripada Thai lalu dibakarnya manuskrip Al Quran, Hikayat Merong Mahawangsa, Sejarah Melayu dll sewaktu berjaya menawan Ayuthia dalam tahun 1767.
Sewaktu Thai (bukan Siam) menjajah Kedah selama 5 tahun (1876-1881) dengan pertolongan Inggeris mereka membakar istana-istana lama (17,mungkin lebih) milikRaja Benua Siam Islam, Nagara Kedah Pasai Ma termasukdi Bukit Cho Ras (istana Sayyidina Ali, Sultan AlirahShah, Perlak), diserang dan dibunuh orang-orang Siam Islam Pattani, Kedah, Majapahit dan tentera Cina Manchu (Islam).
Seorang saksi yang tinggal berdekatan, berusia sekitar 90 tahun menceritakan bagaimana Inggeris sekitar awal 1910 datang semula memecahkan lagi 3 bilik dibawah tanah di tapak istana Bukit Cho Ras yang telah dibakar oleh Thai 35 tahun terdahulu. Di setengah-setengah lokasi seperti candi ditanamnya patung-patung tertentu untuk menyesatkan penyelidik kita pada hari ini.
Syukurlah orang Melayu masih tetap berpegang kepada Islam. Sekarang saya harap saudara/i mula faham kenapa berlaku kekecohan di Pattani. Saya difahamkan juga bahawa Inggeris ingin menyerahkan Pattani, Satun,Yala, Ligor dan Songkhala untuk merdeka bersama kita dalam tahun 1957 dahulu tetapi ditolak oleh TAR kerana datuknya Raja Chulalongkorn tidak mengizinkannya (TAR cucu raja Siam itu).
Inggeris tahu bahawa daerah ini jajahan Nagara Kedah, berdasarkan manuskrip Undang-Undang Kedah yang tercatat di m.s.15. Oleh itu, sempena menyambut Hari Kemerdekaan ke 50 tahun, marilah kita sama-sama mencari kembali permata yang telah hilang itu.
Mazlan Abdul Majid
Pensyarah Kanan
UiTM Kedah

Gadisku Nur, Tok Kenali, Empayar Chermin dan Kelantan

Subhanallah. Tadi entah kenapa, saya tergerak untuk google perkataan "Empayar Chermin" lalu mula membaca beberapa web-site yang terkait. Dalam pada itu, terkait juga thread "Berpetualang ke Aceh" kelolaan saya di Forum CVT di mana ada sebut cerita sampingan mengenai Empayar Chermin yang menurut kata orang pernah berpusat di Kelantan.
Untuk pengetahuan, thread ini telah masuk 218 mukasurat sedangkan cerita Empayar Chermin itu ada dalam mukasurat 143, lama dah tak jengok. Saya pun masuk ke page itu, baru terperasan cerita yang diletakkan adalah sebahagian daripada buku "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" yang kini dalam proses suntingan terakhir.
Maka itu saya rasa eloklah dipaparkan cerita itu di sini... Sila... :]




Rasyid sampai ke Masjid Tok Kenali masuk waktu Maghrib lalu terus mengambil wuduk. Entah kenapa, air yang keluar daripada paip masjid lama yang didirikan semasa almarhum masih hidup ini berbau malah terasa seperti air limau nipis... Begitu juga air yang keluar daripada paip lain termasuk dalam tandas dan bilik air! Serta-merta pemuda ini teringat, dia pernah mengalami ini, melihat masjid itu dengan rupa-bentuknya dari hadapan dan menghirup air paipnya yang berperisa limau nipis di dalam sebuah mimpi beberapa tahun yang lampau. Ah... Dia deja vu lagi. Memang sudah lama rupanya ditakdirkan akan sampai ke sini!
Apabila masuk untuk menunaikan solat berjemaah, muncul pula bau wangi minyak attar menyelubungi seluruh masjid. Rasyid tidak terasa pelik kerana sudah biasa terhidu bau minyak attar bermacam jenis muncul tiba-tiba daripada makam-makam tua, masjid-masjid lama serta tempat-tempat bersejarah... Adakala pula ia "mengikutinya" ketika berkelana. Malah sering-kali bau-bau sebegini timbul ketika pemuda ini sedang bersantai di rumah keluarga dan kawan-kawan, selalunya ketika sedang berehat berseorangan. Ada masanya bau yang datang itu kuat, disertai rasa seram-sejuk sehingga bulu-romanya berdiri, adakalanya harum lembut disulami rasa tenang seolah diulit bayu pagi.
Sebelum "mengalami" bau minyak attar sebegini, Rasyid pernah "dikunjungi" bau-bau lain seperti colok dan setanggi, juga bau berbagai jenis bunga terutama Melor dan Tanjung. Sebelum itu pula dia sering "diganggu" berbagai jenis bau kemenyan. Tetapi di Masjid Tok Kenali inilah pertama kali pemuda itu dapat menghidu bau minyak attar yang menyelubungi seluruh masjid disertai rasa seolah-olah ramai makhluk ghaib turut serta menunaikan solat Maghrib. Yang nyata ketika itu, Rasyid adalah satu-satunya orang dewasa di masjid selain pak imam yang berumur lebih 60 tahun. Yang lain adalah kanak-kanak bawah umur 15 tahun.
Lebih menghairankan, anak-anak yang bermastautin di madrasah bersebelahan ini terus keluar meninggalkan masjid selepas solat sedangkan doa belum selesai. Imam tidak menegur malah meneruskan wirid yang dibaca sederhana kuat sambil menghadap ke arah kawasan makmum yang kosong. Rasyid tercengang melihat. Pak imam memberi isyarat supaya duduk di sebelah sambil meneruskan wirid. Setelah selesai membacakan doa dia pun bertanya asal-usul pemuda itu, kenapa datang ke situ... Anak muda inipun meminta izin untuk bermalam di masjid.
Selepas solat Isyak, Rasyid terus melangkah untuk menziarahi makam Tok Kenali lebih kurang 1km daripada masjid. Sampai sahaja di sana, sekali lagi dia tersentak... Memang perjalanan ke Kelantan ini memang sudah lama ditakdirkan Ilahi, manakan tidak? Makam wali Allah terkenal ini ditanda dengan batu sungai lonjong yang dicacakkan menegak setinggi hampir 3 kaki, pernah dilihatnya di dalam sebuah mimpi beberapa tahun yang lalu. Malah makam bersebelahan milik isteri Tok Kenali yang ditanda dengan tiga bongkah empat segi bertingkat yang mengecil ke atas juga telah dilihat dalam mimpi yang sama... Masyaallah!

———————————

Mungkin juga Rasyid ke Kelantan kerana sangat merindui Nur. Ketika itu, wanita kesayangannya sedang melaksanakan tugasan di Kota Bahru. Sudah beberapa hari mereka tidak berhubungan kerana sejak kebelakangan selalu sangat bertengkar akibat hasutan pihak yang tidak menyenangi perhubungan mereka. Lalu malam itu, di masjid dan makam Tok Kenali, pemuda ini mengadu masalahnya kepada Ilahi dan keesokannya cuba menghubungi gadis kesayangannya.
Alhamdulillah, Nur menjawab panggilan dengan lembut penuh rasa rindu. Malah apabila mendapat tahu Rasyid berada di Kota Bahru, gadis manis tetapi lincah itu terus mengajaknya menziarahi tempat kerja serta menghabiskan waktu memerhatikannya melaksanakan tugasan! Ditakdirkan pula, kenalan-kenalan gadis itu yang turut sama dalam tugasan ini merasa senang dengan kehadiran pemuda itu lalu mengajaknya menginap di rumah sewa sementara mereka. Maka seminggu itu, mereka berpeluang bertentang mata dan berkongsi rasa hampir setiap masa.
Pasangan suami-isteri yang menggaji Nur untuk tugasan ini juga senang hati dengan kehadiran Rasyid sehingga mereka membawa kedua-duanya berjalan makan angin ke beberapa lokasi menarik di Kelantan di samping melayannya seperti seorang tetamu penting. Merekalah yang membawa Nur dan Rasyid ke sebuah tasik luas yang tidak pernah diketahuinya wujud di Kelantan, tasik yang dikenali sebagai Danau Tok Uban. Di seberang tasik itu pula kelihatan sebuah masjid putih berkubah besar dengan menara tinggi yang reka-bentuknya saling tidak tumpah seperti masjid terapung Kuala Terengganu yang terkenal di Kuala Ibai.
Entah mengapa, Rasyid dapat merasakan tasik itu menyimpan sebuah kisah sejarah purba yang mempunyai kaitan rapat dengan pencarian serta perjalanan hidupnya. Hati kecilnya berkata, di sinilah terletak pusat sebenar Empayar Chermin yang amat dibangga-banggakan rakyat Kelantan, sebuah kerajaan yang mempunyai hubungan istimewa dengan kerajaan Samudera-Pasai serta bumi Serambi Mekah. Kebetulan dia mendapat tahu masjid di seberang tasik itu adalah masjid wakaf yang didirikan oleh Sulten Brunei, bersama sebuah kompleks madrasah moden yang menawarkan pengajian agama percuma, dibiayai pihak Sultan.
"Ah… Memang aku telah ditakdirkan sampai ke Kelantan, juga Danau Tok Uban, tidak kiralah samada kerana tarikan Tok Kenali atau panggilan rindu Nur," desis hatinya melihat semua itu. "Bukankah Sultan Brunei berasal daripada keturunan Sharif Mekah? Kenapa baginda mesti memilih lokasi ini kalau bukan kerana kaitan rapat dengan Mekah?"
Memang wujud cerita lama menyatakan bumi Kelantan asalnya sebahagian tanah Mekah... Sepertimana seluruh Nusantara berasal daripada hujung tanah Semenanjung Arab yang terpecah lalu hanyut ke Timur suatu zaman lampau. Walaupun mengikut ukuran biasa geologi dan geografi ini tidak masuk akal, Rasyid boleh menerima kerana percaya kepada perkara-perkara ghaib... Yakin, jika Allah Subhanahuwata’ala hendak menzahirkan sesuatu di dalam ilmuNya, cukuplah dengan firman: "Kun fayakun. Aku kata jadi, maka jadilah." Tidak perlu dipertikaikan sebab-musababnya, samada logik ataupu tidak secara panjang-lebar...
Cerita-cerita lama juga menyebut Aceh sebahagian daripada Mekah. Malah Aceh dan Kelantan (atau kerajaan lama Langkasuka yang turut meliputi Kedah) pernah bersambung sebagai sebuah daratan yang cuma dipisahkan sebuah sungai besar, bukan Selat Melaka yang ternyata lebih luas. Masalahnya, ada rakyat Kelantan terlalu memperbesar-besarkan negeri mereka sehingga segala-galanya dilihat daripada perspektif Kelantan semata. Lalu mereka menyebut kekuasaan Cik Siti Wan Kembang ke atas Aceh juga naungan Empayar Chermin ke atas banyak kerajaan Melayu termasuk Pasai sebagai bukti kebesaran Kelantan. Datuk kepada Cik Siti Wan Kembang, seorang Raja Kelantan bernama Raja Aminuddin pula dinyatakan sebagai Sharif Mekah yang disebut di dalam Hikayat Raja-raja Pasai... Dan Sheikh Ismail yang ditugaskan untuk mengIslamkan Samudera berasal dari Kelantan. Tidakkah ini melampau?