Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-






Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Wednesday, November 12, 2008

Cerita projek buku masjid - Pulau Besar membawa ke Muar dan makam Sultan Alauddin

Gambar jeti utama Pulau Besar. Diambil daripada artikel Pulau Besar, Melaka again... After almost getting stucked there! di blogspot BERPETUALANG KE ACEH

Lihat gambar ini. Dahulu, sekitar penghujung tahun 2001 hingga ke awal 2002 kalau tak salah ingatan, saya pernah bermimpi naik ke jeti seperti ini lalu berjalan ke bahagian daratan. Keadaan dalam mimpi adalah pada waktu malam. Saya pun mula menyusuri bahagian tepian daratan lalu terserempak dengan dua lembaga bermuka manusia tetapi bergentayangan seperti jin Aladdin. Masyaalaah! Terperanjat saya ketakutan...
Dalam beberapa bulan kemudian, saya menjejakkan kaki buat pertama kali seumur hidup ke Pulau Besar, Melaka... walaupun saya membesar di Muar dan sering melihat pulau itu dari kuala Sungai Muar! Lalu saya lihat keadaan jeti dan daratan yang dilalui semuanya sama seperti kelihatan dalam mimpi. Yang berbeza, saya sampai di situ waktu siang hari.
Yang menarik, apabila melalui jalan tepian pantai, baru saya tahu tentang kewujudan dua buah makam panjang yang dikenali sebagai Makam Tok Putih dan Makam Tok Janggut. Mungkin lembaga yang saya lihat dalam mimpi menggambarkan pemilik dua makam ini?
Apapun, sekarang baru cerita boleh disambung... sambungan daripada artikel Cerita projek buku masjid - Masjid Kampung Hulu dan masjid-masjid di Melaka . Mari! :]

p/s: Dengan ini, tamatlah proses meluahkan rasa tentang cerita projek masjid yang harus digubal-balik cara penceritaan dan penekanan. Nak mula proses gubal-balik pula sekarang ini dah lepas jam 3.30 pagi. Esok-esok aje lah sambung.
Di sini, para pembaca dijemput memberikan feedback dalam ruangan komen, apakah bentuk penceritaan secara dokumentari yang paling sesuai. Saya sedikit ralat mengubah bentuk kerana terasa tidak dapat menyampaikan cerita seperti mana yang saya dapat ketika itu. Tetapi walaupun cerita berbentuk dokumentari akan menyebabkan saya harus melupuskan beberapa bahagian yang telah pun saya paparkan di sini, mungkin juga ia akan membawa masuk unsur-unsur lain yang lebih menarik? Apa kata anda...


-----------------------
Pulau Besar membawa ke Muar dan makam Sultan Alauddin


Kami sampai ke Pulau Besar sekitar jam 9, terus menuju ke surau untuk bersolat sebelum menziarahi makam wali Allah, Sultanul Ariffin Sheikh Ismail di sebelah. Sebenarnya surau ini boleh dikira sebagai masjid kerana merupakan satu-satunya rumah azan yang terdapat di pulau itu. Dan lagi ia tempat bersolat Jumaat. Reputasi besar Pulau Besar sebagai pulau penuh karamah yang memiliki makam ramai para wali memastikan ia tidak pernah kurang jemaah.

Sultanul Ariffin adalah satu gelaran dalam dunia orang Sufi yang membawa maksud raja kepada orang yang betul-betul mengenali Allah. Sheikh Ismail yang berasal dari Timur Tengah dipercayai sampai ke Pulau Besar seawal tahun 1350an Masihi bersama lebih 40 orang pendakwah yang semuanya dikatakan bertaraf wali. Maka tak mustahil surau yang kelihatan tidak seberapa ini didirikan di atas tapak masjid lama yang pernah wujud 700 tahun lalu! Sebelum kewujudan keSultanan Melayu Melaka yang dikenali dalam sejarah...

Buku tentang Pulau Besar dan Sheikh Ismail yang dipinjamkan (lalu difotostat) di Masjid Kampung Hulu, satu terbitan terhad tahun 1999 menyebut Sheikh Ismail mula sampai ke Nusantara untuk memenuhi satu wasiat Nabi seperti yang ada tertera dalam teks lama Sejarah Melayu (atau Sulalatus Salatin) dan Hikayat Raja-raja Pasai:

“Sepeninggal aku telah wafat kelak, akan muncul sebuah negeri di bawah angin, Samudera namanya. Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu,serta kamu Islamkan sekalian isi negeri itu, serta ajar mereka mengucap dua kalimah syahadat. Kerana dalam negeri itu kelak banyak orang yang akan menjadi wali Allah. Tetapi semasa kamu hendak pergi ke negeri itu, hendaklah kamu singgah mengambil seorang fakir di negeri Mengiri, bawalah fakir itu bersama-sama belayar ke negeri Samudera itu.”

Adapun negeri Samudera yang kini terletak dalam Aceh diasaskan oleh seorang raja Melayu bernama Merah Silu pertengahan abad ke 13. Menurut ceritanya, Sharif atau raja Mekah mendapat tahu tentang kewujudan negeri itu melalui jemaah haji. Lalu Sheikh Ismail dihantar untuk mengIslamkan penduduknya dan Merah Silu ditabalkan menjadi Sultan Malikus Salih.

Sejak itu, Sheikh Ismail telah beberapa kali berulang-alik dari Timur Tengah ke Nusantara untuk meneruskan misi dakwah membawa bersama ramai alim ulamak masuk ke dunia Melayu. Pulau Besar dinyatakan sebagai destinasi terakhirnya sebelum meninggal dunia.

Saya sendiri telah beberapa kali datang bermalam di pulau ini kerana sukakan rasa kedamaiannya yang tersendiri. Shamsul pernah sampai 2-3 kali bersama rakan lain tetapi inilah kali pernah dia akan bermalam. Lalu lewat malam itu, saya pun membawanya masuk ke pondok seorang kenalan di pinggir hutan di mana saya sendiri suka bermalam.

Cadangnya kami akan meninggalkan Pulau Besar awal pagi kerana selain mahu menyambung kerja di Muar, Shamsul teringin hendak merasa hidangan nasi beringin ‘asal’ di sana. Nasi beringin adalah satu hidangan pagi orang Muar, mungkin ada saki-bakinya waktu tengahari. Sebaliknya akibat kepenatan, kami masih lagi terbaring di pondok pada jam 10.30 sedangkan bot atau feri seterusnya cuma datang jam 12.30 pagi... itupun ada sedikit pertukaran masa, nyaris-nyaris kami harus menunggu 3 jam lagi untuk perkhidmatan seterusnya!

Apapun, kami sampai ke Muar hampir 2 petang. Maka terlepaslah nasi beringin 'asal' yang dimaksudkan. Oh... kenapa disebut nasi beringin 'asal'? Kerana hidangannya mungkin sedikit berbeza bergantung pada sesiapa yang memasak. Shamsul mengenali nasi beringin seperti dihidangkan di sebuah gerai yang laris di Bangsar sedangkan bagi saya yang dilahirkan dan dibesarkan di Muar, rasanya tidak sama dengan nasi beringin 'asal’ yang saya kenal.

Sayang sekali, nasi beringin 'yang dimaksudkan sudah habis apabila kami sampai. Terpaksalah kami makan nasi beringin di kedai sebelah yang rasanya sedikit berlainan sebelum menyambung kerja di masjid jamek Muar

Masjid jamek Muar, atau nama rasminya Masjid Jamek Sultan Ibrahim dibina tahun 1927 hampir ke kuala Sungai Muar. Ia dirasmikan Tengku Mahkota (Sultan Ismail, ayahanda Sultan Iskandar yang memerintah Johor sekarang) pada 28 Februari 1930. Masjid ini sangat bermakna buat saya. Di sinilah saya banyak menghabiskan zaman kanak-kanak bersolat jemaah mahupun bermain-main memanjat keliling masjid. Di hadapan masjid ini juga remaja sekitar generasi saya sering berlatih (juga bermain) silat. Kini mereka semua bertebaran di merata tempat, nak jumpa untuk Hari Raya Aidilfitri setahun sekali pun belum tentu dapat.

Shamsul yang dibesarkan di Kedah walaupun ayahnya berasal dari Kluang, Johor pernah beberapa kali singgah ke masjid ini. Lalu dia bertanya kenapa saya memilihnya untuk isi buku. Jawab saya, selain ada nostalgia tersendiri, masjid ini mewakili satu era di mana raja-raja Melayu berpendidikan Barat malah berperwatakan Inggeris mula memegang tampuk kekuasaan, sesuai dengan konsep penceritaan sejarah untuk buku yang meliputi pelbagai fasa perubahan sosio-ekonomi bumi Melayu. Saya pula bertanya pada Shamsul, apa pendapatnya tentang rekabentuk masjid ini. Jawab Shamsul ringkas: "Confused (Keliru!)"

Ya, memang confused... walaupun senibinanya tetap menarik, kelihatan unsur-unsur kekeliruan dari segi mentaliti dan identiti di sebalik rekabentuk. Ini dikuatkan dengan pernyataan di hadapan masjid itu sendiri yang menyebut ia dipengaruhi senibina Inggeris. Fikirkan keadaan orang Melayu zaman itu terutama golongan bangsawan yang jadi keBaratan agar diterima sebagai maju, berdaya-saing lagi progresif oleh pihak lain. Pernah tengok gambar raja-raja Melayu penghujung abad ke 19 hingga awal abad ke 20 Masihi memakai baju kebesaran Inggeris? Rasanya itu cukup menerangkan makna 'keliru' yang dimaksudkan.

Kesempatan bertandang di masjid turut digunakan untuk mengecas bateri peralatan. Kami juga 'tumbang' sebentar merehatkan badan sebelum menyambung kerja. Saya sempat menyambung sedikit penulisan buku. Hasilnya, masuk waktu Asar baru kami keluar sedangkan ada lagi masjid di Muar perlu diziarahi.

Oh... Kami juga perlu menziarahi rumah ibu bapa saya sebelum menyambung kerja di masjid seterusnya. Kebetulan juga tadi di masjid jamek Muar, kami tidak sempat mengecas video kamera yang turut dibawa Shamsul kerana tidak cukup power-point... maka di rumah ibu bapa sayalah baru kami dapat mengecasnya.

Jam 6 petang, baru kami bersedia untuk berlepas ke destinasi seterusnya di Pagoh, 30km dari rumah itu. Sampai di Bukit Pasir sekitar 10km perjalanan, saya mendapat panggilan telefon daripada ibu... katanya beg yang mengandungi komputer laptop saya juga paspot antarabangsa dan beberapa barangan lain tertinggal di rumah. Dah terpaksa berpatah balik...

Sampai di satu kawasan bukit-bukau hampir ke Pagoh di mana terdapat sebuah ladang rempah besar milik orang Melayu dengan satu pusat peranginan kecil, video kamera yang digunakan untuk merekod sedikit keadaan pula buat hal. Shamsul cuba memperbaikinya tetapi tidak berjaya sedangkan langit semakin gelap. Akhirnya kami sampai ke masjid seterusnya ketika orang bersolat Maghrib. Itulah Masjid Jamek Sultan Alauddin Riayat Shah I di Kampung Raja, Pagoh di mana terdapat satu-satunya makam sultan Melaka yang masih wujud di Malaysia, makam Sultan Alauddin Riayat Shah (memerintah 1477-1488).

Oh... seminggu selepas masuk bulan Syawal, saya sempat melawat masjid ini untuk ‘merisik’. Lalu saya diberitahu, ia sebenarnya didirikan di atas tapak istana persinggahan Sultan Alauddin, tempat baginda mangkat akibat diracun orang yang marahkan pemerintahan baginda yang tegas lagi berani. Untuk pengetahuan, seperti Khalifah Islam kedua Saidina Umar, Sultan Alauddin juga sering keluar meronda malam-malam menyamar jadi orang kebanyakan untuk melihat sendiri keadaan sebenar Melaka di luar istana. Tetapi ini menyebabkan para pembesar korup dan kurang cekap membuat kerja tidak senang duduk!

Kemangkatan baginda menyaksikan seorang anaknya yang beribukan keluarga Bendahara diangkat menjadi raja Melaka walaupun masih belum bercerai susu. Anak ini membesar menjadi Sultan Mahmud yang sangat terkenal kezalimannya, suka membuat keputusan menurut hawa nafsu hingga senang-senang membunuh orang. Akibatnya Melaka dijajah Portugis tahun 1511. Lalu kawasan sekitar Pagoh ini turut menyaksikan pasukan baginda terakhir bertahan sebelum terpaksa lari ke Pahang seterusnya ke Johor dan kepulauan Lingga.

Hmm... mungkin ada hikmah berlaku pelbagai perkara yang melambatkan perjalanan hari itu. Dari kepenatan di Pulau Besar yang menyebabkan kami keluar lewat dicampur bot tidak mengikut jadual, kepenatan lagi di masjid jamek Muar ditambah beg yang tertinggal lalu video kamera rosak. Kalau masih ada masa, tentu saya akan menyuruh Shamsul bergegas ke sebuah lagi masjid iaitu masjid lama Olak Sepam 2-3km ke. Sebaliknya keadaan 'memaksa' kami untuk menutup pengembaraan ke selatan di hadapan makam Sultan Alauddin!

Kalau menurut rancangan asal yang dibuat minggu sebelumnya, perjalanan ke selatan sepatutnya ditamatkan di Singapura, Kami juga sepatutnya melawat masjid jamek Johor Bahru yang memiliki ciri-ciri serupa masjid jamek Muar, juga Masjid Bentara Luar di Batu Pahat. Tetapi disebabkan Shamsul terlupa membawa paspot antarabangsa, timbul keputusan untuk menamatkan perjalanan di Muar.

Ini membolehkan kami bermalam di Pulau Besar dan menziarahi makam Sultanul Ariffin Sheikh Ismail sedangkan ini tiada langsung dalam rancangan asal. Rentetan peristiwa seterusnya pula membawa kami menutup cerita di hadapan makam seorang sultan Melaka.

Sebagai mengakhiri bab ini juga penutup segmen kembara melawat masjid-masjid terpilih di sebelah selatan, sila renungkan kata-kata yang terdapat pada papan-tanda di sebelah makam. Adapun kata-kata ini terukir pada batu nesan Sultan Alauddin yang termasuk kategori batu nesan Aceh... dalam seni khat berbahasa Arab dengan terjemahan berbunyi begini...


Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah
Inilah kubur yang cemerlang Almarhum Sultan yang suci
Sultan Alauddin ibni Sultan Mansur Shah ibni Sultan Muzaffar Shah
Rahmat dan kesejahteraan Allah barang terlimpah ke atas roh mu
wahai wali Allah yang terpilih

6 comments:

Anonymous said...

Fly, is Shamsul your cameraman, Atoque?
- Puti

Radzi Sapiee said...

Yep. But the pictures here are all taken by me. His pictures is reserved for the coming publication.

I only put my text here as I'm going to change it later to docu style. Otherwise there's no way I'll put it here as it would have been the publication company's property.

Why? What's up?

sallehin said...

assalamua'laikum..
saya sallehin..
saya tertarik dengan coretan masjid kampung hulu, yg ada serba sedikit mengisahkan sejarah datok arom (tan seek tiong)..

saya adalah diantara waris datok arom... saya baru saja mendapat salinan carta salahsilah datuk arom...

saya berminat untuk membaca buku kecil sejarah tentang datuk arom, yang ada pada saudara..

sudilah kiranya dapat kita bertemu..

saya boleh dihubungi ditalian:
012-2593345 @
sallehin@gmail.com

Anonymous said...

Katun betul engkau pergi pulau besar tak tahu nak cerita apa ... cerita pasal muar pulak... byk lagi yg awk tk tahu pasal pulau besar nii

Radzi Sapiee said...

Betul. Lagi katun adalah orang yang tak tahu pucuk pangkal cerita tapi senang2 menghukum dan memandai2. Dah banyak sangat dah aku cerita pasal Pulau Besar kat blogspot ni. Artikel atas bukan nak promosi pulau pun tapi sebahagian daripada penceritaan yang lebih besar. Baca le tajuk ngok. Taksub sangat ingat semua orang kena layan cerita pulau ke?

Nia Mulyasari said...

obat keloid