Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Januari 24, 2008

Salam dari Sungai Siput, Perak...

Gambar terbaru Makam Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di kawasan permakaman diraja Perak, Bukit Chandan yang baru diambil petang tadi...

Assalamualaikum semua... Salam perjuangan daripada saya yang kini berada di Sungai Siput, Perak. Dalam posting terakhir di sini bertajuk Kamera short-curcuit di Makam Daeng Parani dan 2 insan bernama Badrul... yang dibuat 2 hari lepas, saya telah bercerita sedikit sebanyak tentang apa yang berlaku di Kedah pada hari Isnin baru-baru ini... Tentang bagaimana saya telah melawat Makam Tok Soh dan Makam Daeng Parani di sekitar Sungai Petani sebanyak 2 kali dalam satu hari akibat masalah kerosakan kamera, kedua-duanya bersama rakan yang berlainan orang tetapi namanya sama. Seorang Badrul daripada Sungai Petani, seorang lagi . Badrul daripada Ipoh.
Adapun kini, masalah yang berlaku hari Isnin itu telah membawa saya untuk juga singgah lagi di Kuala Kangsar, Perak... Untuk mengambil sekali lagi gambar terbaru makam moyang saya Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di Bukit Chandan kerana gambar yang diambil dalam persinggahan sebelum ini iaitu pada hari Ahad ketika dalam perjalanan pergi ke Kedah tidak dapat di access akibat masalah kerosakan kamera yang melibatkan short-circuit pada memory card.
Oh... Sebelum menyambung cerita bab Perak ini, sukacita diberitahu dalam perjalanan ke Kedah kali ini, saya sempat sampai ke beberapa tempat yang sebelum ini tidak pernah saya pergi, antara sebabnya adalah kesuntukan masa dan/atau tidak tahu arah lalu tidak dapat mencari tempat yang dituju. Cukuplah diberitahu jika hari Isnin saya berlegar-legar di sekitar Sungai Petani dan dapat pergi ke Makam Tok Soh dan Makam Daeng Parani, hari Selasa pula saya dapat menziarahi Makam Sheikh Abdul Qadir ibni Hussin Shah Alirah yang dikatakan mangkat tahun 904 Masihi (lebih 1,100 tahun dulu wooo...) di Langgar, Alor Setar dan Makam Datuk Maharaja Kadhi Sheikh Abdul Jalil (hidup 1710-1782) di Jitra, bapa kepada Sheikh Abdul Samad al-Falembani yang menulis kitab-kitab Tasawuf terkenal Sairus Salikin dan Hidayatus Salikin.
Semalam hari Rabu, saya sempat naik ke puncak Gunung Jerai dan pergi melawat Batu Sajadah. Di sana terdapat juga sebuah kawasan lapang yang dinyatakan secara rasmi sebagai Padang Tok Sheikh tetapi menurut beberapa orang lain, Padang Tok Sheikh sebenarnya terletak di sebuah tempat yang memerlukan perjalanan lebih jauh meredah hutan.
Sebenarnya perjalanan ke Kedah kali ini lebih mudah kerana saya menumpang kereta Badrul sejak daripada Ipoh dan ada kawan-kawan lain sudi bersama menemani dan menunjukkan jalan. Tetapi seperti biasa, tetap ada masanya saya perlu berjalan seorang diri lalu semalam, selepas menuruni Gunung Jerai, Badrul pun menghala balik ke Ipoh sedangkan saya turun dan bermalam di Taiping. Saya rasa perlu menziarahi beberapa lagi tempat di Perak tetapi tidak pasti bagaimana rancangannya. Yang pasti, saya perlu ke kawasan pemakaman diraja di Bukit Chandan sekali lagi untuk mengambil gambar Makam Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin.
Selepas berehat semalaman di Taiping, saya membuat keputusan untuk pergi ke Kota Ngah Ibrahim di Matang. Ini adalah lawatan ke 3 saya ke sana tapi baru kali ini saya tergerak untuk naik ke tingkat 2 bangunan utama yang telah dijadikan muzium.
Hmm... Kalau nak bercerita panjang lain kali sahaja ya... Cerita-cerita perjalanan di Johor pun banyak lagi belum selesai sudah mahu melompat ke cerita terbaru perjalanan Kedah dan Perak pula. Cukuplah diberitahu bahawa dalam perjalanan kali ini baru saya dapat melihat makam moyang saya yang ini (moyang saya ada banyak lagi ya seperti mana orang lain juga ada banyak moyang, hehe!) telah dibina cantik berbanding lawatan terakhir hujung tahun lepas di mana batu nesan beliau masih ditanda dengan kepingan kayu ringkas.
Selesai menziarahi makam, saya berehat sebentar di Masjid Ubudiyah di sebelah sebelum mandi dan bersolat. Ketika itu saya masih dalam dilemma apakah mahu bermalam di Kuala Kangsar atau pergi ke tempat lain? Yang pasti saya ada berjanji akan berjumpa seorang pembaca blogspot ini di Sungai Siput dan perlu juga ke Ipoh nanti untuk mengambil payung saya yang tertinggal di dalam kereta Badrul. Cuma bila sahaja yang tak pasti...
Keluar daripada masjid, saya telah menumpang kereta orang yang baru juga meninggalkan masjid. Saya cuma meminta agar dihantar ke kaki Bukit Chandan... Ternyata orang ini mahu ke Kuala Lumpur dengan melalui Sungai Siput. Maka ke sana lah saya lalu berjumpa dengan pembaca blogspot ini, saudara Syahir. Sekarang ini bermalam di rumahnya di mana saya dapat menggunakan laptop nya untuk membuat posting ini. Sekian!

p/s: Nama Sungai Siput dah biasa dengar, Samy Vellu punya tempat.. Sungai Udang pun biasa dengar, nama tempat komando training kat Melaka dan di Yan, Kedah pun ada Sungai Udang. Yang saya tertanya-tanya, ada tak tempat nama Sungai Sotong? Atau sotong tak boleh hidup dalam sungai? Heh! :]

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sg kerang ada tak?

Tanpa Nama berkata...

kebanyakan sungai dlm dunia ni dah ada nama.. susah nak cari sungai takde nama..
nanti la kita cari sungai dlm hutan yg belum ada nama pastu kita bagi nama sungai ketong (kerang + sotong)amacam? haha

indra berkata...

assalamualaikum,
Saudara radzi,bila kita bercakap mengenai daeng selili bermakna ianya menyangkut tentang diri saya dan seluruh keluarga disini.Anak Daeng Selili yang di tinggalkan di Samarinda@MangkuJenang iaitu Patta Tosi Bengngureng@Bengngareng tidak ramai iaitu cuma 75 orang sahaja dan kebanyakkan warisnya telah berada di Malaysia dan telah menjadi orang Malaysia( Tawau,Sabah ).dan diharap jika ada apa pertanyaan yang mungkin tak dapat saya jawab,bermakna terpaksa saya rahsiakan dahulu sebab ia membabitkan kepentingan ramai orang termasuk saudara radzi sendiri. Terimakasih