Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Selasa, Jun 12, 2007

Ulasan Berita Harian mengenai BKA II

Gambar sebahagian ruangan sastera Berita Harian yang diambil sendiri siang tadi, ketika angin kuat di luar Internet Cafe mengganggu tumpuan...

Pagi tadi selepas mandi, baru saya tersedar terdapat beberapa miss-call dalam telefon bimbit saya... Rupa-rupanya daripada beberapa orang kenalan dan saudara-mara. Bila dihubungi balik, masing-masing sebenarnya hendak memberitahu perkara yang sama iaitu ulasan mengenai buku kedua saya, "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal" telah keluar dalam ruangan sastera akhbar Berita Harian hari ini.
Saya pun turun ke ruang tamu untuk meneliti akhbar itu. Sudah menjadi kebiasaan warga rumah ibu saudara tempat saya menumpang di Ampang sekarang untuk membeli beberapa jenis akhbar harian sebagai santapan minda pagi hari.
Alhamdulillah, saya dapat melihat ulasan yang diberikan. Nampaknya ia lebih terserlah berbanding ulasan yang diberi untuk buku pertama saya, "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti" yang dibuat tahun lepas.
Kebetulan hari ini timbul keinginan yang kuat untuk menziarahi kawan-kawan di Kampung Janda Baik, Pahang. Setelah menyiapkan barangan yang perlu, saya pun berjalan kaki ke Ampang Point untuk membeli akhbar Berita Harian buat simpanan (tak mahu kacau akhbar di rumah ibu saudara), kemudian menaiki bas untuk makan tengahari di sekitar KLCC.
Selepas itu, saya berjalan kaki ke stesyen Bukit Nanas sebelum menaiki monorail ke Pekeliling di mana terdapat perkhidmatan bas ke Pahang. Niat awalnya adalah untuk terus mengambil bas dan turun di Bukit Tinggi, perhentian terdekat untuk ke Janda Baik bagi perkhidmatan bas Kuala Lumpur-Bentong-Raub.
Di Pekeliling, timbul pula rasa untuk masuk ke Internet Cafe berdekatan dan melihat perkembangan terbaru di dunia Siber. Lalu saya tergerak untuk membuka edisi On-Line Berita Harian, masuk ke bahagian Sastera dan melihat ulasan mengenai BKA II yang terdapat di dalamnya... Timbul pula rasa untuk mengabadikan ulasan itu di dalam blogspot ini, lebih-lebih lagi apabila mengingatkan bagaimana ulasan-ulasan untuk BKA I telah tenggelam di dalam timbunan fail-fail lama sementara keratan akhbar yang pernah disimpan telah lama hilang.
Sayangnya, ulasan On-line itu tidak menyertakan gambar, tidak sepertimana yang terdapat di dalam naskah harian. Nasib baik teringat saya ada membawa kamera digital di dalam beg poket. Lalu dengan kamera itulah saya mengambil gambar di atas untuk dikongsi bersama di sini.
Apapun, inilah ulasannya... Bacalah! :]

-------------------

Jejak Kreatif:

Dulu mencari kini membela

Oleh Wan Noor Zurita Wan Hassan


MANTAN wartawan sukan akhbar New Straits Times, Mohd FahrulRadzi Sapiee, 37, atau lebih dikenali sebagai Radzi Sapiee muncul dengan novel keduanya, Berpetualang Ke Aceh: Membela Syiar Yang Asal untuk dikongsi bersama pembaca.
Novel ini mengisahkan pengembaraan mengenal asal usul diri dengan menyusuri 1200 tahun kaitan bumi Serambi Makkah (Aceh) dengan Nusantara dunia Islam, makna Melayu dan perjuangan akhir zaman.
Teks setebal 304 halaman terbitan Wasilah Merah Silu Enterprise berharga RM24.90 senaskhah ini adalah kesinambungan cerita daripada novel pertama beliau, Berpetualang Ke Aceh: Mencari Diri Dan Erti.
Radzi berkata, beliau banyak membuat kajian lisan dan tulisan mengenai sejarah seperti yang tercatat dalam Hikayat Raja-raja Pasai, Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) dan cerita Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani bagi menghasilkan karyanya ini.
"Ini saya lakukan dengan hasrat membawa pembaca meneliti dan memahami sejarah Melayu lama yang barangkali sebahagian besar daripada generasi hari ini tidak mengetahuinya," katanya dalam wawancara dengan Sastera di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Novel ini membawa pembaca mengetahui mengenai Sultan Malikul Mansur, Kesultanan Melaka, Hamzah Fansuri dan Iskandar Muda, puncak kegemilangan Aceh dan kemunculan Aceh sebagai kuasa besar.
Di antara bab dalam novel ini ialah Mukadimah: Jihad dan Raja-raja, Malikul Mansur: Pewaris Yang Disisihkan, Kesultanan Melaka: Kesinambungan Pasai ke Aceh, Munawar ke Mughayat: Kemunculan Aceh Sebagai Kuasa Besar, Demokrasi vs Raja-raja: Satu Sisipan Tambahan, Hamzah Fansuri dan Iskandar Muda: Puncak Kegemilangan Aceh serta Penutup: Perang Aceh-Portugis di Melaka 1629.
Novel ini merakam pengalaman penulisnya yang tiba-tiba hilang minat terhadap bidang kerjaya awalnya, lalu beralih ke arah pemikiran yang cenderung bersifat kerohanian mahupun keagamaan.Peralihan minat ini juga mendorong pengarangnya berkelana ke sana ke mari termasuk Aceh selama dua tahun bagi mencari jawapan kepada segala persoalan yang membelenggu fikirannya.
"Saya bukan sekadar menulis cerita, tetapi ia juga suatu pengorbanan dan perjuangan dalam mencari kebenaran untuk dikongsi bersama pembaca novel ini. Itu sebahagian daripada harapan saya," katanya.
Mohd FahrulRadzi yang turut bertindak sebagai penerbit dan pereka letak novelnya itu mengakui pelbagai masalah dan rintangan dihadapi dalam tempoh setahun untuk menyiapkan novel terbabit.
"Novel ini menimbulkan sedikit kontroversi kerana tafsiran tersendiri mengenai sejarah Melayu dan Islam selain Berpetualang yang menjadi judul berkemungkinan dirasakan tidak sesuai dengan sentimen masyarakat negara ini," katanya.
Pengarang ini menggabungkan fakta dan fantasi melalui perjalanan hidup dan pemikiran watak, Muhammad Al-Aminul Rasyid yang membawa pembaca pergi menyelami dunia pengembaraan yang membabitkan perkara pelik dan ghaib selain pengajian ilmu tasawuf.
Graduan Matematik, Kolej Universiti London ini berharap novelnya ini dapat dijadikan sempadan dan teladan berdasarkan kisah pengalaman hidup dan unsur kerohanian untuk menjadi insan mulia.
Selain itu, novel bernada keagamaan ini mengajak pembaca menghargai jati diri orang Melayu yang berpegang teguh pada nilai bangsanya dan mendorong pembaca berfikir mengenai masa lampau yang tidak pernah dimengertikan sepenuhnya.

3 ulasan:

ontahsapo berkata...

salam, semalam saya dapatkan naskah terakhir BKA II di kazhanah fataniah... hehehe pergi hantar stok baru weh...

Radzi Sapiee berkata...

Le... Ya ke? Mak oii... Saya tak tau cerita... Berapa hari ni banyak tukar venue, hari tu kat Janda Baik, pas tu Kajang. Ni tengah fikir nak pi Raub pas tu Fraser Hill.
Hmm... Cam ni esok insyaallah saya jengok Khazanah Fathaniyah, tengok apa crite...

Sarah berkata...

salam, semalam saya dapatkan naskah terakhir BKA II di kazhanah fataniah... hehehe pergi hantar stok baru weh...