OK. Seperti telah disebut beberapa kali dalam artikel-artikel sebelumnya, perjalanan ke Perak ini asalnya mahu dibuat pada 26 Februari, hari Maulidur Rasul. Sebaliknya saya, isteri dan anak pergi ke Aceh untuk menyambutnya di Perlak, setelah beberapa lama barulah perjalanan ke Perak dapat direalisasikan. Apapun, perjalanan ini dirancang lebih 2 bulan lalu setelah mendapat tahu identiti alternatif seorang Sultan Perak. Lihat artikel Jalan semakin terang : Kaitan sebenar kerabat diraja Aceh-Bugis dalam pemerintahan Perak... yang dibuat sebelum ke Aceh.
Untuk pengetahuan setelah membuat artikel itu berserta sebuah artikel berkaitan, baru kami mendapat jemputan untuk menyambut Maulidur Rasul di Perlak, secara tiba-tiba. Maka sambutan di Perlak dan perjalanan ke Perak ini sebenarnya ada kaitan. Elok juga siri cerita "Maulidur Rasul di Aceh" disambung dengan siri ini pula.
Dua-dua gambar di atas menunjukkan anak dan isteri saya di hadapan Masjid Sheikh Ismail, Ulu Bernam, 200 meter dari sempadan utara Selangor. Saya terasa harus singgah dahulu ke sini sebelum masuk ke Perak melalui Tanjung Malim. Berbalik pada identiti alternatif Sultan Perak yang baru saya sedari 2 bulan lalu. Adapun makam Sultan ini belum pernah saya ziarahi sebelumnya, cuma makam yang lagi satu atas nama lain sahaja saya sudah pergi.
Jangan terperanjat jika seseorang itu memiliki lebih dari satu makam. Ada kes di mana suatu makam itu sebenarnya makam tanda tempat seseorang itu pernah sampai atau kali terakhir dilihat sebelum menghilangkan diri. Kemudian orang itu muncul di negara lain lalu mangkat dan dibina makam kedua untuknya. Ada kes di mana yang dimakamkan di satu tempat itu adalah tongkat sebagai lambang. Jasad sebenar ditanam di makam lain. Ada pula kes pelik di mana seseorang itu dilihat meninggal dunia kemudian sempat dimandikan orang ramai. dan dikapankan Namun apabila sampai ke liang lahat, jasadnya hilang ghaib begitu sahaja.
Perkara sebegini bukanlah pelik bagi orang-orang dahulu yang berilmu. Ada yang bertaraf wali lalu mampu membuat pemecahan wajah untuk muncul di beberapa tempat berlainan sekali gus. Ada pula yang boleh menerbitkan beberapa identiti dengan cara menyamar secara fizikal sahaja. Ketika dihadap orang ramai di istana baginda menjadi raja. Ketika mahu keluar melihat keadaan sebenar rakyat dan negara tanpa mahu dikenal sebagai raja atau kelihatan melanggar protokol dan adat-istiadat istana, baginda boleh sahaja memakai pakaian pengemis atau pengembara malah boleh menjadi hulubalang dan laksamana pula...
Sudah begitu lama rupanya saya tidak ke Perak. Selain perjalanan balik hari ke Lata Kinjang bulan Mac (lihat artikel Menikmati air terjun Lata Kinjang yang baru dibuat tadi), saya cuma pernah membawa anak dan isteri ke Tanjung Malim juga balik hari, ketika isteri masih dalam pantang. Lihat artikel Ke Tanjung Malim bersama Al-Rasyid... untuk mendapatkan 'feel' jejak Raja Kamala. Apa pula 'kebetulan' nombor yang berlaku? yang dibuat November 2009. Sebelum bulan puasa tahun sama iaitu ketika isteri sedang mengandungkan anak 7 bulan kami ada menziarahi makam-makam di sekitar Teluk Intan. Tapi itulah paling jauh saya masuk ke Perak sejak penghujung 2008.
Memandangkan sudah begitu lama saya tidak ke Perak selain Teluk Intan lalu tidak menziarahi makam saudara-mara di luar lingkungan itu, saya telah membuat keputusan. Kali ini saya akan menziarahi makam setiap orang Sultan Perak yang ada selain beberapa makam lain yang patut. Untuk pengetahuan terdapat 29 makam Sultan Perak di sepanjang Sungai Perak, satu daripadanya makam tanda. Empat orang Sultan pula di makamkan di luar negeri.
Setakat itu, saya pernah menziarahi semua makam Sultan di Perak kecuali 5. Antara 5 itu, cuma satu sahaja yang agak mudah ditemui, saya sahaja yang terlepas pandang walaupun berjaya menziarahi makam Sultan lain berdekatan. Empat lagi makam susah untuk dicapai melalui kenderaan, satu pula terletak di atas pulau di tengah sungai. Di atas adalah makam seseorang ulamak bernama Sheikh Abdul Qadir.
Sebaik selesai ziarah, isteri menunjukkan pada papantanda di hadapan. Ada sesuatu yang menarik perhatiannya.
"Nampak tak apa yang sayang nampak?" tanya isteri.
"Tak," jawab saya. "Apa dia?"
"Sayang nampak M.I.M..." dia menyambung.
Allah! Syukur kerana memberikan aku seorang isteri yang memahami, isteri yang boleh mengingatkan ketika aku terlepas pandang. Ya. M.I.M. atau MIM untuk huruf Arab MIM. Sudah lama saya tidak memikirkannya. Mim untuk Melayu, Mim untuk Malaysia. Mim juga untuk Mekah dan Madinah, Mim untuk Muhammad.
Perkara ini pernah saya keluarkan secara spontan semasa aktif dalam sebuah forum Internet yang sering membicarakan hal-hal kebatinan tahun 2006. Ketika itu saya baru sahaja selesai menyajikan buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh : Mencari diri dan erti" (terbit Jun 2006) dan sering bercakap tentang Melayu. Atas ilham spontan, saya menyebut betapa Melayu boleh menjadi layu tanpa MIM. Ya, ejaan Jawi untuk Melayu adalah MIM LAM YA WAU. Tanpa MIM tentu tinggal LAM YA WAU, jadilah ia "Layu".
Semasa itu MIM yang dimaksudkan lebih pada Muhammad, tidak memikirkan lain dari itu. Tanpa ajaran dan panduan dari Nabi Muhammad SAW, tanpa ia diamalkan dalam hidup seharian masyarakat, Melayu pun jadi layu, lemah, mudah diperkotak-katikkan. Namun ramai yang berkata kami telah mengamalkan agama, mengapa masih lagi boleh diperbudakkan bangsa asing. Ini mungkin kerana amalan agama yang dibuat tiada 'talian' batin Mim iaitu melalui anak cucu baginda para Ahlul Bait? Bagaimana mungkin mendapat berkat Nabi Muhammad jika konsep Tasawuf Nur Muhammad pun mahu dituduh sebagai tahyul dan bidaah? Bagaimana mahu menghidupkan kekuatan jiwa dan roh walhal ini adalah konsep asas dalam memahami hubungan tersirat makhluk dengan Tuhan?
Dan lagi MIM dalam Melayu itu terletak pada kepala perkataan, bukan di bawah atau di belakang. Lepas ada MIM, baru boleh ditambah LAM YA WAU sehingga terbentuk perkataan MELAYU. Pada saya ini bermaksud, untuk Melayu naik kembali ia harus kembali kepada kepimpinan para Ahlul Bait! Jadikan mereka sebagai kepala yang memimpin dan memikirkan keperluan masyarakat...
Ah. Saya sudah mula berceramah pula. Kita kembali kepada cerita pengembaraan. Dari Kuala Kangsar kami menghala ke satu kawasan luar bandar untuk mencari sebuah surau. Untuk pengetahuan, ia adalah salah satu tempat saya biasa bermalam apabila berada di Kuala Kangsar.
Alhamdulillah, isteri saya tiada masalah. Dia sudah beberapa kali ikut saya bermalam di masjid dan surau terutama di Janda Baik, Pahang dan Masjid Kampung Hulu, Melaka. Anak kecil kami Al-Rasyid pun pernah ikut bermalam di 2 tempat ini, begitu juga 2 orang anak yang lain. Mereka cuma belum pernah merasa bermalam di pondok dalam hutan di Pulau Besar, Melaka satu lagi tempat kegemaran saya.
Hmm. Tadi baru saya sedar, gambar surau diambil pada jam 1.11 pagi 10 haribulan April 2010...