Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Khamis, Januari 19, 2023

Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Menutup melalui Perak

Sampai masanya untuk menutup proses penceritaan yang telah berlangsung lebih 2 minggu kebelakangan. Pergi kita pada hari ke-9 dan terakhir perjalanan selatan Thailand baru ini. Bersambung daripada Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Memenuhi hajat sebelum diangkut ke sempadan.



Awal pagi Jumaat 30 Disember 2022. Keadaan di masjid di Lawin, Perak tempat kami anak beranak bermalam sejurus sebelum solat Subuh berjemaah.




Alhamdulillah tempatnya cukup selesa.




Inilah masjidnya. Lihat artikel Masjid (Mosque of) An-Nur, Lawin  dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).




Ini pula keadaan kereta kami. Lihat 'mata' kirinya tiada, 'rongak' nampak bateri.




Kenapa boleh jadi begitu sudah diceritakan cukup terperinci. Ikuti urutan perkara melalui artikel-artikel berikut :-










Disebabkan hak keretalah maka kami  mengambil laluan yang sedang dilihat ini.




Sampai di Tasik Raban berhenti untuk bersarapan. Lihat Breakfast at a nice spot at Tasik Raban di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.




Kalau tidak kerana keadaan kereta begitu tentu malam itu kami menginap di hotel yang sudah ditempah dan dibayar awal di Kota Bahru. Tentu pagi Jumaat kami berjalan-jalan di Kelantan. Selepas itu sama ada masuk ke negeri Pahang melalui Gua Musang atau melalui Terengganu.



Menurut rancangan asal pada hari Jumaat malam Sabtu kami sama ada akan menginap di sekitar Bentong atau di Kuantan sebelum menghantar seorang anak masuk kembali ke asrama sekolah tahfiz di Janda Baik pada petang Sabtu 31 Disember. Selepas itu baru kembali ke rumah di Bandar Sungai Buaya. Oh, gambar ini diambil ketika meter kereta menunjukkan nombor 555.5. Ia menunjukkan ia telah dipandu sejauh 1,555 km sejak meninggal rumah pada pagi Khamis 22 Disember.



Ketika gambar meter diambil harus sekitar Lubuk Merbau di Kuala Kangsar. Selepas itu terus menuju ke tol masuk Lebuh Raya PLUS.




Terus mengambil lebuh raya. Tidak ada lagi singgah di mana-mana kerana anak-anak mahu sampai ke rumah cepat disebabkan keadaan kereta.




Keadaan kereta itulah yang membuatkan kami bertukar rancangan lalu masuk kembali ke Malaysia melalui Bukit Bunga supaya boleh cepat sampai ke rumah melalui negeri Perak.




Tetapi kerana lampu pula didapati bermasalah selain gear (seperti telah diceritakan dalam artikel-artikel sebelum ini) maka terpaksa bermalam di Lawin. Kalau tidak malam itu juga harus kembali ke rumah.




Semua ini ada sebab. Seperti ada kena mengena dengan hakikat bahawa perjalanan dimulakan pagi Khamis 22 Disember dengan membuat persinggahan di Teluk Intan kerana ada mesyuarat keluarga keturunan Laksaman Raja Mahkota Perak. Lihat Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Mukadimah di Perak dan Kedah.




Disebabkan keadaan kereta membuat anak-anak mahu cepat kembali ke rumah dan saya sendiri pun tidak mahu mengambil risiko kalau singgah di mana-mana timbul kerana kereta tidak boleh diundurkan akibat masalah gear maka Lebuh Raya PLUS menjadi pilihan.



Kalau tidak harus saya akan mengambil jalan lama kerana sukakan suasana melalui bandar-bandar kecil, pekan dan kampung orang.




Maka dengan mengambil terus Lebuh Raya PLUS itu lalulah di tempat di mana kereta yang sedang dipandu itu pernah tersadai akibat rosak teruk dalam perjalanan ke selatan Thailand penghujung 2019. Lihat artikel lama Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Manusia merancang Allah SWT jua menentukan diikuti Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Antara minyak enjin bocor meleleh dengan bandar raya Ipoh. Sesungguhnya perjalanan penghujung 2022 ini dibuat untuk melengkapkan apa yang kurang dan tidak dapat dibuat dalam perjalanan penghujung 2019. Tentang apa yang kurang dan perlu dilengkapkan itu akan diterangkan sedikit dalam artikel kompilasi kemudian.




Sekarang biar dinyatakan sedikit penghargaan terhadap beberapa individu yang ada disebut dalam cerita-cerita sebelum ini tetapi tidak dinyatakan nama. Pertama kepada kawan kami tuan Nik Rakib yang dahulu adalah pensyarah universiti di Patani yang kini telah bersara lalu menetap di Bacho, Narathiwat. Di rumahnyalah kami bermalam sebelum beliau membawa ke Masjid Wadi Hussein dan Pondok Sala Anak Ayam seperti diceritakan dalam artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Memenuhi hajat sebelum diangkut ke sempadan.




Ketika kereta kami menghadapi masalah sebelum sampai ke bandar Patani beliaulah yang dihubungi. Lalu dipanjangkan kepada kawannya Zawawi yang masih mengajar di universiti sana. Zawawi inilah yang mengatur untuk mendapatkan mekanik seperti diceritakan dalam artikel. Kemudian esoknya terserempak tanpa dirancang di tengah bandar lalu beliau membawa ke bengkel. Lihat Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Berjimba di Patani walau kereta rosak.



Rupa-rupanya Zawawi inilah yang pernah membawa kami berjalan ke tempat-tempat bersejarah dengan keretanya dalam lawatan awal tahun 2018. Lihat artikel lama Jejak Wasilah Patani - Bersyarah di Prince of Songkla University sebelum menjejak makam-makam bersejarah di sekitar wilayah. Kemudian di bengkel pula dia tanpa dipinta memohon bayaran bagi membaiki masalah enjin dikurangkan lalu diberikan boleh tahan banyak.




Seterusnya penghargaan harus diberikan kepada mekanik Abe Mat. Beliau dapat menyelesaikan masalah enjin tetapi tidak masalah gear akibat kekangan masa dan ketiadaan alat ganti. Walaupun berlaku kemalangan di bengkel beliau cuba sebaik mungkin untuk memperbaiki. Selain itu beliau menghantar kami ke rumah Nik Rakib dengan van mewah yang turut membawa ke tempat-tempat persinggahan secara percuma seperti diceritakan dalam artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : 'Teguran Tok Pasai' sebelum meneruskan ke Narathiwat, dipandu oleh adik iparnya bernama Saudi. Esoknya Abe Mat mengambil kami lalu menghantar sekali kereta hingga sampai ke sempadan, juga secara percuma,  diikuti Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Memenuhi hajat sebelum diangkut ke sempadan.




Kami sampai ke rumah sebelum jam 9.30 pagi. Sempatlah menunaikan solat Jumaat di masjid berdekatan. Meter kereta menunjukkan ia sudah dipandu sejaruh 1,758 km. Ini adalah termasuk sekitar 9 km isteri membawa anak-anak ke tengah bandar Teluk Intan dan kembali ketika saya bermesyuarat bersama saudara mara pada pagi Khamis 22 Disember seperti diceritakan dalam Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Mukadimah di Perak dan Kedah

Namun ini adalah bagi perjalanan dengan kereta sahaja sedangkan kami ada membuat perjalanan dengan kenderaan lain semasa kereta berada di bengkel dan sebelum ia dapat digunakan kembali. Perjalanan pusing-pusing di bandar Patani pada hari  Selasa 27 Disember termasuk ke bengkel seperti diceritakan dalam Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Berjimba di Patani walau kereta rosak walau tidak begitu jauh harus memakan jarak 12 km. Esoknya pagi Rabu 28 Disember seperti diceritakan dalam Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : 'Teguran Tok Pasai' sebelum meneruskan ke Narathiwat saya ke bengkel seorang diri sebelum di bawa ke makam-makam lalu kembali ke hotel. Ini mencapai jarak sekitar 37 km. 

Kemudian dari hotel pergi ke rumah Nik Rakib dengan van mewah sambil membuat beberapa persinggahan. Ini memakan jarak 80 km. Seterusnya adalah perjalanan ke Masjid Wadi Hussein diikuti ke Pondok Sala Anak Ayam seperti diceritakan dalam Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Memenuhi hajat sebelum diangkut ke sempadan. Pergi balik ke rumah Nik Rakib ia memakan jarak 40 km. Kemudian ke sempadan dalam kereta atas pick up. Itu adalah lagi 100 km.

Nah. Campurkan jarak-jarak iaitu 12 km + 37 km + 80 km + 40 km + 100 km = 269 km. Campurkan dengan jarak pemanduan kereta iaitu 1,758 km jadilah 2,027 km. Cukuplah cerita. Semoga perkongsian ini menghiburkan juga memberikan faedah.


Selasa, Januari 17, 2023

Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Memenuhi hajat sebelum diangkut ke sempadan

Salam semua. Setelah beberapa lama pergi kita pada penceritaan hari ke-8 perjalanan selatan Thailand baru ini. Terlebih dahulu telah disediakan 8  buah artikel sokongan dblogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan 2 di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Sekarang bersambung cerita daripada artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : 'Teguran Tok Pasai' sebelum meneruskan ke Narathiwat.



Pagi Khamis 29 Disember 2022. Bersarapan bersama kawan yang rumahnya kami tumpang menginap dekat pekan Bacho (Bachok) di Narathiwat.



Sekitar jam 9 waktu tempatan sampai pengangkutan awam berupa apa kebenda namanya dipanggil di situ, tak ingat pula datang untuk membawa kami berjalan-jalan.



Kawan telah menempahnya lalu ikut bersama seorang anak.




Beliau sendiri tidak memiliki kereta walaupun cukup mampu. Entah kenapa tidak suka memiliki katanya.



Kenderaan ditempah untuk memenuhi hajat kami anak beranak.




Mula-mula singgah ke masjid lama di Teluk Manok sekitar 5.3 km dari rumah. Saya, isteri dan dua orang anak kecil sudah sampai dua kali sebelum itu. Lihat artikel lama Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Panggilan tersirat kerajaan Reman-Patanidiikuti Jejak Wasilah Patani - Kerissana 2018, Wan Hussein Senawi dan Narathiwat. Dua orang anak besar baru pertama kali sampai. Lihat artikel-artikel berikut :-










Seterusnya ke sekolah agama yang dikenali sebagai Pondok Sala Anak Ayam 13 km ke arah bandar Narathiwat.




Sejak beberapa tahun lalu saya ada diberitahu di situ terdapat koleksi menarik Quran-quran lama. Baru kali ini sampai. Rupa-rupanya ada sekali manuskrip dan senjata lama Melayu. Lihat artikel-artikel berikut :-









Adapun tidak lama selepas kami sampai tiba tiga orang Melayu dari Kedah lalu melihat pameran. Cerita punya cerita rupa-rupanya seorang adalah ahli parlimen Sikh sementara seorang lagi adalah abang kepada Menteri Besar Kedah. Mereka berminat dengan perkembangan di Pondok Sala Anak Ayam. Rupa-rupanya ahli parlimen Sikh itu berasal daripada keturunan Patani. Moyangnya dalam tujuh generasi ke atas adalah adik beradik dengan pengasas masjid lama di Teluk Manok. Kawan kami pula keturunan ketujuh pengasas. Nah berbual panjang juga di sana bersama mudir pondok.




Ini pula adalah bangunan muzium berdekatan yang baru siap untuk menempatkan barangan pameran yang ada  di Pondok Anak Ayam Sala. Insyaallah akan dirasmikan pada bulan Mac atau April lalu ahli parlimen dari Sik memberitahu akan datang.




Dekat jam 2 petang datang mekanik dari Patani membawa kereta kami di atas pickup.




Beliau telah berjaya membetulkan remuk hadapan yang berlaku akibat kemalangan di bengkel pada pagi Rabu 28 Disember. Sekarang sampai masa untuk melaksanakan solusi win-win terakhir. Rujuk kembali cerita berkenaan dalam artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : 'Teguran Tok Pasai' sebelum meneruskan ke Narathiwat.



Solusi terakhir itu adalah membawa kami dalam kereta atas pickup hingga ke sempadan. Lihat From Narathiwat to Bukit Bunga on top of a towing truck.



Oh. Meter menunjukkan kereta sudah dipandu sejauh 1,327 km sejak meninggalkan rumah sehinggalah diangkut ke bengkel. Lihat cerita berkenaan dalam Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Dugaan selepas makam Sheik Abdul Samad



Kehadiran mekanik membawa kereta ke sempadan perlu supaya tidak menghadapi masalah dengan pihak kastam dan imigresyen Thailand. Kalau tiada orang menceritakan hal sebenar takut kami dituduh membawa kereta langgar lari kerana ada kesan kemalangan.



Selesai urusan di pintuk keluar sempadan Thailand dibawanya lagi kami menyeberang Sungai Golok menghampiri pintu masuk sempadan Malaysia.



Di situ baru kereta diturunkan. Lihatlah keadaan. Lampu kiri tidak dapat diselamatkan namun kami tetap bersyukur. Mekanik telah membetulkan sebaik mungkin. 




Kereta masih boleh berjalan kerana masalah asal melibatkan enjin telah dapat diperbaiki dua hari sebelum itu walaupun mungkin ia penyelesaian sementara. Lihat cerita berkenaan dalam artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Berjimba di Patani walau kereta rosak. Cuma gear sahaja bermasalah. Kereta tidak boleh berundur sementara masuk gear N dan P tetap berjalan seperti halnya dalam gear D. Jadi kena pandai main brek kalau tidak mahu kereta bergerak.



Selain itu kereta boleh bergerak laju seperti biasa. Masuk sahaja gear D jalanlah ia. Kalau berhenti waima dalam gear N bahkan P sekali pun mesti tekan brek kecuali dimatikan enjin. Nak hidupkan enjin pastikan tekan brek terlebih dahulu supaya kereta tak 'melompat'...




Oh. Kalau ikut rancangan asal sepatutnya kami masuk Malaysia melalui Takbai kemudian pergi bermalam di Kota Bahru. Hotel dah tempah dan bayar penuh pun. Selepas itu mungkin ikut Terengganu kalau tidak Gua Musang. Bermalam lagi di satu tempat sebelum hantar anak balik ke asrama sekolah tahfiz di Janda Baik petang Sabtu 31 Disember kemudian baru balik rumah di Bandar Sungai Buaya...



Tetapi disebabkan keadaan kereta isteri dan anak-anak mahu balik secepat mungkin.



Mula-mula hendak masuk Malaysia ikut Golok/Rantau Panjang. Tetapi apabila mengkaji laluan lebih elok ikut Bukit Bunga kemudian lalu Jeli untuk menyeberang Banjaran Titiwangsa ke Gerik membawa ke rumah.






Namun ketika menyeberang Tasik Banding pun sudah jam 6.45 petang. Sedangkan hendak sampai ke Gerik masih 40 km perjalanan.



Bila hari sudah gelap didapati cuma lampu kecil sahaja berfungsi. Jalan rata-rata tiada lampu, kereta laju-laju sementara yang datang dari arah lawan menyuluh silau. Nak tak nak kena bermalam di suatu tempat lalu saya memilih masjid di Lawin, Perak. Dapatlah menziarahi makam tokoh berdekatan. Lihat Lawatan malam ke makam Tun Saban (Night visit to the tomb of Tun Saban).


Ahad, Januari 15, 2023

Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : 'Teguran Tok Pasai' sebelum meneruskan ke Narathiwat

OK. Pergi kita pada penceritaan hari ke-7 perjalanan selatan Thailand baru ini. Bersambung daripada artikel Perjalanan selatan Thailand penghujung 2022 : Berjimba di Patani walau kereta rosak.



Pagi Rabu 28 Disember 2022. Tiba-tiba mekanik menelefon untuk memberitahu sesuatu telah berlaku kepada kereta saya di bengkel. Beliau yang berada di luar hotel terus membawa ke sana. Tengok-tengok bahagian hadapan kereta remuk agak teruk.



Apa yang berlaku adalah beliau telah menghidupkan kereta dalam gear N. Begitulah kebiasaan. Sama ada hidupkan dalam gear N atau P kerana kereta harus dalam keadaan diam. Tengok-tengok ia  berjalan seperti halnya kalau masuk gear 1, 2 atau D. Malah melompat melanggar kereta hadapan. Nasib tak kena para pekerja. Adus bagaimana ini?

Nasib baik teringat bahawa bengkel terletak berdekatan makam Tok Pasai, orang yang dikatakan mengIslamkan raja Patani sehingga kerajaan Patani pun menjadi Islam. Lorong bengkel pun ada nama Tok Pasai. Malah seluruh kawasan berdekat memiliki lorong-lorong dengan nama Tok Pasai.



Nampaknya kerosakan gear membawa pada masalah itu. Bukan sekadar tak boleh berundur ke belakang, kereta akan bergerak ke hadapan walaupun dalam masuk gear yang ia sepatutnya diam. Nak sambung repair bukan sahaja mengambil masa. Barang ganti pun tiada, katanya perlu didapatkan jauh di Bangkok. Kalau begitu lebih baik dibawa kembali ke rumah saya di Selangor.

Satu win-win solution pun dibincangkan supaya tidak menyusahkan sesiapa. Saya tidak akan menuntut kerugian lalu memanjangkan masalah dan dia akan berusaha untuk memudahkan perjalanan saya sekeluarga juga mencapai hajat. Salah satunya adalah dengan membawa ke makam Tok Pasai. Lihat artikel Lawatan baru ke (New visit to) makam (tomb of) Tok Pasai, Patani.




Selepas itu adalah ke makam Saiyid Ali Nurul Alam, pendakwah yang hidup sekitar 600 tahun tetapi menerbitkan keturunan yang menjadi raja-raja Patani dan Kelantan bermula abad ke-18. Yang ini memang sudah lama berhajat dan tak pernah sampai. Ketika lawatan ke Patani awal tahun 2018 ada dalam senarai tetapi entah kenapa terlupa. Lihat Jejak Wasilah Patani - The compilation. Ketika lawatan ke selatan Thailand penghujung 2019 pula tak dapat walaupun sudah mendapat lokasi kerana harus meneruskan perjalanan dengan pengangkut awam setelah kereta rosak sebelum sampai ke Ipoh. Lihat Kompilasi cerita perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019.




Kali ini baru sampai. Nampaknya perlu melalui banyak dugaan sebelum dapat menziarahi. Lihat Makam (Tomb of) Sayyid Ali Nurul Alam.




Biar pun ke makam seorang diri cukuplah untuk mewakili kami sekeluarga. Jam 12 waktu tempatan kami mendaftar keluar dari hotel lalu bersedia untuk menyambung perjalanan.




Maka masuklah pada bahagian kedua win-win solution akibat kemalangan di bengkel. Mekanik yang juga memiliki beberapa buah van sewa bagi pelancong mengambil dengan salah satu van.



Beliau memberikan penggunaan van secara percuma untuk menghantar ke tempat seterusnya sementara kereta ditinggalkan lagi satu hari di bengkel supaya bahagian yang remuk dapat diperbaiki sebaik mungkin.




Kami dibawa ke suatu tempat di mana adik mekanik mengambil alih sebagai pemandu van. Selepas itu baru ke beberapa tempat dirancang bermula dengan masjid lama di Kerisek.






Lihat artikel-artikel berikut :-









Dapat juga ke kedai makan yang isteri mahu sangat pergi lagi setelah ditunjukkan dalam perjalanan terdahulu...








Oh. Adapun persinggahan ke tempat-tempat tadi disebut sebagai lawatan baru kerana saya, isteri dan dua anak kecil pernah sampai. Dua anak yang sudah dewasa sahaja belum. Selepas itu baru ke satu tempat yang tiada seorang daripada kami pernah jejak. Mekanik yang memberitahu, sebuah masjid lama yang katanya lebih tua daripada Masjid Wadi Hussein yang terkenal di Teluk Manok. Lihat Masjid (Mosque of) Tanjung Aur, Patani.




Seterusnya kami dibawa ke daerah dan bandar Saiburi.



Yang ini atas saranan pemandu iaitu adik mekanik (sebetulnya adik ipar). Beliau menawarkan untuk membawa ke sana.




Beliau memberitahu sebenarnya berasal dari wilayah berkenaan iaitu kerajaan Teluban, salah sebuah negeri Melayu yang pernah menjadi sebahagian daripada kerajaan Patani.



Oh sebetulnya saya sendiri memang ingin pergi ke Teluban dahulu tetapi tidak tahu lokasi.



Ditunjukkanlah sebuah bukit yang kalau tak salah ingatan nama lamanya adalah Bukit Selindung Bayu yang ada cerita legenda yang tersendiri lalu ke tempat-tempat yang terkait dengan kerabat diraja Teluban. Lihat artikel-artikel berikut :-








Selepas itu baru menyambung perjalanan ke destinasi utama kami hari itu.




Ia adalah ke pekan Bacho (sebutan Thai untuk Bachok) iaitu sekitar 25-30 km sebelum bandar Narathiwat.




Kami telah berjanji untuk bermalam di rumah kawan orang Patani.



Esoknya mekanik akan datang dari Patani bersama kereta untuk mengambil kami. Itu adalah satu lagi 'pakej' solusi win-win kami. Ini akan diterangkan dalam artikel seterusnya. Untuk makluman ini adalah artikel ke 2,355 di CATATAN SI MERAH SILU.