Syarahan dijadualkan bermula jam 8 Sabtu malam Ahad 12 April 2019. Saya memilih untuk berbuka puasa dahulu di rumah kemudian menunaikan solat. Selepas selesai lagi dua tiga hal baru bergerak ke ISTAC. Pengalaman menghadiri banyak majlis menunjukkan selalunya waktu yang diisyitharkan sebagai permulaan majlis adalah waktu hadirin mendaftar lalu mengambil tempat. Selepas diberikan pengenalan dan sebagainya harus setengah jam kemudian baru perkongsian ilmu atau suatu syarahan itu bermula.
Ketika saya masuk ke dewan sekitar jam 8.45 Osman sedang mengupas ayat tentang Isra' dan Mi'raj melalui sudut linguistik. Surah berkenaan diberi nama Surah Isra', surah ke-17 dalam kitab Al-Quran. Ayat pertamanya berbunyi begini :-
Syarahan adalah dalam bahasa Inggeris tetapi untuk faedah pembaca biar diberikan terjemahan dalam bahasa Melayu seperti ditemui di Internet :-
Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
Terjemahan tadi jelas kerana kita sudah sedia faham dalam bahasa Melayu. Begitu juga terjemahan ke dalam bahasa Inggeris kerana telah dimudahkan perkara. Tetapi apabila berbalik kepada ayat asalnya dalam bahasa Arab pemilihan kata-kata tertentu membawa makna yang lebih mendalam. Misalnya perkataan Isra' dalam ayat itu sendiri membawa maksud perjalanan waktu malam. Kenapa dalam ayat sama perlu ditambah perkataan "Laila" yang membawa maksud malam? Itupun ada beberapa variasi perkataan Laila, masing-masing ada signifikan sendiri. Kenapa yang ini?
Osman pun menekankan kenapa. Perjalanan waktu malam boleh bermaksud berjalan pada waktu malam, rehat di suatu tempat pada siang harinya kemudian sambung lagi berjalan pada waktu malam seterusnya. Itu boleh terangkum dalam perkataan Arab Isra'. Kenapa ditambah Laila? Sebab ia membawa maksud seluruh perjalanan tersebut dilakukan dalam satu malam. Bukan sekadar itu malah sebahagian sahaja daripada satu malam. Maka ditekanlah betapa hebatnya perjalanan tersebut penuh dengan mukjizat...
Diterangkan pula kelebihan Nabi Muhammad SAW berbanding para nabi dan rasul yang lain. Kerasulan beliau merangkumi kerasulan semua rasul sebelumnya dan ini menjadikan baginda rasul paling hebat. Baginda juga diutus kepada semua manusia. Nabi Muhammad SAW adalah manusia dan makhluk paling sempurna lalu menjadi rahmat buat sekelian alam.
Daripada segi pandangan keduniaan pun baginda diakui sebagai rasul yang paling memberikan kesan kepada dunia. Uniknya Nabi Muhammad SAW diberi kehormatan tinggi dapat bertemu Allah SWT di hadrat tertinggi semasa baginda masih hidup...
Diketahui perjalanan Isra' dan Mi'raj itu berlaku pada malam 27 Rejab tahun 621 Masihi. Ini adalah setahun sebelum berlakunya peristiwa Hijrah iaitu perpindahan dari Mekah ke Madinah. Oleh itu tidak dinyatakan tahun bilakah ia berlaku menurut kalendar Hijriah yang belum diperkenalkan lagi ketika itu walaupun bulan Rejab dan sebagainya sudah sedia ada digunakan oleh masyarakat Arab (penerangan saya ini). Dengan itu ia juga berlaku sebelum agama baru Islam membentuk komuniti atau kelompok masyarakat yang jelas di Madinah.
Dalam konteks masa ia berlaku itu, Isra' dan Mi'raj berlaku untuk menyediakan baginda Rasulullah SAW bagi menggalas tugas membentuk ummah dan menerima ajaran lengkap Islam daripada Allah SWT. Ini juga jaminan daripada Tuhan bahawa walau bagaimana muncul cabaran sekali pun baginda akan mendapat kejayaan tertinggi yang boleh dicapai manusia...
Sekarang tentang perjalanan itu sendiri. Isra' merujuk kepada perjalanan malam dari Mekah (Masjidil Haram) ke Jerusalem atau Baitul Muqaddis (Masjidil Aqsa). Ini adalah perjalanan horizontal atau mendatar yang boleh dikaitkan dengan konsep hablum minannas iaitu perhubungan antara manusia. Dalam perjalanan berlaku beberapa peristiwa yang boleh dikatakan mengimbau beberapa hal sejarah. Paling penting melibatkan sejarah agama Yahudi dan sejarah agama Kristian.
Walaupun kita tahu agama-agama itu sekarang wujud dalam versi yang telah diselewengkan masih ada kebenaran boleh dikaji apabila kembali kepada sumber asal iaitu agama Yahudi berpunca daripada ajaran Nabi Musa AS, Kristian berpunca daripada ajaran Nabi Isa AS. Agama Yahudi sejak dahulukala kelihatan melebihkan hal-hal syariat luaran. Agama Kristian melebihkan hal-hal spiritual atau kebatinan. Agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW boleh dikatakan mengambil kedua-dua unsur pada kadar yang seimbang dan berpatutan...
Ditunjukkan jarak perjalanan dari Mekah ke Baitul Muqaddis sebagai 769 batu bersamaan 1,237.69 km. Kalau Nabi Muhammad SAW melakukan perjalanan pada kelajuan cahaya iaitu 186,000 batu per saat atau 300,000 km/s maka ini boleh dicapai dalam tempoh 0.00413 saat sahaja. Kalau iya begitu. Osman cuma menyebut kemungkinan perjalanan boleh berlaku pada kelajuan itu sedangkan faham saya tentang peristiwa Isra' ini Nabi Muhammad SAW dibawa bergerak laju tetapi tidak selaju itu. Baginda ada singgah di 2-3 tempat sebelum ke Baitul Muqaddis dan faham saya kelajuan itu diibaratkan seperti sekali kaki kuda melangkah terus meliputi jarak sejauh mata memandang...
Tentang kelebihan Nabi Muhammad SAW ke atas nabi-nabi daripada Bani Israel dapat dilihat daripada fakta bahawa sebelum bermula proses Mi'raj yang membawa baginda naik melepasi 7 lapis langit baginda menjadi imam solat kepada nabi-nabi Bani Israel. Ini berlaku di Masjidil Aqsa di Baitul Muqaddis. Ketika itu Masjidil Haram di Mekah masih dipenuhi patung-patung berhala ciptaan Arab Jahiliyyah.
Masjidil Aqsa merujuk kepada tempat beribadat atau bersolat dalam kawasan tapak kuil Nabi Sulaiman berdekatan Qubah Batu (batu yang cuba ikut Nabi Muhammad SAW naik Mi'raj tetapi dilarang lalu tergantung di tempat ia cuba naik ikut itu). Pada waktu ini ia adalah kiblat bagi umat Islam, Baitul Muqaddis pula berada di bawah pemerintahan Empayar Kristian Byzantium (Rom Timur). Masjidil Aqsa seperti mana kita kenali sekarang didirikan setelah Islam memerintah (pada zaman kekhalifahan Saidina Umar RA). Ia siap dibina tahun 68 Hijriah.
Jerusalem atau Baitul Muqaddis adalah warisan perkongsian ramai pihak termasuk penganut Islam. Surah al-Isra' menceritakan sejarah spiritual sebenar bangsa Yahudi. Selepas ayat tentang peristiwa Isra' surah menceritakan sejarah tersebut. Oleh itu ia juga dikenali sebagai Sura Bani Israil.
Perjalanan malam adalah perjalanan pergi dan balik satu pusingan. Dari bumi baginda Rasulullah SAW diangkat ke langit dan syurga tertinggi sehingga ke Arash dan hadrat paling tinggi dan dekat dengan Allah SWT kemudian dibawa kembali ke Mekah. Pengembalian ke bumi menandakan bumi adalah arena atau lapangan manusia bertindak dan membuat pelbagai perilaku. Ia adalah tempat tinggal sementara manusia.
Ketika hampir kembali ke Mekah baginda dapat melihat satu kafilah sedang menuju ke kota. Pengetahuan baginda tentang apa yang berlaku (Osman tak cerita tapi saya ingat dalam cerita Isra' dan Mi'raj ada berlaku kafilah kehilangan unta dan sebagainya) mempengaruhi pendapat penduduk apabila peristiwa itu diceritakan kepada umum sekembalinya baginda ke Mekah.
Perjalanan berlaku dalam masa yang sangat pendek. Ini adalah berdasarkan persaksian Aishah, isteri baginda kerana melihat Rasulullah SAW berada di kamar sepanjang malam (beliau tidak menyedari bilakah baginda keluar). Baginda dikatakan bergerak sebelum fajar dan kembali juga sebelum fajar. Kata Osman ini menjadi bukti perjalanan berlaku dengan tubuh batin secara zahir dan batin, bukan batin atau spiritual sahaja seperti dipercayai sesetengah ulamak. Beliau percaya ini berlaku dalam keadaan tubuh badan Rasulullah SAW mengalami transformasi menurut hukum fizik yang lebih tinggi berbanding apa yang diketahui.
Disebut tentang jarak yang diliputi dalam perjalanan Mi'raj pula yang menaik masuk ke lapisan alam yang tidak dapat dibayangkan. Ia bersifat cosmic (cakerawala?), daripada bumi melepasi langit, daripada alam makhluk ke hadrat Ilahi yang diwakili simbolik Arash. Tentunya baginda Rasulullah SAW mengalami transformasi diri setiap kali memasuki satu hal (state) baru. Ini harus satu misteri tentang ruang.
Kembali kepada hal perjalanan secara keseluruhan. Ramai tahu baginda Rasulullah SAW dikatakan menaiki kenderaan bernama Buraq. Bentuknya seperti kuda bersayap, warnanya putih berkilauan. Saiznya lebih besar daripada keldai tetapi lebih kecil daripada baghal (kacukan kuda dengan keldai). Lajunya dikatakan sekali melangkah terus pergi sejauh mata memandang...
Kata Osman ini semua simbolik atau bayangan bagi suatu kenderaan yang tidak dapat dibayangkan langsung oleh manusia pada zaman itu. Bahasa simbolik harus digunakan sebagai penerangan...
Osman pun meneliti akar perkataan buraq. Secara etimologi dan linguistik ia terkait dengan perkataan barq yang bermaksud kilat. Ini membayangkan kelajuan yang sangat tinggi. Pada zaman Nabi Muhammad SAW kuda bersayap adalah kenderaan paling pantas boleh dibayangkan. Pada zaman kita sudah diketahui kelajuan cahaya mencapai 186,000 batu per saat (300,000 km/s)...
Semua ini menurut Osman menunjukkan Rasulullah SAW menaiki satu kenderaan yang diperbuat daripada cahaya lalu boleh bergerak sekurang-kurangnya pada kelajuan cahaya. Namun ada pelbagai tahap cahaya, ada yang tidak fizikal. Sesungguhnya kita sebagai umat Islam sudah diajar bahawa para malaikat dicipta daripada cahaya. Jin pun daripada api yang boleh dikatakan satu bentuk cahaya tetapi lebih kasar. Disebutlah sedikit tentang misteri masa. Tentang cahaya lagi ada ayat Al-Quran malah memberikan tamsil bahawa Allah SWT itu ibarat cahaya atas cahaya (nurin al nurin).
Perjalanan ada 9 tempat persinggahan termasuk persinggahan terakhir. Yang pertama adalah Jerusalem atau Baitul Muqaddis. Kalau begini harus merujuk kepada Mi'raj. Kerana pada faham saya perjalanan mendatar atas bumi Isra' termasuk persinggahan ke Madinah di mana malaikat Jibril ada memberitahu ia akan menjadi tempat baginda berhijrah lalu mengembangkan agama dan Baitul Laham (Bethlehem) di mana Nabi Isa AS dilahirkan. Setakat yang saya perasan ini tidak disebut oleh Osman. Ke saya yang tersilap ingat? Rasulullah SAW setakat ditunjukkan Madinah dan Baitul Laham tanpa singgah? Seterusnya kata Osman antara Jerusalem ke hadrat Ilahi baginda membuat 7 persinggahan. Setiap persinggahan menandakan masuk ke alam yang lebih tinggi berbanding alam sebelumnya.
Sebelum naik dari Baitul Muqaddis ke hadrat Ilahi baginda diminta memilih antara dua bentuk minuman, susu atau arak (wine). Baginda memilih susu lalu Jibril mengatakan baginda telah memilih fitrah. Pada setiap persinggahan baginda menerima sambutan. Di langit pertama baginda bertemu dengan Nabi Adam AS, bapa segala manusia.
Di langit kedua baginda disambut Nabi Isa AS dan Nabi Yahya AS. Di langit ketiga disambut Nabi Yusuf AS. Langit keempat Nabi Idris AS...
Di langit kelima yang menyambut adalah Nabi Harun AS, langit keenam Nabi Musa AS, langit ketujuh Nabi Ibrahim AS. Ibrahim bersandar pada "House of Life" (Ingat, Osman bercakap dalam bahasa Inggeris) di mana pada setiap hari 70,000 malaikat masuk dan tidak keluar-keluar lagi. Menurut faham dan bacaan saya tentang peristiwa Isra' dan Mi'raj ini harus merujuk kepada bangunan yang dipanggil sebagai Baitul Makmur. Ia adalah kiblat di langit seperti mana Ka'abah atau Baitullah di Mekah adalah kiblat di muka bumi.
Selepas langit ketujuh Rasulullah SAW dibawa ke pohon besar yang dikenali sebagai Sidratul Muntaha. Daunnya dikatakan seperti telinga gajah, buahnya seperti jug (bekas air, bejana)
Dari pokok ini baginda naik ke hadrat Ilahi bersendirian kerana Jibril pun tidak mampu ikut kerana akan hancur lebur jika cuba melepasi had. Di hadrat itulah Nabi Muhammad SAW dapat bersemuka dengan Allah SWT lalu berbual-bual.
Di situlah baginda menerima perintah agar umat Islam melakukan solat 5 waktu. Pada awalnya perintah adalah untuk 50 waktu. Tetapi apabila turun sampai ke langit keenam lalu bertemu lagi Nabi Musa AS baginda diingatkan umatnya tidak akan mampu melakukan ibadat wajib sebegitu kerap. Baginda disarankan naik balik bertemu Allah SWT bagi mendapatkan keringanan. Setiap kali naik dikurangkan 5 waktu sehingga akhirnya tinggal 5.
Maka disebutlah solat sebagai anugerah besar buat Nabi Muhammad SAW dan umat baginda. Sesungguhnya solat adalah Mi'raj buat orang beriman lalu Mi'raj berbentuk spiritual boleh dialami oleh setiap orang yang beriman. Cuma Mi'raj berserta tubuh badan boleh dilakukan oleh baginda sahaja.
Jadi kenapa peristiwa Isra' dan Mi'raj ini menjadi isu dalam sains? Disebutlah bagaimana apa yang diceritakan tentang peristiwa kedengaran tidak masuk akal menurut neraca biasa sains. Namun kita harus ingat alam yang dirangkumi oleh sains moden adalah alam yang dapat dilihat. Sedangkan alam menurut Islam turut meliputi malaikat juga makhluk halus seperti jin...
Antara isu paling besar menjadi persoalaan adalah bolehkah badan manusia terselamat atau tidak binasa jika mengalami perjalanan fizikal sebegitu rupa seperti diceritakan tentang Isra' dan Mi'raj?Apatah lagi apabila masuk ke tahap-tahap bukan fizikal? Bolehkah sains menyokong pemikiran sebegini?
Disebutlah sedikit tentang konsep-konsep sains termasuk teori fizik kuantum. Pada Osman penerangan mudah adalah setiap bentuk dan tahap alam ada undang-undang atau hukum yang tersendiri. Tidak patut satu hukum sahaja digunakan untuk menerangkan segalanya seperti berlaku dalam dunia sains sekarang. Kalau menurut hukum biasa yang sains moden faham seperti dinyatakan dalam Teori Relativiti ciptaan Albert Einstein tubuh badan Rasulullah SAW harus menjadi leper pada kelajuan cahaya. Tentu ini boleh memberikan kesan kepada nafsu dalam badan. Pun begitu harus ada hukum lebih tinggi membenarkan baginda bergerak begitu laju dengan selamat.
Isu sebegini tiada masalah untuk diterima orang Islam kerana pemahaman alam atau kosmologi Islam mengandungi prinsip-prinsip dan konsep yang berkenaan. Sedangkan alam kasar yang kita boleh nampak ini sendiri terbit daripada alam spiritual. Dan ada banyak peringkat alam-alam yang lebih halus tidak diliputi sains.
Sekurang-kurangnya ada juga bukti empirikal peristiwa ini berlaku. Ketika kembali ke Mekah Nabi Muhammad SAW dapat melihat satu kafilah menuju ke kota. Ahli kafilah pula ternampak satu objek di angkasa lalu terdengar bunyi daripadanya.
Berita tentang perjalanan Nabi itu menggegarkan masyarakat Mekah sehingga mereka berbantah-bantah. Apabila ditanya apakah cerita ini boleh dipercayai Saidina Abu Bakar RA menjawab kalau keluar daripada mulut Rasul maka ia mesti benar. Ahli kafilah pula boleh menerima kerana cerita Rasulullah SAW tentang pergerakan kafilah menepati apa yang mereka ketahui telah berlaku.
Kesimpulan yang boleh dibuat tentang peristiwa Isra' dan Mi'ra adalah pertemuan Nabi Muhammad SAW dengan Allah SWT di hadrat Ilahi memberikan kepastian tentang kebenaran misi baginda serta keyakinan bahawa Tuhan menyokongnya. Ia memberikan baginda persediaan terbaik untuk menerbitkan lalu membina ummah sambil mengajar dan mengembangkan agama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan