Merujuk kepada perjalanan saya dan keluarga ke utara Sabtu 23-26 Mac yang mana 3 daripada 4 hari perjalanan sudah diceritakan melalui artikel-artikel berikut :-
Kedua adalah syarahan membahaskan satu buku tentang pemikiran klasik dalam dunia Islam pada pagi Jumaat 29 Mac oleh Profesor Madya Dr Imtiyaz Yusuf daripada ISTAC. Ketika itu saya sudah berada di rumah. Cadangnya memang nak hadir. Tetapi sampai waktunya tidak dapat kerana merasa tidak sihat dan kepenatan yang amat sangat. Nampaknya penat 4 hari berjalan di utara Sabtu lalu hingga Selasa lewat malam Rabu yang mana saya memandu sejauh 993 km dalam keadaan sedang melakukan puasa setiap hari sejak masuk bulan Rejab masih belum kebah.
Selain itu saya yang bekerja sendiri sebagai penulis yang berpengkalan di rumah harus menjaga anak-anak yang sedang bercuti sekolah. Isteri harus berada di pejabat. Kalau nak keluar juga kena letak anak-anak di rumah pengasuh. Dah kena keluar belanja lebih selain saya memang penat. Sabtu iaitu semalam pula harus bergegas ke kampung isteri di Tanjung Sepat, dekat 130 km perjalanan satu arah untuk majlis tahlil keluarga. Pun begitu saya berusaha untuk menghadiri satu majlis ilmu di ISTAC yang diadakan semalam pagi Ahad 31 Mac.
Majlis ini dipromosikan sebagai satu program halaqah. Tidak seperti kebanyakan program yang ada penyertaan awam di ISTAC tiada undangan umum dikeluarkan lalu penyertaannya terhad.
Diadakan 3 minggu sekali ia katanya sudah dimulakan sejak awal tahun lalu. Tetapi saya baru dapat tahu tentangnya pada Isnin dekat 2 minggu lalu. Ketika perbincangan tesis dengan Osman petang itu baru beliau memberitahu lalu mengundang saya datang.
Secara keseluruhan halaqah ini diberi nama "Islamic Spiritual Pscychology" - Saikologi Spiritual Islam. Kata Osman syarahan sedang membincangkan tentang kelebihan beristighfar. Saya pun memberikan komitmen akan datang. Disebabkan itu saya membatalkan rancangan asal untuk bergerak ke Melaka dari Tanjung Sepat selepas majlis tahlil keluarga belah isteri hari Sabtu. Saya bercadang untuk menghadiri satu majlis hol almarhum Sultanul Ariffin Sheikh Ismail di Pulau Besar hari Isnin 1 April (hari ni le tu). Demi untuk menghadiri syarahan Osman semalam saya berpatah balik ke Lembah Klang dengan rancangan mahu bergerak ke Melaka selepas itu...
Tetapi rasa kepenatan amat setelah kembali daripada perjalanan 4 hari 3 malam menyebabkan saya membatalkan langsung rancangan untuk ke Melaka. Dengan itu bolehlah menghadiri syarahan ketiga tentang buku "Classification of Knowledge in Islam" pagi ini jam 10. Sebelum itu biar dikongsikan dahulu beberapa isi syarahan Osman tentang saikologi spiritual Islam dengan pengkhusuan terhadap istighar pagi semalam.
Syarahan dimulakan dengan mengulas sedikit syarahan sebelumnya 3 minggu lalu. Amalan beristighfar sudah disebut sebagai alat terapi ataupun rawatan jiwa. Ia untuk mencegah (daripada kerosakan) dan mengubat jiwa. Ini disebabkan dalam ayat istighfar iaitu Astaghrifullah itu terkandung nama Allah SWT sedangkan nama itu sendiri terkandung nama-nama lain Allah seperti 99 nama yang disebut sebagai Asma'ul Husna.
Maka dipecahkan satu komponen kebaikan dalam istighfar iaitu menyeru Allah atas 3 nama :-
Shafi - Yang mengubat
Kafi - Yang segala mencukupi
Mu'afi - Pemberi kesejahteraan diri
Oh. Ini terjemahan saya sendiri ke dalam bahasa Melayu kerana syarahan dibuat dalam bahasa Inggeris ya. Osman menyebut begini :-
Shafi – healer
Kafi – All sufficient
Mua’fi – The giver of well-being
Tentang Mua'fi itu ditambah lagi bahawa ia adalah tentang memberikan Afiyat. Ini melebihi daripada sekadar sihat. Sebab itu orang Melayu selalu menyebut atau mendoakan agar kita mendapat sihat wal-Afiyat, bukan sekadar sihat.
Lalu disarankan, kalau ada masalah mengganggu fikiran dan jiwa boleh diamalkan zikir begini selalu - Ya Shafi, Ya Kafi, Ya Mua’fi. Insyaallah akan hilang masalah.
Kata Osman beristighfar adalah proses penyembuhan. Kita tidak boleh menolaknya ke tepi. Selain penyembuhan ia meningkatkan lagi kesejahteraan. Sebab itu junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW sendiri tidak pernah meninggalkan istighfar walhal baginda adalah makhluk paling sempurna ciptaan Allah. Ia menyembuhkan penyakit spiritual iaitu kebatin dan saikologi iaitu jiwa. Osman pun bercakap sedikit tentang tingkat nafsu ammarah iaitu nafsu yang sering mengajak kepada kejahatan membawa kepada lawamaah iaitu nafsu yang mula hendak memperbaiki diri...
Tadi itu dikira bahagian pertama. Bahagian kedua adalah istighfar sebagai makanan spiritual (spiritual nourishment). Kata Osman ia adalah kunci kepada kekayaan spiritual. Bila Allah SWT memberikan kemaafan Dia juga memberikan kunci kepada kekayaan spiritual.
Antara kekayaan tersebut adalah kesihatan. Soalnya tahukah kita menggunakan kunci tersebut? Atau kita akan mensia-siakannya lantaran tidak mengerti?
Tambah Osman Tuhan itu kaya, bebas daripada apa-apa keperluan atas nama Al-Ghani. Lalu disebut ayat ini :-
Kata Osman ia membawa maksud Allah itu kaya sedangkan kita ini miskin. Saya semak tadi menggunakan Google. Ia adalah bahagian tengah ayat ke-38 Surah Muhammad (Surah ke-47).
Disebut pula tentang Afiyat membawa kepada Salim - kesihatan yang menyeluruh. Ini merupakan belas kasihan daripada Allah atas nama al-Rahman and al-Rahim. Sesungguhnya beristighfar boleh memberikan bermacam-macam kebaikan. Bagaimana ini boleh berlaku ada sesuatu yang misteri.
Saya pun bertanya apakah ia ada kena mengena dengan cara Allah mencipta tubuh badan kita zahir dan batin? Bahawa cara membaca, dengan tajwid pada makhraj yang betul boleh memberikan kesan terhadap tubuh badan. Serupa juga halnya secara batin. Jawab Osman ya. Tambahnya Allah mencipta manusia menurut 'bayanganNya (Allah created humans in His image). Maka semua nama-namaNya ada terpancar dalam diri kita..
"Tuhan itu kaya, Al-Ghani malah kaya tidak terhingga (infinitely rich). Atas nama Al-Kafi Tuhan boleh memenuhi semua kehendak dan sangat bermurah hati (generous)".
Dengan bermurah hati kita boleh menjadi semakin kaya bukannya kurang (Generosity will enrich and not make less). Memaafkan pula memberikan kita lebih kuasa (forgiving make us more empowered).
"Istighfar menguatkan kita. Dengan itu kuasa spiritual kita akan mengalir kepada orang lain. Beri dan memaafkan (give and forgive). Ini adalah konsep kesejahteraan (concept of prosperity)"
Tetapi walau banyak mana pun Allah memberi dan membuat kita kaya hakikatnya tetap Allah itu kaya dan kita ini miskin (berbalik kepada ayat tadi). Kenapa boleh jadi begitu pula? Maka disebutlah tentang konsep Zuhud bahawa ia bukan bermakna kita miskin atau sebagainya. Sebetulnya ia membawa maksud walau kaya mana pun manusia, hakikatnya kita tidak memiliki apa-apa. Kerana semuanya milik Allah belaka.
Dipanjangkan tentang al-Mua'fi. Ia adalah istighaf untuk keseluruhan diri. Terkandungnya di dalamnya 3 komponen Salim :-
Salim al buniyah yang mana daripada buniyah itu ada perkataan bina – membina tubuh badan, jasad
Salim al Aqal – Untuk akal fikiran
Salim al-Qalb – Untuk kalbu, hati.
Oleh itu jalankan istighfar dengan penuh Iman iaitu kepercayaan dan keyakinan. Jalankan sambil ingat 3 perkara - keikhlasan (sincerity), kesabaran (patience), iltizam (commitment).
Seterusnya disebut tentang ayat 53 Surah Yusuf (Surah ke-12) :-
Ia adalah tentang apa yang berlaku setelah isteri pembesar Mesir (Al-Aziz) cuba menggoda Nabi Yusuf AS. Ayat ini membawa makna berikut (saya ambil daripada Internet) :-
Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani
Perkataan bahasa Inggeris yang Osman gunakan untuk bahagian pertama ayat (yang disebut tidak berani membersihkan diriku di atas itu) adalah absolve. Dalam konteks ini ia bermaksud si penyebut (merujuk kepada pelaku dalam kisah) tidak berani menyatakan dirinya tidak bersalah kerana mengaku telah berlaku godaan nafsu terhadap dirinya. Lalu Osman menyebut tentang ramai ulamak dan ahli tafsir menyatakan ini adalah ayat Yusuf setelah berjaya menepis godaan perempuan tersebut (al-Quran tidak menyebut namanya tetapi riwayat menyatakan dia adalah Zulaikha). Sebaliknya ada ulamak tetapi sedikit sahaja percaya yang menyebut itu adalah Zulaikha, bukannya Yusuf. Osman juga percaya begitu. Ini disebabkan Yusuf adalah seorang nabi lalu harus terpelihara daripada dosa-dosa sebegini. Oleh itu ia adalah pengakuan Zulaikha yang menyedari dirinya telah bersalah kerana cuba menggoda Yusuf.
Apapun, menurut Osman ayat ini adalah satu-satunya dalam al-Quran menyebut tentang nafsu ammarah. Inilah nafsu yang menyeru ke arah kejahatan. Ia biasa disebut dalam pengajian Tasawuf sebagai nafsu paling bawah dan rendah, perlu disucikan sebelum meningkat naik menuju ke arah keTuhanan.
Seterusnya disebut tentang Surah as-Syam (Surah ke-91) ayat 7 hingga 10 :-
Terjemahan yang saya jumpa di Internet berbunyi begini :-
Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya);
Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -
Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
Osman menyatakan terjemahan bahasa Inggeris menyebut perkataan Arab Nafs pada ayat ke-7 itu sebagai Soul. Faham saya ini juga boleh diterjemahkan sebagai ruh dalam bahasa Melayu. Dalam konteks ini pembersihan atau penyucian Nafs yang disebut ayat juga membawa maksud penyucian ruh.
Maka disebutlah tentang Sufi atau Tasawuf sebagai ilmu penyucian ruh. Salah satu rencah untuk penyucian adalah beristighfar. Lalu disebutlah bahawa "Allah is pure". Saya tak pasti terjemahan yang sesuai. Nak kata Allah itu suci macam tak tepat tetapi hampir begitulah maksudnya.
Tentang pure yang dimaksudkan di sini Osman cuba memberikan contoh menggunakan ilmu kimia. Pure bermaksud tidak bercampur aduk dengan benda atau elemen lain. Kalau bercampur aduk (misalnya Oksigen campur Hidrogen - ini contoh saya berikan sendiri, bukan Osman) sudah jadi compound. Ni pun saya tak tahu terjemahan tepatnya dalam bahasa Melayu. Harap carilah sendiri ya. Kalau tidak letihlah saya menulis, semua nak kena bagi makan suap supaya orang faham sedangkan saya yang teruk bersengkang mata kerana harus menulis untuk melepaskan 'gerak' (ketika ayat ini ditulis sudah jam 12.57 pagi sedangkan sehari suntuk saya berada di luar, lepas jam 10 malam baru kembali ke rumah - jam 10 pagi karang harus berada lagi ISTAC 40 km dari rumah saya untuk majlis ilmu seterusnya).
Oleh itu harap dapat faham yang apa yang cuba diterangkan. Sebetulnya lebih mudah saya menulis dalam bahasa Inggeris kerana syarahan dibuat dalam bahasa itu dan sebenarnya penguasaan bahasa Inggeris saya lebih baik berbanding bahasa Melayu. Tetapi demi melestarikan penggunaan bahasa Melayu dan menulis untuk faedah orang Melayu Islam saya cubalah apa yang dapat...
OK. Tentang pure yang tidak bercampur aduk itu sedangkan compound sudah bercampur aduk. Penyucian jiwa adalah ibarat bagaimana hendak menghilangkan unsur-unsur lain dalam compound sehingga menjadi pure. Disebut pula tentang simplicity (ah... satu lagi. Saya letak sebagai keringkasan sahajalah ya). Sekarang dari pure jadi simple pula sebagai perkara paling asas dan ringkas. Simple lawan compound.
Dalam pengajian ilmu kimia moden ada lebih 200 jenis elemen membentuk pelbagai benda. Tetapi dalam pengajian klasik Islam cuma ada empat iaitu api, air, tanah dan angin. Segala sesuatu terbentuk daripada 4 unsur ini. Kemudian ada ulamak/pengkaji (dahulu ulamak bukan sekadar orang pandai agama sahaja tetapi ahli sains, falsafah dan pakar bermacam ilmu) menyatakan harus ada unsur lebih ringkas dan asas membentuk semua itu. Lalu terciptalah konsep ether, satu macam unsur paling asas yang tidak kelihatan tetapi dipercayai bersifat seperti air... air yang tidak kelihatan.
Disebutlah tentang hadis ke ayat (sudah lupa yang mana) bahawa arasy Allah (itu yang saya dengar mungkin tersilap tapi lebih kurang begitu) dibina di atas air. Itu ayat hakikinya. Majazi mungkin lain tetapi mengggambarkan sesuatu seperti air kerana belum dapat dikenal apakah sebenarnya ia ketika ayat berkenaan muncul.
Wuiii. Banyak wooo nak cerita kalau semua nak cover. Tak mengapa. Saya ikut sahajalah turutan catatan (saya terus taip dalam komputer riba dalam bahasa Inggeris sepertimana diterima dan difahami ketika syarahan berlangsung)...
Allah is simple (Allah itu ringkas) – Al-Basit. Dan Dia tidak berubah. Allah sentiasa sama. Dan Allah tidak akan mati (immortal).
Adapun membaca atau melaungkan kalimah Allahuakbar (Allah maha besar) itu boleh membunuh kesombongan diri lalu menyucikannya. Ia menanggalkan dosa yang seperti debu-debu kekotoran spiritual yang menutup hati spiritual kita. Disebabkan kekotoran itu cahaya Ilahi tidak dapat masuk ke dalam hati.
Istighfar menerbitkan hasil secara misteri. Ia mengubat penyakit syirik. Allah membersihkan kekotoran spiritual. Beristighfar adalah satu perjalanan spiritual. Ia adalah iltizam itu melakukan perjalanan itu. Daripada segi geometri ia ada perjalanan daripada bahagian ukur lilit bulatan ke titik tengah.
Namun istighfar cuma satu jalan dan permulaan. Ia adalah alat taubat. Ibaratnya jika selama ini kita memandang ke luar daripada ukur lilit bulatan dengan taubat dan istighfar kita mula beralih sudut pandang menuju ke titik bulatan. Osman memberitahu untuk syarahan seterusnya satu alat yang lebih berkuasa (more powerful) untuk perjalanan spiritual akan diterangkan iaitu selawat. Sayangnya pada waktu itu iaitu 3 minggu selepas ini saya harus masih berada di Pantai Timur kerana rancangannya mahu mengikuti majlis hol ulamak dan wali besar Terengganu abad ke-17, Sheikh Abdul Malik @ Tok Pulau Manis pada hari Jumaat dan Sabtu 19-20 April. Kecuali dihilangkan penat, dimudahkan dan dipercepatkan segala urusan sehingga sempat berada di ISTAC untuk syarahan pada pagi Ahad 21 April. Insyaallah.
Nota : Ketika ayat ini ditulis sudah jam 1.19 pagi. Saya habis semak dan sunting jam 1.46. Semoga memberikan faedah kepada semua...
1 ulasan:
Alhamdullillah..terima ksh tuan
Catat Ulasan