Kami sampai ke Pulau Besar sekitar jam 9, terus menuju ke surau untuk bersolat sebelum menziarahi makam wali Allah, Sultanul Ariffin Sheikh Ismail di sebelah. Sebenarnya surau ini boleh dikira sebagai masjid kerana merupakan satu-satunya rumah azan yang terdapat di pulau itu. Dan lagi ia tempat bersolat Jumaat. Reputasi besar Pulau Besar sebagai pulau penuh karamah yang memiliki makam ramai para wali memastikan ia tidak pernah kurang jemaah.
Sultanul Ariffin adalah satu gelaran dalam dunia orang Sufi yang membawa maksud raja kepada orang yang betul-betul mengenali Allah. Sheikh Ismail yang berasal dari Timur Tengah dipercayai sampai ke Pulau Besar seawal tahun 1350an Masihi bersama lebih 40 orang pendakwah yang semuanya dikatakan bertaraf wali. Maka tak mustahil surau yang kelihatan tidak seberapa ini didirikan di atas tapak masjid lama yang pernah wujud 700 tahun lalu! Sebelum kewujudan keSultanan Melayu Melaka yang dikenali dalam sejarah...
Buku tentang Pulau Besar dan Sheikh Ismail yang dipinjamkan (lalu difotostat) di Masjid Kampung Hulu, satu terbitan terhad tahun 1999 menyebut Sheikh Ismail mula sampai ke Nusantara untuk memenuhi satu wasiat Nabi seperti yang ada tertera dalam teks lama Sejarah Melayu (atau Sulalatus Salatin) dan Hikayat Raja-raja Pasai:
“Sepeninggal aku telah wafat kelak, akan muncul sebuah negeri di bawah angin, Samudera namanya. Apabila terdengar kamu nama negeri itu, maka suruhlah sebuah bahtera untuk membawa perkakas dan alat kerajaan ke negeri itu,serta kamu Islamkan sekalian isi negeri itu, serta ajar mereka mengucap dua kalimah syahadat. Kerana dalam negeri itu kelak banyak orang yang akan menjadi wali Allah. Tetapi semasa kamu hendak pergi ke negeri itu, hendaklah kamu singgah mengambil seorang fakir di negeri Mengiri, bawalah fakir itu bersama-sama belayar ke negeri Samudera itu.”
Adapun negeri Samudera yang kini terletak dalam Aceh diasaskan oleh seorang raja Melayu bernama Merah Silu pertengahan abad ke 13. Menurut ceritanya, Sharif atau raja Mekah mendapat tahu tentang kewujudan negeri itu melalui jemaah haji. Lalu Sheikh Ismail dihantar untuk mengIslamkan penduduknya dan Merah Silu ditabalkan menjadi Sultan Malikus Salih.
Sejak itu, Sheikh Ismail telah beberapa kali berulang-alik dari Timur Tengah ke Nusantara untuk meneruskan misi dakwah membawa bersama ramai alim ulamak masuk ke dunia Melayu. Pulau Besar dinyatakan sebagai destinasi terakhirnya sebelum meninggal dunia.
Saya sendiri telah beberapa kali datang bermalam di pulau ini kerana sukakan rasa kedamaiannya yang tersendiri. Shamsul pernah sampai 2-3 kali bersama rakan lain tetapi inilah kali pernah dia akan bermalam. Lalu lewat malam itu, saya pun membawanya masuk ke pondok seorang kenalan di pinggir hutan di mana saya sendiri suka bermalam.
Cadangnya kami akan meninggalkan Pulau Besar awal pagi kerana selain mahu menyambung kerja di Muar, Shamsul teringin hendak merasa hidangan nasi beringin ‘asal’ di sana. Nasi beringin adalah satu hidangan pagi orang Muar, mungkin ada saki-bakinya waktu tengahari. Sebaliknya akibat kepenatan, kami masih lagi terbaring di pondok pada jam 10.30 sedangkan bot atau feri seterusnya cuma datang jam 12.30 pagi... itupun ada sedikit pertukaran masa, nyaris-nyaris kami harus menunggu 3 jam lagi untuk perkhidmatan seterusnya!
Apapun, kami sampai ke Muar hampir 2 petang. Maka terlepaslah nasi beringin 'asal' yang dimaksudkan. Oh... kenapa disebut nasi beringin 'asal'? Kerana hidangannya mungkin sedikit berbeza bergantung pada sesiapa yang memasak. Shamsul mengenali nasi beringin seperti dihidangkan di sebuah gerai yang laris di Bangsar sedangkan bagi saya yang dilahirkan dan dibesarkan di Muar, rasanya tidak sama dengan nasi beringin 'asal’ yang saya kenal.
Sayang sekali, nasi beringin 'yang dimaksudkan sudah habis apabila kami sampai. Terpaksalah kami makan nasi beringin di kedai sebelah yang rasanya sedikit berlainan sebelum menyambung kerja di masjid jamek Muar
Masjid jamek Muar, atau nama rasminya Masjid Jamek Sultan Ibrahim dibina tahun 1927 hampir ke kuala Sungai Muar. Ia dirasmikan Tengku Mahkota (Sultan Ismail, ayahanda Sultan Iskandar yang memerintah Johor sekarang) pada 28 Februari 1930. Masjid ini sangat bermakna buat saya. Di sinilah saya banyak menghabiskan zaman kanak-kanak bersolat jemaah mahupun bermain-main memanjat keliling masjid. Di hadapan masjid ini juga remaja sekitar generasi saya sering berlatih (juga bermain) silat. Kini mereka semua bertebaran di merata tempat, nak jumpa untuk Hari Raya Aidilfitri setahun sekali pun belum tentu dapat.
Shamsul yang dibesarkan di Kedah walaupun ayahnya berasal dari Kluang, Johor pernah beberapa kali singgah ke masjid ini. Lalu dia bertanya kenapa saya memilihnya untuk isi buku. Jawab saya, selain ada nostalgia tersendiri, masjid ini mewakili satu era di mana raja-raja Melayu berpendidikan Barat malah berperwatakan Inggeris mula memegang tampuk kekuasaan, sesuai dengan konsep penceritaan sejarah untuk buku yang meliputi pelbagai fasa perubahan sosio-ekonomi bumi Melayu. Saya pula bertanya pada Shamsul, apa pendapatnya tentang rekabentuk masjid ini. Jawab Shamsul ringkas: "Confused (Keliru!)"
Ya, memang confused... walaupun senibinanya tetap menarik, kelihatan unsur-unsur kekeliruan dari segi mentaliti dan identiti di sebalik rekabentuk. Ini dikuatkan dengan pernyataan di hadapan masjid itu sendiri yang menyebut ia dipengaruhi senibina Inggeris. Fikirkan keadaan orang Melayu zaman itu terutama golongan bangsawan yang jadi keBaratan agar diterima sebagai maju, berdaya-saing lagi progresif oleh pihak lain. Pernah tengok gambar raja-raja Melayu penghujung abad ke 19 hingga awal abad ke 20 Masihi memakai baju kebesaran Inggeris? Rasanya itu cukup menerangkan makna 'keliru' yang dimaksudkan.
Kesempatan bertandang di masjid turut digunakan untuk mengecas bateri peralatan. Kami juga 'tumbang' sebentar merehatkan badan sebelum menyambung kerja. Saya sempat menyambung sedikit penulisan buku. Hasilnya, masuk waktu Asar baru kami keluar sedangkan ada lagi masjid di Muar perlu diziarahi.
Oh... Kami juga perlu menziarahi rumah ibu bapa saya sebelum menyambung kerja di masjid seterusnya. Kebetulan juga tadi di masjid jamek Muar, kami tidak sempat mengecas video kamera yang turut dibawa Shamsul kerana tidak cukup power-point... maka di rumah ibu bapa sayalah baru kami dapat mengecasnya.
Jam 6 petang, baru kami bersedia untuk berlepas ke destinasi seterusnya di Pagoh, 30km dari rumah itu. Sampai di Bukit Pasir sekitar 10km perjalanan, saya mendapat panggilan telefon daripada ibu... katanya beg yang mengandungi komputer laptop saya juga paspot antarabangsa dan beberapa barangan lain tertinggal di rumah. Dah terpaksa berpatah balik...
Sampai di satu kawasan bukit-bukau hampir ke Pagoh di mana terdapat sebuah ladang rempah besar milik orang Melayu dengan satu pusat peranginan kecil, video kamera yang digunakan untuk merekod sedikit keadaan pula buat hal. Shamsul cuba memperbaikinya tetapi tidak berjaya sedangkan langit semakin gelap. Akhirnya kami sampai ke masjid seterusnya ketika orang bersolat Maghrib. Itulah Masjid Jamek Sultan Alauddin Riayat Shah I di Kampung Raja, Pagoh di mana terdapat satu-satunya makam sultan Melaka yang masih wujud di Malaysia, makam Sultan Alauddin Riayat Shah (memerintah 1477-1488).
Oh... seminggu selepas masuk bulan Syawal, saya sempat melawat masjid ini untuk ‘merisik’. Lalu saya diberitahu, ia sebenarnya didirikan di atas tapak istana persinggahan Sultan Alauddin, tempat baginda mangkat akibat diracun orang yang marahkan pemerintahan baginda yang tegas lagi berani. Untuk pengetahuan, seperti Khalifah Islam kedua Saidina Umar, Sultan Alauddin juga sering keluar meronda malam-malam menyamar jadi orang kebanyakan untuk melihat sendiri keadaan sebenar Melaka di luar istana. Tetapi ini menyebabkan para pembesar korup dan kurang cekap membuat kerja tidak senang duduk!
Kemangkatan baginda menyaksikan seorang anaknya yang beribukan keluarga Bendahara diangkat menjadi raja Melaka walaupun masih belum bercerai susu. Anak ini membesar menjadi Sultan Mahmud yang sangat terkenal kezalimannya, suka membuat keputusan menurut hawa nafsu hingga senang-senang membunuh orang. Akibatnya Melaka dijajah Portugis tahun 1511. Lalu kawasan sekitar Pagoh ini turut menyaksikan pasukan baginda terakhir bertahan sebelum terpaksa lari ke Pahang seterusnya ke Johor dan kepulauan Lingga.
Hmm... mungkin ada hikmah berlaku pelbagai perkara yang melambatkan perjalanan hari itu. Dari kepenatan di Pulau Besar yang menyebabkan kami keluar lewat dicampur bot tidak mengikut jadual, kepenatan lagi di masjid jamek Muar ditambah beg yang tertinggal lalu video kamera rosak. Kalau masih ada masa, tentu saya akan menyuruh Shamsul bergegas ke sebuah lagi masjid iaitu masjid lama Olak Sepam 2-3km ke. Sebaliknya keadaan 'memaksa' kami untuk menutup pengembaraan ke selatan di hadapan makam Sultan Alauddin!
Kalau menurut rancangan asal yang dibuat minggu sebelumnya, perjalanan ke selatan sepatutnya ditamatkan di Singapura, Kami juga sepatutnya melawat masjid jamek Johor Bahru yang memiliki ciri-ciri serupa masjid jamek Muar, juga Masjid Bentara Luar di Batu Pahat. Tetapi disebabkan Shamsul terlupa membawa paspot antarabangsa, timbul keputusan untuk menamatkan perjalanan di Muar.
Ini membolehkan kami bermalam di Pulau Besar dan menziarahi makam Sultanul Ariffin Sheikh Ismail sedangkan ini tiada langsung dalam rancangan asal. Rentetan peristiwa seterusnya pula membawa kami menutup cerita di hadapan makam seorang sultan Melaka.
Sebagai mengakhiri bab ini juga penutup segmen kembara melawat masjid-masjid terpilih di sebelah selatan, sila renungkan kata-kata yang terdapat pada papan-tanda di sebelah makam. Adapun kata-kata ini terukir pada batu nesan Sultan Alauddin yang termasuk kategori batu nesan Aceh... dalam seni khat berbahasa Arab dengan terjemahan berbunyi begini...
Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah
Inilah kubur yang cemerlang Almarhum Sultan yang suci
Sultan Alauddin ibni Sultan Mansur Shah ibni Sultan Muzaffar Shah
Rahmat dan kesejahteraan Allah barang terlimpah ke atas roh mu
wahai wali Allah yang terpilih
5 ulasan:
Fly, is Shamsul your cameraman, Atoque?
- Puti
Yep. But the pictures here are all taken by me. His pictures is reserved for the coming publication.
I only put my text here as I'm going to change it later to docu style. Otherwise there's no way I'll put it here as it would have been the publication company's property.
Why? What's up?
assalamua'laikum..
saya sallehin..
saya tertarik dengan coretan masjid kampung hulu, yg ada serba sedikit mengisahkan sejarah datok arom (tan seek tiong)..
saya adalah diantara waris datok arom... saya baru saja mendapat salinan carta salahsilah datuk arom...
saya berminat untuk membaca buku kecil sejarah tentang datuk arom, yang ada pada saudara..
sudilah kiranya dapat kita bertemu..
saya boleh dihubungi ditalian:
012-2593345 @
sallehin@gmail.com
Katun betul engkau pergi pulau besar tak tahu nak cerita apa ... cerita pasal muar pulak... byk lagi yg awk tk tahu pasal pulau besar nii
Betul. Lagi katun adalah orang yang tak tahu pucuk pangkal cerita tapi senang2 menghukum dan memandai2. Dah banyak sangat dah aku cerita pasal Pulau Besar kat blogspot ni. Artikel atas bukan nak promosi pulau pun tapi sebahagian daripada penceritaan yang lebih besar. Baca le tajuk ngok. Taksub sangat ingat semua orang kena layan cerita pulau ke?
Catat Ulasan